Μετά από τη στασιμότητα που καταγράφηκε το 2024 και αρχές του 2025, ο κλάδος της πολυτέλειας επανέρχεται διστακτικά σε ρυθμούς ανάπτυξης χάρις στην άνοδο των χρηματιστηριακών αγορών αλλά και τη βελτίωση του κλίματος που παρατηρείται στην κινεζική αγορά.
Αυτό είναι το κεντρικό συμπέρασμα που προκύπτει από τα πρόσφατα οικονομικά αποτελέσματα, με την ανάκαμψη αυτή να αποδίδεται κυρίως στις αυξημένες δαπάνες των πλουσιότερων καταναλωτών, σε μια περίοδο που όλοι οι υπόλοιποι είναι συντηρητικοί με την τσέπη τους λόγω της γενικότερης οικονομικής αβεβαιότητας και του τσουχτερού κόστους διαβίωσης.
Όπως δήλωσε ο Έντουαρτ Ομπίν, στέλεχος της Morgan Stanley, στην Vogue Business, «πρόκειται πιο πολύ για μια σταθεροποίηση, τουλάχιστον στην Ασία, από μια ριζική βελτίωση των συνθηκών».
Έως το 80% της ανάπτυξης με είδη πολυτελείας
Δεν είναι τυχαίο που έρευνα της εξειδικευμένης έκδοσης «Business of Fashion» διαβλέπει πως το πελατολόγιο των ομίλων ειδών πολυτελείας με τη μεγαλύτερη οικονομική επιφάνεια θα αντιπροσωπεύει το 65% με 80% της παγκόσμιας ανάπτυξης μέχρι το 2027.
Τη διετία 2025-2027, η οικονομική δραστηριότητα στον κλάδο αναμένεται να ενισχυθεί από 2% έως 4%, με τα δερμάτινα είδη και τα κοσμήματα να ηγούνται με ενίσχυση 4% με 6%, ετησίως.
Την πρόβλεψη αυτή ενισχύει η Richemont, ο όμιλος πολυτέλειας που κατέχει τις μάρκες κοσμημάτων Cartier και VanCleef & Aprlets, αλλά και τις ιστορικές ωρολογοποιίες IWC και Jaeger-LeCoultre και Piaget.
Στην επίσημη ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων για το εξάμηνο που λήγει στα τέλη Σεπτεμβρίου, η Richemont τονίζει πως η αύξηση των πωλήσεων κατά 10% στα 10,6 δισ. ευρώ αποδίδεται κυρίως στην ισχυρή ζήτηση που καταγράφηκε το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου στην Ευρώπη, τις ΗΠΑ και τη Μέση Ανατολή.
Ιδιαίτερο ήταν το αγοραστικό ενδιαφέρον στην Κίνα, το Χονγκ Κονγκ και τη Μάκαου, όπου η αύξηση των πωλήσεων έφτασε το 17%. «Δεν μπορούμε να πούμε ότι επιστρέψαμε στην κανονικότητα μετά τη μεγάλη αναταραχή που καταγράφηκε επί Covid», εξηγεί ο Γιόχαν Ρούμπερτ, ο πρόεδρος του ομίλου. «Αλλά οι αυξήσεις ήταν σταθερές στις περισσότερες περιοχές και η πτωτική τάση στην Κίνα σταμάτησε».
Όπως αναφέρουν αναλυτές στη γαλλική εφημερίδα Le Figaro, μαζί με την άνοδο της μετοχής της Richemont της τάξεως του 31% κατά τη διάρκεια του τελευταίου τριμήνου, οι LVMH και Prada έχουν καταγράψει αντίστοιχη άνοδο 35% και 15%.
Συγκρατημένη αισιοδοξία επικρατεί, επίσης, στην περίπτωση της L’ Oreal. Ο όμιλος που διευθύνει τις μάρκες καλλυντικών L’ Oreal Paris, Lancôme, Garnier και τα αρώματα του οίκου Yves Saint Laurent επιβεβαίωσε πως οι αγορές των ΗΠΑ και της Κίνας ακολουθούν σταθερή πορεία ανάκαμψης από το καλοκαίρι.
