To mega χαρτοφυλάκιο ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεων του Ομίλου AKTOR, ο εξορθολογισμός κόστους που προωθεί η ΑΒ και οι πληρωμές με AI agents

Πολλαπλασιαστής αξίας για τον Όμιλο AKTOR η ολοκλήρωση εξαγοράς της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Τι έρχεται μετά την εξαγορά

Ο Αλέξανδρος Εξάρχου © The Economist Impact Events

Τι έρχεται μετά την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις

Με την επίσημη ολοκλήρωση της εξαγοράς της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις από την AKTOR, ο κατασκευαστικός όμιλος διαμορφώνει ένα από τα μεγαλύτερα χαρτοφυλάκια έργων ΣΔΙΤ και Παραχώρησης στην Ελλάδα. Η κίνηση αυτή εντάσσεται στον στρατηγικό σχεδιασμό του Ομίλου, που αποσκοπεί στη διαφοροποίηση των πηγών εσόδων και στη δημιουργία προστιθέμενης αξίας για τους μετόχους του. Το νέο χαρτοφυλάκιο περιλαμβάνει συμμετοχές σε 15 έργα ΣΔΙΤ και Παραχώρησης. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (22,2%), η Γέφυρα ΑΕ (27,7%), η Ολυμπία Οδός (20,5%) και ο Μορέας, όπου το ποσοστό του Ομίλου ανέρχεται πλέον σε 85%. Παράλληλα, ο Όμιλος ενισχύει τη συμμετοχή του σε έργα ΣΔΙΤ όπως η «Πασιφάη Οδός» (45%) και η «Πυλία Οδός» (100%), που κατασκευάζουν τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης και τον Αυτοκινητόδρομο Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου αντίστοιχα, ενώ αποκτά παρουσία και σε νέα έργα, όπως το δίκτυο άρδευσης Ταυρωπού, όπου η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις συμμετέχει με 60%. Η συμφωνία προσφέρει πρόσβαση σε ένα ακόμη μεγαλύτερο εύρος ευκαιριών, καθώς βρίσκονται σε εξέλιξη περίπου 25 διαγωνισμοί για κτιριακά, συγκοινωνιακά και υδραυλικά έργα, στους οποίους ο Όμιλος συμμετέχει είτε απευθείας είτε μέσω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Επιπλέον, αποκτά σημαντική παρουσία και στον τομέα της διαχείρισης χώρων στάθμευσης, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την Polis Park, όπου η θυγατρική συμμετέχει με ποσοστό 33%. Από την περίμετρο της συναλλαγής εξαιρείται η Μαρίνα Αλίμου.

«Πονοκέφαλος» τα 280 εκατομμύρια μισθολογικού κόστους για την ΑΒ Βασιλόπουλος

Η ΑΒ Βασιλόπουλος φαίνεται να αντιμετωπίζει έναν διαρκή πονοκέφαλο, που δεν φαίνεται στα ράφια των καταστημάτων: το υψηλό μισθολογικό κόστος, το οποίο το 2024 αντιστοιχούσε στο 14% του τζίρου της, ή περίπου 280 εκατομμύρια ευρώ. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της διαφοράς, αρκεί να συγκριθεί με αλυσίδες όπως η Lidl, όπου το μισθολογικό κόστος περιορίζεται σε μόλις 9% του τζίρου. Η διοίκηση της ΑΒ προσπαθεί να εξορθολογίσει το κόστος με διάφορους τρόπους, κυρίως μέσα από αυτοματισμούς στα καταστήματα και την προσθήκη αυτόματων ταμείων, επενδύοντας γι’ αυτό συνολικά 3,5 εκατομμύρια ευρώ. Η στρατηγική αυτή δείχνει την προσπάθεια να αυξηθεί η αποδοτικότητα της λειτουργίας χωρίς να επηρεαστεί η εμπειρία των καταναλωτών, αλλά ταυτόχρονα αναδεικνύει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι μεγαλύτερες ελληνικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όπου η μισθοδοσία αποτελεί σημαντικό κομμάτι του συνολικού κόστους. Παράλληλα, η κίνηση αυτή αποτυπώνει έναν ευρύτερο προβληματισμό για τη συγκράτηση του λειτουργικού κόστους στον κλάδο, ειδικά σε περίοδο που οι αλυσίδες με χαμηλότερο μισθολογικό κόστος και μεγαλύτερη αυτοματοποίηση φαίνεται να έχουν πλεονέκτημα στην ανταγωνιστικότητα και την κερδοφορία.

