Ελληνική αγορά ηλεκτρικών: Κερδισμένοι και χαμένοι του 2025

Η αγορά ηλεκτρονικών εμφανίζει αντιφατικές τάσεις, κάποιες κατηγορίες αναπτύσσονται δυναμικά και άλλες σημειώνουν πτώση σε τεμάχια και αξία

Ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη ©Freepik

Η αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών στην Ελλάδα δείχνει τάσεις σταθεροποίησης το 2025, ύστερα από μια περίοδο έντονης διακύμανσης λόγω πληθωριστικών πιέσεων και αλλαγής στις καταναλωτικές συνήθειες. Σύμφωνα με τα στοιχεία της GfK για την περίοδο του επταμήνου Ιανουάριος – Ιούλιος 2025, ο συνολικός όγκος πωλήσεων σε μονάδες ανήλθε σε 10,38 εκατ. τεμάχια, σημειώνοντας αύξηση 2,9% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024. Ωστόσο, η εικόνα σε αξία (σε ευρώ) εμφανίζεται πιο συγκρατημένη, με τις πωλήσεις να φθάνουν το 1,63 δισ. ευρώ, ενισχυμένες κατά μόλις 2%.

Η αγορά χαρακτηρίζεται από αντιφατικές τάσεις: ορισμένες κατηγορίες προϊόντων παρουσιάζουν ισχυρή ανάπτυξη, ενώ άλλες καταγράφουν πτώση τόσο σε τεμάχια όσο και σε αξία.

Κλάδος πληροφορικής (IT): Ο μεγάλος κερδισμένος

Η κατηγορία της πληροφορικής (υπολογιστές, laptops, tablets και συναφή προϊόντα) εμφανίζεται ο ξεκάθαρα κερδισμένος της περιόδου. Οι πωλήσεις σε μονάδες αυξήθηκαν κατά 6,9%, φτάνοντας τα 1,49 εκατ. τεμάχια, ενώ η αξία εκτοξεύτηκε στα 259,3 εκατ. ευρώ, με εντυπωσιακή αύξηση 29,6%. Η έντονη ζήτηση για απομακρυσμένη εργασία, εκπαίδευση αλλά και gaming φαίνεται να στηρίζει δυναμικά τον συγκεκριμένο κλάδο.

Μικρές και μεγάλες οικιακές συσκευές: Ανάμεικτες επιδόσεις

Οι μικρές οικιακές συσκευές (SDA) εμφάνισαν μικρή κάμψη. Οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 0,4% ως προς τα τεμάχια που διατέθηκαν στους καταναλωτές και κατά 1,8% σε αξία, γεγονός που αποδίδεται στη σχετικά κορεσμένη ζήτηση αλλά και στις πιέσεις στο διαθέσιμο εισόδημα του αγοραστικού κοινού. Οι μεγάλες οικιακές συσκευές (ψυγεία, κουζίνες, πλυντήρια), αντίθετα, κατέγραψαν αύξηση 2,2% σε μονάδες (853 χιλιάδες τεμάχια) και 2,2% σε αξία, φτάνοντας τα 343 εκατομμύρια ευρώ, στοιχείο που δείχνει ότι οι καταναλωτές εξακολουθούν να επενδύουν σε ανανέωση εξοπλισμού, ιδιαίτερα σε ψυγεία και πλυντήρια, αλλά με έμφαση στις ενεργειακά αποδοτικές λύσεις, με σκοπό την εξοικονόμηση του ρεύματος που καταναλώνουν.

Συστήματα κλιματισμού: Συνεχής ζήτηση

Τα συστήματα κλιματισμού (HomeClimateControl) παραμένουν σε ανοδική πορεία, με αύξηση 3,3% σε όγκο πωλήσεων, φθάνοντας τις 430.000 μονάδες. Ωστόσο, η αξία υποχώρησε κατά 4,6%, στα 177,5 εκατ. ευρώ, γεγονός που υποδηλώνει μετατόπιση της ζήτησης σε πιο οικονομικά μοντέλα ή αυξημένο ανταγωνισμό, που πιέζει τις τιμές.

