Το δύσκολο παζάρι της CVC, ο ρόλος της ΤΕΡΝΑ στον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΣΕ και η ανάπλαση της Β’ πλαζ Βούλας

Οι ακριβές διαπραγματεύσεις του CVC, η κοινοπραξία της ΤΕΡΝΑ για τον εκσυγχρονισμό του ΟΣΕ και τα σενάρια αύξησης της ΑΜΚ της ΑΔΜΗΕ Holding

Άλεξ Φωτακίδης © YouTube

Η ταρίφα του CVC και το δύσκολο παζάρι για Δέλτα, Goody’s και Everest

Στο πιο «ακριβό» τραπέζι των διαπραγματεύσεων φαίνεται πως κάθεται το CVC Capital Partners, καθώς η αγορά ψιθυρίζει ότι ζητάει υπέρογκα ποσά για να αποεπενδύσει από το χαρτοφυλάκιό του στη Vivartia – δηλαδή τη Δέλτα, τα Goody’s – Everest, αλλά και τις κατεψυγμένες ζύμες του Αραμπατζή. Όπως μεταφέρουν πηγές με γνώση των συζητήσεων, τα 300 εκατ. ευρώ πέφτουν βροχή ως τιμή εκκίνησης, προκαλώντας αποστροφή σε εν δυνάμει επενδυτές, ιδιαίτερα εγχώριους ομίλους.

«Τα νούμερα δεν βγαίνουν», σχολιάζει στέλεχος της αγοράς τροφίμων, τονίζοντας ότι οι αποτιμήσεις που ζητούνται παραπέμπουν σε άλλες εποχές και όχι στο σημερινό περιβάλλον κόστους, όπου απαιτούνται λογικές τιμές, προκειμένου να βγουν μεσομακροπρόθεσμα οι όποιες επενδύσεις στις παραπάνω εταιρείες. Παρ’ όλα αυτά, οι πληροφορίες θέλουν το CVC να μη βιάζεται, επιδιώκοντας μια «καθαρή» έξοδο και πώληση του συνόλου των δραστηριοτήτων του στον κλάδο τροφίμων, ακόμη κι αν αυτό σημαίνει παράταση της διαδικασίας.

Η νέα κοινοπραξία της ΤΕΡΝΑ για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΣΕ

Η ΤΕΡΝΑ προχώρησε προ ημερών στη σύσταση νέας κοινοπραξίας που θα αναλάβει το έργο ψηφιακού μετασχηματισμού του ΟΣΕ, ένα από τα πιο σημαντικά έργα εκσυγχρονισμού του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου. Η κοινοπραξία, με την επωνυμία ΤΕΡΝΑ – ΤΕΡΝΑ Διαχείριση Παγίων Κ/Ξ και διακριτικό τίτλο ΟΣΕ Ψηφιακός Μετασχηματισμός, συστάθηκε με μετοχική σύνθεση 70% για την ΤΕΡΝΑ Α.Ε. και 30% για την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή Διαχείριση Παγίων Α.Ε.

Το έργο, προϋπολογισμού 24,7 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ, περιλαμβάνει την εγκατάσταση, παραμετροποίηση και διαχείριση ενός ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος που θα μετασχηματίσει ψηφιακά τις λειτουργίες του ΟΣΕ. Στόχος είναι ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη τεχνολογικών υποδομών αιχμής, η διαχείριση ηλεκτρονικών συστημάτων και δεδομένων, καθώς και η εγκατάσταση εξοπλισμού «έξυπνων σταθμών» σε κομβικά σημεία του δικτύου. Παράλληλα, προβλέπεται δικαίωμα προαίρεσης για πρόσθετες υπηρεσίες και τριετή συντήρηση, που μπορούν να ανεβάσουν τη συνολική αξία του έργου έως και τα 43 εκατ. ευρώ.

