Αναθεώρηση του business plan από την CrediaBank μετά την εξαγορά της HSBC Μάλτας
Σε αναθεώρηση του business plan της εντός του Οκτωβρίου ενδέχεται να προχωρήσει η CrediaBank, μετά την εξαγορά της HSBC Μάλτας. Με την απόκτηση της HSBC Malta, τα προ προβλέψεων κέρδη της CrediaBank αυξάνονται κατά 100 εκατ. ευρώ σε σχέση με τους υφιστάμενους στόχους, οπότε βάσιμα, όπως πιστεύει και η CEO της CrediaBank, Ελένη Βρεττού, μπορεί να ξεπεραστεί ο ισχύων στόχος των 280 εκατ. ευρώ για το 2027. Ισχυρό ατού της εξαγοράς για την CrediaBank θα αποτελέσει η δυναμική αύξηση των χορηγήσεων που της προσφέρει η ρευστότητα της HSBC Malta. Η CrediaBank μπορεί έως και να τριπλασιάσει το χαρτοφυλάκιο των δανείων της, με όφελος ειδικά στη στεγαστική πίστη (η οποία, ως γνωστόν, πάσχει ακόμη στην Ελλάδα). Το χαρτοφυλάκιο δανείων της HSBC Malta προσεγγίζει τα 3 δισ. (2,821 δισ. ευρώ), με το μεγαλύτερο μέρος των δανείων να αφορά δάνεια λιανικής και κυρίως στεγαστικά (σ.σ. τα περισσότερα με κυμαινόμενο επιτόκιο). Τα επιχειρηματικά δάνεια της HSBC Malta (τέλος α’ εξαμήνου 2025) ανέρχονταν σε 753,8 εκατ. ευρώ, κυρίως σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Deal χωρίς κεφαλαιακό κόστος για την CrediaBank
Στα θετικά του deal, στο οποίο προχώρησε η CrediaBank, είναι ότι η εξαγορά της HSBC Malta χρηματοδοτήθηκε εξ ολοκλήρου από ίδια κεφάλαια και άρα είναι κεφαλαιακά ουδέτερη για την τράπεζα. Θυμίζω ότι ως Attica Bank, η CrediaBank είχε προχωρήσει στις αρχές Ιουνίου σε εκδόσεις ομολόγων Tier II 150 εκατ. ευρώ και AT1 100 εκατ. ευρώ, ώστε να ενισχύσει τον δείκτη της κεφαλαιακής της επάρκειας, που είχε υποχωρήσει στο 11,4% από 14,8% στα τέλη 2024 και υπολειπόταν της ελάχιστης εποπτικής απαίτησης (13,53%). Το εάν η CrediaBank θα χρειαστεί νέα κεφαλαιακή ενίσχυση είναι κάτι που θα κριθεί από την ΕΚΤ, που θα αξιολογήσει την αύξηση του ενεργητικού της τράπεζας και την επάρκεια κεφαλαίων για να την υποστηρίξει. Αυτό είναι κάτι που θα κριθεί στο α’ εξάμηνο του 2026, όταν θα έχει ωριμάσει η διαδικασία της εξαγοράς. Σημειωτέον ότι με την εξαγορά της HSBC Malta, η οποία είναι η δεύτερη μεγαλύτερη τράπεζα της Μάλτας και εποπτευόταν απευθείας από την ΕΚΤ ως συστημική, και η CrediaBank μπορεί να θεωρηθεί, διασταλτικά, ότι παύει να αντιμετωπίζεται εποπτικά ως μη συστημική. Στο deal CrediaBank – HSBC Malta, ως χρηματοοικονομικός σύμβουλος της CrediaBank ενήργησε η Bank of America. Η οποία με τη συναλλαγή αυτήν υπογραμμίζει τον ηγετικό της ρόλο σε σύνθετες συμφωνίες εξαγορών και συγχωνεύσεων στον ευρωπαϊκό χρηματοοικονομικό κλάδο και αναδεικνύει τις δυνατότητες του ελληνικού Investment Banking franchise της.
