Γ.Δ.
1435.19 -0,93%
ACAG
-0,61%
6.56
CENER
-0,66%
7.52
CNLCAP
+13,67%
7.9
DIMAND
-0,72%
9.61
OPTIMA
-3,56%
10.28
TITC
-0,35%
28.1
ΑΑΑΚ
-0,71%
6.95
ΑΒΑΞ
-1,62%
1.46
ΑΒΕ
-5,47%
0.467
ΑΔΜΗΕ
-1,35%
2.2
ΑΚΡΙΤ
+2,17%
0.94
ΑΛΜΥ
0,00%
2.8
ΑΛΦΑ
+0,25%
1.631
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.8
ΑΡΑΙΓ
-0,33%
12.26
ΑΣΚΟ
-0,38%
2.64
ΑΣΤΑΚ
+0,27%
7.34
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+0,50%
8.06
ΑΤΤ
-1,78%
11.05
ΑΤΤΙΚΑ
-1,26%
2.36
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-3,14%
5.55
ΒΙΟΚΑ
+0,75%
2.67
ΒΙΟΣΚ
+2,86%
1.26
ΒΙΟΤ
0,00%
0.274
ΒΙΣ
+9,89%
0.2
ΒΟΣΥΣ
+2,50%
2.46
ΓΕΒΚΑ
+3,12%
1.655
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,09%
16.26
ΔΑΑ
-0,47%
8.418
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,53%
11.3
ΔΟΜΙΚ
+1,10%
4.595
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.349
ΕΒΡΟΦ
-0,59%
1.68
ΕΕΕ
-0,14%
29.46
ΕΚΤΕΡ
+4,47%
4.56
ΕΛΒΕ
+1,23%
4.94
ΕΛΙΝ
-0,41%
2.4
ΕΛΛ
+0,70%
14.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,12%
2.54
ΕΛΠΕ
-0,18%
8.265
ΕΛΣΤΡ
-0,81%
2.46
ΕΛΤΟΝ
-1,28%
1.844
ΕΛΧΑ
-2,36%
1.904
ΕΝΤΕΡ
-0,25%
7.84
ΕΠΙΛΚ
+0,64%
0.158
ΕΠΣΙΛ
0,00%
10.1
ΕΣΥΜΒ
-1,20%
1.23
ΕΤΕ
-1,25%
7.56
ΕΥΑΠΣ
-0,92%
3.22
ΕΥΔΑΠ
-0,35%
5.73
ΕΥΡΩΒ
-1,34%
1.99
ΕΧΑΕ
-0,78%
5.09
ΙΑΤΡ
-1,52%
1.615
ΙΚΤΙΝ
-2,01%
0.438
ΙΛΥΔΑ
-2,81%
1.555
ΙΝΚΑΤ
-0,70%
4.965
ΙΝΛΙΦ
+0,42%
4.8
ΙΝΛΟΤ
-1,23%
1.126
ΙΝΤΕΚ
-0,48%
6.2
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,46%
4.4
ΙΝΤΕΤ
-0,78%
1.265
ΙΝΤΚΑ
-1,56%
3.47
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.605
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+1,28%
1.585
ΚΟΡΔΕ
-3,04%
0.51
ΚΟΥΑΛ
-0,72%
1.37
ΚΟΥΕΣ
-1,25%
5.52
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,90%
11
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
-2,10%
1.4
ΛΑΒΙ
-1,89%
0.83
ΛΑΜΔΑ
-1,45%
6.82
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33
ΛΑΝΑΚ
-0,88%
1.13
ΛΕΒΚ
-0,57%
0.35
ΛΕΒΠ
-8,70%
0.336
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
-6,03%
2.65
ΜΑΘΙΟ
-0,47%
1.055
ΜΕΒΑ
0,00%
3.96
ΜΕΝΤΙ
-2,71%
2.87
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
+0,89%
3.985
ΜΙΝ
-0,77%
0.645
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-2,49%
26.6
ΜΟΝΤΑ
+1,32%
3.06
ΜΟΤΟ
-0,67%
2.98
ΜΟΥΖΚ
-1,35%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+0,56%
28.54
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
-1,28%
1.935
ΜΠΤΚ
0,00%
0.45
ΜΥΤΙΛ
-1,51%
37.72
ΝΑΚΑΣ
+7,35%
2.92
ΝΑΥΠ
-0,97%
1.025
ΞΥΛΚ
0,00%
0.297
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+1,23%
0.33
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
+0,45%
22.5
ΟΛΠ
-2,61%
24.25
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.87
ΟΠΑΠ
-1,81%
16.28
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,57%
0.883
ΟΤΕ
-0,42%
14.22
ΟΤΟΕΛ
-1,24%
12.7
ΠΑΙΡ
0,00%
1.2
ΠΑΠ
0,00%
2.61
ΠΕΙΡ
-1,98%
3.921
ΠΕΤΡΟ
-0,70%
8.54
ΠΛΑΘ
-1,11%
3.995
ΠΛΑΚΡ
-0,64%
15.5
ΠΡΔ
-1,33%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
-1,03%
1.152
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+2,06%
4.46
ΡΕΒΟΙΛ
-2,76%
1.585
ΣΑΡ
-2,53%
11.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
+0,26%
0.379
ΣΙΔΜΑ
-1,98%
1.98
ΣΠΕΙΣ
+4,47%
7.94
ΣΠΙ
-2,70%
0.72
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-0,06%
18.1
ΤΖΚΑ
+3,75%
1.66
ΤΡΑΣΤΟΡ
+6,25%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,27%
1.708
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.366
ΦΛΕΞΟ
+5,00%
8.4
ΦΡΙΓΟ
-1,26%
0.314
ΦΡΛΚ
-0,96%
4.135
ΧΑΙΔΕ
+4,48%
0.7

