Γ.Δ.
1414.65 -1,67%
ACAG
-0,53%
5.65
BOCHGR
+0,71%
4.25
CENER
-3,15%
8.62
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
-0,76%
9.13
NOVAL
-0,77%
2.58
OPTIMA
-1,23%
12.84
TITC
-0,75%
33
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,43%
1.444
ΑΒΕ
-1,02%
0.485
ΑΔΜΗΕ
-1,84%
2.395
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.705
ΑΛΜΥ
-3,72%
3.11
ΑΛΦΑ
-2,40%
1.466
ΑΝΔΡΟ
-1,22%
6.46
ΑΡΑΙΓ
-2,00%
10.3
ΑΣΚΟ
-2,23%
2.63
ΑΣΤΑΚ
-0,28%
7.16
ΑΤΕΚ
0,00%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
+0,46%
8.74
ΑΤΤ
-4,56%
6.7
ΑΤΤΔ
-11,11%
200
ΑΤΤΙΚΑ
-3,06%
2.22
ΒΙΟ
-3,80%
5.57
ΒΙΟΚΑ
+0,56%
1.785
ΒΙΟΣΚ
-3,13%
1.55
ΒΙΟΤ
+9,93%
0.332
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.26
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.36
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,58%
17.44
ΔΑΑ
-0,55%
7.578
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.5
ΔΕΗ
-4,09%
11.72
ΔΟΜΙΚ
-3,02%
2.73
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,41%
0.283
ΕΒΡΟΦ
-0,67%
1.49
ΕΕΕ
-1,60%
33.2
ΕΚΤΕΡ
-1,04%
1.524
ΕΛΒΕ
+1,83%
5.55
ΕΛΙΝ
-2,38%
2.05
ΕΛΛ
-1,11%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,39%
1.8
ΕΛΠΕ
-0,28%
7
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.04
ΕΛΤΟΝ
-1,43%
1.798
ΕΛΧΑ
-1,95%
1.812
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.11
ΕΣΥΜΒ
-2,51%
1.165
ΕΤΕ
-0,91%
7.376
ΕΥΑΠΣ
+0,95%
3.19
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.63
ΕΥΡΩΒ
-2,99%
1.95
ΕΧΑΕ
-2,45%
4.38
ΙΑΤΡ
0,00%
1.51
ΙΚΤΙΝ
-3,28%
0.2805
ΙΛΥΔΑ
-2,64%
1.845
ΙΝΚΑΤ
-1,28%
4.64
ΙΝΛΙΦ
-0,67%
4.42
ΙΝΛΟΤ
-0,93%
1.06
ΙΝΤΕΚ
-2,28%
6
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.42
ΙΝΤΕΤ
-6,22%
1.13
ΙΝΤΚΑ
-3,52%
2.88
ΚΑΡΕΛ
-1,72%
342
ΚΕΚΡ
-2,19%
1.34
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.6
ΚΛΜ
+0,97%
1.565
ΚΟΡΔΕ
-0,24%
0.42
ΚΟΥΑΛ
-1,58%
1.122
ΚΟΥΕΣ
+3,78%
5.76
ΚΡΙ
+1,89%
13.45
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.015
ΛΑΒΙ
-0,26%
0.778
ΛΑΜΔΑ
-1,51%
7.19
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.905
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
+14,04%
0.26
ΛΟΓΟΣ
+0,78%
1.29
ΛΟΥΛΗ
-0,35%
2.81
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.686
ΜΕΒΑ
-0,54%
3.68
ΜΕΝΤΙ
-2,59%
2.26
ΜΕΡΚΟ
+7,14%
45
ΜΙΓ
-2,99%
3.25
ΜΙΝ
-5,77%
0.49
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,99%
20.66
ΜΟΝΤΑ
-1,61%
3.66
ΜΟΤΟ
+0,38%
2.62
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
-1,62%
25.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.65
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.05
ΜΠΤΚ
0,00%
0.615
ΜΥΤΙΛ
-2,00%
33.26
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.88
ΝΑΥΠ
-2,05%
0.862
ΞΥΛΚ
-2,88%
0.27
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-1,85%
21.2
ΟΛΠ
-0,35%
28.4
ΟΛΥΜΠ
-1,99%
2.46
ΟΠΑΠ
-1,06%
15.83
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,24%
0.824
ΟΤΕ
-2,12%
15.72
ΟΤΟΕΛ
-1,60%
11.1
ΠΑΙΡ
+1,47%
0.968
ΠΑΠ
+0,44%
2.3
ΠΕΙΡ
-3,74%
3.73
ΠΕΡΦ
-4,19%
6.18
ΠΕΤΡΟ
-0,98%
8.12
ΠΛΑΘ
-1,44%
3.755
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
-0,79%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
-0,68%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.65
ΠΡΟΦ
-1,52%
5.2
ΡΕΒΟΙΛ
-3,79%
1.65
ΣΑΡ
-0,54%
10.96
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.337
ΣΙΔΜΑ
+0,93%
1.62
ΣΠΕΙΣ
-1,57%
6.28
ΣΠΙ
-0,33%
0.596
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.65
ΤΖΚΑ
+0,74%
1.37
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.04
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,20%
1.64
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.3
ΦΡΙΓΟ
-1,72%
0.228
ΦΡΛΚ
-0,92%
3.78
ΧΑΙΔΕ
-2,46%
0.595

Περιορισμένη η χρήση του φυσικού αερίου στις μετακινήσεις

Δίκτυο 50 πρατηρίων φυσικού αερίου μέσα στην επόμενη πενταετία, από 21 σήμερα, προβλέπει ο σχεδιασμός την κυβέρνησης για την ενίσχυση της χρήσης του καυσίμου στις μετακινήσεις. Όπως υποστήριξε η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου, στη διαδικτυακή εκδήλωση BlueCorridor που διοργάνωσε η Προμηθέας Gas (μικτή εταιρία της ρωσικής Gazprom και του Ομίλου Κοπελούζου) ο αριθμός των οχημάτων συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) στην Ελλάδα θα αγγίξει τις 40.000 την προσεχή πενταετία.