Έκτακτη ΓΣ στην Πειραιώς για πρόγραμμα ιδίων μετοχών και κατάργηση Stock Option
Έκτακτη Γενική Συνέλευση των μετόχων με υβριδική συμμετοχή, με θέματα την τροποποίηση του προγράμματος ιδίων μετοχών και την κατάργηση του προγράμματος Stock Option σε στελέχη και υπαλλήλους της τράπεζας και των συνδεδεμένων με αυτήν εταιρειών, θα πραγματοποιήσει την ερχόμενη Τρίτη 23 Σεπτεμβρίου, στις 18:00, η Τράπεζα Πειραιώς. Οι αναλυτές είχαν δει ως θετική έκπληξη την κίνηση της διοίκησης της Πειραιώς, κατά την ανακοίνωση αποτελεσμάτων β’ τριμήνου στο τέλος Ιουλίου, να προχωρήσει σε διανομή 100 εκατ. μέσω αγοράς ιδίων μετοχών, καθώς ήταν η μόνη από τις τέσσερις συστημικές που δεν είχε εντάξει το buy back στο πλάνο ανταμοιβής των μετόχων της.
Μειώνονται τα «κόκκινα» δάνεια στην ΕΕ
Εν τω μεταξύ, βελτιωμένη είναι η εικόνα που έδειξαν συνολικά οι τράπεζες της ΕΕ που εποπτεύει η ΕΚΤ στο β’ τρίμηνο του 2025. Τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα δείχνουν ότι η συνολική ετήσια απόδοση ιδίων κεφαλαίων ανήλθε σε 10,11% το β΄ τρίμηνο του 2025 σε σύγκριση με 9,85% το προηγούμενο τρίμηνο και 10,11% πριν από έναν χρόνο. Η απόδοση ιδίων κεφαλαίων σε όλες τις χώρες κυμαινόταν από 6,97% στη Γαλλία έως 17,44% στη Λιθουανία το β’ τρίμηνο του 2025. Το συνολικό καθαρό περιθώριο τόκων μειώθηκε ελαφρώς στο 1,51% το β’ τρίμηνο του 2025, σε σύγκριση με 1,53% το προηγούμενο τρίμηνο. Ο δείκτης μη εξυπηρετούμενων δανείων υποχώρησε στο 2,22% το β’ τρίμηνο του 2025, με τα «κόκκινα» δάνεια να μειώνονται κατά 2,36 δισ. ευρώ (-0,66%), επί συνόλου αύξησης δανείων κατά 57,64 δισ. ευρώ (0,36%). Ο δείκτης μη εξυπηρετούμενων δανείων για τα δάνεια προς νοικοκυριά μειώθηκε στο 2,16%, από 2,21% το προηγούμενο τρίμηνο και 2,24% πριν από έναν χρόνο. Για τα δάνεια προς χρηματοπιστωτικές εταιρείες, ο δείκτης διαμορφώθηκε στο 3,50%, σε σύγκριση με 3,48% το προηγούμενο τρίμηνο και 3,56% πριν από έναν χρόνο. Ειδικότερα, στα δάνεια προς επιχειρήσεις ο δείκτης μη εξυπηρετούμενων δανείων για δάνεια που είναι εξασφαλισμένα με εμπορικά ακίνητα διαμορφώθηκε σε 4,57%, σε σύγκριση με 4,50% το προηγούμενο τρίμηνο και 4,61% πριν από έναν χρόνο. Ο δείκτης μη εξυπηρετούμενων δανείων διαμορφώθηκε σε 4,85% για δάνεια προς μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, από 4,78% το προηγούμενο τρίμηνο και 4,80% πριν από έναν χρόνο. Σε επίπεδο ρευστότητας, ο συνολικός δείκτης κάλυψης ρευστότητας για τις τράπεζες της ΕΕ αυξήθηκε σε 157,84% το β’ τρίμηνο του 2025, από 156,24% το προηγούμενο τρίμηνο, κυρίως λόγω της μείωσης κατά 55 δισ. ευρώ (-1,7%) της καθαρής εκροής ρευστότητας. Η κεφαλαιακή επάρκεια παραμένει υψηλή. Ο συνολικός δείκτης CET1 διαμορφώθηκε σε 16,12% και ο συνολικός δείκτης κεφαλαίων κατηγορίας 1 διαμορφώθηκε σε 17,60%. Ταυτόχρονα, ο συνολικός δείκτης συνολικού κεφαλαίου διαμορφώθηκε σε 20,24%, μειωμένος ελαφρώς από 20,29% το προηγούμενο τρίμηνο. Σε όλες τις χώρες, ο δείκτης CET1 κυμάνθηκε από 13,18% στην Ισπανία έως 23,71% στη Λετονία το β’ τρίμηνο του 2025.
