Η εξαγορά της HSBC Malta που αρχίζει να αποδίδει καρπούς στην CrediaBank, τα serviced apartments της ΕΚΤΕΡ και το “καλώς ήρθε το δολάριο” στην τουριστική Αθήνα

Η στρατηγική κίνηση της CrediaBank δικαιώνεται από τα οικονομικά αποτελέσματα 9μήνου της τράπεζας HSBC Malta

Ελένη Βρεττού, CEO CrediaBank © Credia Bank/ΔΤ/Powergame.gr

Η κίνηση ματ της CrediaBank αποδίδει

Επιβεβαιώνουν την κίνηση ματ, που έκανε η CrediaBank εξαγοράζοντας την HSBC Malta, τα αποτελέσματα που ανακοίνωσε η δεύτερη. Η HSBC Malta ανακοίνωσε κέρδη προ φόρων ύψους 82,5 εκατ. ευρώ για το 9μηνο του 2025, καταγράφοντας επίσης αύξηση στα καθαρά έσοδα από προμήθειες και στις συναλλαγές συναλλάγματος. Ισχυρά αποτελέσματα επιτεύχθηκαν στις υπηρεσίες συναλλακτικής τραπεζικής, ιδίως στις Παγκόσμιες Εμπορικές Υπηρεσίες (Global Trade Services), όπου τα έσοδα αυξήθηκαν περίπου κατά 15%. Αύξηση καταγράφηκε και στα κεφάλαια υπό διαχείριση. Η τράπεζα πέτυχε βελτίωση στην ποιότητα του δανειακού της χαρτοφυλακίου, οδηγώντας σε αντιστροφή προβλέψεων πιστωτικού κινδύνου ύψους 4,6 εκατ. ευρώ, έναντι 10,8 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Η ποιότητα του δανειακού χαρτοφυλακίου βελτιώθηκε, διατηρώντας έναν πολύ χαμηλό δείκτη μη εξυπηρετούμενων δανείων. Η επιχειρηματική χρηματοδότηση αυξήθηκε κατά τη διάρκεια του γ’ τριμήνου, ενώ η ρευστότητα της τράπεζας παρέμεινε ισχυρή και οι κεφαλαιακοί δείκτες συνέχισαν να υπερβαίνουν τις κανονιστικές κεφαλαιακές απαιτήσεις. Υπενθυμίζεται ότι με την εξαγορά της HSBC Malta, το ενεργητικό της CrediaBank διπλασιάζεται, ξεπερνώντας τα 15 δισ. ευρώ, οι καταθέσεις αυξάνονται στα 12 δισ. ευρώ, ενώ ο δείκτης δανείων προς καταθέσεις συνολικά δεν υπερβαίνει το 50%. Ταυτόχρονα, η τελική επαναλαμβανόμενη κερδοφορία της CrediaBank αναμένεται να ενισχυθεί κατά περίπου 90-100 εκατ. ευρώ ετησίως, χάρη στη σταθερότητα του μοντέλου της HSBC Malta.

Στροφή της ΕΚΤΕΡ στα οικιστικά έργα

Η ΕΚΤΕΡ ενισχύει τη δραστηριότητά της στον τομέα των κατοικιών, αναλαμβάνοντας νέο έργο ύψους 16,7 εκατ. ευρώ για τη μετατροπή πρώην βιομηχανικού ακινήτου στον Πειραιά σε συγκρότημα κατοικιών με serviced apartments, που υλοποιεί η MIBS. Το έργο, στην οδό Αιτωλικού 11, περιλαμβάνει ανακατασκευή 8.500 τ.μ., προσθήκη τεσσάρων ορόφων, κατασκευή πισίνας στον 6ο και διαμόρφωση ισογείου για εμπορικές χρήσεις. Η διάρκεια κατασκευής έχει οριστεί στις 670 ημέρες, ενώ το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της εταιρείας διαμορφώνεται πλέον στα 139,6 εκατ. ευρώ. Η επένδυση προχωράει με στόχο τη δημιουργία 158 διαμερισμάτων και κοινόχρηστων υποδομών, όπως χώροι εργασίας, γυμναστήριο και πισίνα, εντάσσοντας την ΕΚΤΕΡ στον αυξανόμενο κύκλο κατασκευών κατοικιών στον Πειραιά. Παράλληλα, η εταιρεία βρίσκεται στην τελική φάση του διαγωνισμού για τη δεύτερη φάση του Park Rise στο The Ellinikon, μαζί με τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΕΡΕΤΒΟ. Ο ανάδοχος αναμένεται να ανακοινωθεί εντός του επόμενου μήνα, καθώς ολοκληρώνεται η αξιολόγηση των προσφορών. Το έργο, που σχεδιάστηκε από το γραφείο Bjarke Ingels Group (BIG), αποτελεί βασικό τμήμα της οικιστικής ενότητας Little Athens.

