Ηλεκτρονικό εμπόριο: Modivo, Zalando, Trendyol και Shein κόβουν τζίρο από τα ελληνικά eshops

Μεγάλες πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου διαθέτουν ευρύ χαρτοφυλάκιο brands και επιθετικές πολιτικές τιμών και επιστροφών. Ελληνικές εταιρείες χάνουν μερίδιο αγοράς

Ηλεκτρονικό εμπόριο, online αγορές © Pexels

Σημαντικό μέρος της πίτας έχουν κερδίσει διεθνείς πλατφόρμες ένδυσης και υπόδησης με παρουσία στο ηλεκτρονικό εμπόριο το τελευταίο χρονικό διάστημα στην Ελλάδα, όπως ανέφερε στο powergame.gr υψηλόβαθμο στέλεχος λιανεμπορικού ομίλου με δραστηριότητα στην Ελλάδα και την Κύπρο. Το ίδιο πρόσωπο εκτιμά ότι αυτή τη στιγμή η διείσδυση γνωστών eshops, όπως τα Modivo, Answear, AboutYou, Zalando, ePapoutsia, Trendyol, εκτιμάται ότι τους αποφέρει στην Ελλάδα ετήσιο τζίρο περί τα 200 εκατ. ευρώ. Θυμίζουμε εδώ ότι το 2024, βάσει στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, η συνολική καταναλωτική δαπάνη στη χώρα μας ήταν 162,5 δισεκατομμύρια ευρώ, από τα οποία ποσοστό που εκτιμάται στο 4%, ήτοι 6,5 δισεκατομμύρια ευρώ, ήταν τα χρήματα που διατέθηκαν για ένδυση και υπόδηση και κατ’ επέκταση το 15% ήταν οι δαπάνες για τα συγκεκριμένα είδη μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου, ήτοι περί τα 975 εκατομμύρια ευρώ.

Η παρουσία διεθνών παικτών στην ελληνική αγορά έχει αρχίσει να αναδιαμορφώνει τα μερίδια και τη στρατηγική των επιχειρήσεων. Οι μεγάλες πλατφόρμες διαθέτουν ευρύ χαρτοφυλάκιο επώνυμων brands, εξελιγμένες τεχνολογικές υποδομές, αλλά και επιθετικές πολιτικές τιμών και επιστροφών, που τους δίνουν προβάδισμα απέναντι σε πολλές ελληνικές επιχειρήσεις.

Συνθήκες επιχειρηματικής ανισότητας λόγω περιορισμών στην εγχώρια νομοθεσία

Το ίδιο πρόσωπο επισημαίνει ότι οι συγκεκριμένες εταιρείες, δεν προμηθεύονται τα προϊόντα τους από εγχώριους χονδρεμπόρους και προμηθευτές, αλλά τα αγοράζουν από τρίτους στο εξωτερικό. Και προσθέτει ταυτόχρονα ότι οι εν λόγω ηλεκτρονικές πλατφόρμες δεν δεσμεύονται από τις διατάξεις του Κώδικα Δεοντολογίας για τις προσφορές στα προϊόντα που διαθέτουν, γεγονός που τους δίνει τη δυνατότητα να πραγματοποιούν ανεξέλεγκτα εκπτώσεις σε προϊόντα, εν αντιθέσει με τα ελληνικά eshops, τα οποία περιορίζονται από τις διατάξεις της εγχώριας νομοθεσίας. Γεγονός που κατά τον ίδιο δημιουργεί περιβάλλον αθέμιτου ανταγωνισμού.

