Γ.Δ.
1452.24 +0,26%
ACAG
-5,17%
6.24
CENER
+0,76%
8
CNLCAP
+0,64%
7.9
DIMAND
+0,31%
9.6
OPTIMA
+1,50%
10.8
TITC
-1,51%
29.3
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-1,48%
1.462
ΑΒΕ
+1,26%
0.484
ΑΔΜΗΕ
-1,12%
2.21
ΑΚΡΙΤ
-2,11%
0.93
ΑΛΜΥ
-2,10%
2.8
ΑΛΦΑ
-0,44%
1.5855
ΑΝΔΡΟ
-0,58%
6.84
ΑΡΑΙΓ
+0,40%
12.65
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.69
ΑΣΤΑΚ
-3,23%
7.2
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
-0,25%
8.06
ΑΤΤ
+2,25%
11.35
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,69%
5.84
ΒΙΟΚΑ
-4,23%
2.49
ΒΙΟΣΚ
+0,38%
1.31
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
-3,94%
2.44
ΓΕΒΚΑ
-0,30%
1.67
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
16.58
ΔΑΑ
-0,12%
8.3
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,71%
11.16
ΔΟΜΙΚ
-2,19%
4.68
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,57%
0.347
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.68
ΕΕΕ
+1,45%
30.8
ΕΚΤΕΡ
+2,29%
4.475
ΕΛΒΕ
+6,28%
5.25
ΕΛΙΝ
-0,81%
2.45
ΕΛΛ
+0,71%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,76%
2.6
ΕΛΠΕ
-0,53%
8.385
ΕΛΣΤΡ
-1,27%
2.33
ΕΛΤΟΝ
+0,67%
1.8
ΕΛΧΑ
+0,83%
1.948
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,75%
1.34
ΕΤΕ
+3,31%
7.81
ΕΥΑΠΣ
-0,93%
3.2
ΕΥΔΑΠ
+1,40%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,50%
2.02
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.15
ΙΑΤΡ
0,00%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,69%
0.4295
ΙΛΥΔΑ
+1,73%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+0,37%
5.42
ΙΝΛΙΦ
-2,72%
5
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.148
ΙΝΤΕΚ
+0,32%
6.28
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,27%
4.5
ΙΝΤΕΤ
+0,78%
1.29
ΙΝΤΚΑ
+0,14%
3.655
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.51
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,22%
1.615
ΚΟΡΔΕ
-3,27%
0.532
ΚΟΥΑΛ
-0,62%
1.278
ΚΟΥΕΣ
-0,86%
5.75
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,93%
10.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-4,86%
1.37
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.848
ΛΑΜΔΑ
-0,44%
6.86
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-2,75%
1.06
ΛΕΒΚ
0,00%
0.336
ΛΕΒΠ
+4,57%
0.366
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.47
ΛΟΥΛΗ
-2,55%
2.68
ΜΑΘΙΟ
-0,92%
1.08
ΜΕΒΑ
+0,25%
3.97
ΜΕΝΤΙ
-1,33%
2.96
ΜΕΡΚΟ
+2,16%
47.2
ΜΙΓ
0,00%
3.99
ΜΙΝ
-5,47%
0.605
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,22%
27.22
ΜΟΝΤΑ
+3,09%
3.34
ΜΟΤΟ
-0,50%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+1,03%
29.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,59%
3.36
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.98
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
0,00%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
+0,99%
1.02
ΞΥΛΚ
-3,57%
0.27
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+0,58%
0.344
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-1,34%
22.1
ΟΛΠ
-0,20%
24.75
ΟΛΥΜΠ
+1,05%
2.88
ΟΠΑΠ
-0,70%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,45%
0.909
ΟΤΕ
-1,54%
14.06
ΟΤΟΕΛ
-0,78%
12.78
ΠΑΙΡ
-0,85%
1.17
ΠΑΠ
+0,38%
2.63
ΠΕΙΡ
-0,61%
3.752
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
+1,32%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+1,39%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+0,21%
4.7
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.69
ΣΑΡ
-0,50%
11.84
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-2,12%
0.37
ΣΙΔΜΑ
+0,26%
1.905
ΣΠΕΙΣ
-0,51%
7.76
ΣΠΙ
-5,33%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,49%
18.33
ΤΖΚΑ
-3,04%
1.595
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,16%
1.7
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-1,22%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-9,70%
0.298
ΦΡΛΚ
+0,85%
4.175
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Ναυτιλία: Επενδύσεις 38 δισ. για 268 νέα πράσινα πλοία το α’ εξάμηνο

