Μείωση της προκαταβολής φόρου για επιχειρήσεις το 2026 εξετάζει η κυβέρνηση

Η προκαταβολή φόρου εισοδήματος για τις επιχειρήσεις επηρεάζει άμεσα τη ρευστότητα και τον χρηματοοικονομικό προγραμματισμό τους

Ψηφιακό εκκαθαριστικό, φόροι, εφορία ©Freepik

Τη μείωση της προκαταβολής φόρου για τις επιχειρήσεις προαναγγέλλει ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης σε συνέντευξή του στο podcast «Θα Σας Ειδοποιήσουμε», και τους Σπύρο Ανδριανό και Κωνσταντίνο Κίντζιο. Ερωτηθείς ο πρωθυπουργός «Πότε θα φύγει επιτέλους αυτό το πράγμα;», απαντά: «Το ξέρω. Είναι cash flow, είναι ταμειακό πρόβλημα για τις επιχειρήσεις. Για το ζήτημα της προκαταβολής κρατήστε έναν αστερίσκο να με ξαναρωτήσετε του χρόνου», δηλώνει χαρακτηριστικά και επισημαίνει ότι η φορολογία των επιχειρήσεων επί διακυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας είναι σημαντικά μειωμένη.

Αναφέρει δε ότι πλέον το Δημόσιο εισπράττει από φόρο εισοδήματος επιχειρήσεων πολλά περισσότερα από αυτά τα οποία εισέπραττε πριν, σημειώνεται ότι ότι οι επιχειρήσεις έχουν κέρδη, κι έστω και με μειωμένους φορολογικούς συντελεστές. Αυτός όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης «είναι ένας ενάρετος κύκλος».

Αν και μέχρι στιγμής δεν έχουν υπάρχουν περισσότερες λεπτομέρειες το μήνυμα που εκπέμπεται είναι σαφές. Η προκαταβολή φόρου τίθεται στο τραπέζι των αλλαγών.

Τα τελευταία χρόνια η προκαταβολή φόρου εισοδήματος για τις επιχειρήσεις αποτελεί ένα από τα πλέον συζητούμενα ζητήματα της φορολογικής πολιτικής, καθώς επηρεάζει άμεσα τη ρευστότητα και τον χρηματοοικονομικό προγραμματισμό τους. Αν και το μέτρο έχει σχεδιαστεί ως μηχανισμός διασφάλισης των δημοσίων εσόδων, ολοένα και συχνότερα τίθεται στο δημόσιο διάλογο το ενδεχόμενο αναθεώρησής του, ιδίως υπό το πρίσμα των δημοσιονομικών εξελίξεων και της πορείας των φορολογικών εσόδων.

Η προκαταβολή φόρου, όπως εφαρμόζεται σήμερα, υποχρεώνει τις επιχειρήσεις να προπληρώνουν μέρος του φόρου που θα αναλογεί στα κέρδη της επόμενης χρήσης. Ωστόσο, στην πράξη, το σύστημα αυτό λειτουργεί συχνά ως πρόσθετο βάρος για τις επιχειρήσεις, ιδιαίτερα για τις μικρομεσαίες, καθώς δεσμεύει κεφάλαια τα οποία θα μπορούσαν να κατευθυνθούν σε επενδύσεις, ενίσχυση της απασχόλησης ή κάλυψη λειτουργικών αναγκών. Το πρόβλημα καθίσταται εντονότερο σε περιόδους αυξημένου κόστους ενέργειας, πρώτων υλών και χρηματοδότησης.

Παράλληλα, τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι η φορολογική συμμόρφωση βελτιώνεται σταδιακά, ενώ τα έσοδα από άμεσους και έμμεσους φόρους κινούνται σε ικανοποιητικά επίπεδα. Η ενίσχυση των ψηφιακών εργαλείων της φορολογικής διοίκησης, η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με την ΑΑΔΕ και η χρήση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης (από τον Φεβρουάριο) έχουν περιορίσει τα περιθώρια φοροδιαφυγής, δημιουργώντας νέα δεδομένα ως προς την ανάγκη διατήρησης υψηλών ποσοστών προκαταβολής φόρου.

Η μείωση, της προκαταβολής φόρου, θα μπορούσε να λειτουργήσει ως μοχλός τόνωσης της επιχειρηματικής δραστηριότητας, βελτιώνοντας τη ρευστότητα και ενισχύοντας την αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας. Ταυτόχρονα, θα έστελνε ένα μήνυμα σταθερότητας στην αγορά, στοιχείο κρίσιμο για τη λήψη επενδυτικών αποφάσεων.

Η τελική απόφαση θα εξαρτηθεί από μια σειρά παραγόντων, όπως η πορεία της οικονομίας, η αποτελεσματικότητα των φορολογικών ελέγχων και η συνολική εικόνα του κρατικού προϋπολογισμού. Σε αυτό το πλαίσιο, δεν αποκλείεται να εξεταστούν στοχευμένες παρεμβάσεις, όπως διαφοροποιήσεις ανάλογα με το μέγεθος ή τον κλάδο των επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με στοιχεία και συγκριτικές αναλύσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και διεθνών φορολογικών βάσεων δεδομένων, η προκαταβολή φόρου εφαρμόζεται σχεδόν σε όλα τα κράτη-μέλη, αλλά με διαφορετική φιλοσοφία. Στη Γερμανία και στη Γαλλία, για παράδειγμα, οι επιχειρήσεις καταβάλλουν προκαταβολές σε τριμηνιαίες ή εξαμηνιαίες δόσεις, οι οποίες μπορούν να αναπροσαρμοστούν εφόσον μεταβληθούν τα οικονομικά τους αποτελέσματα.