Η ανάληψη του συγκεκριμένου έργου έρχεται σε μια κρίσιμη συγκυρία, που ο σιδηρόδρομος επιχειρεί να ανακτήσει την αξιοπιστία του μετά την τραγωδία στα Τέμπη, που ανέδειξε την ανάγκη για εκ βάθρων αναβάθμιση των συστημάτων ασφαλείας και ελέγχου. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του ΟΣΕ δεν αποτελεί απλώς τεχνολογική παρέμβαση, αλλά μια θεμελιώδη αλλαγή κουλτούρας λειτουργίας και διαχείρισης για έναν οργανισμό που φιλοδοξεί να περάσει οριστικά στη νέα εποχή των «έξυπνων μεταφορών».

ΑΔΜΗΕ: Όλα τα σενάρια για την αύξηση κεφαλαίου

Σε φάση συνολικής ανανέωσης εισέρχεται η ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών, με το βλέμμα στραμμένο σε έναν ευρύτερο σχεδιασμό, που, σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, οδηγεί σταδιακά προς Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου. Ήδη την ερχόμενη Παρασκευή αναμένεται η προκήρυξη του διαγωνισμού για την αλλαγή της εταιρικής ταυτότητας. Μια αλλαγή που, όπως αναφέρεται, επιδιώκει να αποτυπώσει τον σύγχρονο ρόλο της εταιρείας και να αποστασιοποιηθεί από το αυστηρά τεχνικό προφίλ της θυγατρικής της, του Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.

Η ΑΔΜΗΕ Holding, εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών, σχεδιάζει να ανανεώσει το λογότυπο, την ιστοσελίδα και συνολικά τον τρόπο παρουσίασής της στους ξένους θεσμικούς επενδυτές. Η διεθνής της ταυτότητα θα αποκτήσει μια καθαρότερη αναφορά: Independent Power Transmission Operator (ADMIE ή IPTO) S.A., με το IPTO να τίθεται στο προσκήνιο ως όρος πιο αναγνωρίσιμος εκτός συνόρων. Πίσω από τις κινήσεις αυτές διαφαίνεται ένας ευρύτερος σχεδιασμός. Στο τραπέζι ήδη βρίσκονται τρεις εναλλακτικές διαδρομές για την ενίσχυση της κεφαλαιακής βάσης.

Σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, η πρώτη αφορά την έκδοση ομολογιακού δανείου, που θα ενίσχυε τη ρευστότητα του Διαχειριστή χωρίς να αλλάξει το μετοχικό ισοζύγιο – παραμένει ωστόσο μια καθαρά δανειακή λύση. Η δεύτερη επιλογή είναι μια Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου, πιο φιλόδοξη αλλά και πιο απαιτητική. Στο σενάριο αυτό εξετάζεται είτε η μείωση της συμμετοχής της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών από περίπου 51% στο 33%, στο πλαίσιο της διαδικασίας που ακολουθήθηκε στη ΔΕΗ, είτε η ενίσχυση του ποσοστού του Δημοσίου μέσω νέας επένδυσης. Το τρίτο σενάριο, πιο ριζικό, προβλέπει την αποχώρηση της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών από το Χρηματιστήριο και την εισαγωγή της ίδιας της ΑΔΜΗΕ Α.Ε., του φορέα δηλαδή που ασκεί το κύριο αντικείμενο δραστηριότητας. Κίνηση που, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, θα μπορούσε να οδηγήσει σε ουσιαστική άντληση κεφαλαίων από τη διεθνή αγορά.

Προς το παρόν ο σχεδιασμός παραμένει σε φάση επεξεργασίας,  σε μια περίοδο που ο ΑΔΜΗΕ υλοποιεί κορυφαία έργα διασυνδέσεων στα νησιά αλλά και στο εξωτερικό. Μεταξύ αυτών, ένα νέο καλώδιο διασύνδεσης Ελλάδας – Ιταλίας, που έρχεται να συμπληρώσει το παζλ της ενεργειακής διασύνδεσης της χώρας με την Ευρώπη.

