Σε θέση μάχης η αγορά για τα franchise του Κρητικού μετά το deal με Μασούτη

Επί του παρόντος η Κρητικός αριθμεί συνολικά 61 καταστήματα franchise με το δικό της εμπορικό σήμα, καθώς και 343 εταιρικά σημεία πώλησης

ΑΝΕΔΗΚ ΚΡΗΤΙΚΟΣ © facebook.com/KritikosSuperMarket

Τη διάθεση παικτών που δραστηριοποιούνται στην ανάπτυξη καταστημάτων ευκολίας, προκειμένου να διευρύνουν την παρουσία τους σε αυτόν τον τομέα, έχει ευνοήσει η διαφαινόμενη συμφωνία εξαγοράς της αλυσίδας σούπερ μάρκετ ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός από τον Μασούτη. Μεταξύ αυτών που διεκδικούν μερίδιο στην πίτα είναι κατά πληροφορίες και η αλυσίδα καταστημάτων ευκολίας OK Anytime Markets, η οποία αναπτύσσεται μέσω franchise σε πανελλαδική βάση. Ρόλο στο νέο τοπίο που διαμορφώνεται θα μπορούσε να διαδραματίσει μεταξύ άλλων και η Retail & More του ομίλου AVE, συμφερόντων του Νίκου Βαρδινογιάννη, η οποία επίσης αναπτύσσεται με καταστήματα franchise.

Αυτό που αναμένουν οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην ανάπτυξη δικτύου franchise με μικρά καταστήματα σούπερ μάρκετ είναι να κατασταλάξει η συμφωνία, προκειμένου να φανεί ποια σημεία δεν θα διατηρήσει ο Μασούτης από το ευρύτατο δίκτυο καταστημάτων franchise της Κρητικός, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς στο powergame.gr. Σε κάθε περίπτωση, αναφέρουμε ότι ο δρόμος για την ολοκλήρωση της συμφωνίας Μασούτη – Κρητικού είναι μακρύς, καθώς, εφόσον εξελιχθούν ομαλά τα πράγματα, αυτό θα συμβεί εντός του πρώτου τετραμήνου του 2026.

To δίκτυο της Κρητικός

Επί του παρόντος η Κρητικός αριθμεί συνολικά 61 καταστήματα franchise με το δικό της εμπορικό σήμα, καθώς και 343 εταιρικά σημεία πώλησης. Επίσης, διαχειρίζεται μία σειρά καταστημάτων που προήλθαν από εξαγορές και συγκεκριμένα 156 σημεία franchise της CRM Αριάδνη στην Κρήτη και 135 υπό την ταμπέλα Ελληνικά Μάρκετ, 160 υπό την ταμπέλα Πρόοδος και 36 υπό την Ήλιος. Καταστήματα που εξυπηρετούνται σε επίπεδο χονδρικής.

Μέσω της επέκτασης στο franchise, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ ποντάρουν στη μείωση του λειτουργικού κόστους, αναθέτοντας ουσιαστικά την ευθύνη της διαχείρισης των μικρών σημείων σε οικογενειακές επιχειρήσεις, οι οποίες συνήθως τα λειτουργούν κυρίως με ίδιες δυνάμεις και με περιορισμένο αριθμό προσωπικού. Ταυτόχρονα, έχουν τη δυνατότητα να επεκταθούν σε περιοχές όπου δεν έχουν παρουσία, τόσο στα αστικά κέντρα, όπου υπάρχει περιορισμένος χώρος για μεγαλύτερα καταστήματα, όσο και σε περιοχές της περιφέρειας, αλλά και στα νησιά, αξιοποιώντας την τουριστική κίνηση της χώρας.

H ανάπτυξη του franchise από τις μεγάλες αλυσίδες

Είναι χαρακτηριστικό ότι υπάρχει στροφή προς το franchise το τελευταίο διάστημα, καθώς και προς τα καταστήματα ευκολίας (convenience stores), από αρκετούς παίκτες στην αγορά, όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία ενισχύει το δίκτυό της σε αυτό το πεδίο, είτε με την ίδρυση νέων, είτε με τη μετατροπή εταιρικών σε franchise, ενώ και η My market αναπτύσσει με ταχείς ρυθμούς τα μικρά καταστήματα franchise, υπό την ταμπέλα My market Local. Για την ΑΒ Βασιλόπουλος στο τέλος του 2025 ο αριθμός των καταστημάτων franchise αναμένεται ότι θα υπερβεί τα 410 σημεία, ενώ 240 θα είναι τα εταιρικά. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το δίκτυο της ΑΒ Βασιλόπουλος κατά την ολοκλήρωση του 2025 θα αριθμεί 650 καταστήματα.

Σε ό,τι αφορά τα franchise του ομίλου Metro, πέρυσι άνοιξε 25 καταστήματα My market Local, φέτος θα λειτουργήσουν περισσότερα από 30 και στο τέλος της χρονιάς θα έχει 70, εκ των οποίων 14 στη Θεσσαλονίκη. Επόμενο βήμα είναι να ανοίξει το εκτόπισμα και σε νησιά με υψηλή τουριστική κίνηση, που το πρώτο εξ αυτών θα βρίσκεται στη Μύκονο. Ο ρυθμός ανάπτυξης των πωλήσεων στα καταστήματα franchise του ομίλου είναι στα επίπεδα του 40%, ενώ το 35% των καταστημάτων υπερβαίνει σε πωλήσεις το πιο αισιόδοξο σενάριο του business plan της επιχείρησης σε λιγότερο από 13 μήνες λειτουργίας του συγκεκριμένου μοντέλου μεσοσταθμικά.

Ανάπτυξη των μικρών καταστημάτων μεγαλύτερη από αυτήν του συνόλου της αγοράς

H κατηγορία των μικρών καταστημάτων με επιφάνεια από έως και 400 τετραγωνικά μέτρα είναι αυτή που τρέχει με ταχύτερους ρυθμούς έναντι των μεγαλύτερων αιθουσών σούπερ μάρκετ. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι, σύμφωνα με στοιχεία της NielsenIQ, τρέχουν με 10,6%, όταν το σύνολο της αγοράς τρέχει με 7,9% έως και 11 Μαΐου του 2025 σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2025.