Η εισβολή του Trendyol και των κινεζικών Temu και Shein

Ταυτόχρονα, επισημαίνει την ισχυρή παρουσία του τουρκικού marketplace ηλεκτρονικού εμπορίου Trendyol, εκφράζοντας την αμφιβολία για την προέλευση και την αυθεντικότητα των προϊόντων. Και υποστηρίζει το επιχείρημά του, επισημαίνοντας ότι οι τιμές για επώνυμα προϊόντα που διαθέτει η εν λόγω πλατφόρμα είναι εξαιρετικά χαμηλές και επί της ουσίας δεν είναι βιώσιμες για μία επιχείρηση που διαθέτει αυθεντικά προϊόντα στην ελληνική αγορά. Ωστόσο, η Trendyol αναφέρει ότι τα προϊόντα που διαθέτει σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές προέρχονται από προμηθευτές, οι οποίοι στόχο έχουν να διαθέτουν αυθεντικά προϊόντα στην αγορά, χωρίς ωστόσο να εγγυάται ρητά ότι αυτό συμβαίνει.

Η θέση των κινεζικών πλατφορμών

Μία διαφορετική αλλά και μία από τις πιο καίριες προκλήσεις είναι η καταπολέμηση της εισαγωγής αδασμολόγητων παραγγελιών έως 150 ευρώ από τις κινεζικές πλατφόρμες Shein και Temu. Με βάση στοιχεία που προέρχονται από την Εθνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), μέσα από την εξαίρεση που αφορά στην εισαγωγή προϊόντων κάτω των 150 ευρώ χωρίς δασμούς από τρίτες χώρες, πέρυσι εισήχθησαν στην Ευρώπη περισσότερα από 4.600.000.000 δέματα, πάνω από το 90% των οποίων προέρχεται από την Κίνα. Κυριαρχούν η Temu και η Shein και φαίνεται ότι οι πλατφόρμες απομυζούν ένα τεράστιο μέρος του ευρωπαϊκού εμπορίου χωρίς να πληρούν τις αυστηρές προδιαγραφές που θα έπρεπε, έχουν απεριόριστα κονδύλια για να φτάσουν στα σπίτια μας μέσα από την επιθετική διαφήμιση.

Έχει υπολογιστεί από το επιστημονικό επιτελείο της ΕΣΕΕ ότι η διάμεσος του εκτιμώμενου τζίρου των ασιατικών πλατφορμών το 2024 στην Ελλάδα είναι 627 εκατομμύρια ευρώ (υπολογισμός εκτιμώμενου τζίρου βάσει εισερχόμενων μικροδεμάτων). Οι δασμοί που χάνονται από το ελληνικό κράτος ανέρχονται σε περίπου 50 εκατ. ευρώ, οι λοιπές απώλειες από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές είναι επίσης 50 εκατ. ευρώ. Το 2024 χάθηκαν για το ελληνικό κράτος συνολικά 200 εκατομμύρια ευρώ, συμπεριλαμβανομένων και των πολλαπλασιαστών οφέλους για την ελληνική οικονομία.

Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, η περίοδος που διανύουμε χαρακτηρίζεται από αυξημένο ανταγωνισμό -δεδομένης της εισόδου διεθνών παικτών στην αγορά- αλλά και επαναπροσδιορισμό της σχέσης των καταναλωτών με τη μόδα. Σε κάθε περίπτωση πάντως, οι αγοραστές δεν αναζητούν πλέον απλώς χαμηλές τιμές, αλλά ποιότητα, ταχύτητα και εμπειρία. Το customer journey έχει γίνει πιο σύνθετο, με τον καταναλωτή να ξεκινά την αναζήτηση online, να συγκρίνει, να επηρεάζεται από τα social media και να ολοκληρώνει την αγορά είτε διαδικτυακά είτε σε φυσικό κατάστημα.

Το 15% των αγορών ένδυσης και υπόδησης που πραγματοποιούνται πλέον online δείχνει πόσο βαθιά έχει εισχωρήσει το ηλεκτρονικό εμπόριο στις συνήθειες των Ελλήνων. Οι νεότερες ηλικιακές ομάδες, ιδίως οι 18-34 ετών, εμφανίζονται οι πιο δραστήριες ψηφιακά, ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν πλέον βασικό μοχλό αγορών.