Ανοίγει ο δρόμος για το νέο σχολικό συγκρότημα των Εκπαιδευτηρίων Κωστέα – Γείτονα στο Ελληνικό

Το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού θα εξετάσει την ερχόμενη Πέμπτη την έγκριση της οριστικής μελέτης για την ανέγερση του νέου τριώροφου σχολικού συγκροτήματος των Εκπαιδευτηρίων Κωστέα – Γείτονα στο Ελληνικό. Στη μελέτη προβλέπονται ανοιχτό κολυμβητήριο, υπαίθριες αθλητικές εγκαταστάσεις και φυτεμένα δώματα. Παράλληλα, θα αξιολογηθεί και η συνοδός μελέτη για τη διατήρηση και την ανάδειξη αρχαιολογικών ευρημάτων. Το νέο σχολείο των Εκπαιδευτηρίων Κωστέα – Γείτονα αναμένεται να υποδεχθεί τους πρώτους μαθητές τον Σεπτέμβριο του 2028, σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό οργανισμό. Οι εγγραφές θα ξεκινήσουν έναν χρόνο νωρίτερα, τον Σεπτέμβριο του 2027, με προτεραιότητα στους ήδη φοιτούντες μαθητές.

Το συγκρότημα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα αναπτυχθεί σε κομβικό σημείο του Μητροπολιτικού Πόλου, ανάμεσα στο υπό διαμόρφωση Αθλητικό Πάρκο και τον εμπορικό πυρήνα (Commercial Hub) της περιοχής, όπου θα δεσπόζει το νέο εμπορικό κέντρο The Ellinikon Mall. Η θέση του, στο βόρειο τμήμα της έκτασης προς τη λεωφόρο Βουλιαγμένης, εντάσσει το σχολείο σε ένα δυναμικό περιβάλλον εκπαίδευσης, αθλητισμού και καινοτομίας, σε πλήρη συνάφεια με το όραμα της μεγάλης αστικής ανάπλασης του Ελληνικού.

Η εξέλιξη αυτή αποτελεί συνέχεια ενός φιλόδοξου σχεδιασμού που ξεκίνησε το 2022, όταν η Lamda Development, μέσω της θυγατρικής της Ελληνικό Μ.Α.Ε., η PRODEA Investments και τα Εκπαιδευτήρια Κωστέα – Γείτονα υπέγραψαν Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU) για την ίδρυση ενός υπερσύγχρονου εκπαιδευτικού οργανισμού υπό την επωνυμία CGS Ελληνικόν. Στην πορεία προς την υλοποίηση, η PRODEA σταδιακά απεμπλάκη από το σχήμα, εκφράζοντας πρόθεση αποχώρησης από τη σύμπραξη, ωστόσο το εγχείρημα προχωράει.

Εξελίξεις στην ανάπλαση της Β’ πλαζ Βούλας

Η Athens Beach Club Α.Ε., η εταιρεία που έχει αναλάβει να μεταμορφώσει την Ακτή Β’ Βούλας σε έναν σύγχρονο προορισμό αναψυχής και εστίασης, περνά στο επόμενο στάδιο του σχεδίου της. Όπως προκύπτει από την πρόσφατη ανακοίνωση του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ), εγκρίθηκε η άδεια για τη σύναψη τριών συμβάσεων υπομίσθωσης με εταιρείες που συνδέονται επιχειρηματικά με την Athens Beach Club. Η ΤΕΜΕΣ , του Ομίλου Κωνσταντακόπουλου, αναλαμβάνει τη Ζώνη Α, η Intracom Venture, του Σωκράτη Κόκκαλη, τη Ζώνη Β, ενώ η κυπριακή Vikia Enterprises Ltd, που συνδέεται με τη Litti Enterprises  του Γιώργου Προκοπίου, αναλαμβάνει τη Ζώνη Γ. Οι δύο πρώτες εταιρείες, ΤΕΜΕΣ και Intracom, κατέχουν ήδη από το ένα τρίτο των μετοχών της Athens Beach Club Α.Ε., ενώ η Vikia συμμετέχει στο επενδυτικό σχήμα μέσω συνεργασίας. Πρόκειται για ένα έργο που αναμένεται να φτάσει στα 15 εκατ. ευρώ και απλώνεται σε μια έκταση 74 στρεμμάτων. Το έργο περιλαμβάνει την πλήρη ανακατασκευή και συντήρηση όλων των υφιστάμενων κτιρίων, καθώς και την αρχιτεκτονική διαμόρφωση του τοπίου.

