Στα 15,15 δισεκατομμύρια ευρώ ανήλθε η ετήσια καταναλωτική δαπάνη στα σούπερ μάρκετ το 2024, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος. Σε ό,τι αφορά στο δείγμα των 20 μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα το 2024, οι περισσότερες επιχειρήσεις κατέγραψαν αύξηση πωλήσεων και σε αρκετές περιπτώσεις βελτίωση των μεικτών κερδών, παρά το περιβάλλον έντονου ανταγωνισμού και πίεσης στα περιθώρια.
Στην αναφορά δεν περιλαμβάνεται η Lidl Ελλάς, η οποία λόγω της εταιρικής της μορφής ως ομόρρυθμη εταιρεία δεν δημοσιεύει οικονομικά αποτελέσματα. Ο τζίρος της συγκεκριμένης αλυσίδας εκτιμάται ότι υπερβαίνει τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ. Ταυτόχρονα, η αποτύπωση για τον Σκλαβενίτη αφορά αποκλειστικά στην ελληνική αγορά και την εταιρεία Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, δεδομένου ότι οι πωλήσεις σε επίπεδο ομίλου, συμπεριλαμβανομένης και της Κύπρου, ανήλθε στα 5,56 δισεκατομμύρια ευρώ πέρυσι.
Την ίδια στιγμή και φέτος οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ συνεχίζουν να κινούνται ανοδικά και -σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της NielsenIQ- το ποσοστό ανάπτυξης για τα σούπερ μάρκετ από τις αρχές του έτους έως και τις 23 Νοεμβρίου του 2025, ήταν 7,3%, με πωλήσεις 14,56 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η εικόνα στα σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτη, ΑΒ Βασιλόπουλος, Metro και Μασούτη
Στην κορυφή της αγοράς, με βάση τους τελευταίους ισολογισμούς για το 2024, παραμένει η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, η οποία αύξησε τον τζίρο της κατά 7,79%, στα 4,65 δισ. ευρώ, ενώ τα μεικτά της κέρδη ενισχύθηκαν κατά 7,14%, ξεπερνώντας τα 1,23 δισ. ευρώ. Η εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνει τη διατήρηση της ηγετικής θέσης του ομίλου, με σχεδόν παράλληλη πορεία πωλήσεων και μικτής κερδοφορίας.
Στη δεύτερη θέση, η ΑΒ Βασιλόπουλος κατέγραψε μικρή υποχώρηση τζίρου (-1,75%), στα 1,94 δισ. ευρώ, ενώ τα μεικτά κέρδη μειώθηκαν κατά 3,77%, γεγονός που αποτυπώνει τη συνεχιζόμενη πίεση στην εμπορική της απόδοση.
Ανοδικά κινήθηκε η Metro ΑΕΒΕ (My market – Metro Cash & Carry), με αύξηση πωλήσεων κατά 2%, στα 1,62 δισ. ευρώ, και σημαντική ενίσχυση των μεικτών κερδών κατά 12,12%, στοιχείο που δείχνει βελτίωση του μικτού περιθωρίου. Αντίστοιχα θετική εικόνα παρουσίασε και η Μασούτης, με αύξηση τζίρου 5,94% και μεικτών κερδών 8,26%, στα 287,5 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα, σε τροχιά ανάπτυξης κινήθηκε το 2024 η Δ. Μασούτης ΑΕ, με την αλυσίδα σούπερ μάρκετ να καταγράφει αύξηση τόσο στον κύκλο εργασιών όσο και στα μεικτά της κέρδη, σε μια ιδιαίτερα ανταγωνιστική αγορά. Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών της εταιρείας ανήλθε σε 1,14 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 5,94% σε σχέση με το 2023, όταν είχε διαμορφωθεί στα 1,08 δισ. ευρώ. Η άνοδος των πωλήσεων συνοδεύτηκε από ακόμη ισχυρότερη επίδοση σε επίπεδο μικτής κερδοφορίας, με τα μεικτά κέρδη να ενισχύονται κατά 8,26%, φτάνοντας τα 287,5 εκατ. ευρώ από 265,6 εκατ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα.
- Διαβάστε ακόμη: Οι μεγάλοι όμιλοι μπαίνουν στις γειτονιές με μικρά σούπερ μάρκετ
Ιδιαίτερα δυναμική ήταν η πορεία της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, η οποία κατέγραψε διψήφια αύξηση πωλήσεων (+10,78%), στα 777,7 εκατ. ευρώ, ενώ τα μεικτά κέρδη ενισχύθηκαν ακόμη περισσότερο, κατά 16,33%, αντανακλώντας την ισχυρή αναπτυξιακή στρατηγική της. Θυμίζουμε ότι η Κρητικός έχει εξαγοραστεί από τον Μασούτη και η συναλλαγή αναμένεται να ολοκληρωθεί και τυπικά τον Φεβρουάριο του 2026.
