Κοντά στην επαναλειτουργία του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης – Σκοπίων

«Αγκάθι» για την επαναλειτουργία του αγωγού οι αποζημιώσεις που διεκδικούν τα ΕΛΠΕ από τη Βόρειας Μακεδονίας - Ποια τα οφέλη

Αγωγός πετρελαίου © Pixabay

H ΒΑΡΔΑΞ ΑΕ, εταιρεία που λειτουργεί τον πετρελαιαγωγό που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τα Σκόπια υπέβαλε αίτημα στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Βόρειας Μακεδονίας, προκειμένου να λάβει άδεια για την επαναλειτουργία του αγωγού, ο οποίος από το 2013 παραμένει ανενεργός.

Όπως αναφέρει η οικονομική ιστοσελίδα των Σκοπίων “Faktor”, το αίτημα υποβλήθηκε στις 23 Νοεμβρίου.

Το 80% της ΒΑΡΔΑΞ ΑΕ ανήκει στην ΕΛΠΕΤ-ΒΑΛΚΑΝΙΚΗ (100% θυγατρική της HELLENiQ ENERGY-μέχρι πρότινος ΕΛΠΕ) και το 20% στην κρατική εταιρεία της Βόρειας Μακεδονίας, NAFTOVOD.

Ο πετρελαιαγωγός κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.

Ωστόσο, η λειτουργία του διακόπηκε το 2013, όταν τα ΕΛΠΕ ανέστειλαν ως οικονομικά ασύμφορη τη λειτουργία του διυλιστηρίου στην όμορη χώρα.

Στο μεταξύ, ο αγωγός έχει καθαριστεί -καθώς δεν χρησιμοποιείται πια για μεταφορά αργού- και σε περίπτωση επαναλειτουργίας του θα μεταφέρει στη Βόρεια Μακεδονία τελικά προϊόντα πετρελαιοειδών.

«Αγκάθι» για την επαναλειτουργία του μήκους 213 χλμ. αγωγού αποτελούν οι αποζημιώσεις που διεκδικούν τα ΕΛΠΕ από το κράτος της Βόρειας Μακεδονίας, στο πλαίσιο αθέτησης των συμβατικών του υποχρεώσεων για εξαγορά τουλάχιστον 500.000 τόνων πετρελαίου σε ετήσια βάση. Για την περίοδο 2008 – 2011, το ποσό αυτό ανέρχεται σε 32 εκατ. ευρώ.

Τα οφέλη από την επαναλειτουργία

Το σχέδιο επαναλειτουργίας προβλέπει την αναβάθμιση του αγωγού, για τη μεταφορά προϊόντων διύλισης στη Βόρεια Μακεδονία, τα οποία θα αποθηκεύονται στο πρώην διυλιστήριο της ΟΚΤΑ, που στο ενδιάμεσο έχει μετατραπεί σε αποθηκευτικό χώρο.

Από το 2013 η Βόρεια Μακεδονία τροφοδοτείται οδικώς με καύσιμα, με συνέπεια το κόστος ανεφοδιασμού να είναι υψηλό. Επίσης, η διακίνηση καυσίμων οδικώς καθιστά πιο εύκολη τη λαθρεμπορία, η οποία «μεταφράζεται» σε απώλεια εσόδων.

Αντίθετα, με την επαναλειτουργία του αγωγού, η Βόρεια Μακεδονία θα μπορούσε να ανεφοδιάζεται με υψηλής ποιότητας καύσιμα, και με μικρότερο κόστος. Παράλληλα, η HELLENiQ ENERGY θα μπορούσε να αξιοποιήσει τις εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ ως κέντρο διακίνησης καυσίμων στην ευρύτερη περιοχή και κυρίως προς το Κόσοβο και τη Σερβία.

