ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Το χρονοδιάγραμμα για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι, δοκιμαστικές πτήσεις το 2027

Αν όλα εξελιχθούν ομαλά και ξεμπλοκάρει άμεσα το ζήτημα της χωροθέτησης του ραντάρ, το έργο μπορεί να παραδοθεί ακόμη και το 2027

KASTELLI AIRPORT, TERNA© Nikos Daniilidis

Στην τελική ευθεία των εργασιών εισέρχεται το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλλι της Κρήτης, ένα έργο προϋπολογισμού 625 εκατομμυρίων ευρώ, που εξελίσσεται σε μία από τις πλέον σύγχρονες αεροπορικές υποδομές της Μεσογείου. Με την κατασκευή να προχωρά με ρυθμούς που αγγίζουν το 65%, η ΤΕΡΝΑ, κατασκευαστικός βραχίονας της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αναμένεται να ολοκληρώσει το σύνολο των εργασιών έως τα τέλη του 2026, ώστε να ξεκινήσουν οι δοκιμαστικές πτήσεις μέσα στο 2027. Αν όλα εξελιχθούν ομαλά με τις εκκρεμείς προσφυγές και ξεμπλοκάρει άμεσα το ζήτημα της χωροθέτησης του ραντάρ, το έργο μπορεί να παραδοθεί σε εμπορική χρήση ακόμη και εντός του ίδιου έτους.

«Ο χρόνος που απομένει είναι επαρκής για να καλύψει τις καθυστερήσεις, αρκεί το Συμβούλιο της Επικρατείας να αποφανθεί σύντομα για το ραντάρ», ανέφερε ο CEO της ΔΑΗΚ, Νίκος Αναστασίου, στη χθεσινή δημοσιογραφική ενημέρωση. Σύμφωνα με τον ίδιο, σε εκκρεμότητα βρίσκεται και η προκήρυξη του διαγωνισμού για τα συστήματα αεροναυτιλίας, λόγω των ενστάσεων που έχουν κατατεθεί σχετικά με τη χωροθέτηση.

Ο κ. Αναστασίου υπογράμμισε ακόμη ότι η ταχύτητα των δικαστικών διαδικασιών θα καθορίσει τον τελικό ορίζοντα λειτουργίας του έργου, τονίζοντας ότι η τοποθέτηση των ραντάρ στον λόφο Παπούρα αποτελεί την ασφαλέστερη επιλογή και ότι δεν υπάρχει περιθώριο για plan B. Όπως εξήγησε ο ίδιος, το συγκεκριμένο σημείο εξασφαλίζει το βέλτιστο οπτικό πεδίο για το ραντάρ, γεγονός που, σύμφωνα με την ΥΠΑ, το καθιστά την πλέον κατάλληλη και ασφαλή λύση για τις προσεγγίσεις και τις προσγειώσεις των αεροσκαφών.

KASTELLI AIRPORT, TERNA, 22OCT2025

Εν αναμονή των αποφάσεων του ΣτΕ, το τεχνικό σκέλος του έργου συνεχίζει να προχωρά με ιδιαίτερα γοργούς ρυθμούς. Όπως επισημαίνει ο Βαγγέλης Μασούρας, Αντιπρόεδρος της ΤΕΡΝΑ, το Καστέλι αποτελεί «τον πιο σύγχρονο αερολιμένα που αναμένεται να λειτουργήσει στην Ελλάδα», περιγράφοντας μια υποδομή αιχμής που αναπτύσσεται σε έκταση 6.030 στρεμμάτων, με πλήρη πρόβλεψη για μελλοντικές επεκτάσεις τόσο του αεροσταθμού όσο και του διαδρόμου.

Ήδη το αεροδρόμιο διαμορφώνεται ως μια ολοκληρωμένη αεροπορική πλατφόρμα. Ο χώρος στάθμευσης των αεροσκαφών καταλαμβάνει 410.000 τ.μ. και προσφέρει 39 θέσεις κατηγορίας C, τις οποίες θα συμπληρώνουν 5 θέσεις κατηγορίας E ή 10 θέσεις C σε διαμόρφωση MARS. Προβλέπονται επίσης 16 θέσεις για ιδιωτικά αεροσκάφη, 3 για ελικόπτερα και μια σειρά εξόδων ταχείας τροχοδρόμησης.

Στο επίκεντρο του έργου δεσπόζει ο κύριος διάδρομος προσγείωσης–απογείωσης, μήκους 3.200 μέτρων και πλάτους 60 μέτρων, ο οποίος πλαισιώνεται από παράλληλο τροχόδρομο αντίστοιχου μήκους και πλάτους 45 μέτρων. Όσον αφορά τα επιμέρους τμήματα, η διάστρωση της τελικής επιφάνειας των ειδικών οδοστρωμάτων για προσγείωση, απογείωση και στάθμευση αεροσκαφών βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, με ποσοστό υλοποίησης που αγγίζει το 96%.

