Η Zara εγκαινιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα τη δυνατότητα αγορών με άτοκες δόσεις μέσω του eshop της, σε συνεργασία με την Klarna, τη σουηδική fintech που ειδικεύεται στις υπηρεσίες «Buy Now, Pay Later».
Η συγκεκριμένη κίνηση αποκτά από μόνη της ιδιαίτερη σημασία, δεδομένου ότι η Zara, ως ο μεγαλύτερος λιανέμπορος ειδών μόδας και ένδυσης παγκοσμίως, αλλά και στην Ελλάδα, κάνει τη συγκεκριμένη κίνηση.
Να σημειωθεί, μάλιστα, ότι η Zara ήταν ίσως η μοναδική έως τώρα από τους μεγάλους παίκτες της λιανικής στη χώρα μας που δεν παρείχε τη δυνατότητα άτοκων δόσεων προς τους καταναλωτές.
Aρχικά στο e-shop, με προοπτική επέκτασης και στο φυσικό κατάστημα
Η συνεργασία αφορά αποκλειστικά το ηλεκτρονικό κατάστημα της Zara αυτήν τη στιγμή, ενώ, σύμφωνα με τον Ηλία Πίτσαβο, Head of Klarna Greece, ο οποίος μίλησε στο powergame.gr, εξετάζεται μελλοντικά η επέκταση και στα φυσικά καταστήματα.
Κατά τον ίδιο, η συνεργασία αναμένεται να επεκταθεί και στις υπόλοιπες μάρκες του ομίλου Inditex στην Ελλάδα, όπως οι Massimo Dutti, Zara Home, Stradivarius, Bershka, Pull & Bear, Oysho. Πρόκειται για μία συνεργασία των δύο πλευρών, ο οποία υλοποιείται σε διεθνές επίπεδο σε επιλεγμένες αγορές, με υλοποίηση και στη χώρα μας.
Η Ελλάδα αποτελεί μία από τις λίγες ευρωπαϊκές αγορές όπου ο όμιλος Inditex (Zara, Massimo Dutti, Bershka, Pull&Bear, Stradivarius, Zara Home κ.ά.) έχει ενεργοποιήσει τη συνεργασία με την Klarna, γεγονός που αποδεικνύει τη δυναμική του ελληνικού ηλεκτρονικού εμπορίου.
Ο όμιλος που φιλοξενεί τα παραπάνω brands αλλά και τη Zara στην Ελλάδα (ITX Hellas) αποτελεί τον μεγαλύτερο παίκτη στη λιανική μόδας στην Ελλάδα. Στη χρήση που έληξε στο τέλος Ιανουαρίου του 2025 η Zara κατέγραψε αύξηση 10% στον κύκλο εργασιών, ο οποίος ανήλθε στα 798,1 εκατ. ευρώ, έναντι 725,5 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση. Τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 46,9 εκατ. ευρώ, έναντι 37,8 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος, σημειώνοντας αύξηση άνω του 23%.
Μέσω της Klarna, οι καταναλωτές μπορούν να επιλέξουν το μοντέλο Pay in 3, πληρώνοντας μια αγορά σε τρεις άτοκες δόσεις με χρεωστική κάρτα, χωρίς επιβάρυνση με τόκους. Παράλληλα, ο έμπορος -στην προκειμένη περίπτωση η Zara- λαμβάνει ολόκληρο το ποσό της συναλλαγής άμεσα, ενώ η Klarna αναλαμβάνει τη διαχείριση των δόσεων.
Διαθέσιμη είναι επίσης η επιλογή Pay in 30, που επιτρέπει την πληρωμή του συνολικού ποσού μέσα σε 30 ημέρες. Στόχευση είναι να επεκταθεί η υπηρεσία και στα φυσικά καταστήματα του ομίλου Inditex στην Ελλάδα κατά το προσεχές χρονικό διάστημα.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της Klarna στην Ελλάδα, δικλίδα ασφαλείας για την πιστοληπτική ικανότητα του κάθε καταναλωτή αποτελούν διάφορα κριτήρια, όπως τα προϊόντα που επιλέγει να αγοράσει, η ώρα της ημέρας που προχωράει σε αγορά, καθώς και το ιστορικό συνέπειας που εμφανίζει σε παλαιότερες συναλλαγές μέσω Klarna.
