Ο Αύγουστος του 2025 έδειξε οριακά θετικά αποτελέσματα για τα ξενοδοχεία της Αθήνας, με μικρές αυξήσεις σε πληρότητα, μέση τιμή δωματίου (ADR) και έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPar). Παρά την οριακή άνοδο, η συνολική εικόνα του οκταμήνου δεν εντυπωσιάζει και καταδεικνύει μια τάση «στασιμότητας», που θέτει ερωτήματα για τη στρατηγική ανάπτυξης του τουριστικού προϊόντος της πόλης.
Ξενοδοχεία στην Αθήνα: Οριακή άνοδος, αλλά χωρίς ενθουσιασμό τον Αύγουστο
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής & Αργοσαρωνικού, η μέση πληρότητα των αθηναϊκών ξενοδοχείων τον Αύγουστο διαμορφώθηκε στο 79,3%, έναντι 77,9% τον περσινό Αύγουστο, καταγράφοντας αύξηση μόλις 1,7%, αλλά μείωση 1,1% σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2023, γεγονός που υπογραμμίζει ότι η ανάκαμψη είναι εύθραυστη και ασταθής.
Στο ίδιο διάστημα, η μέση τιμή δωματίου ανήλθε στα 187,30 ευρώ (+3%), ενώ το RevPar σημείωσε άνοδο 4,8%, φτάνοντας τα 148,47 ευρώ.
Οκτάμηνο 2025: Στασιμότητα, αλλά συγκριτικά πλεονεκτήματα
Σε επίπεδο οκταμήνου, οι δείκτες των αθηναϊκών ξενοδοχείων κινούνται περίπου στα ίδια επίπεδα με την περσινή περίοδο. Η μέση πληρότητα ανήλθε στο 76,2% (+0,5%), η μέση τιμή δωματίου στα 177,64 ευρώ (+1,8%) και το RevPar στα 135,35 ευρώ (+2,3%).
Ωστόσο, η εικόνα διαφοροποιείται ανά κατηγορία ξενοδοχείων. Τα 3* και 4*, που αποτελούν τη βάση της φιλοξενίας σε προσιτές τιμές, παρουσιάζουν αρνητικά αποτελέσματα σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Το γεγονός αυτό επισημαίνει ότι τα 5άστερα ξενοδοχεία είναι αυτά που κρατούν και συχνά αυξάνουν τους τουρίστες, που επιλέγουν την Αθήνα.
Σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες
Παρά τη στασιμότητα, η Αθήνα διατηρεί σημαντικά πλεονεκτήματα σε σύγκριση με άλλες ανταγωνιστικές πόλεις. Στο οκτάμηνο, η μέση πληρότητα υπερτερεί σε σχέση με Κωνσταντινούπολη, Μαδρίτη και Ρώμη, αναδεικνύοντας τη διαρκή δημοφιλία της και την ανεκμετάλλευτη δυναμικότητά της.
Η μέση τιμή δωματίου στην Αθήνα αυξήθηκε 1,8%, εμφανίζοντας καλύτερες επιδόσεις από την Κωνσταντινούπολη (- 2,4%) και τη Βαρκελώνη (+1,7%), αλλά υπολείπεται της Ρώμης (+2,2%) και της Μαδρίτης (+5,5%). Αντίστοιχα, το RevPar αυξήθηκε κατά 2,3% στην Αθήνα, ενώ η Κωνσταντινούπολη παρουσίασε πτώση 4,2%, η Μαδρίτη +6%, η Βαρκελώνη +0,9% και η Ρώμη +1,8%.
Η σύγκριση αυτή δείχνει ότι η Αθήνα εξακολουθεί να προσφέρει προσιτές τιμές και καλή πληρότητα, γεγονός που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί καλύτερα με στρατηγικές marketing και ανάπτυξης υποδομών.
Τι ζητούν οι ξενοδόχοι
Παρά τα συγκριτικά πλεονεκτήματα, οι ξενοδόχοι της Αθήνας εκφράζουν ανησυχία για την «επικίνδυνη στασιμότητα» που καταγράφεται. Όπως επισημαίνουν, η κατάσταση αυτή δεν οφείλεται σε έλλειψη κλινών ή ποιότητας υπηρεσιών, αλλά στην άνιση λειτουργία της αγοράς, με τη βραχυχρόνια μίσθωση να κινείται ακόμη χωρίς σταθερούς κανόνες. «Η αναμενόμενη υποχρεωτική συμμόρφωση σε θέματα υγιεινής, ασφάλειας και τήρησης κανονισμών αποτελεί ένα πρώτο βήμα, αλλά χρειάζονται περαιτέρω ουσιαστικές παρεμβάσεις για τη διασφάλιση ισότιμου ανταγωνισμού και προστασία του τουριστικού προϊόντος της πόλης», σχολιάζουν.
Η Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής τονίζει ακόμη την ανάγκη για ενίσχυση των υποδομών της πόλης, από τις μεταφορές έως τη διαχείριση χώρων υψηλής επισκεψιμότητας και τη συνολική αναβάθμιση της εμπειρίας του επισκέπτη. Η διεθνής συγκυρία παραμένει αβέβαιη και η έγκαιρη προετοιμασία για το 2026 κρίνεται απαραίτητη. Η ισχυροποίηση των υποδομών και η θέσπιση ενός ξεκάθαρου, δίκαιου πλαισίου λειτουργίας για όλα τα καταλύματα αποτελούν τη βάση για βιώσιμη ανάπτυξη και διατήρηση της ανταγωνιστικότητας της Αθήνας στην Ευρωπαϊκή και διεθνή αγορά.
Η εικόνα των αθηναϊκών ξενοδοχείων τον Αύγουστο του 2025, αν και συγκρατημένα θετική, στέλνει σαφές μήνυμα: η στασιμότητα δεν πρέπει να γίνει συνήθεια. Η Αθήνα παραμένει δημοφιλής και οικονομικά προσιτή, αλλά η νέα δυναμικότητα και η ποιότητα των υπηρεσιών απαιτούν στοχευμένες δράσεις για να μετατραπεί η στασιμότητα σε δυναμική ανάπτυξη.