Επενδυτικά σχέδια, ύψους 38 δισ. δολαρίων για την ναυπήγηση 268 νεότευκτων πλοίων που θα χρησιμοποιούν εναλλακτικές πηγές καυσίμων, όπως υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), μεθανόλη, υδρογόνο, ή με προδιαγραφές μελλοντικής καύσης αμμωνίας, υποβλήθηκαν κατά την διάρκεια του φετινού πρώτου εξαμήνου. Πρόκειται για το πιο σαφές δείγμα προετοιμασίας των εφοπλιστών παγκοσμίως, για την μετάβαση στην εποχή της «πράσινης» ναυτιλίας, αρχικά από το 2030 και σταδιακά από το 2050 και μετά, με βάση τους στόχους που έχουν τεθεί από τον Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) του ΟΗΕ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η Clarksons Research, ο μεγαλύτερος ναυλομεσιτικός φορέας παγκοσμίως, η «πράσινη» τεχνολογία έχει αρχίσει να διεισδύει όλο και περισσότερο στην καθημερινότητα της ποντοπόρου ναυτιλίας, παρότι ακόμα δεν έχει ξεκαθαρίσει το ποιες λύσεις θα είναι οι δημοφιλέστερες και περισσότερο βιώσιμες μακροπρόθεσμα. Άλλωστε, δεν είναι μόνο ζήτημα των πλοιοκτητών, οι οποίοι θα είναι οι τελικοί χρήστες, αλλά περισσότερο αφορά τους ενεργειακούς ομίλους και ασφαλώς και τις υποδομές πετρέλευσης, δηλαδή του ανεφοδιασμού των πλοίων. Αν π.χ. ένα καύσιμο δεν είναι ευρέως διαθέσιμο σε όσο το δυνατόν πιο οικονομική τιμή, θα είναι ιδιαίτερα δύσκολο να υιοθετηθεί από την αγορά.

Σήμερα, η ναυτιλία ευθύνεται για το 2,4% της παγκόσμιας εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα (883 εκατ. τόνους), από 855 εκατ. τόνους το 2021, αλλά και 1,02 δισ. τόνους το 2008, παρότι στο μεσοδιάστημα το μέγεθος του παγκόσμιου στόλου έχει αυξηθεί σημαντικά. Παράλληλα, η ναυτιλία είναι υπεύθυνη για το 1,8% του συνόλου των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου. Ενδεικτικό της διάθεσης των πλοιοκτητών να επενδύσουν σε νέες τεχνολογίες, είναι ότι από το σύνολο των νέων παραγγελιών ναυπήγησης πλοίων του πρώτου εξαμήνου, το 61% με όρους μεταφορικής ικανότητας και το 68% με όρους συνολικού κόστους, αφορούσε πλοία με χρήση εναλλακτικών καυσίμων. Αξίζει να σημειωθεί ότι συνολικά το 2021, το ποσοστό των παραγγελιών νεότευκτων πλοίων με εναλλακτικές πηγές καυσίμων, δεν είχε ξεπεράσει το 31,7% του συνολικού μεγέθους (τονάζ). Παρόλα αυτά, σε απόλυτους αριθμούς αποτέλεσε υπερδιπλασιασμό έναντι του 2020, μιας και πέρσι παραγγέλθηκαν 459 «πράσινα»  πλοία, έναντι 211 πλοίων που είχαν παραγγελθεί το 2020 και μόλις 46 το 2016.

Μεταξύ των νέων τεχνολογιών, το 59% ή 226 πλοία μεγέθους 21 εκατ. τόνων που παραγγέλθηκαν το φετινό πρώτο εξάμηνο, θα κάνουν χρήση LNG ή πετρελαίου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Πρόκειται για τις δύο πιο ευρέως διαθέσιμες λύσεις σήμερα. Ένα επιπλέον 16,3% αφορά πλοία που θα μπορούν να κάψουν αμμωνία στο μέλλον, όταν η λύση γίνει εμπορικά διαθέσιμη σε μεγάλη κλίμακα, 0,1% των παραγγελιών θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν υδρογόνο, 1,6% θα χρησιμοποιούν μεθανόλη και 0,8% αφορά σε πλοία με χρήση υβριδικής τεχνολογίας, που αξιοποιεί  ένα συνδυασμό ηλεκτρικής ενέργειας και καυσίμων.

Η Clarksons Research προβλέπει ότι μέχρι τις αρχές του 2023, το 5% του παγκόσμιου στόλου θα κάνει χρήση εναλλακτικών καυσίμων. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν και πάνω από 5.300 πλοία, ή 23,6% του τονάζ του στόλου, που διαθέτουν τεχνολογίες εξοικονόμησης καυσίμων, όπως ειδικές προπέλες, ρότορες και άλλες τεχνολογίες. Πρόκειται για μια σημαντική αύξηση έναντι του 13% του παγκόσμιου στόλου που είχε τέτοιες τεχνολογίες μόλις πριν από πέντε χρόνια. 

Τα επόμενα χρόνια, το ύψος των επενδύσεων για την υιοθέτηση πιο οικολογικών λύσεων στην ποντοπόρο ναυτιλία αναμένεται να εκτοξευτεί, καθώς σήμερα, το 28,2% του παγκόσμιου στόλου σε όρους μεταφορικής ικανότητας, αφορά πλοία ηλικίας μεγαλύτερης των 15 ετών. Τα πλοία αυτά θα πρέπει να αναβαθμιστούν ενεργειακά, προκειμένου να ικανοποιούν τις νέες αυστηρότερες νόρμες που θα αρχίσουν να τίθενται σταδιακά σε ισχύ τα επόμενα χρόνια.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!