Η Payment Components εξάγει τεχνογνωσία αιχμής

Η Ελλάδα συνεχίζει να «πουλά» τεχνολογία σε παγκόσμιους παίκτες, ειδικά σε κλάδους πρώτης γραμμής, όπως το fintech. Οι πληροφορίες μας λένε ότι η ελληνική εταιρεία χρηματοοικονομικής τεχνολογίας Payment Components, που ξεκίνησε το 2014 φτιάχνοντας έξυπνα εργαλεία για financial messaging και Open Banking, περνά στα χέρια της ACI Worldwide, μπαίνοντας στο διεθνές club των εταιρειών που εξάγουν όχι μόνο κώδικα, αλλά και τεχνογνωσία αιχμής. Η συμφωνία, με άγνωστο τίμημα, δίνει στην ACI επιπλέον καύσιμο για την Connetic, την cloud-native πλατφόρμα που φιλοδοξεί να γίνει ο ενορχηστρωτής των νέων πληρωμών: A2A, κάρτες, και Τεχνητή Νοημοσύνη, για να πιάνει «φαντάσματα» απάτης πριν καν εμφανιστούν. Για την Payment Components είναι το αποκορύφωμα μιας διαδρομής που ξεκίνησε από ελληνικά γραφεία και κατέκτησε 25 αγορές. Για το ελληνικό οικοσύστημα αποτελεί μία ακόμη υπενθύμιση ότι το καλό fintech talent τραβάει διεθνή βλέμματα και deals.

Προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν εξαγωγικά

Η παραγωγή υπεργολαβικά, αυτό που λέγαμε φασόν, των προϊόντων με ιδιωτική ετικέτα, όχι μόνο ανοίγει πόρτες σε ξένες αγορές, αλλά πολλές φορές συνδέεται με την αναγνώριση, υψηλής ποιότητας, σε ελληνικά εξαγώγιμα προϊόντα. Αν επί παραδείγματι μία ελληνική εταιρεία καταφέρει να βάλει στα προϊόντα της την ετικέτα των Waitrose ή των Sainsbury’s στην Αγγλία, αλυσίδων που είναι συνώνυμες με την ποιότητα και των οποίων το brand εμπιστεύονται οι καταναλωτές, τότε έχει δοκιμαστεί, έχει κριθεί κατάλληλη και έχει πετύχει μέσα από μία πληθώρα ανταγωνιστών.  Κάτι αντίστοιχο ισχύει για τα Combi και Edeka στη Γερμανία και τα Esselunga στην Ιταλία. Όμως η παραγωγή προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, προϊόντων που περνάνε από αυστηρότατους ελέγχους, δεν αφορά μόνο τα τρόφιμα, έναν κλάδο στον οποίο η Ελλάδα έχει να επιδείξει ιδιαίτερη δυναμική και πλούσιο καλάθι προϊόντων. Ισχύει και για τα ενδύματα και για τα καλλυντικά και για άλλα είδη που φτάνουν στον τελικό καταναλωτή. Αυτό έχουν πετύχει εταιρείες, παραγωγικές π.χ. από τον κλάδο των καλλυντικών, έναν κλάδο στον οποίο η Ελλάδα δεν είχε παράδοση, αυτό ισχύει και για τον κλάδο της ένδυσης, όπου μεγάλες εξαγωγικές εταιρείες δουλεύουν φασόν για αλυσίδες και ομίλους του εξωτερικού. Το φασόν, το μη επώνυμο προϊόν, που ήταν παρεξηγημένο, πολύ συχνά είναι εξαιρετικό και μάλιστα φτάνει σε αγορές που ούτε καν μπορούμε να φανταστούμε, όπως π.χ. συμβαίνει με τα ελληνικά ζυμαρικά. Η υπεργολαβική παραγωγή, που δεν κάνει καμία ποιοτική υποχώρηση, είναι ο καλύτερος και πλέον συμφέρων οικονομικά τρόπος για να βγει μία ελληνική εταιρεία στο εξωτερικό, καθώς η δημιουργία ονόματος, μπράντας, στη διεθνή αγορά είναι μία πολύ κοστοβόρα υπόθεση.