Τηλεπικοινωνίες και καταναλωτικά ηλεκτρονικά σε πτώση

Ο τομέας των τηλεπικοινωνιών (κινητά τηλέφωνα, smartphones) κατέγραψε υποχώρηση 3,5% σε τεμάχια και 1,3% σε αξία στο διάστημα αναφοράς, με συνολικά 1,61 εκατ. μονάδες και 515,9 εκατ. ευρώ σε τζίρο. Η αγορά φαίνεται να ωριμάζει, με τους καταναλωτές να διατηρούν τις συσκευές τους για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Ακόμη πιο έντονη είναι η πτώση στα καταναλωτικά ηλεκτρονικά (CE), δηλαδή τηλεοράσεις, ηχεία και συναφή προϊόντα. Οι πωλήσεις σε μονάδες μειώθηκαν κατά 2,6%, ενώ η αξία συρρικνώθηκε κατά 9,1%, στα 173 εκατ. ευρώ. Το αποτέλεσμα αυτό αντανακλά τον κορεσμό της αγοράς τηλεοράσεων μετά την έντονη ζήτηση των προηγούμενων ετών.

Οι φωτογραφικές μηχανές και οι τηλεοράσεις συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία, με μείωση 3,7% σε όγκο και 0,7% σε αξία. Στον αντίποδα, τα αναλώσιμα προϊόντα τεχνολογίας, που περιλαμβάνουν κονσόλες και συναφή αναλώσιμα προϊόντα πληροφορικής, παρουσιάζουν εντυπωσιακή άνοδο 10,3% σε μονάδες και 4,1% σε αξία στην περίοδο του επταμήνου Ιανουαρίου – Ιουλίου 2025. Ο κλάδος των αθλητικών ρολογιών (wearables), αν και μικρός σε μέγεθος, σημείωσε ήπια αύξηση σε όγκο (+1,6%), αλλά πτώση σε αξία (-2,7%).

Συνολική εικόνα και προοπτικές

Η συνολική αγορά εμφανίζει μικρή αύξηση σε μονάδες, αλλά περιορισμένη πρόοδο σε αξία, γεγονός που δείχνει ότι οι καταναλωτές γίνονται πιο προσεκτικοί στις δαπάνες τους, αναζητώντας οικονομικότερες επιλογές ή επενδύοντας επιλεκτικά σε κατηγορίες υψηλής προστιθέμενης αξίας. Το 2025 αναμένεται να διαμορφωθεί ως έτος σταθεροποίησης μετά και τη λήξη των προγραμμάτων επιδότησης «Ανακυκλώνω Αλλάζω Συσκευή», που υλοποιήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια. Πλέον οι εταιρείες εμπορίας ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών στρέφονται σε προσφορές, χρηματοδοτικά προγράμματα και «έξυπνες» συσκευές για να τονώσουν τη ζήτηση.

Κατηγορία Μονάδες 2025 Μεταβολή % Αξία (εκατ. ευρώ) 2025 Μεταβολή %
Μικρές οικιακές (SDA) 1.942.508 -0,4% 138,9 -1,8%
Μεγάλες οικιακές (MDA) 853.259 +2,2% 343,5 +2,2%
Κλιματισμός 430.000 +3,3% 177,5 -4,6%
Τηλεόραση – ήχος 1.226.010 -2,6% 173,0 -9,1%
Πληροφορική (IT) 1.491.029 +6,9% 259,3 +29,6%
Αναλώσιμα πληροφορικής 2.791.197 +10,3% 10,1 +4,1%
Φωτογραφικά 27.917 -3,7% 11,6 -2,7%
Τηλεφωνία 1.610.081 -3,5% 515,9 -1,3%
Αθλητικές συσκευές (Wearables – ρολόγια) 12.467 +1,6% 4,8 -2,7%
Σύνολο 10.384.468 +2,9% 1.634,7 +2,0%