Δύσκολος και ακριβότερος ο δανεισμός των ΜμΕ στην ευρωζώνη

Μικρή καθαρή αύξηση των επιτοκίων των τραπεζικών δανείων (καθαρή αύξηση 2%, σε σύγκριση με -14% το προηγούμενο τρίμηνο) ανέφεραν οι επιχειρήσεις της ζώνης του ευρώ στον πιο πρόσφατο γύρο της Έρευνας για την Πρόσβαση των Επιχειρήσεων στη Χρηματοδότηση (SAFE), που καλύπτει το τρίτο τρίμηνο του 2025. Η έρευνα διεξήχθη μεταξύ 27 Αυγούστου και 3 Οκτωβρίου 2025 σε δείγμα αποτελούμενο από 10.225 επιχειρήσεις στην ευρωζώνη, εκ των οποίων οι 9.527, δηλαδή το 93%, είχαν λιγότερους από 250 υπαλλήλους. Η αύξηση στα επιτόκια δανεισμού αναφέρθηκε κυρίως από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, ενώ ένα 3% των μεγάλων επιχειρήσεων ανέφερε μείωση των επιτοκίων. Ταυτόχρονα, 23% των επιχειρήσεων (αύξηση από 16% το προηγούμενο τρίμηνο) έκανε λόγο για αυξήσεις τόσο σε άλλα κόστη χρηματοδότησης (δηλαδή χρεώσεις, τέλη και προμήθειες) όσο και στις απαιτήσεις για εξασφαλίσεις (καθαρή αύξηση 16%, από 11% το δεύτερο τρίμηνο του 2025). Σε αυτόν τον γύρο της έρευνας SAFE οι ανάγκες των επιχειρήσεων για τραπεζικά δάνεια διαμορφώθηκαν σε 0% (αυξημένες από -1% το δεύτερο τρίμηνο του 2025) και η διαθεσιμότητα τραπεζικών δανείων σε -1% (μειωμένες από 1% το δεύτερο τρίμηνο). Αυτό το κενό χρηματοδότησης τραπεζικών δανείων οδήγησε ένας δείκτης που καταγράφει τη διαφορά μεταξύ της ανάγκης για τραπεζικά δάνεια και της διαθεσιμότητας τραπεζικών δανείων – σε καθαρό 1%, αυξημένες από -1% το προηγούμενο τρίμηνο. Όσον αφορά το μέλλον, οι επιχειρήσεις αναμένουν ότι η διαθεσιμότητα εξωτερικής χρηματοδότησης θα παραμείνει σε γενικές γραμμές αμετάβλητη τους επόμενους τρεις μήνες, υποδεικνύοντας μια λιγότερο αισιόδοξη προοπτική απ’ ό,τι στον προηγούμενο γύρο έρευνας. Τέλος, οι επιχειρήσεις συνέχισαν να αντιλαμβάνονται τις γενικές οικονομικές προοπτικές ως τον κύριο παράγοντα που περιορίζει τη διαθεσιμότητα εξωτερικής χρηματοδότησης (19%, σε σύγκριση με 17% στον προηγούμενο γύρο έρευνας), αν και ανέφεραν βελτίωση στην προθυμία των τραπεζών να δανείσουν.

