Η Shein και η Temu, δύο από τις πιο δημοφιλείς κινεζικές πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, έλαβαν προσωρινή ανάσα καθώς οι Ηνωμένες Πολιτείες αποφάσισαν να μειώσουν σημαντικά τους δασμούς στις κινεζικές εισαγωγές. Η απόφαση του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ για χαλάρωση των δασμών για μια περίοδο 90 ημερών αποτελεί κρίσιμο παράθυρο ευκαιρίας για τις δύο εταιρείες να ενισχύσουν τις αποστολές τους, να αποκαταστήσουν τη ροή εμπορευμάτων και να προσαρμόσουν τη στρατηγική τους στη νέα οικονομική πραγματικότητα.
Η συμφωνία ΗΠΑ-Κίνας προβλέπει μείωση των δασμών στο 30% για τις περισσότερες εισαγωγές, από το προηγούμενο εξοντωτικό 125%, καθώς και μείωση του δασμού στα μικρής αξίας πακέτα (“de minimis”) στο 54%. Παρόλο που οι συντελεστές αυτοί εξακολουθούν να θεωρούνται υψηλοί, οι ειδικοί της εφοδιαστικής αλυσίδας τονίζουν ότι πρόκειται για σημαντική βελτίωση. «Το 30% είναι ακόμη υψηλό, αλλά σε σχέση με το 125% είναι ουσιαστικά τίποτα», σημείωσε ο Jason Wong, στέλεχος logistics της Temu στο Χονγκ Κονγκ.
Η Temu είχε σταματήσει προσωρινά τις αποστολές από την Κίνα και βασιζόταν σε αποθέματα εντός ΗΠΑ για να εκπληρώσει παραγγελίες. Τώρα, με την ευνοϊκή αλλαγή, οι μαζικές αποστολές θα επανεκκινήσουν και η εταιρεία θα μπορέσει να αναπληρώσει τα αποθέματά της. Η Shein, από την άλλη, διατήρησε τις αποστολές από Κίνα και δηλώνει ότι οι δασμοί περιλαμβάνονται ήδη στις τιμές που πληρώνουν οι πελάτες της, ενώ παράλληλα έχει επιταχύνει τη διαφοροποίηση της παραγωγής της, δημιουργώντας εγκαταστάσεις σε Τουρκία, Μεξικό και Βραζιλία και εξετάζει επέκταση στο Βιετνάμ.
Ωστόσο, το περιβάλλον παραμένει ρευστό. Το σταθερό τέλος των 100 δολαρίων ανά πακέτο εξακολουθεί να καθιστά ασύμφορες τις αποστολές χαμηλής αξίας. Παρά την ελπίδα για περαιτέρω χαλάρωση, δεν υπάρχει εγγύηση ότι οι δασμοί δεν θα αυξηθούν ξανά. Η απόφαση του Τραμπ να τερματίσει την πλήρη απαλλαγή της πολιτικής “de minimis” την 1η Μαΐου έχει ήδη προκαλέσει αναστάτωση στον τομέα, ιδίως σε εταιρείες που βασίζονταν στη μαζική αποστολή μικρών, φθηνών προϊόντων από την Κίνα.
Οι επιπτώσεις όμως δεν αφορούν μόνο τις Shein και Temu. Και άλλοι μεγάλοι παίκτες, όπως η Amazon και πολλοί τρίτοι πωλητές που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα της, αναμένεται να επωφεληθούν από τη χαλάρωση των δασμών και να αυξήσουν τις αποστολές κινεζικών προϊόντων στις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια του τρίμηνου «παραθύρου».
Όπως εξηγεί ο Cameron Johnson, σύμβουλος στη Σανγκάη, «όλοι προσπαθούν να φέρουν όσο περισσότερα προϊόντα μπορούν, όσο πιο γρήγορα γίνεται». Είναι ένας αγώνας δρόμου με ρολόι, όπου οι εταιρείες καλούνται να προβλέψουν και να προστατεύσουν την αλυσίδα εφοδιασμού τους ενόψει μελλοντικών ανατροπών.
Η διαχείριση αυτής της ευκαιρίας μπορεί να αποδειχθεί καθοριστική για την επιβίωση και την επέκταση των κινεζικών γιγάντων στην αγορά των ΗΠΑ. Αν δεν βελτιωθούν περαιτέρω οι συνθήκες, η ανάγκη επανασχεδιασμού των εφοδιαστικών γραμμών εκτός Κίνας θα γίνει ακόμη πιο πιεστική. Για την ώρα, όμως, η Shein και η Temu τρέχουν να αξιοποιήσουν τη 90ήμερη ευκαιρία πριν τα σύννεφα της εμπορικής σύγκρουσης ξαναμαζευτούν στον ορίζοντα.