«Έως τώρα δεν ζητάμε στοιχεία από τις τράπεζες, για να διαπιστώσουμε την πιστοληπτική ικανότητα κάθε καταναλωτή. Ωστόσο, το ποσοστό αθέτησης πληρωμών είναι πολύ χαμηλό, μονοψήφιο έως αυτήν τη στιγμή. Η έγκριση δίνεται για μία συγκεκριμένη αγορά, όπου εάν κάποιος δεν πληρώσει τα 100 ευρώ για τα οποία έλαβε πίστωση την προηγούμενη φορά, αυτομάτως στερείται της δυνατότητας να προχωρήσει σε νέα αγορά με πίστωση μέσω Klarna», διευκρινίζει ο κύριος Πίτσαβος.
Η παρουσία της Klarna στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα η Klarna συνεργάζεται ήδη με περισσότερους από 5.500 εμπόρους, μεταξύ των οποίων Κωτσόβολος, Temu, H&M, IKEA, Public και πλήθος fashion brands. Οι ενεργοί χρήστες της στη χώρα ανέρχονται σε 550.000-600.000, εκ των οποίων περίπου 200.000 χρησιμοποιούν μηνιαίως την εφαρμογή της Klarna.
Το 75% των χρηστών είναι Gen Z ή Millennials, ενώ το 58% είναι γυναίκες. Σε ό,τι αφορά την παρουσία της Klarna στη χώρα μας, αυτήν τη στιγμή λειτουργεί ως υποκατάστημα της σουηδικής μητρικής εταιρείας, με προοπτική δημιουργίας θυγατρικής το προσεχές χρονικό διάστημα, προκειμένου να μπορέσει να εξυπηρετήσει και τις νέες υπηρεσίες που θα ενταχθούν στην γκάμα της.
Σύμφωνα με τον κύριο Πίτσαβο, το 2026 αναμένεται χρονιά νέων υπηρεσιών στην Ελλάδα, με την έλευση της Klarna Card, η οποία θα είναι χρεωστική κάρτα με δυνατότητα τριών άτοκων δόσεων. Στον προγραμματισμό είναι και το λανσάρισμα του Klarna Balance. Πρόκειται για την υπηρεσία της Klarna που λειτουργεί σαν ψηφιακό πορτοφόλι (wallet), δηλαδή ένας λογαριασμός με διαθέσιμο υπόλοιπο μέσα στην εφαρμογή της Klarna.
Όταν ο χρήστης κάνει επιστροφή ενός προϊόντος, τα χρήματα μπορούν να επιστραφούν στο Klarna Balance αντί για την κάρτα του. Το ποσό αυτό μένει διαθέσιμο μέσα στην εφαρμογή και ο χρήστης μπορεί να το χρησιμοποιήσει σε επόμενες αγορές μέσω Klarna ή να το μεταφέρει πίσω στον τραπεζικό του λογαριασμό όποτε θέλει. Μία ακόμα υπηρεσία που αναμένεται να εισαγάγει στην Ελλάδα το 2026 είναι το Klarna Cashback.
Κάθε φορά που κάνει κάποιος μια αγορά μέσω της Klarna, είτε με άτοκες δόσεις είτε με άμεση πληρωμή, λαμβάνει επιστροφή χρημάτων (cashback) ως ποσοστό επί της αξίας της αγοράς. Τα χρήματα αυτά δεν δίνονται σε «πόντους», αλλά σε ευρώ, τα οποία προστίθενται αυτόματα στο Klarna Balance. Από εκεί, μπορεί είτε να τα κρατήσει για μελλοντικές αγορές είτε να τα μεταφέρει στον τραπεζικό του λογαριασμό.
Η διεθνής εικόνα της Klarna
Παγκοσμίως η Klarna εξυπηρετεί 111 εκατομμύρια καταναλωτές σε 45 αγορές, πραγματοποιώντας πάνω από 2,9 εκατομμύρια συναλλαγές την ημέρα.
Όπως ανέφερε στο powergame.gr ο Ηλίας Πίτσαβος, Head of Klarna Greece, «η συνεργασία με τη Zara είναι μία από τις μεγαλύτερες που έχουμε υλοποιήσει στην Ελλάδα και δείχνει τη δυναμική που έχει πλέον το “buy now, pay later” μοντέλο στην ελληνική αγορά».