Το ενδεχόμενο συνεργασίας για τοπική παραγωγή στη Μέση Ανατολή διερευνά ο όμιλος Green Beverages για τα προϊόντα της Green Cola, έχοντας ανοίξει δύο νέες συνεργασίες στα Εμιράτα και τη Σαουδική Αραβία στη διάρκεια της περασμένης χρονιάς. Την ίδια στιγμή, η επιχείρηση προχώρησε στη δημιουργία νέας παραγωγικής μονάδας στη Ζήρεια, όπου μέσω της Χήτος Α.Ε., που παράγει το Ζαγόρι, έχει εξαγοράσει από το 2021 την εταιρεία εμφιάλωσης νερού Ζήρεια ΕΠΕ. Θυμίζουμε ότι το 2024 ο Όμιλος δραστηριοποιήθηκε στην Ελλάδα με τη Χήτος Α.Ε., που παράγει το φυσικό μεταλλικό νερό Ζαγόρι, στη Μέση Ανατολή με την Green Cola Middle East FZCO και στις ΗΠΑ με την Green Cola North America LLC.
Για φέτος η επιχείρηση εστιάζει το ενδιαφέρον της σε βασικές αγορές: Ελλάδα και περιοχή MENA (Μέση Ανατολή – Β. Αφρική), ενώ ταυτόχρονα εξετάζει την αύξηση των εξαγωγών νερού στον κλάδο HORECA (διευκολυνόμενη από τη νέα γραμμή γυαλιού που ολοκληρώθηκε).
Η νέα μονάδα νερού της Ζήρειας στην Κόρινθο σηματοδοτεί ότι θα κυκλοφορήσει νέα μάρκα, με κωδικούς που θα επανακυκλοφορήσουν στην ελληνική αγορά, οι οποίοι αναμένεται να έχουν ουσιαστική συμβολή στον κύκλο εργασιών του Ομίλου τα επόμενα τρία χρόνια. Ταυτόχρονα, τα προϊόντα της Green Cola έχουν τη σημαντική ευκαιρία να διεισδύσουν περαιτέρω στις αγορές της περιοχής MENA και της Ευρώπης, καθώς τα προϊόντα χωρίς ζάχαρη κερδίζουν δημοτικότητα σε σύγκριση με άλλα ποτά.
Αύξηση τζίρου κατά 15,9% και μείωση ζημιών
Από πλευράς οικονομικών αποτελεσμάτων, o όμιλος Green Beverages κατέγραψε αύξηση εσόδων 15,9%, φτάνοντας τα 119 εκατομμύρια ευρώ το 2024 από 102,8 εκατομμύρια ευρώ το 2023, χάρη στην ισχυρή ζήτηση τόσο στους τομείς των ανθρακούχων, όσο και των προϊόντων νερού, στη συνεχιζόμενη καινοτομία σε ποτά που είναι προσανατολισμένα στην υγεία και στην εστίαση σε βασικές αγορές.
Σύμφωνα με την επιχείρηση, η λειτουργική αποτελεσματικότητα, η βελτιστοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας και οι στοχευμένες στρατηγικές μάρκετινγκ συνέβαλαν στη βελτίωση των περιθωρίων κέρδους και της αξίας των μαρκών που έχει στο χαρτοφυλάκιό του, ήτοι της Green Cola και του φυσικού μεταλλικού νερού Ζαγόρι. Τα προσαρμοσμένα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) για την περίοδο ανήλθαν σε 8,1 εκατ. ευρώ από 2,6 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.
Οι υψηλές αποσβέσεις (ως αποτέλεσμα των κεφαλαιουχικών δαπανών) και τα αυξημένα έξοδα τόκων (για τη χρηματοδότηση των κεφαλαιουχικών δαπανών) οδήγησαν σε ζημίες μετά από φόρους και μη ελέγχουσες συμμετοχές, και πριν από τα λοιπά συνολικά έσοδα, που ανήλθαν σε 2 εκατ. ευρώ (2023: ζημίες 5,1 εκατ. ευρώ) και σε καθαρή θέση ενεργητικού του ομίλου στα 62,6 εκατ. ευρώ (2023: 65,2 εκατ. ευρώ).
Τα βελτιωμένα λειτουργικά αποτελέσματα του ομίλου προήλθαν από την ενοποίηση των δραστηριοτήτων στις ΗΠΑ, την περαιτέρω επέκταση στη Μέση Ανατολή και τις επενδύσεις στην παραγωγή νερού για τη βελτίωση της αποδοτικότητας τα επόμενα χρόνια. Ο όμιλος έχει σημειώσει αύξηση του χρέους του κατά το οικονομικό έτος 2024, χωρίς να έχει αποκομίσει προς το παρόν την επιχειρησιακή συνεισφορά των νέων επενδύσεων.