ΟΛΘ
-5.54%
32.40
ΑΣΤΑΚ
2.18%
7.50
ΞΥΛΠ
2.33%
0.35
ΜΠΕΛΑ
1.91%
28.78
ΟΛΥΜΠ
-2.13%
2.30
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
5.90
ΧΑΙΔΕ
0.63%
0.80
ΚΟΥΕΣ
0.71%
7.11
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0.60%
1.68
ΜΥΤΙΛ
4.13%
43.90
ΑΤΡΑΣΤ
-1.44%
8.20
ΚΡΙ
1.28%
17.46
ΡΕΒΟΙΛ
-1.23%
1.61
ΠΛΑΘ
0.00%
3.87
ΑΤΤ
-2.31%
0.76
ΦΛΕΞΟ
-0.65%
7.65
CNLCAP
-0.75%
6.60
ΒΙΟΚΑ
3.79%
1.78
ΔΟΜΙΚ
0.52%
1.95
ΑΚΡΙΤ
1.46%
0.97
AEM
-0.19%
4.18
ΟΡΙΛΙΝΑ
1.81%
0.79
ΣΠΙ
-0.75%
0.53
CENER
0.76%
9.23
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΑΒΑΞ
0.73%
2.08
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
ΕΛΤΟΝ
4.75%
1.77
ΕΚΤΕΡ
-0.24%
2.12
OPTIMA
3.06%
16.82
ΜΑΘΙΟ
4.13%
0.63
EVRR
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
1.07
ΑΛΦΑ
1.60%
2.60
ΙΛΥΔΑ
0.00%
2.41
ΕΤΕ
0.44%
10.20
ΠΑΙΡ
1.22%
0.83
ΚΕΠΕΝ
3.66%
1.70
ΤΡΑΣΤΟΡ
-2.52%
1.16
ΙΝΛΟΤ
3.24%
1.08
ΓΕΒΚΑ
0.00%
1.47
ΕΛΧΑ
0.23%
2.16
ΕΛΠΕ
-1.96%
7.74
ΕΛΣΤΡ
-1.29%
2.30
ΠΕΤΡΟ
-0.64%
9.30
ΛΑΝΑΚ
-2.17%
0.90
ΛΕΒΠ
8.42%
0.21
ΕΥΔΑΠ
0.00%
5.87
ΜΕΒΑ
1.71%
4.76
ΦΑΙΣ
-0.68%
3.68
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΚΕΚΡ
-3.61%
1.20
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0.16%
19.03
ΑΤΕΚ
-6.86%
0.95
ΕΛΙΝ
0.00%
2.22
ΝΑΥΠ
1.69%
0.72
ΣΑΡ
1.16%
13.94
ΕΒΡΟΦ
2.04%
2.00
ΕΛΛ
0.73%
13.80
ΔΡΟΜΕ
-1.26%
0.31
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.90
ΦΡΙΓΟ
0.00%
0.30
BOCHGR
0.32%
6.22
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0.60%
1.33
ΟΠΑΠ
-0.40%
20.12
ΒΙΟΤ
0.97%
0.21
ΠΡΕΜΙΑ
2.07%
1.28
ΒΙΟΣΚ
-0.61%
1.63
ΙΚΤΙΝ
0.87%
0.35
ΜΠΡΙΚ
1.56%
2.60
ΑΛΜΥ
0.39%
5.12
ΑΝΔΡΟ
0.59%
6.84
ΑΒΕ
0.00%
0.48
ΣΕΝΤΡ
0.94%
0.32
ΛΟΓΟΣ
1.20%
1.69
ΠΕΡΦ
-0.84%
5.93
ΙΝΛΙΦ
0.80%
5.04
ΕΛΒΕ
1.21%
5.00
ΙΑΤΡ
0.83%
1.83
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΙΝΤΕΚ
-0.63%
6.35
ΙΝΤΕΤ
0.00%
1.26
ΑΤΤΙΚΑ
0.00%
2.12
ΞΥΛΚ
-2.14%
0.23
ΛΑΒΙ
-0.98%
0.81
ΣΠΥΡ
-9.72%
0.13
ΜΟΝΤΑ
0.00%
3.98
ΟΤΟΕΛ
0.00%
11.88
ΣΙΔΜΑ
0.00%
1.36
ΑΣΚΟ
1.10%
3.67
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
NOVAL
1.24%
2.44
ΦΡΛΚ
0.24%
4.10
ΕΥΑΠΣ
0.00%
3.26
ΝΑΚΑΣ
0.00%
3.04
ΕΧΑΕ
1.57%
5.83
DIMAND
-0.92%
8.58
ΠΛΑΚΡ
0.68%
14.90
ΤΖΚΑ
2.86%
1.26
ΔΑΑ
0.69%
9.45
QLCO
0.00%
6.12
ΜΙΓ
9.51%
3.11
ΚΤΗΛΑ
1.94%
2.10
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
ΠΡΔ
-1.44%
0.27
ΔΕΗ
1.17%
13.87
ΙΝΤΚΑ
0.80%
3.15
ΜΕΡΚΟ
0.00%
0.00
ΠΡΟΦ
3.39%
5.80
ΚΥΡΙΟ
4.07%
1.15
ΛΟΥΛΗ
1.79%
3.97
TITC
0.60%
41.80
ΕΣΥΜΒ
-0.17%
1.18
ACAG
-0.33%
6.07
ΣΠΕΙΣ
0.32%
6.30
ΑΡΑΙΓ
0.62%
13.02
ΚΑΡΕΛ
0.00%
320.00
ΑΔΜΗΕ
-0.67%
2.98
ΜΕΝΤΙ
2.28%
2.24
ΟΤΕ
-0.65%
16.82
ΛΕΒΚ
0.82%
0.25
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΒΙΟ
0.69%
5.87
ΕΥΡΩΒ
0.39%
2.60
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
AKTR
0.37%
5.39
ΜΟΤΟ
0.00%
2.79
ΕΕΕ
2.30%
46.20
EVR
0.56%
1.80
ΔΑΙΟΣ
4.78%
4.38
ΜΟΗ
0.09%
22.60
ΜΙΝ
0.00%
0.00
ΠΑΠ
-1.46%
2.70
ΛΑΜΔΑ
0.00%
6.57
ΟΛΠ
0.00%
45.50
ΚΟΡΔΕ
-0.48%
0.42
ΚΟΥΑΛ
-0.70%
1.13
ΠΕΙΡ
1.99%
5.52