Γ.Δ.
857.22 -0,36%
CENER
-0,70%
2.82
CNLCAP
0,00%
8
DIMAND
0,00%
14.64
TITC
-0,33%
12.2
ΑΑΑΚ
0,00%
8.4
ΑΑΑΠ
0,00%
3.52
ΑΒΑΞ
0,00%
0.789
ΑΒΕ
0,00%
0.47
ΑΔΜΗΕ
0,00%
1.86
ΑΕΓΕΚ
0,00%
0.035
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.454
ΑΛΜΥ
+0,11%
1.83
ΑΛΦΑ
+0,42%
0.9038
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.45
ΑΝΔΡΟΔ
0,00%
0.0015
ΑΝΕΚ
0,00%
0.075
ΑΝΕΠ
0,00%
0.072
ΑΝΕΠΟ
0,00%
0.1
ΑΡΑΙΓ
+0,57%
5.27
ΑΣΚΟ
0,00%
2.05
ΑΣΤΑΚ
0,00%
8.18
ΑΤΕΚ
0,00%
0.39
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
4.94
ΑΤΤ
+0,67%
0.075
ΑΤΤΙΚΑ
+0,22%
0.932
ΒΑΡΓ
0,00%
0.11
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.228
ΒΙΟ
0,00%
3.53
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.51
ΒΙΟΣΚ
0,00%
0.598
ΒΙΟΤ
0,00%
0.31
ΒΙΣ
0,00%
0.82
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.12
ΒΥΤΕ
+1,28%
3.17
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.24
ΓΕΔ
0,00%
0.0125
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,72%
9.67
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.12
ΔΕΗ
-0,17%
5.79
ΔΙΟΝ
0,00%
0.11
ΔΟΜΙΚ
0,00%
0.642
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.23
ΔΡΟΜΕ
+1,32%
0.306
ΕΒΡΟΦ
0,00%
0.722
ΕΕΕ
-0,78%
22.84
ΕΚΤΕΡ
+1,56%
1.3
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΒΙΟ
0,00%
2.6
ΕΛΓΕΚ
+0,21%
0.48
ΕΛΙΝ
+2,39%
1.715
ΕΛΛ
+0,66%
15.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,98%
1.812
ΕΛΠΕ
-1,10%
6.31
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.49
ΕΛΤΟΝ
+0,85%
1.78
ΕΛΧΑ
-1,53%
1.418
ΕΝΤΕΡ
0,00%
3.95
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.126
ΕΠΣΙΛ
-1,33%
5.92
ΕΣΥΜΒ
0,00%
0.654
ΕΤΕ
+0,13%
3.104
ΕΥΑΠΣ
+0,70%
4.3
ΕΥΔΑΠ
-0,64%
7.71
ΕΥΠΙΚ
0,00%
7.8
ΕΥΡΩΒ
-0,34%
0.9368
ΕΧΑΕ
0,00%
3.295
ΙΑΤΡ
0,00%
1.51
ΙΚΤΙΝ
+2,47%
0.539
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.145
ΙΝΚΑΤ
+0,22%
2.255
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.04
ΙΝΛΟΤ
0,00%
0.63
ΙΝΤΕΚ
+3,24%
3.82
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
6.55
ΙΝΤΕΤ
0,00%
0.8
ΙΝΤΚΑ
0,00%
1.79
ΚΑΜΠ
0,00%
2.01
ΚΑΡΕΛ
0,00%
264
ΚΕΚΡ
0,00%
1.05
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.54
ΚΛΜ
+0,68%
0.594
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.478
ΚΟΥΑΛ
+2,54%
0.404
ΚΟΥΕΣ
0,00%
4.255
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.195
ΚΡΙ
+0,34%
5.92
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.67
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.14
ΛΑΒΙ
0,00%
1.24
ΛΑΜΔΑ
0,00%
6
ΛΑΜΨΑ
0,00%
21
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.768
ΛΕΒΚ
0,00%
0.26
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.185
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.04
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.22
ΛΥΚ
0,00%
1.565
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.8
ΜΕΒΑ
0,00%
2.48
ΜΕΝΤΙ
0,00%
3.16
ΜΕΡΚΟ
0,00%
50
ΜΙΓ
0,00%
0.0276
ΜΙΝ
0,00%
0.54
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,04%
17.1
ΜΟΝΤΑ
+1,63%
0.624
ΜΟΤΟ
0,00%
2.26
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.626
ΜΠΕΛΑ
-0,79%
14.98
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
2.15
ΜΠΟΚΑ
0,00%
0.026
ΜΠΟΠΑ
0,00%
0.057
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.935
ΜΠΤΚ
0,00%
0.555
ΜΥΤΙΛ
+0,40%
14.91
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.08
ΝΑΥΠ
-3,64%
1.06
ΞΥΛΚ
+1,41%
0.216
ΞΥΛΠ
0,00%
0.278
ΟΛΘ
0,00%
25
ΟΛΠ
+0,39%
15.38
ΟΛΥΜΠ
-1,13%
1.75
ΟΠΑΠ
-0,73%
13.51
ΟΤΕ
+0,65%
17.16
ΟΤΟΕΛ
-1,05%
9.4
ΠΑΙΡ
0,00%
0.844
ΠΑΠ
-0,39%
2.57
ΠΕΙΡ
-1,05%
0.9622
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
5.9
ΠΛΑΘ
+0,49%
4.12
ΠΛΑΙΣ
+1,43%
3.55
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.9
ΠΡΔ
0,00%
0.3
ΠΡΕΜΙΑ
+1,69%
1.2
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
8.7
ΠΡΟΦ
-0,94%
3.17
ΡΕΒΟΙΛ
+1,60%
1.27
ΣΑΡ
+1,76%
6.92
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.08
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.031
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.273
ΣΙΔΜΑ
+2,84%
1.995
ΣΠΕΙΣ
0,00%
8.2
ΣΠΙ
0,00%
0.62
ΣΠΥΡ
0,00%
0.174
ΤΕΝΕΡΓ
-0,12%
16.88
ΤΖΚΑ
0,00%
2.14
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.25
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.29
ΦΙΕΡ
0,00%
0.495
ΦΛΕΞΟ
0,00%
6.4
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.107
ΦΡΛΚ
0,00%
3.05
ΦΦΓΚΡΠ
0,00%
4.8
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.54
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!

