Προχωρά η δημιουργία μαρίνας στην Πάτρα
Μετά από πολλούς μήνες αναδιοργάνωσης και εν γένει αναστοχασμού λόγω των συγχωνεύσεων που έγιναν με ΤΧΣ και ΤΑΙΠΕΔ, φαίνεται ότι το Yπερταμείο ξαναπαίρνει εμπρός. Έκλεισε τη μεγάλη εκκρεμότητα της Εγνατίας Οδού φέρνοντας πάνω από 1 δισ. ευρώ στα ταμεία του κράτους και που θα ξεκινήσει ένα γιγαντιαίο έργο στη Βόρειο Ελλάδα, έκλεισε την εκκρεμότητα με την ΕΥΑΘ αναφορικά με τη διασπορά της μετοχής, ξεκίνησε τη διαδικασία παραχώρηση του Τατοΐου, σε λίγες ημέρες θα ξεκινήσει εκείνη της Μαρίνας Καλαμαριάς, προχωρά ο διαγωνισμός για την Ακτή Βουλιαγμένης, ενώ δεκάδες άλλοι μικρότεροι και μεγαλύτεροι διαγωνισμοί υλοποιούνται στο πλαίσιο του PPF. Πρόσφατα μάλιστα ξεκίνησε ο διαγωνισμός αναβάθμισης της μαρίνας στην Πάτρα, ένα έργο ύψους 10 εκατ. ευρώ (12,4 εκατ. ευρώ με το ΦΠΑ). Το έργο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και στόχο έχει να ζωντανέψει τα άδεια τσιμέντα που απλώνονται στο λιμάνι της Αχαϊκής πρωτεύουσας. Οι ενδιαφερόμενοι για το έργο της διαμόρφωσης της μαρίνας, θα πρέπει να υποβάλλουν προσφορές μέχρι 21 Ιανουαρίου 2026. Προφανώς στη συνέχεια θ’ ακολουθήσει διαγωνισμός για την παραχώρηση εκμετάλλευσης της από ιδιώτες.
Χωρίς προδιαγραφές ασφαλείας το 96% των παιχνιδιών από κινεζικές πλατφόρμες
Με σαφή αιχμή προς τις ασιατικές πλατφόρμες και τα προϊόντα χαμηλού κόστους κινήθηκε η παρέμβαση του Κώστα Γεράρδου στο συνέδριο που πραγματοποιήθηκε χθες το απόγευμα, στο πλαίσιο πάνελ συζήτησης για το μέλλον του λιανεμπορίου και την ασφάλεια των καταναλωτικών προϊόντων. Ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ επικαλέστηκε στοιχεία του οργανισμού Toys Industry of Europe, σύμφωνα με τα οποία το 96% των παιχνιδιών που ελέγχθηκαν δεν πληρούν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές ασφάλειας, στοιχείο που, όπως σημείωσε, αναδεικνύει το εύρος του προβλήματος που αντιμετωπίζει η ευρωπαϊκή αγορά από εισαγωγές τρίτων χωρών σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι παραγγελίες κάτω των 150 ευρώ εισέρχονται χωρίς δασμούς. Στο ίδιο πλαίσιο, ο κ. Γεράρδος έκανε ειδική μνεία στο μέτρο επιβολής τέλους ύψους 3 ευρώ ανά αποστολή για παραγγελίες που προέρχονται από τρίτες χώρες και εισέρχονται στην Ελλάδα, μέτρο που έχει αποφασιστεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο και αναμένεται να εφαρμοστεί από την επόμενη χρονιά. Σύμφωνα με παριστάμενους, η αναφορά αυτή λειτούργησε ως σαφές μήνυμα ότι η αγορά προετοιμάζεται για ένα διαφορετικό ρυθμιστικό περιβάλλον, με αυστηρότερους ελέγχους και μεγαλύτερο κόστος συμμόρφωσης.