Κοινό μέτωπο τραπεζών και παραγωγικών φορέων για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας

Το πώς θα ενισχύσουν περαιτέρω τις επιχειρήσεις και δη τις μικρομεσαίες ήταν το κεντρικό θέμα στο μενού του χθεσινού γεύματος εργασίας που παρέθεσαν ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, Γκίκας Χαρδούβελης, τα μέλη του ΔΣ της Ένωσης και η acting γενική διευθύντρια, Χαρούλα Απαλαγάκη, σε εκπροσώπους των προεδρείων του ΣΕΒ, του ΣΕΤΕ και της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών. Στο τραπέζι συζητήθηκαν αναλυτικά θέματα κοινού ενδιαφέροντος τραπεζών, βιομηχανίας, τουρισμού και του κλάδου της ιδιωτικής ασφάλισης, με έμφαση στα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία, τις υποδομές, τα έργα βιώσιμης και πράσινης ανάπτυξης, την καινοτομία, την εφαρμογή αναπτυξιακών- θεσμικών μεταρρυθμίσεων και την αύξηση της παραγωγικότητας. Τους φορείς εκπροσώπησαν η πρόεδρος της Εκτελεστικής Επιτροπής και αντιπρόεδρος ΔΣ του ΣΕΒ, Ράνια Αικατερινάρη, οι αντιπρόεδροι ΔΣ του ΣΕΤΕ, Ευτύχης Βασιλάκης και Αγάπη Σμπώκου, ο πρόεδρος ΔΣ της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, Αλέξανδρος Σαρρηγεωργίου, και η γενική διευθύντρια, Ελίνα Παπασπυροπούλου. Στο γεύμα εργασίας συμμετείχαν οι CEOs της Eurobank, Φωκίων Καραβίας, της Εθνικής Τράπεζας, Παύλος Μυλωνάς, της Alpha Bank, Βασίλης Ψάλτης, της Credia Bank, Ελένη Βρεττού, της Optima Bank, Δημήτρης Κυπαρίσσης, της Citibank, Αιμίλιος Κυριάκου, και της Viva, Χάρης Καρώνης, ενώ την Πειραιώς εκπροσώπησε ο Executive General Manager, Chief Corporate & Investment Banking, Θεόδωρος Τζούρος. Όπως είπαν οι τραπεζίτες, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα και μπορεί και θέλει να χρηματοδοτήσει περισσότερο την υγιή επιχειρηματικότητα σε όλους τους κλάδους και για όλες τις επιχειρήσεις, από τις πιο μικρές έως τις πιο μεγάλες. Ήδη οι τράπεζες στηρίζουν την ανάπτυξη με έναν από τους υψηλότερους ρυθμούς πιστωτικής επέκτασης στην ευρωζώνη, η οποία τον Αύγουστο 2025 «έτρεξε» με ετήσιο ρυθμό αύξησης 16,1% προς τις επιχειρήσεις, έναντι 3% της ευρωζώνης. Πρόκειται για ρυθμό υπερπενταπλάσιο των ευρωπαϊκών τραπεζών, ο οποίος παραμένει σταθερά υψηλότερος του μέσου όρου της ευρωζώνης την τελευταία τριετία. Σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, το οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2025 το σύνολο των εκταμιεύσεων επιχειρηματικών δανείων από τις ελληνικές τράπεζες ξεπέρασε τα 20 δισ. ευρώ. Τα κεφάλαια αυτά αποτελούν το σύνολο των νέων εκταμιεύσεων δανείων από τις εγχώριες τράπεζες, συμπεριλαμβανομένων των τραπεζικών δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και της διάθεσης κεφαλαίων από χρηματοδοτικούς οργανισμούς, όπως η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων.