Αναζητείται σχέδιο για τις υποδομές υδρογόνου στον σιδηρόδρομο

Η Ελλάδα απειλείται με επιστροφή κοινοτικών πόρων δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ αν δεν ολοκληρώσει μέχρι τέλος του χρόνου την περίφημη εργολαβία 717, που είχε υπογραφεί το 2014 για την «Ανάταξη και Αναβάθμιση του συστήματος Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης και Αντικατάστασης 70 Αλλαγών Τροχιάς Σε Εντοπισμένα Τμήματα του Άξονα Αθήνα- Θεσσαλονίκη- Προμαχώνας» (πλην τμήματος Τιθορέα – Δομοκός). Μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου, πρέπει να έχει ολοκληρωθεί και η σύμβαση προμήθειας (η «10005»), η οποία αφορά την εγκατάσταση του συστήματος ETCS (European Control Train System) στα αντίστοιχα τμήματα.

Συνεπώς, κάποιοι θα υποστηρίξουν πως είναι πολυτέλεια η επεξεργασία σχεδίου για τη δρομολόγηση τραίνων υδρογόνου στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, όπου σχεδόν καθημερινά καταγράφονται μεγάλες καθυστερήσεις (εκτροχιασμοί, κ.λπ.) λόγω των προβλημάτων στη συντήρησή του. Όμως, η δεκαετής σύμβαση μεταξύ ελληνικού δημοσίου και Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) που εγκρίθηκε προ ημερών από την Βουλή προβλέπει πενταετή παράταση αν η εταιρεία προχωρήσει, μεταξύ άλλων, και στην καταβολή τμήματος (του 40%) του κόστους για την μίσθωση δέκα νέων υδρογονοκίνητων τραίνων. Το υπόλοιπο 60% θα καταβληθεί από την ΓΑΙΑΟΣΕ με κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης.