Ο Αγγελόπουλος, η χορηγία και… οι πτήσεις της easy Jet στον Άραξο

Περισσότεροι από 1.200 Βρετανοί τουριστικοί πράκτορες θα βρεθούν στην Ελλάδα το διάστημα 10 με 17 Νοεμβρίου για το ετήσιο συνέδριο Hays Travel Overseas Conference 2025, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στο νέο συνεδριακό κέντρο του Aldemar Olympian Village στην Ηλεία. Ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος μας εκμυστηρεύτηκε ότι προχώρησε σε μια πολύ σημαντική χορηγία σε ό,τι αφορά τη φιλοξενία του συνεδρίου, προκειμένου να αναδείξει την περιοχή στη βρετανική τουριστική αγορά. Και το αποτέλεσμα είναι ότι την επόμενη χρονιά η easyJet θα πραγματοποιεί δύο εβδομαδιαίες πτήσεις στο αεροδρόμιο του Αράξου. Έτσι, κερδίζει και ο Όμιλος Aldemar αλλά και όλη η περιοχή της Ηλείας.

Πολλά τα μέτωπα για το ΥΠΕΝ: Κλειδί η ιεράρχηση των θεμάτων

Η ενεργειακή αγορά απαιτεί ιεράρχηση θεμάτων και ξεκάθαρη προτεραιοποίηση ατζέντας. Αυτό είναι το μήνυμα που μεταφέρουν κύκλοι του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με φόντο τη «νευρικότητα» που εκφράζεται από φορείς και επιχειρήσεις για το γεγονός ότι παραμένουν ανοιχτά κρίσιμα ζητήματα του ενεργειακού τομέα.

«Η μισή αγορά υποστηρίζει ότι είναι μεγάλο το κόστος της μη απόφασης», τονίζουν οι ίδιες πηγές, επισημαίνοντας ωστόσο ότι «δεν μπορούν να ληφθούν βεβιασμένες αποφάσεις», που ενδέχεται να επηρεάσουν τη σταθερότητα του πλαισίου και τον σχεδιασμό των επόμενων ετών. «Το πιο εύκολο είναι να εγκρίνεις αποφάσεις· το δύσκολο είναι να αξιολογήσεις τον πραγματικό τους αντίκτυπο και να διαπιστώσεις αν μπορούν να εφαρμοστούν στην πράξη».

Με αυτήν τη φράση, κυβερνητικές πηγές περιγράφουν το διακύβευμα της περιόδου, καθώς στο τραπέζι του ΥΠΕΝ παραμένουν ανοιχτά κρίσιμα μέτωπα: οι ρευματοκλοπές και ο λεγόμενος «ενεργειακός τουρισμός», η εφαρμογή του νέου δυναμικού τιμολογίου ρεύματος τύπου «πορτοκαλί», η διαχείριση των περικοπών στην παραγωγή ΑΠΕ μέσω ειδικού μηχανισμού, καθώς και η εξισορρόπηση των ελλειμμάτων στους λογαριασμούς ΕΛΑΠΕ και ΕΛΥΚΩ. Την ίδια ώρα, εκκρεμεί και η ολοκλήρωση του νέου χωροταξικού πλαισίου για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

Το υπουργείο καλείται να διαχειριστεί έναν πραγματικό «όγκο προτεραιοτήτων», καθώς -όπως επισημάνεται- «κανένας συνομιλητής δεν έχει έρθει απέναντί μου να μου πει: αυτά είναι τα τρία που επείγουν, τα υπόλοιπα ας τα δούμε αργότερα». Όλα είναι επείγοντα!

Πάντως, πέρα από τις «καυτές» εκκρεμότητες, κύκλοι του υπουργείου επισημαίνουν ότι το τοπίο της ελληνικής αγοράς παρουσιάζει πλέον σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες. Ιδιαίτερη έμφαση αναμένεται να δοθεί το επόμενο διάστημα στα έργα αποθήκευσης ενέργειας -τόσο μέσω μπαταριών όσο και μέσω αντλησιοταμίευσης-, ενώ η τρέχουσα συγκυρία είναι εξαιρετικά ευνοϊκή και για την ανάπτυξη νέων υποδομών φυσικού αερίου.