Πληρωμές με «ψηφιακούς πράκτορες»: Η Mastercard εγκαινιάζει το Agent Pay

Πληρωμές και με «πράκτορες AI» θα μπορούν να γίνονται προσεχώς, αφού περνάμε ταχέως στην επόμενη φάση του ηλεκτρονικού εμπορίου, το agentic commerce. Στην πράξη, AI agents αναλαμβάνουν να αλληλεπιδρούν και να διαπραγματεύονται εκ μέρους καταναλωτών και επιχειρήσεων. Από την αναζήτηση και τη σύγκριση προϊόντων μέχρι την ολοκλήρωση πληρωμών και τη διαχείριση υπηρεσιών, οι ψηφιακοί βοηθοί απλοποιούν διαδικασίες, βελτιστοποιούν επιλογές και προσφέρουν μια πιο εξατομικευμένη εμπειρία αγορών. Στην κατεύθυνση αυτήν, η Mastercard παρουσίασε ήδη το Agent Pay, μια νέα τεχνολογία πληρωμών, που επιτρέπει σε AI agents να εκτελούν συναλλαγές για λογαριασμό των χρηστών με ασφάλεια και διαφάνεια. Η λύση θα διατεθεί πρώτα στις Ηνωμένες Πολιτείες, πριν από την εορταστική περίοδο του 2025, ενώ η παγκόσμια διάθεση θα ακολουθήσει το 2026. Το Agent Pay δεν περιορίζεται σε μια τεχνολογική καινοτομία, αλλά βρίσκει εφαρμογή σε πραγματικά σενάρια της καθημερινότητας. Ένας καταναλωτής μπορεί, για παράδειγμα, να συνομιλεί με έναν ψηφιακό βοηθό που του προτείνει εξατομικευμένες επιλογές για μια αγορά -από ρούχα και αξεσουάρ μέχρι ταξιδιωτικές υπηρεσίες- και να ολοκληρώνει άμεσα την πληρωμή με ασφάλεια μέσω Mastercard. Αντίστοιχα, μια μικρή επιχείρηση μπορεί να αξιοποιεί αντίστοιχους ψηφιακούς βοηθούς για να διαπραγματεύεται καλύτερους όρους με προμηθευτές και να πραγματοποιεί διεθνείς πληρωμές με εικονικές κάρτες, ενώ οι έμποροι μπορούν να προσφέρουν πιο προσωποποιημένες υπηρεσίες, από προτεινόμενα προϊόντα έως εκπτώσεις και δωρεάν αποστολή.

Έσοδα 52 εκατ. ευρώ από τη Νέα Αττική Οδό στους τρεις πρώτους μήνες λειτουργίας

Κύκλο εργασιών ύψους 52 εκατ. ευρώ και ζημίες 6,4 εκατ. ευρώ εμφανίζει στη πρώτη υποδωδεκάμηνη χρήση της η Νέα Αττική Οδός. Η περίοδος εκτείνεται από 21 Αυγούστου έως 31 Δεκεμβρίου 2024, αλλά τα έσοδα άρχισαν να έρχονται πολύ αργότερα, καθώς ο νέος παραχωρησιούχος ανέλαβε την εκμετάλλευσή της στις 6 Οκτωβρίου. Επομένως, τα έσοδα αφορούν τους τρεις τελευταίους μήνες του έτους. Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις, η Νέα Αττική Οδός έχει ενεργητικό 3,4 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 2,95 δισ. ευρώ είναι οι υποχρεώσεις και 0,46 δισ. ευρώ τα ίδια κεφάλαια. Οι υποχρεώσεις αφορούν δάνεια ύψους 2,7 δισ. ευρώ που σύναψε η παραχωρησιούχος εταιρεία με ελληνικές τράπεζες, διάρκειας 30 ετών.