Στελέχη της αγοράς μεταφορών υποστηρίζουν πως απαιτείται άμεσα σχέδιο για την εισαγωγή του υδρογόνου στους ελληνικούς σιδηροδρόμους. Παραπέμπουν σε σοβαρές πρωτοβουλίες που προωθούνται πανευρωπαϊκά με επίκεντρο την Γερμανία, την Γαλλία και την Ιταλία. Πριν από λίγες ημέρες, και η ρουμανική κυβέρνηση αποφάσισε να προχωρήσει σε επένδυση ενός δισ. ευρώ για την προμήθεια 12 τρένων υδρογόνου και των υποδομών για τον εφοδιασμό τους με καύσιμα.

Στη χώρα μας ενώ υπεγράφη η σύμβαση με την Hellenic Train για τη μίσθωση των τραίνων υδρογόνου δε γνωρίζουμε ποιος θα κατασκευάσει τις υποδομές για τον εφοδιασμό των συγκεκριμένων συρμών με καύσιμα. Όπως φαίνεται και από την περίπτωση της Ρουμανίας, το κόστος των υποδομών εφοδιασμού με υδρογόνο δεν είναι αμελητέο… Με δεδομένο πως η μίσθωση των τραίνων υδρογόνου θα γίνει από την ΓΑΙΑΟΣΕ και θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης μάλλον οι αρμόδιοι πρέπει να βιαστούν. Στην αγορά περιμένουν τη σύμβαση μεταξύ ΓΑΙΑΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ ώστε να καταλάβουν το μοντέλο για την εισαγωγή των τραίνων υδρογόνου στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Μεταξύ άλλων πρέπει να υπογραφεί και σύμβαση με προμηθευτή υδρογόνου.

Όσοι παρακολουθούν την υπόθεση επισημαίνουν πως η κατασκευή νέων γραμμών αποκλειστικά για τραίνα υδρογόνου μπορεί να ανοίξει το δρόμο για την περαιτέρω επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου, για παράδειγμα προς την Ήπειρο. Το κόστος της λεγόμενης «Δυτικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας» είναι απαγορευτικό για την κατασκευή γραμμών με ηλεκτροκίνηση υποστηρίζουν. Όμως αν σχεδιάζονταν μια γραμμή αποκλειστικά για τραίνα υδρογόνου πιθανώς η επένδυση να ήταν πιο ελκυστική για χρηματοδότηση από την ΕΕ.

Η τεχνολογία των τραίνων υδρογόνου είναι πλέον αρκετά ώριμη με τους ισχυρούς παγκόσμιους κατασκευαστές, κυρίως τις Alstom και Siemens καθώς και της ιαπωνικής East Japan Railway, να δίνουν μάχη για νέα συμβόλαια ανά τον κόσμο. Πριν από λίγες ημέρες ανακοινώθηκε πως από τον Δεκέμβριο θα δρομολογηθούν στην περιοχή της Φρανκφούρτης 27 τραίνα υδρογόνου κατασκευής της Alstom. Τα νέα τραίνα χρειάζονται 15 λεπτά για να εφοδιαστούν με υδρογόνο και έχουν αυτονομία 1.000 χιλιομέτρων ενώ κινούνται με ταχύτητα 140 χιλιόμετρα την ώρα. Η συνολική επένδυση φτάνει το μισό δισ. ευρώ και περιλαμβάνει τον σταθμό εφοδιασμού που θα λειτουργεί στο βιομηχανικό πάρκο Frankfurt – Höchst καθώς και μονάδα ηλεκτρόλυσης για παραγωγή υδρογόνου. Τα πρώτα τραίνα υδρογόνου της Alstom δρομολογούνται μέσα στο καλοκαίρι στην Κάτω Σαξονία αφού έλαβαν έγκριση από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων της χώρας.

Το φθινόπωρο του 2024 θα παραδοθούν από την Siemens τα τρένα υδρογόνου που θα δρομολογηθούν στη μητροπολιτική περιοχή του Βερολίνου. Ο γερμανικός κολοσσός μέσω της Siemens Mobility υπέγραψε σύμβαση προμήθειας των συρμών αλλά και δεκαετή σύμβαση προμήθειας ανταλλακτικών και συντήρησης.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!