H&M: Και μετά τη Zara, σκληρός ανταγωνισμός με Temu & Shein

Το μεγάλο στοίχημα της H&M είναι όχι μόνο να αντιμετωπίσει την κυριαρχία της Zara και του ομίλου Inditex, στον οποίο ανήκει η γνωστή εταιρεία μόδας, αλλά και την άνοδο των κινεζικών πλατφορμών Shein και Temu, που έρχονται να θέσουν στο προσκήνιο νέα δεδομένα για το παγκόσμιο λιανεμπόριο. Το δεύτερο τρίμηνο του 2025 αποδείχτηκε μια δύσκολη περίοδος για τη γνωστή εταιρεία ένδυσης H&M σε διεθνές επίπεδο, καθώς η ενίσχυση του δολαρίου και το αυξημένο κόστος μεταφοράς «φούσκωσαν» τις δαπάνες αγορών. Παράλληλα, η στρατηγική μείωσης του αριθμού των καταστημάτων, παρά το γεγονός ότι κρίθηκε αναγκαία για τη μελλοντική εξυγίανση του δικτύου, άσκησε πρόσθετη πίεση στα οικονομικά αποτελέσματα. Τα στελέχη του σουηδικού ομίλου μόδας υποστηρίζουν, ωστόσο, ότι οι επενδύσεις που έγιναν για τον μετασχηματισμό των σημείων πώλησης θα αρχίσουν να αποδίδουν σταδιακά μέσα στους επόμενους μήνες. Το τρίτο τρίμηνο του 2025, πάντως, αναμένεται να δείξει τη στροφή της H&M προς τη σταθεροποίηση. Προς αυτήν την κατεύθυνση η εταιρεία εμφανίζει βελτίωση των δεικτών της, χάρη σε αυστηρό έλεγχο του κόστους και σε μια ανανεωμένη εμπορική διάθεση προϊόντων, που προέρχεται από τα εσωτερικά δημιουργικά της στούντιο.

Αμυντική τεχνολογία: Η νέα αρένα επιχειρηματικών deals

Σε αρένα επιχειρηματικών deals εξελίσσεται η αμυντική τεχνολογία. Η άμυνα μετατρέπεται ολοένα και περισσότερο σε πεδίο δυναμικών επιχειρηματικών deals, όπου η τεχνολογία καθορίζει την ισορροπία δυνάμεων. Η στρατηγική επένδυση του EFA GROUP στη Realiscape, μια καινοτόμο εταιρεία με έδρα την Πάτρα, επιβεβαιώνει αυτήν τη μετάβαση: από τις κλασικές προμήθειες οπλικών συστημάτων σ’ ένα οικοσύστημα τεχνολογικής υπεροχής, που συνδυάζει προσομοίωση, εκπαίδευση και ανάλυση δεδομένων. Με αρχική συμμετοχή μειοψηφικού ποσοστού και προοπτική εξαγοράς πλειοψηφίας το 2027, η επένδυση του EFA GROUP, ύψους άνω των 10 εκατ. ευρώ, ενισχύει τη θέση της Ελλάδας στον χάρτη της αμυντικής τεχνολογίας νέας γενιάς. Οι εφαρμογές μεικτής πραγματικότητας (VR/AR) της Realiscape δημιουργούν ρεαλιστικά σενάρια εκπαίδευσης και επιχειρησιακής ετοιμότητας, καθιστώντας την άμυνα όχι μόνο πιο ασφαλή, αλλά και πιο «έξυπνη». Και αυτό το deal, όπως και άλλα ανάλογα που κυοφορούνται, αποδεικνύουν ότι στην εποχή όπου τα πεδία μάχης γίνονται ψηφιακά, η καινοτομία γίνεται η πιο κρίσιμη ασπίδα ισχύος…

Η ΕΕΕΠ αποδίδει το πλεόνασμα του 2023

Σχεδόν 14 εκατ. ευρώ καταβάλλει η Επιτροπή Εποπτείας & Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ) στο Ελληνικό Δημόσιο. Πρόκειται για το πλεόνασμα της Χρήσης του 2023, που αποδίδεται φέτος και το οποίο ανέρχεται στα 13,86 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι η ΕΕΕΠ λαμβάνει έσοδα από τους νόμιμους παρόχους τυχερών παιγνίων για τα παιχνίδια που διοργανώνουν, όπως επίσης από τις πιστοποιήσεις μηχανών και παιγνίων που δημιουργεί. Ο πιο σημαντικός πόρος, ωστόσο, είναι το 0,5% επί των ακαθαρίστων εσόδων των παρόχων τυχερών παιγνίων (Gross Gaming Revenues), το οποίο αποφέρει πάνω από 10 εκατ. ευρώ ετησίως. Τα συνολικά έσοδα της ΕΕΕΠ το 2023 ήταν άνω των 18 εκατ. ευρώ, ενώ το 2024 ξεπέρασαν τα 20 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για μια «πλούσια» ανεξάρτητη αρχή, δεδομένου ότι οι λειτουργικές της δαπάνες δεν ξεπερνούν τα 5 εκατ. ευρώ.