Δομική Κρήτης: Κερδοφόρο εξάμηνο με ανεκτέλεστο 53 εκατ. ευρώ και νέες επενδύσεις σε ΑΠΕ

Με θετικό πρόσημο και ισχυρό ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων ολοκλήρωσε το πρώτο εξάμηνο του 2025 η Δομική Κρήτης, ενισχύοντας ταυτόχρονα την παρουσία της στους τομείς της ενέργειας και των ακινήτων. Συγκεκριμένα, η εταιρεία υπέγραψε στο εξάμηνο νέες συμβάσεις έργων ύψους 19,85 εκατ. ευρώ, ενώ αναδείχθηκε προσωρινός μειοδότης σε διαγωνισμούς συνολικού ποσού 20,36 εκατ. ευρώ. Μετά τη λήξη της περιόδου προχώρησε σε επιπλέον υπογραφές συμβάσεων ύψους 20,06 εκατ. ευρώ και σε νέα προσωρινή ανάδειξη μειοδότη για έργα 2,1 εκατ. ευρώ. Έτσι, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των κατασκευαστικών συμβάσεων του Ομίλου ανέρχεται στα 53,17 εκατ. ευρώ, εξασφαλίζοντας «καύσιμα» για τα επόμενα έτη. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στον τομέα των επενδύσεων. Η εταιρεία έχει καταθέσει στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας αιτήσεις για την εγκατάσταση αιολικών και φωτοβολταϊκών πάρκων σε διάφορες περιοχές της Κρήτης και της υπόλοιπης Ελλάδας, επιδιώκοντας να ενισχύσει την παρουσία της στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ).

Άνοιξε ταχύτητα ο ΟΑΣΘ, με 86 εκατ. σε λεωφορεία

Το σωστό πρέπει να λέγεται και νομίζουμε ότι ήδη αναγνωρίζεται από το επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης, αφού είναι ολοφάνερο ότι η ντροπιαστική εποχή με τα «σαπάκια», που ξερνούσαν μαύρο καυσαέριο και άφηναν τον κόσμο στον δρόμο, ανήκει ευτυχώς στο παρελθόν. Γεγονός ήταν ότι η κατάσταση είχε φτάσει στο απροχώρητο πριν από μία διετία. Αλλά ευτυχώς το Δημόσιο αποφάσισε (όπως έγινε και με τον ΟΑΣΑ στην Αθήνα) να επενδύσει σε σύγχρονα λεωφορεία. Συνολικά, υπολογίσαμε ότι για την προμήθεια νέων, ολοκαίνουργιων ηλεκτρικών λεωφορείων του κρατικού ΟΑΣΘ επενδύονται παραπάνω από 86 εκατ. ευρώ, πλέον ΦΠΑ. Συγκεκριμένα, το 2024 ήρθαν στη Θεσσαλονίκη 110 ηλεκτρικά λεωφορεία των 12 μέτρων, που το καθένα κόστισε 440.721 ευρώ, ήτοι γι’ αυτά τα 110 οχήματα επενδύθηκαν 48,7 εκατ. ευρώ. Το καλοκαίρι του 2026, με την επόμενη παραγγελία του ελληνικού Δημοσίου, θα παραληφθούν επιπλέον 50 ηλεκτρικά λεωφορεία, αρθρωτά, συνολικής δαπάνης 37,5 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, στον ΟΑΣΘ και στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης γίνεται μία σημαντική επένδυση 86,2 εκατ., σε νέα, υπερσύγχρονα, μη ρυπογόνα, λεωφορεία. Ποιος θα το φανταζόταν! Από εκεί που τα λεωφορεία των 20-23 ετών γόγγυζαν στους δρόμους, σύντομα η πόλη θα έχει, μαζί με τη νέα φουρνιά οχημάτων, 160 ηλεκτρικά λεωφορεία. Αν ληφθούν υπόψη και τα ηλεκτρικά λεωφορεία που θα φέρει ο ιδιώτης (κατ’ ελάχιστον 68) που θα αναλάβει μέσω διαγωνισμού τις περιαστικές γραμμές, τότε στη Θεσσαλονίκη θα κυκλοφορούν τουλάχιστον 230 ηλεκτρικά λεωφορεία.