Η Χριστίνα Μαργέλου στο παγκόσμιο Top 10 της ναυτιλιακής χρηματοδότησης
Στο top 10 των κορυφαίων στελεχών παγκοσμίως στον τομέα των ναυτιλιακών χρηματοδοτήσεων, βρίσκεται μια Ελληνίδα. Πρόκειται για τη Γενική Διευθύντρια της Eurobank, επικεφαλής της Μονάδας Ναυτιλίας, Χριστίνα Μαργέλου, η οποία βρέθηκε στη λίστα της Lloyd’s για το 2025, όχι για πρώτη αλλά για τέταρτη διαδοχική χρονιά. Η συντακτική ομάδα της Lloyd’s List ξεχωρίζει την κα Μαργέλου, σταθερά από το 2022, ανάμεσα στις κορυφαίες προσωπικότητες με τη μεγαλύτερη επιρροή στην εμπορική τραπεζική, την επενδυτική τραπεζική και την εναλλακτική χρηματοδότηση του ναυτιλιακού έργου, σε διεθνές επίπεδο. Με εμπειρία που ξεπερνάει συνολικά τις τρεις δεκαετίες στον τομέα της ναυτιλίας, η κα Μαργέλου ηγείται της Μονάδας Shipping της Eurobank επί δέκα και πλέον έτη υλοποιώντας το στρατηγικό όραμα της Τράπεζας να αποτελεί έναν σταθερό και συνεπή σύμμαχο των ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Η στρατηγική αυτή έχει οδηγήσει στη βράβευση της κας Μαργέλου και στο παρελθόν ως Shipping Financier of the Year 2017 από τη διεθνή οργάνωση Lloyds Shipping Awards. Όπως επισημαίνει η φετινή ανακοίνωση, ως επικεφαλής της ναυτιλιακής μονάδας της Eurobank, η κα Μαργέλου, έχει οδηγήσει την Τράπεζα σε απόσταση αναπνοής από το να γίνει η κορυφαία τράπεζα για την ελληνική ναυτιλία, καθώς οι ελληνικές τράπεζες απορροφούν σταθερά μερίδιο αγοράς στη χρηματοδότηση του ισχυρού ελληνόκτητου στόλου.
Με οδηγό ESG και καινοτομία
Ενσωματώνοντας την καινοτομία και τις αρχές ESG στη χρηματοδοτική της στρατηγική, η Eurobank τοποθετείται ανάμεσα στους θεσμούς που διαμορφώνουν τη νέα γενιά της ναυτιλιακής χρηματοδότησης. Η Τράπεζα διαθέτει σήμερα ένα δυναμικό χαρτοφυλάκιο της τάξεως των 5 δισ. δολαρίων, συμπεριλαμβανομένων δεσμευμένων κεφαλαίων για τη χρηματοδότηση νεότευκτων πλοίων. Στους στρατηγικούς στόχους της Eurobank είναι η περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας της στις κύριες αγορές δραστηριοποίησής της σε Ελλάδα, Κύπρο, Βουλγαρία, Λουξεμβούργο και Ηνωμένο Βασίλειο. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται και οι πρόσφατες κινήσεις της Εurobank στην Κύπρο, με την έναρξη λειτουργίας της Εurobank Ltd (μετά την εξαγορά της Ελληνικής Τράπεζας και τη συγχώνευση με τη Eurobank Κύπρου) που συνεισέφεραν κατά 245 εκατ. δολ. στην αύξηση του ναυτιλιακού της χαρτοφυλακίου στην ελληνική και κυπριακή αγορά. Εστιάζοντας στη χρηματοδότηση μεταχειρισμένων πλοίων καθώς και στη ναυπήγηση νέων σε κορυφαία ναυπηγεία της Κορέας, Ιαπωνίας και Κίνας, η Μονάδα Shipping της Eurobank εξυπηρετεί ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο ελληνικών και ναυτιλιακών ομίλων μεσαίου και μεγάλου μεγέθους, με έμφαση στα bulk carriers, δεξαμενόπλοια και πλοία εμπορευματοκιβωτίων.