Ο Δημήτρης Παπαλεξόπουλος και ο οκτάλογος των Ευρωπαίων βιομηχάνων προς την Ούρσουλα VdL
Στην εκλεκτή 23μελη ομάδα ανώτατων διευθυντικών στελεχών κορυφαίων βιομηχανικών ομίλων, που συνάντησαν την Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, στις Βρυξέλλες και της έθεσαν οκτώ αιτήματα του κλάδου -με τη μείωση του ενεργειακού κόστους ψηλά στην ατζέντα- συμπεριελήφθη ο πρόεδρος του ΔΣ του Τιτάνα, Δημήτρης Παπαλεξόπουλος, με την ιδιότητα του μέλους της Ευρωπαϊκής Στρογγυλής Τραπέζης για τη Βιομηχανία (European Round Table for Industry-ERT) και συμπροέδρου της Επιτροπής Ενεργειακής Μετάβασης και Καθαρής Βιομηχανίας του φορέα. Στη συνάντηση -που έλαβε χώρα έναν χρόνο μετά την έκθεση Ντράγκι- έδωσαν το «παρών», μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος του Ομίλου Vodafone, Jean Francois van Boxmeer, ο CEO του γαλλικού ενεργειακού κολοσσού Total, Patrick Pouyanne, ο ομόλογός του από την ιταλική Eni, Claudio Descalzi, ο CEO της Airbus, Guillaume Faury, η «σιδηρά» Ισπανίδα κυρία της φαρμακοβιομηχανίας Merck, Belen Garijo, ο πρόεδρος της Siemens, Jim Snabe, o Olivier Sipse από την BMW κ.ά.
H ελίτ των Ευρωπαίων βιομηχάνων αντάλλαξε απόψεις με την Ούρσουλα VdL για το πώς μπορούν να ανακτήσουν την ανταγωνιστικότητα και την αναπτυξιακή τους πνοή οι μεγάλες επιχειρήσεις της Γηραιάς Ηπείρου, δίνοντας έμφαση σε οκτώ σημεία: τη μείωση του ενεργειακού κόστους, την άρση των εμποδίων που υπονομεύουν τη δυναμική της Ενιαίας Αγοράς, τη μείωση των διοικητικών βαρών, την αλλαγή της πολιτικής ανταγωνισμού, την ταχεία εφαρμογή της εμπορικής συμφωνίας ΗΠΑ-ΕΕ, την ενθάρρυνση της καινοτομίας με απτές πρωτοβουλίες, την απλοποίηση του ευρωπαϊκού ρυθμιστικού πλαισίου για την ψηφιοποίηση και την Τεχνητή Νοημοσύνη και την ενίσχυση της αμυντικής ασπίδας και της αποτρεπτικής ισχύος της ΕΕ. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε πρόσφατη δημοσκόπηση μεταξύ των μελών της ΕRT (που συγκεντρώνει υπό την ομπρέλα της εταιρείες με συνολικό κύκλο εργασιών άνω των 3 δισ. ευρώ που απασχολούν περί τους 6 εκατ. εργαζομένους), το 80% των ερωτώμενων δήλωσαν ότι εάν η έκθεση Ντράγκι εφαρμοζόταν πλήρως, τότε οι εταιρείες τους θα επένδυαν στην ΕΕ κατά προτεραιότητα. Πλην όμως, όλοι ομνύουν στην έκθεση Ντράγκι, αλλά ουδείς την εφαρμόζει…
Προχωρούν οι πωλήσεις κατοικιών της Lamda Development
Σταθερή ζήτηση παρουσιάζουν τα διαμερίσματα της γειτονιάς Little Athens στο Ελληνικό. Μέχρι τις 25 Αυγούστου 2025 είχαν διατεθεί προς πώληση 559 διαμερίσματα, από τα οποία τα 522 -περίπου το 93%- έχουν ήδη πουληθεί ή βρίσκονται σε διαδικασία κράτησης. Σύμφωνα με τα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου 2025, τα έσοδα από οικιστικές αναπτύξεις ανήλθαν σε 126 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 51% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024. Την ίδια περίοδο, τα έσοδα από