Σε πεδίο μάχης με τρεις αντιμαχόμενες πλευρές -υπουργείο Ανάπτυξης, σούπερ μάρκετ, βιομηχανίες- εξελίσσεται αυτήν τη στιγμή η υπόθεση της δημιουργίας λίστας 1.000 καταναλωτικών αγαθών που πωλούνται στα ράφια, με έκπτωση και υπό την προϋπόθεση «εθελοντικής» συμμετοχής των αλυσίδων και των βιομηχανιών. Πληροφορίες αναφέρουν ότι την Πέμπτη είχαν σύσκεψη μέσω βιντεοκλήσης, τόσο τα μέλη της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας όσο και τα μέλη του Ελληνικού Συνδέσμου Βιομηχανιών Επώνυμων Προϊόντων (ΕΣΒΕΠ).
Ήδη, πάντως, οι πιέσεις από πλευράς υπουργείου για την ταχεία υλοποίηση της πρωτοβουλίας αυτής είναι ισχυρές, ενώ κοινοποιήθηκε και το δημιουργικό της αφίσας, που θα θυροκολλείται σε όλα τα καταστήματα σούπερ μάρκετ, «διαφημίζοντας» τη μείωση των τιμών στα 1.000 αυτά προϊόντα. Τη συγκεκριμένη αφίσα παρουσιάζει το powergame.gr.
Σούπερ μάρκετ: Πίεση από πλευράς υπουργείου να συμπεριληφθούν αποκλειστικά επώνυμα προϊόντα
Το κύριο διακύβευμα που συζητήθηκε στην επιμέρους σύσκεψη των σούπερ μάρκετ που πραγματοποιήθηκε αφορούσε την απαίτηση του υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου, να συμπεριληφθούν στη λίστα των 1.000 καταναλωτικών αγαθών αποκλειστικά επώνυμα προϊόντα και όχι προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Μάλιστα, εκπρόσωπος μεγάλης αλυσίδας που συμμετείχε σε αυτήν ανέφερε ότι η επιχείρηση που εκπροσωπεί προτίθεται να συμπεριλάβει και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Tα ιδιωτικής ετικέτας, δεδομένου ότι κατασκευάζονται για λογαριασμό των σούπερ μάρκετ από τη βιομηχανία και δεν έχουν επώνυμη ετικέτα, έχουν μικρότερο κόστος.
Οι αντιφάσεις με τον Κώδικα Δεοντολογίας που ψήφισε η κυβέρνηση
Ένα ακόμα πεδίο που δημιουργεί αντίφαση σε σχέση με τον Κώδικα Δεοντολογίας που έχει νομοθετήσει η κυβέρνηση είναι ότι σε περίπτωση που η λίστα με τα προϊόντα τεθεί σε εφαρμογή από τις 15 Οκτωβρίου, όπως έχει εξαγγείλει ο κύριος Θεοδωρικάκος, το διάστημα για το οποίο θα ισχύσει η λίστα αυτή θα είναι 78 ημέρες, δηλαδή από τις 15 Οκτωβρίου έως και τις 31 Δεκεμβρίου.
Ωστόσο, ο Κώδικας Δεοντολογίας θα θυμίσουμε πως ορίζει ότι για κάθε προϊόν το οποίο τίθεται σε προσφορά, η διάρκεια της προωθητικής ενέργειας δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 60 ημέρες. Μάλιστα, μετά το πέρας των πρώτων 30 ημερών από τις συνολικά 60, το σούπερ μάρκετ θα πρέπει να προβεί σε μεγαλύτερη έκπτωση από αυτήν που προηγήθηκε, προκειμένου να έχει το δικαίωμα να συνεχίσει την έκπτωση στο συγκεκριμένο προϊόν και για τις 60 ημέρες. Επομένως, εκτός του ότι το χρονικό διάστημα ισχύος της λίστας θα είναι 78 ημέρες, έναντι των 60 που ορίζει ο Κώδικας Δεοντολογίας, προϊόν προβληματισμού αποτελεί για την αγορά και το εάν μετά τις πρώτες 30 ημέρες θα υποχρεώνονται τα σούπερ μάρκετ να αυξάνουν την έκπτωση στα προϊόντα που συμπεριλαμβάνονται στη λίστα των «1.000». Μένει να φανεί εάν θα υπάρξει επί του θέματος υπουργική απόφαση από πλευράς της ηγεσίας του υπουργείου και εν συνεχεία η δημοσίευσή της στο ΦΕΚ, «παρακάμπτοντας» σε αυτήν την περίπτωση τα όσα ορίζονται από τον Κώδικα Δεοντολογίας που θεσμοθέτησε η κυβέρνηση.

Η αφίσα που θα μπει στα σούπερ μάρκετ για τις μειωμένες τιμές © Yπουργείο Ανάπτυξης
Επιπλέον, αυτό που ακόμα δεν έχει διευκρινιστεί από πλευράς του υπουργείου είναι το εάν θα υπάρχει ειδική σήμανση για τα προϊόντα αυτά στα ράφια, προκειμένου να είναι ευδιάκριτα, όπως συνέβη στην περίπτωση με το «Καλάθι του Νοικοκυριού», αλλά και στα προϊόντα μόνιμης προσφοράς, που ήταν ακόμα ένα μέτρο της κυβέρνησης, με ελάχιστη τιμή έκπτωσης το ποσοστό του 5%.
Πηγές της αγοράς σημειώνουν ότι ο Τάκης Θεοδωρικάκος έχει ζητήσει μετ’ επιτάσεως να παραδοθούν οι λίστες των προϊόντων από τα σούπερ μάρκετ στο υπουργείο Ανάπτυξης έως και την επόμενη Παρασκευή 10 Οκτωβρίου, προκειμένου να ξεκινήσει η εφαρμογή της πρωτοβουλίας από τις 15 του μηνός.
Η αγορά κάνει λόγο για επικοινωνιακό μέτρο
Να σημειωθεί επίσης ότι τα προϊόντα που θα μπουν στη λίστα θα είναι βραδυκίνητοι κωδικοί, οι οποίοι δεν έχουν ιδιαίτερη ζήτηση από τους καταναλωτές, ενώ δεν θα συμπεριληφθούν οι «ηγετικοί» κωδικοί κάθε μάρκας, οι οποίοι τυγχάνουν υψηλής ζήτησης. Αρκετοί, μάλιστα, είναι εκείνοι από πλευράς σούπερ μάρκετ και βιομηχανίας που κάνουν λόγο για μία κίνηση με αμιγώς επικοινωνιακό υπόβαθρο, αλλά όχι ουσιαστικό.
Εκτός των άλλων, όπως επισήμαναν στελέχη της αγοράς, το μεγαλύτερο βάρος των προωθητικών ενεργειών επιβαρύνει επί της ουσίας τους προμηθευτές, οι οποίοι καλούνται κατά βάση να στηρίξουν το μέτρο.
Τέλος, ως προς την «εθελοντική» διάσταση της συγκεκριμένης ενέργειας, υπάρχουν και σε αυτό το επίπεδο ενστάσεις, κυρίως από πλευράς βιομηχανίας, αλλά και από πλευράς σούπερ μάρκετ, δεδομένου ότι οι πιέσεις του υπουργείου -προκειμένου να υλοποιηθεί το μέτρο- είναι ιδιαίτερα έντονες.