Η Τράπεζα Πειραιώς στηρίζει τα ακριτικά σχολεία
Έντονη πρωτοβουλία για την στήριξη της παιδείας και των ακριτικών περιοχών αναπτύσσουν οι μεγάλες ελληνικές τράπεζες, προχωρώντας σε κινήσεις που στοχεύουν στο να κρατήσουν ζωντανή την ελληνική περιφέρεια. Η Πειραιώς υλοποιεί για τρίτη σχολική χρονιά (2025-2026) και σε συνεργασία με τον οργανισμό The Tipping Point, το καινοτόμο πρόγραμμα «TeenSkills». Ο τρίτος κύκλος του προγράμματος αφορά σε 20 σχολεία, από τα Ριζώματα Ημαθίας έως τα Ψαρά. Το πρόγραμμα «TeenSkills» απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες Γυμνασίου απομακρυσμένων και δυσπρόσιτων περιοχών της Ελλάδας και έχει ως στόχο την ανάπτυξη σύγχρονων και ψηφιακών δεξιοτήτων που θα τους/τις στηρίξουν στα επόμενα βήματά τους. Στο πλαίσιο του προγράμματος, οι μαθητές και οι μαθήτριες συμμετέχουν σε βιωματικές δραστηριότητες και συνομιλούν διαδικτυακά με μέντορες ανά τον κόσμο για σπουδές και διαφορετικές επαγγελματικές διαδρομές, διευρύνουν τους ορίζοντές τους και αναπτύσσουν κρίσιμες και ψηφιακές δεξιότητες. Στη συνέχεια, δουλεύουν σε ομάδες για να ανακαλύψουν ευκαιρίες που μπορεί να προσφέρει ο τόπος τους, μετουσιώνοντας τις ιδέες τους σε επιχειρηματικά projects. Με τη λήξη της σχολικής χρονιάς, οι μαθητές και οι μαθήτριες παρουσιάζουν διαδικτυακά σε στελέχη της Πειραιώς τις επιχειρηματικές ιδέες που εμπνεύστηκαν για τον τόπο τους. Κατά τα 2 πρώτα χρόνια, το πρόγραμμα υλοποιήθηκε συνολικά σε 10 σχολεία ηπειρωτικών και νησιωτικών περιοχών της Ελλάδας, δίνοντας τη δυνατότητα σε 167 μαθητές και μαθήτριες κυρίως της Γ’ Γυμνασίου να έρθουν σε επαφή με σύγχρονα εργαλεία και δεξιότητες, αποκτώντας ουσιαστικά εφόδια για τη ζωή και το μέλλον τους. Συνολικά διεξήχθησαν 55 live ομαδικές συνεδρίες με τη συνεργασία 15 εκπαιδευτικών. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 96,3% των μαθητών/τριών των 10 Γυμνασίων αξιολόγησαν την εμπειρία τους από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα «TeenSkills» ως πολύ θετική.
Η Κρήτη πρώτο «εργαστήριο» αναγεννητικής γεωργίας για τον όμιλο Μεταξά
Με το μεγάλο project «Cape Tholos» να αναμένει ακόμη τις τελικές αδειοδοτήσεις και τη δικαστική εκκρεμότητα γύρω από το «Lapilli» στη Σαντορίνη να παραμένει ανοιχτή, το Metaxa Hospitality Group φαίνεται πως έχει στρέψει για τα καλά το βλέμμα του στο πεδίο όπου μπορεί ήδη να «παράγει έργο» και μάλιστα από τα θεμέλια: την αναγεννητική γεωργία. Η πρόσφατη παρουσίαση του προγράμματος για το Οροπέδιο Λασιθίου έδειξε ότι ο όμιλος δεν αντιμετωπίζει τη βιωσιμότητα ως παράρτημα της επιχειρηματικής στρατηγικής του, αλλά ως διακριτή επένδυση με κοινωνικό αποτύπωμα. Ο Ανδρέας Μεταξάς μίλησε ξεκάθαρα για μια προσπάθεια που θέλει να γίνει συλλογική, με στόχο να μπουν στο εγχείρημα και άλλοι ξενοδόχοι του Λασιθίου και, όπως ακούγεται, ήδη υπάρχουν θετικές πρώτες αντιδράσεις. Αθόρυβα αλλά συστηματικά, ο όμιλος καλλιεργεί πλέον 75 ποικιλίες σε 2.000 στρέμματα, φτάνοντας φέτος τους 6,8 τόνους παραγωγής που καταλήγουν κατευθείαν στα ξενοδοχεία του. Η πιστοποίηση O.R.A., η πρώτη στην Ελλάδα για «ξενοδοχειακές γαίες», ήρθε απλώς να «σφραγίσει» ένα project τετραετούς προετοιμασίας που συνδέει τουρισμό, γαστρονομία και τοπική γεωργία. Όσο λοιπόν τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια περιμένουν το πράσινο φως, το Metaxa Hospitality Group φαίνεται να δοκιμάζει ήδη το επόμενο μοντέλο βιώσιμης φιλοξενίας και, όπως λένε οι γνωρίζοντες, δεν αποκλείεται να ανοίξει νέο μονοπάτι για την Κρήτη.