Στον αντίποδα, η Πέντε ΑΕ (σούπερ μάρκετ Γαλαξίας) σημείωσε μείωση τζίρου κατά 3,99% και πτώση μεικτών κερδών 7,88%, ενώ υποχώρηση μικτής κερδοφορίας καταγράφεται και σε αλυσίδες όπως οι Mart Cash & Carry, Γουντσίδης με έδρα τη Δράμα και Ι. & Φ. Κονταράτου (Flora Supermarkets στη Μύκονο), παρά τη σχετική σταθερότητα των πωλήσεων.
Στις μεσαίες και μικρότερες αλυσίδες της 20άδας θετικά ξεχωρίζουν οι Market In, Χαλκιαδάκης, Σούπερ Μάρκετ Εγνατία (Discount Markt), ΣΥΝ.ΚΑ και Bazaar, οι οποίες κατέγραψαν αυξήσεις τόσο στον κύκλο εργασιών όσο και στα μεικτά κέρδη, υποδηλώνοντας καλύτερη διαχείριση κόστους και εμπορικού μείγματος.
Συνολικά, τα στοιχεία δείχνουν ότι το 2024 χαρακτηρίζεται από συνέχιση της ανόδου του τζίρου, αλλά με διαφοροποιήσεις στη μεικτή κερδοφορία, αναδεικνύοντας τις αλυσίδες που καταφέρνουν να συνδυάσουν ανάπτυξη πωλήσεων με διατήρηση ή βελτίωση περιθωρίων, σε μια αγορά όπου οι τιμές και οι προσφορές παραμένουν το βασικό πεδίο ανταγωνισμού.
Ακολουθεί η «ακτινογραφία» του κύκλου εργασιών και των κερδών στα σούπερ μάρκετ (σ.σ. τα ποσά είναι σε δισ.):
| Αλυσίδα | Τζίρος 2023 | Τζίρος 2024 | Μεταβολή | Μεικτά κέρδη 2023 | Μεικτά κέρδη 2024 | Μεταβολή | |
| 1 | Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης | 4.314.862 | 4.651.074 | 7,79% | 1.148.016 | 1.229.954 | 7,14% |
| 2 | ΑΒ Βασιλόπουλος | 1.970.319 | 1.935.875 | -1,75% | 510.037 | 490.827 | -3,77% |
| 3 | ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ | 1.589.184 | 1.620.983 | 2,00% | 225.603 | 252.941 | 12,12% |
| 4 | Μασούτης | 1.076.658 | 1.140.638 | 5,94% | 265.587 | 287.515 | 8,26% |
| 5 | ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός | 702.014 | 777.721 | 10,78% | 158.573 | 184.467 | 16,33% |
| 6 | Πέντε ΑΕ (Γαλαξίας) | 535.648 | 514.285 | -3,99% | 120.221 | 110.744 | -7,88% |
| 7 | Mart Cash & Carry | 432.154 | 444.859 | 2,94% | 89.727 | 88.055 | -1,86% |
| 8 | Market In | 403.331 | 418.612 | 3,79% | 107.807 | 116.366 | 7,94% |
| 9 | Bazaar | 244.918 | 248.378 | 1,41% | 58.682 | 61.911 | 5,50% |
| 10 | Χαλκιαδάκης | 220.186 | 239.798 | 8,91% | 61.358 | 66.576 | 8,50% |
| 11 | Σούπερ Μάρκετ Εγνατία (Discount Markt) | 187.127 | 203.055 | 8,51% | 57.858 | 63.870 | 10,39% |
| 12 | ΣΥΝ.ΚΑ | 170.892 | 176.261 | 3,14% | 40.212 | 44.982 | 11,86% |
| 13 | OK Anytime Market | 74.743 | 80.519 | 7,73% | 14.431 | 15.471 | 7,21% |
| 14 | Ανδρικόπουλος | 59.310 | 59.142 | -0,28% | 15.195 | 15.709 | 3,38% |
| 15 | Θανόπουλος | 54.504 | 54.582 | 0,14% | 12.077 | 12.384 | 2,54% |
| 16 | Γουντσίδης | 54.243 | 53.205 | -1,91% | 14.416 | 14.112 | -2,10% |
| 17 | Αφοί Παναγιωτόπουλοι | 45.945 | 46.822 | 1,91% | 11.727 | 11.691 | -0,31% |
| 18 | Πίτσιας | 40.455 | 42.391 | 4,79% | 9.910 | 10.613 | 7,09% |
| 19 | Ι. & Φ. Κονταράτου (Flora Supermarkets) | 41.255 | 41.155 | -0,24% | 10.122 | 9.490 | -6,25% |
| 20 | Φαιστός | 26.171 | 29.335 | 12,09% | 2.325 | 2.494 | 7,26% |