Οι ομιλητές στην εκδήλωση τόνισαν, πάντως, πως ο μικρός αριθμός πρατηρίων σε συνδυασμό με την απουσία κινήτρων για οχήματα CNG μπορεί να εξηγήσει τη χαμηλή ανάπτυξη του τομέα. Επιπλέον, όπως είπαν, μέχρι σήμερα δεν υπάρχει πρατήριο καυσίμων με Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (LNG). Το 2020, το μερίδιο αγοράς των νέων οχημάτων CNG σε κυκλοφορία (Ιδιωτικά και Ελαφριά Οχήματα) είναι της τάξεως του 1,6%, ποσοστό που βρίσκεται σχεδόν στο ίδιο επίπεδο με το 2019. Αυτό σημαίνει ότι πέρυσι κυκλοφόρησαν επιπλέον 1.200 οχήματα με CNG. Για την ίδια περίοδο, τα ηλεκτρικά οχήματα από 0,3% το 2019, έφτασαν το 1,1% (δηλαδή κυκλοφόρησαν 935 οχήματα περισσότερα) το 2020.

Ακριβή στατιστικά στοιχεία για τα οχήματα που χρησιμοποιούν υγραέριο (LPG) ή CNG στην Ελλάδα δεν υπάρχουν. Στην εκδήλωση αναφέρθηκαν στοιχεία του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου Εναλλακτικών Καυσίμων (EAFO) σύμφωνα με τα οποία ο στόλος οχημάτων LPG είναι 248.985 μονάδες και CNG 10.391 μονάδες, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται τα οχήματα στα οποία έγιναν μετατροπές στην αγορά.

Η κα Σδούκου υποστήριξε πάντως πως «στην Ευρώπη ήδη η μετακίνηση με φυσικό αέριο αποτελεί αναδυόμενη τάση, την οποία οφείλουμε να στηρίξουμε». Στη χώρα μας, η χρήση συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) για επιβατικά και ελαφρά οχήματα και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) για βαρέα οχήματα, προβλέπεται από το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), με στόχο τη μείωση των εκπομπών ρύπων.

Αυτή την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη ο σχεδιασμός των υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Υποδομών ώστε να δημιουργηθεί θεσμικό πλαίσιο για την ίδρυση σημείων ανεφοδιασμού με LNG. Όπως προαναφέρθηκε στην Ελλάδα δεν λειτουργεί κανένα τέτοιο πρατήριο αν και αυξάνεται πανευρωπαϊκά ο στόχος των βαρέων οχημάτων (φορτηγά, κλπ) που το χρησιμοποιούν ως καύσιμο.

Στην Ελλάδα υπάρχουν σήμερα περί τα 1100 πρατήρια καυσίμων που διαθέτουν Υγραέριο. Όσον αφορά στο CNG και «παρά την ανακοίνωση το 2016 ότι έως το 2018 στην Ελλάδα θα λειτουργούν 25-30 σταθμοί, μέχρι σήμερα η Ελλάδα έχει 21. Η Αττική που μετρά σχεδόν το 45 % του πληθυσμού της Ελλάδας διαθέτει 8 σταθμούς CNG Auto». Η ΔΕΠΑ (Fisikon)που είναι ο κύριος μοχλός ανάπτυξης των πρατηρίων φυσικού αερίου αναπτύσσει ή σχεδιάζει να αναπτύξει επτά σταθμούς CNG κατά μήκος της Εγνατίας Οδού, δύο στην εθνική οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης, τριών στην περιοχή της Αττικής, ένα πρατήριο στην Πάτρα και ένα στην περιοχή Καρδίτσας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η γνωστή εταιρεία οχημάτων IVECO, στους οδικούς άξονες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης λειτουργούν ήδη αρκετά πρατήρια με CNG και LNG. Στην γειτονική Βουλγαρία υπάρχουν 145, στην Σερβία 17, στην Ουγγαρία 12, στην Ελλάδα 10, στη Βόρεια Μακεδονία 4, στην Κροατία 3 και στην Σλοβενία 4. Στην ίδια περιοχή υπάρχουν μόνο πέντε πρατήρια LNG ενώ σχεδιάζονται άλλα δύο. Από ένα πρατήριο LNG λειτουργεί σε Σλοβενία, Βουλγαρία, Ουγγαρία, Κροατία και Σερβία. Αντίθετα στην Γερμανία υπάρχει σήμερα δίκτυο από 60 πρατήρια με υγροποιημένο φυσικό αέριο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της NGVA, της ευρωπαϊκής ομοσπονδίας εταιρειών που στηρίζουν τη χρήση του φυσικού αερίου στα οχήματα, «χρησιμοποιώντας ως καύσιμο CNG ή LNG στα οχήματά τους, οι καταναλωτές επωφελούνται από τεράστια εξοικονόμηση κόστους σε καύσιμο: Ο εκτιμώμενος Ευρωπαϊκός στόλος για το 2030 των περίπου13 εκ. οχημάτων θα επέφερε ως αποτέλεσμα μια ετήσια εξοικονόμηση κόστους καυσίμου πάνω από 4.5 δισ. ευρώ, σε σύγκριση με τη χρήση συμβατικών καυσίμων».

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!