Σε τροχιά ήπιας αλλά σταθερής ανάπτυξης κινείται η ελληνική αγορά παιχνιδιών, η οποία εκτιμάται ότι θα κλείσει τη φετινή χρονιά με άνοδο περίπου 5% σε αξία, παρά τις πιέσεις στο διαθέσιμο εισόδημα και τη συνεχιζόμενη υπογεννητικότητα. Καθοριστικό ρόλο σε αυτή την πορεία διαδραματίζουν τα επιτραπέζια παιχνίδια, τα οποία αναδεικνύονται στον βασικό «μοχλό» της αγοράς, ιδιαίτερα κατά την εορταστική περίοδο.
Σύμφωνα με τον Γιώργο Μουστάκα, διευθύνοντα σύμβουλο της ομώνυμης αλυσίδας παιχνιδιών, η κατανάλωση κινείται ικανοποιητικά, με την ελληνική οικογένεια να διατηρεί το παιχνίδι ψηλά στις προτεραιότητές της. «Το να χαρεί το παιδί τις γιορτές παραμένει βασικό μέλημα. Σε σχέση με τα συνολικά έξοδα ενός νοικοκυριού, η δαπάνη για παιχνίδι είναι μικρή, αλλά συναισθηματικά πολύ σημαντική», σημειώνει, εκτιμώντας ότι η αγορά θα εμφανίσει ισχυρό μονοψήφιο ρυθμό ανάπτυξης.
Σταθερές οι τιμές στα παιχνίδια, γεγονός που διατηρεί και ενισχύει τη ζήτηση
Η εικόνα ενισχύεται από το γεγονός ότι οι τιμές στον κλάδο παραμένουν σταθερές και, σε πολλές περιπτώσεις, έχουν επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα. Όπως εξηγεί ο κ. Μουστάκας, το παιχνίδι αποτελεί έναν από τους λίγους τομείς όπου δεν έχουν περάσει ανατιμήσεις στον καταναλωτή, με την ανάπτυξη να προέρχεται κυρίως από αύξηση των πωλούμενων τεμαχίων και όχι από πληθωριστικές πιέσεις.
Την ίδια εκτίμηση συμμερίζεται και ο Στράτος Ανδρεάδης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης AS Company, ο οποίος κάνει λόγο για μια χρονιά που θα κλείσει με άνοδο περίπου 5% για το σύνολο της αγοράς. «Στο παιχνίδι δεν έχουμε αυξήσεις τιμών τα τελευταία χρόνια. Αντίθετα, πρόκειται για έναν κλάδο με ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές, κάτι που στηρίζει τη ζήτηση», τονίζει.
Τα επιτραπέζια παιχνίδια καταγράφουν τη μεγαλύτερη δυναμική, ιδίως μετά την περίοδο της πανδημίας, καλύπτοντας πλέον ένα ευρύ ηλικιακό φάσμα: από εκπαιδευτικά παιχνίδια για μικρά παιδιά, μέχρι οικογενειακά και τίτλους που απευθύνονται αποκλειστικά σε ενήλικες. «Παρά την άνοδο του digital gaming, η οικογένεια συνεχίζει να κάθεται γύρω από το τραπέζι και να παίζει», επισημαίνει ο κ. Ανδρεάδης.
«Πρόσφατα, για να αντιμετωπίσουμε το ζήτημα της υπογεννητικότητας, διευρύναμε τη γκάμα των επιτραπέζιων παιχνιδιών, απευθυνόμενοι σε ενήλικες, οικογένειες και εφήβους. Παλαιότερα οι εταιρείες παιχνιδιών διέθεταν παιχνίδια για ηλικίες από τριών έως και δέκα ετών. Πλέον, οι περισσότερες εταιρείες διευρύνουν τη γκάμα τους, με σκοπό να απευθύνονται σε όλες τις ηλικίες».
Ισχυρές επιδόσεις για παιχνίδια κατασκευών, puzzle και χνουδωτά
Ισχυρή παρουσία διατηρούν επίσης οι κατασκευές, όπως τα παιχνίδια τύπου Lego, τα προσχολικά παιχνίδια, αλλά και κατηγορίες που παρουσιάζουν αναβίωση, όπως τα puzzle και τα χνουδωτά παιχνίδια, τα οποία μετά την πανδημία εμφανίζουν εντυπωσιακούς ρυθμούς ανόδου. Παράλληλα, τα προϊόντα με δικαιώματα δημοφιλών χαρακτήρων-με αιχμή τη Disney-συνεχίζουν να προσελκύουν τόσο παιδιά όσο και εφήβους και ενήλικες. «Η κατηγορία των χνουδωτών παιχνιδιών μας έχει εκπλήξει με την αύξηση των πωλήσεων που καταγράφει τα τελευταία δύο χρόνια. Σε ό,τι μας αφορά, διανέμουμε την «ty», τη μεγαλύτερη εταιρεία σε αυτόν τον τομέα παγκοσμίως. Επίσης, πρόκειται για μία εταιρεία που προτιμάται από όλες τις ηλικίες και διατίθενται σε πολύ συμφέρουσες τιμές», συμπληρώνει ο κύριος Ανδρεάδης.
Η ελληνική αγορά παιχνιδιών παραμένει μικρή σε μέγεθος σε ευρωπαϊκή σύγκριση, με εκτιμήσεις να τη φέρνουν κοντά στις 250 εκατομμύρια ευρώ, χωρίς ωστόσο να υπάρχει πλήρης και επίσημη καταγραφή. Παρά τις δημογραφικές προκλήσεις, οι εταιρείες του κλάδου επενδύουν στη διεύρυνση της γκάμας τους προς μεγαλύτερες ηλικίες, επιχειρώντας να αντισταθμίσουν τη μείωση των γεννήσεων. Θα θυμίσουμε ότι το 2024 καταγράφηκε ιστορικό χαμηλό γεννήσεων στη χώρα με 62.624, ενώ σύμφωνα με τον κύριο Ανδρεάδη φέτος εκτιμάται ότι οι γεννήσεις θα κινηθούν σε περίπου 64.000 παιδιά. Επίσης, με βάση τα στοιχειά του υπουργείου Υγείας, οι πολίτες ηλικίας άνω των 65 ετών το 2060, θα αποτελούν το 60% του συνολικού πληθυσμού.
Όπως επισημαίνουν τα δύο σημαντικά στελέχη της αγοράς παιχνιδιών, το παιχνίδι αποδεικνύεται ανθεκτικό ακόμη και σε περιόδους αβεβαιότητας, λειτουργώντας όχι μόνο ως καταναλωτικό προϊόν, αλλά και ως μέσο σύνδεσης, ψυχαγωγίας και δημιουργικής απασχόλησης για ολόκληρη την οικογένεια.
Οι επιδόσεις της Jumbo στην Ελλάδα
Σημειώνεται τέλος ότι με βάση τα πρόσφατα στοιχεία που δημοσιοποίησε ο όμιλος Jumbo που αποτελεί επίσης έναν από τους βασικούς παίκτες στον τομέα του παιχνιδιού, το Νοέμβριο οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής εταιρείας στην Ελλάδα (χωρίς να υπολογίζονται οι ενδοεταιρικές συναλλαγές), παρουσίασαν αύξηση κατά +6% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Συνολικά, για το 11μηνο του 2025, οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής εταιρείας χωρίς τις ενδοεταιρικές συναλλαγές, παρουσίασαν αύξηση κατά περίπου +9%, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.