Η κατάσταση στις μετακινήσεις με το λεωφορείο έχει βελτιωθεί κατά πολύ, επειδή επενδύθηκαν και χρήματα για την πρόσληψη οδηγών, με αποτέλεσμα να κυκλοφορούν όλα τα αξιόμαχα λεωφορεία του ΟΑΣΘ. Πέρυσι προσλήφθηκαν 190 οδηγοί και φέτος είναι σε εξέλιξη διαδικασία πρόσληψης 150 οδηγών ακόμη. Ο Οργανισμός, από εκεί που είχε περισσότερους εργαζόμενους στα γραφεία απ’ ό,τι στο τιμόνι, τώρα καλύπτει την πιο απαραίτητη και παραγωγική κατηγορία εργαζομένων του. Κάπως έτσι, η αναμονή στις στάσεις, από τα 18’-20’ λεπτά της ώρας, μειώθηκε σε λιγότερο από 10λεπτο.

Οι αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη βελτιώθηκαν σημαντικά και σε αυτό βοήθησε και το μετρό, το οποίο εξυπηρετεί αρκετό κόσμο, παρ’ ότι είναι μικρού μήκους και ουσιαστικά εξυπηρετεί τον άξονα από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και ανατολικά, έως τη Νέα Ελβετία. Θα προστεθεί όμως και η Επέκταση προς Καλαμαριά, οπότε οι μετακινήσεις θα γίνουν πολύ ευκολότερες για σημαντικό αριθμό πολιτών. Συμπέρασμα: Η βελτίωση της αστικής κινητικότητας, η μείωση των ρύπων, η αύξηση της παραγωγικότητας των πολιτών και η βελτίωση της ποιότητας ζωής στις πόλεις απαιτούν επενδύσεις και, σε αυτό το πεδίο, η συμβολή της δημόσιας δαπάνης είναι καθοριστικής σημασίας.

Η αλλαγή φρουράς στον ΟΚΑΑ

Νέος επικεφαλής στον Οργανισμό Κεντρικής Αγοράς Αθηνών (ΟΚΑΑ) τοποθετήθηκε ο πρώην επικεφαλής της Philosofish, Νίκος Λυμπέρης. Ο κ. Λυμπέρης θ’ αντικαταστήσει τον Απόστολο Αποστολάκο, που βρισκόταν στο τιμόνι του ΟΚΑΑ από τoν Ιανουάριο του 2020 και ομολογουμένως είχε δημιουργήσει δυναμική πορεία και μια νέα εικόνα για την επιχείρηση. Ο νέος διευθύνων σύμβουλος του OKAA προέρχεται από την αγορά των ιχθυοκαλλιεργειών, καθώς στο παρελθόν υπήρξε υψηλόβαθμο στέλεχος και στην πάλαι ποτέ Σελόντα. Ωστόσο, ο νέος διευθύνων σύμβουλος του ΟΚΑΑ έχει εργαστεί και στο εξωτερικό και μάλιστα σε εταιρείες παραγωγής ενεργειακών συστημάτων. Ο ΟΚΑΑ ελέγχεται από το Υπερταμείο και στο παρελθόν υπήρξαν φήμες για συγχώνευσή του με την Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης (ΚΑΘ), που επίσης ελέγχεται από το Υπερταμείο. Πληροφορίες αναφέρουν ότι θα ανακοινωθεί και η αλλαγή της διοίκησης στην ΚΑΘ λίαν συντόμως.