Οι πιέσεις των πολυεθνικών για να πάρουν μερίδια στην αγορά

Η επιβολή προστίμου στην Coca Cola 3E, ύψους 10,3 εκατ. ευρώ από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, για πρακτικές μη αξιοκρατικού εκτοπισμού των ανταγωνιστών της μπορεί να αφορά σε μια καταγγελία που έγινε πριν από οκτώ χρόνια, όμως η κατάσταση δεν φαίνεται να έχει αλλάξει πολύ, με βάση όσα αναφέρουν στο powergame.gr εγχώριοι και τοπικοί επιχειρηματίες, που δραστηριοποιούνται στον χώρο των τροφίμων και της εστίασης. Σύμφωνα με τις καταγγελίες τους, η κατάσταση είναι χειρότερη από την προηγούμενη δεκαετία, καθώς τέσσερις μεγάλοι πολυεθνικοί όμιλοι (σ.σ.: ένας από τον χώρο των αναψυκτικών, δύο ζυθοποιίες και μία εταιρεία που δεσπόζει στην αγορά του καφέ) έχουν ενισχυθεί σημαντικά σε σχέση με το παρελθόν.

Οι συγκεκριμένες πολυεθνικές έχουν εισέλθει σε νέες προϊοντικές κατηγορίες, όπως τα αλκοολούχα ποτά και ο καφές, ενισχύοντας τόσο το χαρτοφυλάκιό τους όσο και το δίκτυο διανομής και σημείων πώλησης, που ξεκινούν από το περίπτερο και τον φούρνο της γειτονιάς και φτάνουν έως τα πρατήρια καυσίμων και τα night clubs. Αντίστοιχα, ζυθοποιίες έχουν εντάξει στο χαρτοφυλάκιό τους σήματα που προσομοιάζουν σε αυτά μικροζυθοποίιας, διανομή προϊόντων τρίτων και αλκοολούχα ποτά. Μπορεί τα παραπάνω να είναι απολύτως νόμιμα και μέσα στη λογική της εξάπλωσης της επιχειρηματικής δραστηριότητας, όμως, σύμφωνα με τους συνομιλητές μας, στα όρια της επιχειρηματικής ηθικής και των νόμιμων πρακτικών κινούνται οι πολυεθνικές ως προς τις συμφωνίες που πραγματοποιούν, τόσο στο λιανεμπόριο όσο και στη μαζική εστίαση και την αγορά του HORECA.

Όπως ανέφερε μικροζυθοποιός στο powergame.gr, πολυεθνικός ανταγωνιστής του προσφέρει μία μεγάλη γκάμα προϊόντων σε εστιατόρια και θέτει στόχους πωλήσεων ούτως ώστε να παράσχει με την επίτευξή τους εκπτωτική τιμή. «Αυτό έχει αποτέλεσμα όταν πηγαίνεις σε μία ταβέρνα, οι σερβιτόροι να “ξεχνούν” να σου πουν ότι στον κατάλογό τους υπάρχουν μπίρες πέρα από της πολυεθνικής. Μόνο όταν τους ρωτήσεις αν έχουν έχουν κάποια τοπική σου το αναφέρουν», σημειώνει χαρακτηριστικά. «Δεν είναι λίγες οι φορές που εστιατόρια, ακόμη και του τόπου μας, έχουν αρνηθεί ευγενικά να φιλοξενήσουν τα προϊόντα μας, επικαλούμενα ότι έχουν ήδη μεγάλη γκάμα από μπίρες που τους προσφέρει μόνο μία εταιρεία».

Με όπλο τον πληθωρισμό

Αντίστοιχες πρακτικές παρατηρούνται και στο λιανεμπόριο. Βιοτέχνης ο οποίος διαθέτει τοπική μονάδα παραγωγής ελληνικού καφέ έκανε λόγο για «παθητικό πόλεμο», όταν πέρυσι, που οι τιμές της πρώτης ύλης είχαν ξεκινήσει να ανεβαίνουν κατακόρυφα, ο βασικός παίκτης, που είναι πολυεθνική, καθυστερούσε χαρακτηριστικά να δώσει στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ νέα τιμολόγια με αυξημένες τιμές, ισχυριζόμενος ότι τα αποθέματα που διαθέτει είναι τέτοια που του προσφέρουν τη δυνατότητα να πουλάει σε τιμές που δεν δικαιολογούνταν από τις αυξήσεις πρώτων υλών. «Δεν ξέρουμε αν αυτό που έλεγε είναι αλήθεια ή όχι, όμως είτε σε αποθέματα είτε σε χρήμα που μπορούν να “κάψουν” σε προσφορές οι πολυεθνικές, οι μικροί παίκτες δεν μπορούμε να τις ακολουθήσουμε. Πέρυσι λειτουργούσαμε με ζημιά, καθώς τα σούπερ μάρκετ δεν δέχονταν τα τιμολόγια με τις αυξημένες τιμές που ζητούσαμε, επικαλούμενα ότι ο βασικός παίκτης στην κατηγορία μας δεν έχει προχωρήσει σε αυξήσεις», σημειώνει.

Το πληθωριστικό κύμα αποτελεί μία σημαντική ευκαιρία για πολυεθνικές και ισχυρούς παίκτες να αυξήσουν περαιτέρω τα μερίδιά τους εις βάρος ανταγωνιστών τους που οι οικονομικές τους δυνατότητες είναι περιορισμένες. Εγχώριος παίκτης στην αγορά της κάψουλας εσπρέσο σημειώνει ότι οι τιμές τις περιόδους προσφοράς του βασικού παίκτη της κατηγορίας «κινούνται στα όρια κάτω του κόστους και πολύ πιθανόν να τα ξεπερνούν, είναι τιμές που εμείς δεν μπορούμε να προσφέρουμε, καθώς θα γράφαμε σημαντικές ζημίες». Αντίστοιχη είναι και η πολιτική εταιρείας αναψυκτικών, η οποία σε έναν ευπώλητο κωδικό της, 5+1 κουτάκια αναψυκτικού, μπορεί να έχει δώσει νέα τιμολόγια, που να διαμορφώνουν τη βασική τιμή στο ράφι περίπου στα 4,20 ευρώ, όμως με τις προσφορές το μεγαλύτερο διάστημα η τιμή πέφτει στα 3,20 ευρώ, ενώ από χθες τα συγκεκριμένα αναψυκτικά πωλούνται από soft discount αλυσίδα σούπερ μάρκετ στα 2,88 ευρώ.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!