Στο τρίτο έτος πλήρους διανομής του χαρτοφυλακίου των προϊόντων της Green Cola, μέσω του καναλιού διανομής της Χήτος Α.Ε., ο όμιλος αποκομίζει τα οφέλη της συγχώνευσης με τη Χήτος, καταγράφοντας αύξηση πωλήσεων στα αναψυκτικά κατά 12% σε ετήσια βάση στην ελληνική αγορά, ενώ οι χονδρικές πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 21% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ως αποτέλεσμα της ισχυρής θέσης στην αγορά και της ευρείας χονδρικής διανομής της Χήτος, μέσω της οποίας πωλήθηκε το χαρτοφυλάκιο προϊόντων της Green. Το 2024 χαρακτηρίστηκε από βελτιωμένο κόστος παραγωγής (βελτιώθηκε το μεικτό περιθώριο κέρδους κατά 275 μονάδες βάσης σε σχέση με το 2023), παρά το γεγονός ότι οι τιμές πλαστικού PET που χρησιμοποιείται στις φιάλες αυξήθηκαν κατά μέσο όρο περίπου 6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας αυξήθηκε κατά 5%, λόγω σχετικά σταθερών τιμών, αλλά υψηλότερης κατανάλωσης.
Οι συμφωνίες σε Εμιράτα και Σαουδική Αραβία
Αυτήν τη στιγμή από πλευράς ομίλου δίνεται έμφαση στη διατήρηση του μεριδίου αγοράς στην Ελλάδα, αλλά και στη διείσδυση στη Μέση Ανατολή, όπου υπάρχουν δύο σημαντικές συμφωνίες, στην αγορά των ΗΑΕ και στο Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας. Αυτές οι συνεργασίες σηματοδοτούν ένα βήμα προς την εύρεση τοπικής παραγωγής στη Μέση Ανατολή, το οποίο θα πρέπει να ανοίξει τον δρόμο για περαιτέρω διείσδυση και σε άλλες γειτονικές περιοχές με πιο οικονομικά αποδοτικό τρόπο.
Νέα μονάδα παραγωγής στη Ζήρεια
Στη διάρκεια του 2024 ο όμιλος προχώρησε σε νέες επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά στη στέγη του εργοστασίου, τα οποία θα συνδεθούν και θα τεθούν σε λειτουργία μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2025. Επίσης, τοποθέτησε νέα καλούπια, που μειώνουν την ποσότητα πλαστικού PET η οποία απαιτείται ανά φιάλη, ενώ δημιούργησε νέα μονάδα παραγωγής νερού στη Ζήρεια (100% θυγατρική της Χήτος Α.Ε.), που ενισχύει την παραγωγική ικανότητα νερού του ομίλου. Παράλληλα, βελτιώνει το μερίδιο αγοράς του ομίλου στην Ελλάδα μέσω μιας νέας μάρκας και καινοτόμων κωδικών. Επιπλέον, στο εργοστάσιο που παράγεται το Ζαγόρι στα Ιωάννινα, εγκαταστάθηκε η νέα γραμμή παραγωγής γυάλινου μπουκαλιού, με σκοπό την ενίσχυση παρουσίας της επιχείρησης σε εστίαση και ξενοδοχεία (κλάδος HORECA).
Οι προοπτικές των μη αλκοολούχων ποτών και η παγκόσμια αγορά εμφιαλωμένου νερού
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στις οικονομικές καταστάσεις του ομίλου Green Beverages, οι εκτιμήσεις τοποθετούν την παγκόσμια αγορά μη αλκοολούχων ποτών σε περίπου 1,8 τρισεκατομμύρια δολάρια το 2024. Η αγορά αναμένεται να φτάσει τα 3,8 τρισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ έως το 2034, με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 7,75%. Η αγορά μη αλκοολούχων ποτών δείχνει τάσεις για περαιτέρω ενίσχυση, χάρη στην καινοτομία, τις τάσεις στον τομέα της υγείας και τις εξελισσόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών.
Το εμφιαλωμένο νερό, με αξία πωλήσεων 349 δισεκατομμυρίων δολαρίων παγκοσμίως το 2024, αναμένεται να αυξηθεί με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) +6,4% την περίοδο 2025-2030.
Η ανάπτυξη στους δύο προαναφερόμενους κλάδους θα έρθει από τις διαρκώς αυξανόμενες ανησυχίες των καταναλωτών για ζητήματα υγείας που σχετίζονται για παράδειγμα με τη μείωση κατανάλωσης ζάχαρης, προκειμένου να περιοριστούν ασθένειες όπως η παχυσαρκία και ο διαβήτης, καθώς τους ωθούν να αναζητούν πιο υγιεινές επιλογές. Αυτή η τάση είναι ιδιαίτερα έντονη μεταξύ των Millennials (γεννημένοι από το 1981 έως το 1996) και της Gen Z (γεννημένοι από το 1997 έως το 2012), οι οποίοι τείνουν περισσότερο προς προϊόντα που ευθυγραμμίζονται με τον υγιεινά συνειδητοποιημένο τρόπο ζωής τους.