Οι premium ηλεκτρικές συσκευές αντέχουν

H αγορά δεν είναι μία, σε κανέναν κλάδο, και πάντοτε το high end τμήμα της αποδεικνύεται πιο ανθεκτικό σε περιόδους που ασκούνται πιέσεις στα πιο μαζικά τμήματά της. Αυτό διαπιστώνουμε ότι συμβαίνει και στην αγορά των λευκών συσκευών, των ηλεκτρικών συσκευών για το σπίτι, μία αγορά που το 2024 είχε σημάδια κάμψης, κάτι αναμενόμενο σε μία περίοδο που το διαθέσιμο εισόδημα των Ελλήνων συμπιέστηκε. Σε μία εποχή που το κάθε ελληνικό νοικοκυριό έχει ψυγείο, κουζίνα, πλυντήριο και ένα σωρό μικρότερες ηλεκτρικές συσκευές, η αγορά κινείται σε μεγάλο βαθμό από τις αντικαταστάσεις των παλιών και την προμήθεια συσκευών από τα νέα άτομα και ζευγάρια, που αφήνουν την πατρική εστία για να δημιουργήσουν το δικό τους σπιτικό. Όταν, όμως, τα οικονομικά περιθώρια είναι στενά, ούτε πολλές αντικαταστάσεις έχουμε ούτε πολλά νέα νοικοκυριά ανοίγουν. Εντούτοις, όπως φάνηκε και από τα στοιχεία που πρόσφατα παρουσίασε η Miele Hellas, υπάρχει και ένα τμήμα της αγοράς των λευκών συσκευών, το πιο high end ποιοτικά και σχεδιαστικά, που έχει περιθώρια ανάπτυξης, κάτι που δεν εκπλήσσει, γιατί αντίστοιχα παραδείγματα υπάρχουν και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών, όπως και στην αγορά του real estate. H Μiele Hellas, λοιπόν, αναπτύχθηκε με διψήφιους ποσοστιαίους ρυθμούς το 2024 και σε αυτόν το δρόμο συνεχίζει και τη φετινή χρονιά, δείχνοντας ότι η στόχευση στους «έχοντες» αποδίδει, εκτός περιπτώσεων μεγάλων ανατροπών στην οικονομία.

Αμερικανοί και Ιταλοί «απογειώνουν» την Αθήνα 

Μπορεί οι Ιταλοί να κρατούν σταθερά τα «ηνία» στις αφίξεις τουριστών στην Αθήνα, όμως οι πραγματικοί πρωταγωνιστές φέτος είναι οι Αμερικανοί. Με 1,25 εκατομμύριο επιβάτες και αύξηση 21% σε σχέση με πέρυσι, η αμερικανική αγορά αναδεικνύεται σε χρυσό χαρτί για το «Ελευθέριος Βενιζέλος», ενισχυμένη από το ρεκόρ των 103 απευθείας εβδομαδιαίων πτήσεων μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ. Ακολουθούν, με μικρές αυξομειώσεις, οι γνώριμοι Ευρωπαίοι: Ιταλοί, Γερμανοί, Βρετανοί και Γάλλοι, που εξακολουθούν να τροφοδοτούν σταθερά τη ζήτηση. Ενδιαφέρον έχει και η εκρηκτική άνοδος του Ισραήλ (+25%), παρά τις γεωπολιτικές αναταράξεις, αλλά και η εντυπωσιακή επιστροφή της Κύπρου και της Τουρκίας, που κινούνται επίσης ανοδικά. Οι 8 πρώτες χώρες αντιπροσωπεύουν πάνω από τα 2/3 της διεθνούς κίνησης, επιβεβαιώνοντας ότι η Αθήνα πλέον δεν είναι απλώς καλοκαιρινός προορισμός, αλλά ένας πολυεθνικός κόμβος 12 μηνών. Το στοίχημα τώρα; Να διατηρηθεί αυτή η δυναμική και τους χειμερινούς μήνες – γιατί οι αριθμοί στο «Ελ. Βενιζέλος» δείχνουν ότι η πρωτεύουσα έχει ανοίξει τα φτερά της για τα καλά.