Η απάντηση της Ινδίας στους δασμούς του Τραμπ
Η επιβολή δασμών 50% στα ινδικά προϊόντα όχι μόνο δεν επηρέασε τις εξαγωγές ρυζιού στις ΗΠΑ, αλλά αποδεικνύεται πως «βγαίνει σε καλό» της μεγαλύτερης ορυζοπαραγωγού χώρας του κόσμου, καθώς αυτή ανοίγει νέες αγορές σε Χιλή, Περού, Νέα Ζηλανδία αλλά και στις Φιλιππίνες, μία πολύ μεγάλη αγορά για το συγκεκριμένο προϊόν. Όπως είπε ο καθηγητής Διεθνών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Γκόα, Dattesh Parulekar, με την επιβολή των υψηλών δασμών το μόνο που πέτυχε η διακυβέρνηση Τραμπ, ήταν να ακριβύνει το ρύζι μπασμάτι για τον Αμερικανό καταναλωτή, αφού οι εξαγωγές ρυζιού της Ινδίας στις ΗΠΑ δεν μειώθηκαν στο ελάχιστο. Από την άλλη πλευρά, η Ινδία ενέτεινε τις διπλωματικές και εμπορικές της επαφές, με αποτέλεσμα, από τις 11 διακρατικές συμφωνίες που είχε με άλλες χώρες, για την προώθηση του εμπορίου, σήμερα οι συμφωνίες αυτές να έχουν αυξηθεί στις 22.
Ούτε Pax Americana ούτε Pax Sinica
Το εμπόριο είναι σαν το νερό, από μόνο βρίσκει το δρόμο του και όταν κλείνει μία αγορά ή όταν τα πράγματα δυσκολεύουν, οι επιχειρήσεις βρίσκουν άλλους δρόμους για να καλυφθεί η ζήτηση και να επέλθει μία εξισορρόπηση, μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Όπως υπογράμμισε ο Ινδός καθηγητής, από το 26ο συνέδριο της EEL.BE , η Ινδία δεν θα πάρει θέση στο Αμερικανό – Σινικό εμπορικό πόλεμο, ενώ δεν θα αφήσει τον κόσμο, να υποταχθεί oύτε σε μία Pax Americana, αλλά ούτε και σε μία Pax Sinica. Mάλιστα, σαν μέλος που είναι της ομάδας των BRICS, δεν θα επιτρέψει να μετατραπεί ο συγκεκριμένος οργανισμός οικονομικής συνεργασίας, σε αντιαμερικανικό forum, αλλά ούτε και σε αντικινεζικό. Το εμπόριο πάντοτε βρίσκει οδούς και τρόπους για να τροφοδοτεί τις αγορές και όταν παλιές αγορές γίνονται πιο δύσκολα προσβάσιμες, πάντοτε υπάρχουν άλλες για να διοχετευθούν τα παραγόμενα προϊόντα, έστω και αν παροδικά εκδηλωθούν αναταράξεις στη λειτουργία των εφοδιαστικών αλυσίδων.