πωλήσεις ακινήτων (κυρίως οικοπέδων) διαμορφώθηκαν σε 104 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 49% σε ετήσια βάση. Συνολικά, από την έναρξη του έργου έως τα τέλη Αυγούστου οι ταμειακές εισπράξεις από πωλήσεις και μισθώσεις ακινήτων έχουν ξεπεράσει το 1,4 δισ. ευρώ. Στο πρώτο εξάμηνο του 2025 οι σχετικές εισπράξεις έφτασαν τα 288 εκατ. ευρώ, ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα που συνδέονται με το έργο ανήλθαν στα 355 εκατ. ευρώ στις 30 Ιουνίου (έναντι 290 εκατ. ευρώ στο τέλος Μαρτίου). Δεν έγινε χρήση της εγκεκριμένης τραπεζικής γραμμής χρηματοδότησης ύψους 232 εκατ. ευρώ. Τέλος, οι κεφαλαιουχικές δαπάνες (CAPEX) για κτίρια και υποδομές διαμορφώθηκαν σε 181 εκατ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο του έτους, με το συνολικό ποσό από την έναρξη του έργου έως τις 30 Ιουνίου 2025 να ανέρχεται σε 744 εκατ. ευρώ.
Σχέδιο διάσωσης για το εμβληματικό Μέγαρο Σερπιέρη
Από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων θα περάσει σήμερα το Μέγαρο Σερπιέρη, το ιστορικό κτιριακό συγκρότημα που δεσπόζει στη συμβολή των οδών Πανεπιστημίου 23 και Εδουάρδου Λω, ιδιοκτησίας της Τράπεζας Πειραιώς. Πρόκειται για ένα από τα εμβληματικά μέγαρα της Αθήνας, το οποίο έχει χαρακτηριστεί ιστορικό διατηρητέο μνημείο και αποτελεί σημαντικό δείγμα της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της πόλης. Το αντικείμενο της συζήτησης αφορά την έγκριση ή μη της επικαιροποιημένης μελέτης ενίσχυσης του κτιρίου, η οποία επικεντρώνεται στην ασφάλεια και τη στατική του επάρκεια. Στόχος είναι να διασφαλιστεί η προστασία και η βιωσιμότητά του στον χρόνο, με παρεμβάσεις που δεν θα θίξουν τον ιστορικό χαρακτήρα του συγκροτήματος. Παράλληλα, εξετάζεται η μελέτη εφαρμογής σωστικών επεμβάσεων συντήρησης στα διατηρητέα στοιχεία του Μεγάρου. Οι παρεμβάσεις αυτές συνδέονται με τις μεθόδους στατικής ενίσχυσης, ώστε να προστατευτεί το ιστορικό κέλυφος, χωρίς να αλλοιωθούν τα ιδιαίτερα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά του.
Φιλοξενία άριστα, βιωσιμότητα μετεξεταστέα
Μπορεί η Ελλάδα να κερδίζει τις εντυπώσεις με το επίπεδο φιλοξενίας της (άλλωστε, βαθμολογία 9,1 από τους επισκέπτες είναι επίδοση-ρεκόρ για το ευρωπαϊκό τουριστικό ταμπλό), όμως η εικόνα δεν είναι τόσο αψεγάδιαστη όσο δείχνει. Οι Αμερικανοί και οι Βρετανοί αποθεώνουν την Πελοπόννησο και τις Κυκλάδες, οι Πολωνοί και οι Ούγγροι ανακαλύπτουν τη Θεσσαλία, ενώ οι Γερμανοί και οι Γάλλοι παραμένουν… δύσκολοι στις βαθμολογίες τους. Το πρόβλημα; Η βιωσιμότητα. Όσο κι αν οι αριθμοί της ικανοποίησης δείχνουν μια χώρα έτοιμη να υποδεχθεί τον κόσμο με χαμόγελο και ποιότητα, οι δείκτες για την περιβαλλοντική υπευθυνότητα και τις πιστοποιημένες επιχειρήσεις δείχνουν «κόκκινο». Σαν να λέμε, στη «βιτρίνα» όλα λάμπουν, αλλά στις «αποθήκες» της τουριστικής βιομηχανίας υπάρχουν ακόμη μεγάλες ελλείψεις.
