Η αξιοποίηση του θαλάσσιου κοιτάσματος Anchor από την Chevron και την Total Energies στα αμερικανικά ύδατα του Κόλπου του Μεξικού, μόλις 225 χιλιόμετρα από τις ακτές της Λουιζιάνα, δεν θα ήταν εφικτή χωρίς την ύπαρξη του Deepwater Titan.
Στο μέγεθος αεροπλανοφόρου, αυτό το υπερσύγχρονο γεωτρύπανο πλοίο θεωρείται ένα από τα πιο προηγμένα και ικανά στον κόσμο. Κατασκευάστηκε ειδικά για βαθιά ύδατα, με τη δυνατότητα να πραγματοποιεί γεωτρήσεις υψηλής πίεσης έως και ένα τρίτο μεγαλύτερες σε σχέση με τα συμβατικά όρια.
Η αξιοποίηση του κοιτάσματος Anchor με την τεχνολογία Deepwater Titan υπολογίζεται πως μπορεί να αποδεσμεύσει περίπου 2 δισ. βαρέλια πετρελαίου και φυσικού αερίου, που δεν θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν διαφορετικά, σύμφωνα με την Wood Mackenzie και τους Financial Times.
Οι γεωτρήσεις ξεκίνησαν τον Αύγουστο του 2024, όσο ακόμη πρόεδρος των ΗΠΑ ήταν ο Τζο Μπάιντεν, ο οποίος υποστήριζε και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Οι υποθαλάσσιες γεωτρήσεις αποκτούν μεγαλύτερη σημασία
Σήμερα αυτές οι φιλόδοξες υποθαλάσσιες γεωτρήσεις αποκτούν μεγαλύτερη σημασία. Τα ορυκτά καύσιμα επανέρχονται στο προσκήνιο υπό την προεδρία του Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος είναι εμφανώς υπέρ της αξιοποίησης νέων κοιτασμάτων και κατά της πράσινης μετάβασης των οικονομιών.
Ο Κόλπος του Μεξικού μεταξύ της ακτογραμμής των ΗΠΑ, του Μεξικού και της Κούβας, παίζει κεντρικό ρόλο στο όραμα του Τραμπ να αποκτήσουν οι ΗΠΑ κυρίαρχο ρόλο στην παγκόσμια ενέργεια.
To Deepwater Titan είναι, ουσιαστικά, εξοπλισμένο με διπλό γερανό και συστήματα ελέγχου φρεατίου 20.000 psi, μια μονάδα μέτρησης της πίεσης, που επιτρέπει την προσέγγιση κοιτασμάτων που ήταν προηγουμένως απρόσιτα. Στο κοίτασμα Anchor μπορεί και επεξεργάζεται 75.000 βαρέλια πετρελαίου και 28 εκατομμύρια κυβικά πόδια φυσικού αερίου την ημέρα. Η Chevron συμμετέχει στο έργο με μερίδιο 62,86% και η Tota Energies με μερίδιο 37,14%.
Το Anchor είναι ένα από τα τέσσερα υπεράκτια κοιτάσματα όπου συμμετέχουν οι Total Energies και Chevron. Υπάρχουν, επίσης, τα στρατηγικά έργα εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου Jack, Tahiti και Ballymore στην θαλάσσια περιοχή του Κόλπου του Μεξικού, η οποία φαίνεται να απαγκιστρώνεται από το στίγμα που άφησε η καταστροφική πετρελαιοκηλίδα στην πλατφόρμα γεώτρησης πετρελαίου Deepwater Horizon τον Απρίλιο του 2010.
Η έκρηξη που μείωσε τις επενδύσεις
Τότε μια έκρηξη οδήγησε στον θάνατο 11 εργαζομένων και στην κατάρρευση της, προκαλώντας ένα από τα μεγαλύτερα ατυχήματα θαλάσσιας ρύπανσης. Έκτοτε οι επενδύσεις στον Κόλπο του Μεξικού μειώθηκαν σταδιακά. Πέρσι κυμαίνονταν στα 18,6 δισ. δολάρια από τα 43,7 δισ. δολάρια το 2015, με την περιοχή να αναλογεί στο 14% της πετρελαϊκής παραγωγής των ΗΠΑ, συγκριτικά με το ένα τέταρτο που ίσχυε στις αρχές της δεκαετίας του 2000.
Ο πρόεδρος Τραμπ καλλιεργεί μεγάλες προσδοκίες για τον Κόλπο του Μεξικού, τον οποίο μετονόμασε σε «Κόλπο της Αμερικής» αμέσως μετά την ορκωμοσία του στις 20 Ιανουαρίου, μια απόφαση που θα έπρεπε να πάρει την έγκριση του αμερικανικού Κογκρέσου. Ενώ πάγωσε τις επιδοτήσεις στην πράσινη ενέργεια που δίνονταν επί Μπάιντεν, διπλασίασε τις δημοπρασίες για την πώληση αδειών αξιοποίησης κοιτασμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου μέχρι το 2039.
Η ενεργειακή πολιτική των Ρεπουμπλικάνων αποτελεί ένα μεγάλο πισωγύρισμα στην καταπολέμηση της κλιματικής κρίσης και την αναχαίτιση της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Εταιρείες όχι μόνον στις ΗΠΑ αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο εγκατέλειψαν τον περιβαλλοντικό προσανατολισμό τους, με αποτέλεσμα η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΕΑ) να προβλέπει πως η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου και φυσικού αερίου θα συνεχίσει να αυξάνεται μέχρι το 2050.
Επιφυλάξεις για τις νέες τεχνολογίες
Αυτές οι προβλέψεις βασίζονται στις τρέχουσες πολιτικές των κυβερνήσεων και όχι στις δεσμεύσεις για την επίτευξη κλιματικών στόχων, όπως η Συμφωνία του Παρισιού, επισημαίνει η ΙΕΑ στην έκθεση «World Energy Outlook 2025».
Υποστηρικτές του περιβάλλοντος, ωστόσο, τηρούν επιφυλάξεις για την ασφάλεια των νέων τεχνολογιών όπως είναι το Deepwater Titan, το οποίο κατασκευάστηκε ειδικά για το Anchor. Τα κοιτάσματα που αξιοποιούν οι Chevron και Total Energies στον Κόλπο του Μεξικού βρίσκονται σε μεγάλα βάθη καθώς αυτά που βρίσκονταν κοντά στις ακτογραμμές έχουν πια εξαντληθεί, γεγονός που επιβεβαιώνει τον βαθμό των εξορύξεων.
Οι πετρελαϊκοί κολοσσοί επιμένουν πως τα μέτρα ασφάλειας έχουν αναβαθμιστεί έτσι ώστε να μην τίθενται σε κίνδυνο οι εργαζόμενοι. Η Shell, η οποία διαθέτει 11 μονάδες πετρελαίου στον Κόλπο του Μεξικού, διαθέτει πλέον ρομποτικούς σκύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη για τις επιθεωρήσεις.