Δίπλα στον διάδρομο υψώνεται ο νέος αεροσταθμός, μια σύγχρονη εγκατάσταση επτά επιπέδων και συνολικής επιφάνειας 83.572 τετραγωνικών μέτρων, πιστοποιημένη με LEED Silver και σήμερα ολοκληρωμένη κατά 60%. Το κτιριακό συγκρότημα συμπληρώνεται από δέκα υποστηρικτικά κτίρια, καθώς οι εγκαταστάσεις που κατασκευάζονται για την πλήρη και ασφαλή λειτουργία του αεροδρομίου περιλαμβάνουν την Πυροσβεστική και την Αστυνομική Υπηρεσία, τις υποδομές Συντήρησης Αεροδρομίου και τους χώρους των εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης. Παράλληλα, δημιουργούνται η μονάδα διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και ο υποσταθμός 150 kV, καθώς και οι δεξαμενές νερού και η εγκατάσταση βιολογικού καθαρισμού. Το έργο περιλαμβάνει επίσης την εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και το υπόγειο σύστημα hydrant για τον ανεφοδιασμό των αεροσκαφών, ενώ ολοκληρώνεται με την κατασκευή της εγκατάστασης συλλογής και διαχείρισης των απορριμμάτων του αεροδρομίου. Την ίδια ώρα, ο νέος πύργος ελέγχου, ύψους 44 μέτρων και επιφάνειας 4.555 τ.μ., βρίσκεται επίσης στην τελική φάση, με στόχο να παραδοθεί στην ΥΠΑ την άνοιξη του 2026 για την εγκατάσταση των συστημάτων και τη διαδικασία πιστοποίησης.

KASTELLI AIRPORT, TERNA, 22OCT2025

Πέρα από τα κεντρικά κτίρια, το Καστέλλι διαμορφώνει μια ολόκληρη νέα ζώνη δραστηριοτήτων. Έχουν ήδη διαμορφωθεί 443.000 τετραγωνικά μέτρα έργων, ενώ η εμπορική ζώνη των 282.000 τετραγωνικών μέτρων προβλέπει τη δημιουργία εμπορικού κέντρου, σταθμού cargo και ξενοδοχείου, δίνοντας στο αεροδρόμιο ρόλο πολύ μεγαλύτερο από έναν κόμβο μετακινήσεων, έναν πυρήνα οικονομικής δραστηριότητας. Ταυτόχρονα, οι υποδομές στάθμευσης οχημάτων θα προσφέρουν 1.546 θέσεις, εκ των οποίων 86 για ΑμεΑ, 70 για ταξί και 268 με πρόβλεψη φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, με δυνατότητα μελλοντικής επέκτασης.

KASTELLI AIRPORT, TERNA, 22OCT2025

Καθοριστικό για την επιχειρησιακή ετοιμότητα του αεροδρομίου είναι και το έργο των οδικών συνδέσεων. Η νέα σύνδεση των 18 χιλιομέτρων με τον ΒΟΑΚ είναι έτοιμη κατά 85%, ενώ εκκρεμεί η ολοκλήρωση περίπου τριών χιλιομέτρων όπου θα κατασκευαστεί διπλή σήραγγα, κρίσιμη για την ομαλή πρόσβαση και θα είναι έτοιμη το 2028.

Σε επίπεδο επιβατικής κίνησης, το νέο αεροδρόμιο καλείται να ανταποκριθεί σε έναν από τους πιο δυναμικούς αεροπορικούς προορισμούς της Ελλάδας. Η Κρήτη έχει φτάσει ήδη τους 10,5 εκατομμύρια επιβάτες σε ετήσια βάση, ενώ οι προβλέψεις για το Καστέλλι κάνουν λόγο για 11,9 εκατομμύρια επιβάτες στην πέμπτη χρονιά λειτουργίας και 17,8 εκατομμύρια στην τριακοστή. Παράλληλα, το νέο αεροδρόμιο στοχεύει στην προσέλκυση συνδέσεων με αγορές όπως οι ΗΠΑ και ο Καναδάς, καθώς και στη δημιουργία ενός περιφερειακού hub που θα συνδέει διεθνείς πτήσεις με τα νησιά, εφόσον υπάρξουν τα κατάλληλα κίνητρα για συνεργασίες με αεροπορικές εταιρείες.

Αν το ζήτημα του ραντάρ και των προσφυγών επιλυθεί σύντομα, το 2027 δεν θα είναι μόνο η χρονιά των δοκιμαστικών πτήσεων, αλλά και η χρονιά που η Κρήτη θα αποκτήσει ένα από τα πλέον σύγχρονα αεροδρόμια της Ευρώπης σε πλήρη εμπορική λειτουργία, αλλάζοντας οριστικά τον χάρτη των αερομεταφορών στην Ανατολική Μεσόγειο.