Από το 2018, όταν η γαλακτοβιομηχανία Στάμου Α.Β.Ε.Ε. εξαγοράστηκε από τη Γιώτης Α.Ε., η εταιρεία έχει διανύσει μια έντονα ανοδική πορεία ανάπτυξης, συνδυάζοντας την ενίσχυση της παραγωγικής της βάσης με τη στρατηγική της διεύρυνσης στο οργανωμένο λιανεμπόριο και τη λιανική πώληση μέσω ιδιόκτητων καταστημάτων. Να σημειωθεί ότι η Στάμου είναι θυγατρική της Jotis International Cyprus Investments, με έδρα την Κύπρο, η οποία κατ’ επέκταση είναι θυγατρική του Ομίλου Γιώτη.
Η Στάμου, με ιστορία που ξεκινά από το 1964, δραστηριοποιείται στην παραγωγή και εμπορία γαλακτοκομικών προϊόντων υψηλής ποιότητας, όπως φρέσκο παστεριωμένο γάλα, πρόβεια και αγελαδινά γιαούρτια, πλήρη και ελαφριά, στραγγιστό γιαούρτι, επιδόρπια γάλακτος (ρυζόγαλο, κρέμα κ.λπ.), επιδόρπια χωρίς γάλα (μουσταλευριά, ζελέδες), καθώς και βούτυρα και αριάνι.
Υπερδιπλασιασμός τζίρου για τη Στάμου
Μετά την ένταξή της στον όμιλο Γιώτης, η εταιρεία επένδυσε συστηματικά στην αναβάθμιση του εξοπλισμού και των παραγωγικών της εγκαταστάσεων, αυξάνοντας σημαντικά τη δυναμικότητά της. Παράλληλα, ενίσχυσε την παρουσία της σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ πανελλαδικά, γεγονός που οδήγησε σε θεαματική άνοδο του κύκλου εργασιών της: από 13,5 εκατ. ευρώ το 2018 σε περίπου 32 εκατ. ευρώ το 2024, σύμφωνα με τις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις.
Σε ό,τι αφορά στον δανεισμό της εταιρείας, το 2018 ήταν 2,5 εκατ. ευρώ για να εξυπηρετήσει τον επενδυτικό της σχεδιασμό, ενώ το 2024 το συνολικό ποσό δανεισμού ήταν 4,25 εκατ. ευρώ. Σήμερα το δίκτυο γαλακτοπωλείων «Στάμου» αριθμεί 25 σημεία λιανικής πώλησης-πρατήρια, στο σύνολό τους ευρισκόμενα στην Αττική, αναπτυσσόμενο κατά κύριο λόγο μέσω του μοντέλου franchise.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός πως το 2018, όταν η Γιώτης εξαγόρασε τη Στάμου, εκείνη διατηρούσε μόλις 6 σημεία λιανικής πώλησης, αναπτύσσοντας το δίκτυό της με ταχείς ρυθμούς στα χρόνια που ακολούθησαν. Σημειώνεται ότι το μεγαλύτερο μέρος της Στάμου προέρχεται από τη βιομηχανική δραστηριότητα, με πωλήσεις 26,51 εκατ. ευρώ να προέρχονται από αυτό το πεδίο, ενώ 4,98 εκατ. προέρχονται από τις πωλήσεις εμπορευμάτων και το υπόλοιπο ποσό περίπου 470.000 ευρώ αφορά σε έσοδα από την παροχή υπηρεσιών και από πωλήσεις πρώτων υλών.
Σημειώνεται εδώ ότι τα γαλακτοκομικά προϊόντα, μαζί με τους χυμούς ψυγείου, είναι ένα από τα βασικά και ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά, τα οποία το τελευταίο διάστημα και σύμφωνα με στοιχεία έως και τον περασμένο Σεπτέμβριο, είναι μεταξύ εκείνων που καταγράφουν αυξήσεις στα ψυγεία των αλυσίδων, με το ποσοστό -σε σύγκριση με το 2024- να είναι στα επίπεδα του 4,26%, όπως προκύπτει από πρόσφατα στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), του επιστημονικού φορέα που ερευνά την αγορά των σούπερ μάρκετ.
Η δημιουργία του νέου εργοστασίου και η αλλαγή πίστας
Υπενθυμίζουμε ότι το 2020 ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε στην εταιρεία το νέο εργοστάσιο παραγωγής, στο οποίο επένδυσε και βρίσκεται στην ευρύτερη περιοχή των Αχαρνών, αυτοματοποιώντας την παραγωγή στους τομείς παραλαβής, αποθήκευσης και συντήρησης νωπού γάλακτος και θερμικής επεξεργασίας. Με αυτόν τον τρόπο, η Γιώτης επένδυσε προκειμένου να αναβαθμίσει τη Στάμου, από μία παραδοσιακή μονάδα γαλακτοκομικών προϊόντων σε επιχείρηση εναρμονισμένη με τις παραγωγικές απαιτήσεις της εποχής που διανύουμε.
Η ανάπτυξη αυτή συνοδεύτηκε και από τη δημιουργία και επέκταση ενός δικτύου γαλακτοπωλείων «Στάμου» σε διάφορες περιοχές της Αττικής, μέσα από τα οποία η εταιρεία προωθεί τα προϊόντα της απευθείας στον καταναλωτή, ενισχύοντας την αναγνωρισιμότητα και την εικόνα της ως «παραδοσιακής αλλά και σύγχρονης» ελληνικής γαλακτοβιομηχανίας.
Η στρατηγική διαφοροποίησης -με παρουσία τόσο στο λιανεμπόριο όσο και στη δική της λιανική- συνέβαλε στη σημαντική βελτίωση της κερδοφορίας, με τα αποτελέσματα μετά φόρων να διαμορφώνονται σε 811.000 ευρώ το 2024, αν και υψηλότερη κατά μόλις 300.000 ευρώ σε σχέση με το 2018.
Η Στάμου Α.Β.Ε.Ε., αξιοποιώντας τη στήριξη και τεχνογνωσία της Γιώτης Α.Ε., έχει εξελιχθεί σ’ έναν από τους πιο δυναμικούς παίκτες του ελληνικού γαλακτοκομικού κλάδου, συνδυάζοντας την παράδοση στην ποιότητα με τη σύγχρονη επιχειρηματική ανάπτυξη.