Ανακοίνωσε πως οι συνολικές πωλήσεις σε συγκρίσιμους όρους (like-to-like) τονώθηκαν κατά 3% το α’ εξάμηνο του έτους, με ενισχυμένες αποδόσεις στην Ισπανία, την Πορτογαλία, τη Γερμανία, την Αυστρία και την Ελβετία αλλά και διψήφια άνοδο των πωλήσεων στην Κίνα μέσα στο β’ τρίμηνο μετά την πτώση που είχε καταγραφεί το α’ τρίμηνο.
Prada: Tα χειρότερα έχουν παρέλθει
Από το Μιλάνο, η Prada δήλωσε πως τα χειρότερα έχουν παρέλθει για την κινεζική αγορά, όπου οι πωλήσεις ήταν υψηλότερες των προσδοκιών κατά τη διάρκεια των διακοπών της «Χρυσής Εβδομάδας» στην Κίνα από την 1η έως 7η Οκτωβρίου. Προηγουμένως, συγκεκριμένα τους εννέα μήνες μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου, ο ιταλικός οίκος μόδας είχε καταγράψει αύξηση πωλήσεων της τάξεως του 9%. Η περίπτωση της Hermès, στο μεταξύ, είναι ιδιαίτερη διότι έχει καταφέρει να επιβιώσει της υποτονικής κατανάλωσης που είχε επικρατήσει το 2024.
Μέσα στο 2025, η Hermès εκτιμάται πως θα επωφεληθεί περαιτέρω από τη βελτίωση του κλίματος στον κλάδο. Πρόσφατα έκανε λόγο για μια ώθηση στην αμερικανική αγορά παρά τους δασμούς 15% που έχει επιβάλει ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, στην Ε.Ε. Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ άλλες μεγάλες εταιρείες του κλάδου, όπως η LVMH και η Kering- μητρική της Gucci- εμφάνισαν υποτονική ανάπτυξη σε βασικές αγορές όπως η Κίνα, η Hermès συνέχισε να καταγράφει ισχυρή ανάπτυξη σε πωλήσεις και λειτουργικά κέρδη την προηγούμενη διετία.
Από τη μια πλευρά, η Hermès είχε έσοδα 15,2 δισ. ευρώ και λειτουργικά κέρδη 6,2 δισ. ευρώ το 2024, με ανάπτυξη πωλήσεων 15% σε σταθερές συναλλαγματικές ισοτιμίες. Από την άλλη πλευρά, τα καθαρά κέρδη της Kering υποχώρησαν πέρσι κατά 62% στα 1,13 δισ. ευρώ. Το 2025 παραμένει ένα έτος με προκλήσεις για την Kering διότι βρίσκεται σε φάση ριζικής αναδιάρθρωσης, ιδιαίτερα στον βασικό της οίκο, την Gucci. Τα έσοδα μειώθηκαν κατά 14% το α’ τρίμηνο και 15% το α’ εξάμηνο.
LVMH συνώνυμη της ανθεκτικότητας
Η LVMH είναι συνώνυμη της ανθεκτικότητας. Πέρσι παρουσίασε οριακή άνοδο -1%- στην οργανική ανάπτυξη των δραστηριοτήτων της, δηλαδή την ανάπτυξη των εσωτερικών πόρων της, δίχως εξαγορές ή συγχωνεύσεις. Επέκταση σημειώθηκε το γ’ τρίμηνο του 2025, αναστρέφοντας την αρνητική πορεία των προηγούμενων τριμήνων, με προβλέψεις για ανάπτυξη των ετήσιων εσόδων έως και 5%. Το τοπίο εξακολουθεί να είναι ρευστό για την LVMH και όλο τον κλάδο.
Οι αναλυτές είναι συγκρατημένα αισιόδοξοι και μιλούν για σταθεροποίηση, με τις προβλέψεις για ετήσια αύξηση του τζίρου να περιορίζονται στο 2% με 3% μέχρι το 2027, σύμφωνα με την McKinsey.