Αν κάτι επιβεβαιώνει η τελευταία έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ, είναι ότι η Ελλάδα κερδίζει με τη ζεστασιά των ανθρώπων της και την εμπειρία. Αλλά για να παραμείνει στην πρώτη γραμμή του τουριστικού ανταγωνισμού, χρειάζεται επειγόντως επενδύσεις στην πράσινη μετάβαση και λιγότερο… εφησυχασμό στην ωραία εικόνα των φετινών 9+ βαθμών. Γιατί το χαμόγελο του τουρίστα μετράει πολύ, αλλά ο επόμενος μεγάλος παίκτης θα κερδηθεί στο γήπεδο της βιωσιμότητας.
! Στη Δυτική Μακεδονία οι επισκέπτες έβαλαν… άριστα 10 στη φιλοξενία. Μια μικρή περιφέρεια έδειξε πως όταν υπάρχει αυθεντικότητα και προσωπική επαφή, δεν χρειάζονται ούτε κοσμοπολίτικες βιτρίνες ούτε μεγάλα resorts για να κερδίσεις τις εντυπώσεις.
Η κατάρρευση της Tesla στην Ελλάδα και η ανάκαμψη της αγοράς
Σε φάση ανάκαμψης δείχνει ότι βρίσκεται η ελληνική αγορά αυτοκινήτου, η οποία το πρώτο πεντάμηνο δεν «έγραψε» και τις καλύτερες επιδόσεις σε πωλήσεις νέων οχημάτων. Στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου η πορεία άρχισε να γίνεται πιο αισθητά ανοδική, σε σύγκριση με τον Ιούλιο, όταν είχαν διαφανεί τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης. Τον Αύγουστο η αγορά αυτοκινήτου σημείωσε αύξηση 1,6% και οι συνολικές ταξινομήσεις έφτασαν τις 99.959 από 98.374 που ήταν πέρυσι στο ίδιο χρονικό διάστημα. Το ενδιαφέρον είναι η άνοδος της Hyundai στη διάρκεια της φετινής χρονιάς, καθώς βρίσκεται πλέον στην τρίτη θέση των εταιρειών με τις μεγαλύτερες πωλήσεις και μερίδιο 7,3%. Την πρωτιά κρατάει σταθερά η Toyota με μερίδιο 15,1%, ενώ στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Peugeot με μερίδιο 8,5%. Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο είναι η κατάρρευση της Tesla, η οποία στο οκτάμηνο του 2024 είχε πουλήσει 1.255 αυτοκίνητα και φέτος πούλησε μόνο 711. Ο κινεζικός ανταγωνισμός καλά κρατεί, καθώς εταιρείες όπως η BYD αλλά και η MG έχουν καταφέρει να αφήσουν αρκετά χιλιόμετρα πίσω την εταιρεία του Elon Musk.
Στις Βρυξέλλες η ελληνική αποστολή για την αναβάθμιση του σιδηροδρόμου
Στις Βρυξέλλες βρέθηκε η ελληνική αποστολή, υπό τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, τον γ.γ. Μεταφορών, Στέλιο Σακαρέτσιο, και την πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, Γεωργία Αϋφαντοπούλου, για συναντήσεις με ευρωπαϊκούς θεσμούς γύρω από την πορεία των έργων αναβάθμισης του ελληνικού σιδηροδρόμου. Στον Επίτροπο Μεταφορών, Απόστολο Τζιτζικώστα, στην DG MOVE και την εκτελεστική διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων, Οάνα Γκεργκίνεσκου, παρουσιάστηκαν τα βήματα που ήδη υλοποιούνται, με στόχο ένα ασφαλές, αξιόπιστο και διαλειτουργικό ευρωπαϊκό δίκτυο. Η επίσκεψη συμπίπτει χρονικά με την επικείμενη υπογραφή της νέας σύμβασης Υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας (ΥΔΥ) ανάμεσα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και την Hellenic Train. Η συμφωνία περιλαμβάνει επενδύσεις για την προμήθεια νέων συρμών, με στόχο την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, ενώ την παράλληλη αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου θα αναλάβει ο νέος φορέας «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος».