Τα σενάρια εθνικού πρωταθλητή στις τράπεζες
Με αφορμή τα σενάρια που διακινήθηκαν τελευταίως για συγχώνευση δύο εγχώριων τραπεζών για τη δημιουργία εθνικού πρωταθλητή (καλό να το επιθυμείς, αλλά δεν ξέρω αν από την κυβέρνηση σκέφτηκαν τι θα σημάνει σε απολύσεις), δεν υπάρχει αμφιβολία ότι μεγαλύτεροι υγιείς οργανισμοί, έχουν και μεγαλύτερες δυνατότητες στο πεδίο του ανταγωνισμού. Οι διασυνοριακές συγχωνεύσεις τραπεζών στην ΕΕ είναι κρίσιμες για τις ίδιες τις τράπεζες και κατ΄ επέκταση για την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης. Τις μπλοκάρουν, όμως, οι μεγάλες χώρες, εκδηλώνοντας εσωστρέφεια (βλέπε ενδεικτικά περίπτωση Commerzbank στην «κρούση» της UniCredit) σε αντίθεση με την Ελλάδα που δείχνει περισσότερη δεκτικότητα, διορατικότητα και κοινό ευρωπαϊκό πνεύμα, όπως πιστοποιεί η μετοχική συμμετοχή της UniCredit στην Alpha Bank και η αγαστή συνεργασία των δύο πλευρών.
Προχθές, η AFME, η Ένωση για τις Χρηματοπιστωτικές Αγορές στην Ευρώπη – ένας σημαντικότατος οργανισμός, στον οποίο ουσιαστικά εκπροσωπούνται όλοι οι παράγοντες που κινούν την κεφαλαιαγορά – επεσήμανε σε έκθεσή της ότι οι διασυνοριακές τραπεζικές υπηρεσίες στην ΕΕ παραμένουν ελάχιστες, με μόνο οριακές αυξήσεις στον διασυνοριακό τραπεζικό δανεισμό και την αποδοχή καταθέσεων, ενώ οι διασυνοριακές συγχωνεύσεις και εξαγορές τραπεζών μειώνονται σταθερά τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Η έκθεση της AFME εντοπίζει κρίσιμα κενά εφαρμογής στο πλαίσιο της Τραπεζικής Ένωσης που επί του παρόντος εμποδίζουν την ανταγωνιστικότητα. Και δεν φταίει μόνο η έλλειψη ενός κοινού σχήματος που θα εγγυάται τις καταθέσεις.
Όπως λέει η έκθεση της AFME, λόγω της έλλειψης διασυνοριακών απαλλαγών (waivers), πάνω από 225 δισ. ευρώ σε κεφάλαιο και 250 δισ. ευρώ σε ρευστότητα είναι παγιδευμένα σε θυγατρικές μεγάλων τραπεζών. Αυτό το κανονιστικό ring-fencing (σ.σ. στην τραπεζική, το ring-fencing απαιτεί τον διαχωρισμό των βασικών τραπεζικών υπηρεσιών λιανικής από τις επενδυτικές τραπεζικές δραστηριότητες για την προστασία των πελατών από κινδύνους και την ενίσχυση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας) αποθαρρύνει τις τράπεζες από το να συμμετέχουν σε διασυνοριακές δραστηριότητες, καθώς εμποδίζει τη μεταφορά πόρων μεταξύ μητρικής και θυγατρικής σε περιόδους πίεσης. Ένας από τους σημαντικούς λόγους που αποτρέπουν τις τραπεζικές διασυνοριακές συγχωνεύσεις στην ΕΕ είναι και η πολυπλοκότητα και η μεγάλη διάρκεια στις διαδικασίες εποπτικής έγκρισης συγχωνεύσεων και εξαγορών. Ο τραπεζικός τομέας είναι ο οικονομικός τομέας στην ΕΕ, όπου απαιτείται περισσότερος χρόνος για την ολοκλήρωση μιας συγχώνευσης και εξαγοράς, με 285 ημέρες μεταξύ των ημερομηνιών ανακοίνωσης και ολοκλήρωσης της συγχώνευσης, σε σύγκριση με 203 ημέρες σε άλλες δραστηριότητες χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών ή 132 ημέρες στον τεχνολογικό τομέα. Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι τραπεζικές συγχωνεύσεις και εξαγορές στην ΕΕ διαρκούν περισσότερο από ό,τι στις ΗΠΑ (219 ημέρες), την Κίνα (187 ημέρες) και την Ελβετία (85 ημέρες). Επιπλέον, ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση μιας τραπεζικής συγχώνευσης και εξαγοράς έχει αυξηθεί κατά περισσότερες από 100 ημέρες από το 2014 (πριν από την έναρξη της Τραπεζικής Ένωσης).
Δανεισμός για κάλυψη καθημερινών αναγκών για έναν στους πέντε
Ο δανεισμός για την κάλυψη καθημερινών αναγκών είναι πραγματικότητα για σχεδόν 1 στους 5 Έλληνες (19%), ενώ η αποταμίευση παραμένει πρόκληση. Πανελλαδική έρευνα της Plum, της έξυπνης εφαρμογής για αποταμίευση και επένδυση, σε συνεργασία με την Palmos Analysis, δείχνει ότι τους τελευταίους 12 μήνες, σχεδόν 1 στους 5 Έλληνες χρειάστηκε να πάρει νέο δάνειο, να χρησιμοποιήσει πιστωτική κάρτα ή υπηρεσίες «Αγόρασε Τώρα – Πλήρωσε Αργότερα» για να καλύψει βασικά έξοδα. Η οικογενειακή στήριξη παραμένει δίχτυ ασφαλείας για την κάλυψη αναγκών, αφού το 12% των ερωτώμενων στην έρευνα δηλώνει ότι λαμβάνει συχνά οικονομική βοήθεια από συγγενείς ή φίλους για βασικά έξοδα όπως ενοίκιο ή τρόφιμα, το 20% περιστασιακά, και το 23% σπάνια. Η έλλειψη συστηματικής αποταμίευσης αφήνει πολλούς οικονομικά εκτεθειμένους.
Στο ερώτημα πώς θα κάλυπταν ένα απρόσμενο έξοδο 500 ευρώ, μόνο το 30% απάντησε ότι θα μπορούσε άνετα να το καλύψει από αποταμιεύσεις (36% άνδρες έναντι 25% γυναίκες). Ένα επιπλέον 35% θα τα κατάφερνε χρησιμοποιώντας το τρέχον εισόδημα, αλλά με οικονομική πίεση. Σχεδόν 1 στους 4 (22%) θα έπρεπε να δανειστεί ή να χρησιμοποιήσει πιστωτική κάρτα, ενώ 11% δεν θα μπορούσε καθόλου να καλύψει το κόστος. Η έρευνα διαπίστωσε ότι πάνω από τους μισούς (52%) Έλληνες ξεμένουν από χρήματα τακτικά πριν τελειώσει ο μήνας, ενώ πάνω από το ένα τέταρτο (28%) λένε ότι αυτό συμβαίνει κάθε μήνα. Το ζήτημα είναι πιο έντονο στις γυναίκες σε σχέση με τους άντρες (34% έναντι 21%) και σε όσους έχουν εισόδημα κάτω από 800 ευρώ (43%). Σχεδόν 1 στους 4 (24%) αντιμετωπίζει το πρόβλημα τους περισσότερους μήνες του έτους, ενώ μόλις μια μικρή μειοψηφία (14%) δηλώνει ότι δεν το αντιμετωπίζει ποτέ.
Πολλοί Έλληνες δηλώνουν ότι ζουν εντός των δυνατοτήτων τους, με σχεδόν τα δύο τρίτα (65%) να αναφέρουν πως ξοδεύουν περίπου όσα κερδίζουν. Συνολικά, μόλις 1 στους 4 (26%) ζει κάτω από τις δυνατότητές του και δημιουργεί «οικονομικό περιθώριο», ποσοστό που αυξάνεται στο 37% στις ηλικίες 25-34. Σχεδόν 1 στους 10 (8%) παραδέχεται ότι ξοδεύει περισσότερα από όσα κερδίζει (12% σε Κρήτη και νησιά).
Πώς πάει η πώληση της ACS στους Γερμανούς
Ουδέν νεότερον για τη μεταβίβαση του υπόλοιπου ποσοστού της ACS στον γερμανικό όμιλο GLS προέκυψε χθες κατά την τηλεδιάσκεψη της διοίκησης της Quest με τους αναλυτές για τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου του 2025. Η διοίκηση ούτε ερωτήθηκε ούτε η ίδια αποκάλυψε αν υπάρχουν εξελίξεις για την πώληση. Θυμίζουμε ότι η Info Quest προχώρησε το 2024 σε πώληση του 20% της ACS στη γερμανική GLS έναντι 77 εκατ.ευρώ, με τη συμφωνία να προβλέπει δυνατότητα μεταβίβασης και του υπολοίπου 80%, είτε στις 31-10-2025, ή στις 30-10-2026, έναντι προσυμφωνημένου ελάχιστου τιμήματος 296 εκατ.ευρώ.
Η ACS κατά το πρώτο εξάμηνο 2025 είχε θετική πορεία, με τα συνολικά της έσοδα να διαμορφώνονται σε περίπου 76,6 εκατ.ευρώ (στα ίδια επίπεδα σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024). Τα έσοδα από τις υπηρεσίες ταχυμεταφορών παρουσίασαν οριακή ανάπτυξη περίπου 0,5%, ενώ τα έσοδα από τις υπηρεσίες ταχυδρομείου μείωση 6,8% σε σχέση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους, λόγω της συνέχισης της από-υλοποίησης των λογαριασμών και εγγράφων.
Το 2025 όπως είπε χθες η διοίκηση παραμένει η περαιτέρω αναβάθμιση της εμπειρίας του πελάτη ενώ ενισχύονται οι επενδύσεις με έμφαση στην ενδυνάμωση και του last mile και την ανάπτυξη του δικτύου των lockers με στόχο την επέκταση τους σε άνω των 1.500 σημείων έως τα τέλη τους 2025.
Mondelez: Πουλάει αποθήκες logistics στη Λάρισα
Προς πώληση βγάζει ο αμερικανικός κολοσσός των τροφίμων Mondelez – θυμίζουμε ότι είναι αυτός που εξαγόρασε την Chipita από το Σπύρο Θεοδωρόπουλο – στη βιομηχανική ζώνη της Λάρισας, όπως πληροφορείται η στήλη. Πρόκειται επί της ουσίας για τις αποθήκες της εταιρείας ΒΙΟΜΑΡ, άλλοτε θυγατρικής της Chipita, η οποία απορροφήθηκε το 2020 από τη δεύτερη και που πλέον δεν χρησιμεύουν για τους σκοπούς της πολυεθνικής. Το κτίριο είναι συνολικής επιφάνειας 1.399 τ.μ. (ισόγειος χώρος 1.218 τ.μ.), το οποίο ανεγέρθηκε το 2004 σε οικόπεδο 6.195 τ.μ. Η τιμή πώλησης είναι ήδη προκαθορισμένη και αγγίζει τις 430.000 ευρώ. Με βάση το ισχύον πολεοδομικό καθεστώς, υπάρχει δυνατότητα περαιτέρω ανάπτυξης 8.513 τ.μ., με κάλυψη 2.318 τ.μ. Η εγκατάσταση βρίσκεται σε κομβικό σημείο, στη συμβολή δύο κεντρικών οδικών αρτηριών της βιομηχανικής περιοχής.
Κινητικότητα από τη PIMANA – Τι συμβαίνει με την επένδυση στη Ζάκυνθο
Κινητικότητα φαίνεται ότι υπάρχει για τα 14.500 στρέμματα γης πάνω από την εμβληματική τοποθεσία του Ναυαγίου στη Ζάκυνθο, μια υπόθεση που από το 2014 έως σήμερα εξακολουθεί να απασχολεί τα δικαστήρια, την Εκκλησία και την τοπική κοινωνία. Όπως δημοσιεύτηκε στο ΓΕΜΗ, η PIMANA που είναι ο ιδιοκτήτης της έκτασης προχώρησε στην ανανέωση της διοίκησής της με πενταετή θητεία.
Ωστόσο, δεν φαίνεται να αλλάζουν και πολλά καθώς στη διοίκηση παραμένουν τα ίδια ισχυρά ονόματα, συγκεκριμένα ο Κωνσταντίνος Θανασούλας, πρώην επικεφαλής της ΛΑΡΚΟ, βρίσκεται στη θέση του Προέδρου, με μέλη τον Howard James Corney, Βρετανό δικηγόρο, και τον Ευθύμιο Μπουλούτα, διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΛΛΑΚΤΩΡ και γνώριμο στέλεχος της ελληνικής αγοράς. Η θητεία του νέου Διοικητικού Συμβουλίου θα διαρκέσει έως τις 3 Σεπτεμβρίου 2030, ενώ την εκπροσώπηση και δέσμευση της εταιρείας ανέλαβε ο πρόεδρος, Κωνσταντίνος Θανασούλας.
Υπενθυμίζεται, ότι η έκταση των 14.500 στρεμμάτων αγοράστηκε το 2014 από τον ιδιώτη Γιώργο Χάρο και πέρασε στην Pimana, η οποία τότε παρουσιαζόταν ότι ανήκε στον πρώην εμίρη του Κατάρ. Έκτοτε η υπόθεση σέρνεται στα δικαστήρια, με την Εκκλησία της Ζακύνθου να προβάλλει έντονες διεκδικήσεις και την τοπική κοινωνία να αντιδρά, ενώ εμπλέκονται και εταιρείες που φέρονται να έχουν σχέση με το Κατάρ. Τις τελευταίες εβδομάδες, το ζήτημα επανήλθε στο προσκήνιο έπειτα από τοπικά δημοσιεύματα που έκαναν λόγο για επαφές ανάμεσα στην Pimana και τον Μητροπολίτη Δωδώνης Χρυσόστομο, με σκοπό την επίτευξη εξωδικαστικού συμβιβασμού.
Διαγωνισμός για τεχνικό σύμβουλο με σκοπό την ολοκλήρωση της παραχώρησης της Εγνατίας
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχωρά σε νέα φάση για την παράδοση της Εγνατίας Οδού στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, εγκρίνοντας δαπάνη ύψους 3,81 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, για την ανάθεση υπηρεσιών τεχνικού συμβούλου. Η σχετική απόφαση, που φέρει την υπογραφή του υπουργού Χρίστου Δήμα, δημοσιεύτηκε χθες.
Ο τεχνικός σύμβουλος θα υποστηρίξει τη Διεύθυνση Λειτουργίας, Συντήρησης και Εκμετάλλευσης Συγκοινωνιακών Υποδομών στην ολοκλήρωση όλων των διαδικασιών που απαιτούνται για την παράδοση του αυτοκινητοδρόμου. Παράλληλα, θα διασφαλίσει την ενεργοποίηση της σύμβασης παραχώρησης και θα παρακολουθήσει τις απαραίτητες ενέργειες μέχρι την έκδοση της Βεβαίωσης Περάτωσης Εργασιών της δεύτερης αποκλειστικής τμηματικής προθεσμίας. Η διάρκεια του έργου έχει οριστεί σε δέκα μήνες από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης.
Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί μέσω του ΕΣΗΔΗΣ και θα απευθύνεται στους αναδόχους που έχουν ήδη ενταχθεί στη Συμφωνία-Πλαίσιο του 2022 και στη Σύμβαση Προαίρεσης που υπογράφηκε τον Αύγουστο του 2025. Κριτήριο για την ανάθεση είναι η πλέον συμφέρουσα προσφορά βάσει βέλτιστης σχέσης ποιότητας – τιμής.
Τα βρήκαν ΟΑΣΘ και οι συνεταιριστές του ΗΡΑΚΛΗ
Με ένα μακροσκελές δελτίο τύπου και αρκετές φωτογραφίες, ανακοινώθηκε η υπογραφή συμφωνητικού μεταξύ του ΟΑΣΘ και του ΗΡΑΚΛΗ, του Προμηθευτικού Συνεταιρισμού Αυτοκινητιστών Θεσσαλονίκης, με το οποίο κλείνει μία πικρή ιστορία 11 ετών, αφού ο ΟΑΣΘ, από το 2014, δεν κατέβαλε τα μισθώματα που όφειλε να πληρώνει στον ΗΡΑΚΛΗ, στου οποίου τις εγκαταστάσεις, έχει τα γραφεία του, αλλά και τα δύο του αμαξοστάσια του, ένα στο Φοίνικα Θεσσαλονίκης και ένα άλλο, στη Σταυρούπολη. Ο ΗΡΑΚΛΗΣ διεκδικούσε συνολικά περισσότερα από 12 εκατ, ευρώ ενοίκια από τον ΟΑΣΘ, όπως και ένα δάνειο περίπου 2 εκατ. ευρώ που είχε δώσει στον Οργανισμό, πριν ακόμη αυτός κρατικοποιηθεί επί υπουργίας Σπίρτζη. Τα μισθώματα, είχαν λήξει και ο ΗΡΑΚΛΗΣ, που είχε κινηθεί νομικά κατά του Οργανισμού, ζητούσε την έξωσή του από τις εγκαταστάσεις του, όπως φυσικά και την καταβολή των χρωστούμενων. Ο ΟΑΣΘ, ο οποίος ακόμη βρίσκεται υπό εκκαθάριση, συνέχιζε για αυτό το λόγο, να κατορθώνει να παραμένει στις εγκαταστάσεις, δεσμεύοντας την ιδιοκτησία του ΗΡΑΚΛΗ, τον οποίο κατά καιρούς κυνηγούσαν οι Φορολογικές Αρχές, για την καταβολή φόρων για εισοδήματα που δεν εισέπραττε.
Η κατάσταση, δίχως υπερβολή, ήταν τραγική για τους μετόχους του ΗΡΑΚΛΗ και, κωμικοτραγική για το πως γίνεται ή…δεν γίνεται, η διαχείριση από πλευράς κράτους, ζητημάτων που αφορούν τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, αλλά και την περιουσία πολιτών, που βρίσκονται επί χρόνια απροστάτευτοι με αποτέλεσμα να υφίστανται μεγάλη ζημία.
Τώρα, με παρέμβαση του υφυπουργού Μεταφορών Κωνσταντίνου Κυρανάκη, επιτεύχθηκε κάποια συμβιβαστική συμφωνία, η οποία και υπογράφηκε σε πανηγυρικό κλίμα. Στο πλαίσιο της συμφωνίας αυτής, τα δύο μέρη θα υπογράψουν νέα μισθωτήρια συμβόλαια, τόσο για τα γραφεία του ΟΑΣΘ επί της Παπαναστασίου, για 3+2 χρόνια, όπως επίσης για το αμαξοστάσιο του Φοίνικα για 3+1+1 έτη, ενώ η μίσθωση για το αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης, είναι για περίοδο 15 ετών , επειδή σε αυτό έχουν κατασκευαστεί οι υποδομές για τη φόρτιση και το σταβλισμό των καινούργιων ηλεκτρικών λεωφορείων.
Περιμένουμε λοιπόν, να πληροφορηθούμε αρμοδίως, τι ακριβώς προβλέπει η συμφωνία που υπογράφηκε (σ.σ. δεν δόθηκαν εξηγήσεις ) μετά από τόσα χρόνια που οι μέτοχοι του ΗΡΑΚΛΗ βρέθηκαν ζημιωμένοι από κάθε άποψη, αφού ούτε έσοδα είχαν από την περιουσία τους, αλλά ούτε μπορούσαν να την εκμεταλλευτούν.