Τι δείχνουν οι νέες λίστες τιμών στα σούπερ μάρκετ: Μειώσεις μόνο 3%, ψυχρολουσία για καταναλωτές

Μόλις στο 3% η μείωση τιμών στα σούπερ μάρκετ μετά την πρωτοβουλία του ΥΠΕΝ. Για επικοινωνιακή πρωτοβουλία κάνουν λόγο στελέχη της αγοράς

Σούπερ μάρκετ © EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Σχεδόν αμελητέες χαρακτηρίζονται από στελέχη της αγοράς, με τα οποία επικοινώνησε το powergame.gr, οι μειώσεις τιμών σε καταναλωτικά αγαθά που αγοράζουμε από τα σούπερ μάρκετ, στο πλαίσιο της εθελοντικής πρωτοβουλίας που ξεκίνησε το υπουργείο Ανάπτυξης. Ήδη οι πρώτες λίστες προϊόντων ξεκίνησαν να φτάνουν στα σούπερ μάρκετ από τις βιομηχανίες και αυτό που παρατηρείται είναι ότι οι εκπτώσεις, στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας Μείωσης Τιμής, κινούνται στο επίπεδο του 3%.

Θυμίζουμε ότι ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, έχει ζητήσει από τα σούπερ μάρκετ να συγκεντρώσουν όλα τα προϊόντα και κατόπιν να αποστείλουν τις λίστες στο υπουργείο έως και την Παρασκευή που μας έρχεται, με σκοπό την έναρξη υλοποίησης της Πρωτοβουλίας από τις 15 Οκτωβρίου.

Αυτό που επίσης παρατηρείται από τις λίστες που φτάνουν στα σούπερ μάρκετ είναι ότι τα προϊόντα που βγάζουν οι βιομηχανίες σε έκπτωση είναι οι λιγότερο δημοφιλείς κωδικοί, αυτοί δηλαδή που δεν αποτελούν την πρώτη προτίμηση των καταναλωτών. Πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι με βάση τα πρώτα δείγματα από τις λίστες που καταφθάνουν στα σούπερ μάρκετ, θα μπορούσε κανείς να μιλήσει για καθαρά επικοινωνιακή πρωτοβουλία, χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα για τον καταναλωτή.

Ενδεικτικές τιμές προϊόντων στα σούπερ μάρκετ μετά την έκπτωση με ποσοστό 3%

Ενδεικτικά, αναφέρουμε ότι στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας μείωσης τιμής, έχουν σταλεί λίστες για προϊόντα, όπως:

  • Life Πορτοκάλι μήλο 1 λίτρο με έκπτωση 3% από τα 2,65 στα 2,57 ευρώ.
  • Milcafe σε χάρτινη συσκευασία 250 ml με έκπτωση 3% από τα 1,47 ευρώ στο 1,43 ευρώ.
  • Δέλτα γάλα βιολογικό πλήρες «Του Τόπου Μας» 1 λίτρο με έκπτωση 3% από τα 2,39 στα 2,32 ευρώ.
  • Life Τσάι Κεϋλάνης Ροδάκινο 1,5 λίτρο με έκπτωση 3% από τα 2,65 ευρώ στα 2,57 ευρώ.
  • Δέλτα Advance Καρότο 2Χ135 γραμμάρια με έκπτωση 3% από τα 1,68 στο 1,63 ευρώ.
  • Γιαούρτι «Του Τόπου Μας» πλήρες σε συσκευασία 3Χ200 γραμμάρια με έκπτωση 3% από τα 3,36 ευρώ στα 3,26 ευρώ.
  • ΒιτάμSoftLight 225 γραμμάρια με έκπτωση 3% από τα 1,55 ευρώ στο 1,5 ευρώ.
  • Βιτάμ με γιαούρτι 225 γραμμάρια με έκπτωση 3% από τα 1,73 ευρώ στο 1,68 ευρώ.
  • Μαργαρίνη Flora 250 γραμμάρια με έκπτωση 3% από τα 2,33 ευρώ στα 2,26 ευρώ.
  • Μαργαρίνη FloraSoft 225 γραμμάρια με έκπτωση 3% από τα 2,36 ευρώ στα 2,29 ευρώ.

Την ίδια στιγμή, πολλές βιομηχανίες τελούν υπό την απειλή ελέγχων από πλευράς υπουργείου Ανάπτυξης και με ενδεχόμενη επιβολή προστίμων, σε περίπτωση που δεν συμμορφωθούν με την πρόταση του υπουργείου, δίνοντας εγκαίρως τις λίστες με τα προϊόντα τους στα σούπερ μάρκετ, προκειμένου στη συνέχεια να φτάσει η πλήρης λίστα στα γραφεία του υπουργείου Ανάπτυξης για να ξεκινήσει η εφαρμογή της Πρωτοβουλίας Εθελοντικής Μείωσης Τιμής.

Την ίδια στιγμή, αρκετά μέτωπα παραμένουν ανοιχτά μεταξύ υπουργείου Ανάπτυξης και σούπερ μάρκετ-βιομηχανίας, όπως σας περιγράψαμε και σε πρόσφατο ρεπορτάζ του powergame.gr.

Πόσο έχει αυξηθεί η μέση αξία του καλαθιού αγορών από το 2021

Σε κάθε περίπτωση, η ακρίβεια στην Ελλάδα συνεχίζει να επιβαρύνει σημαντικά τα νοικοκυριά, κάτι που φαίνεται ξεκάθαρα από την αύξηση της αξίας του μέσου καλαθιού προϊόντων από το 2021 έως σήμερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας Circana, τα οποία αφορούν τα σούπερ μάρκετ έως τις 7 Σεπτεμβρίου 2025.

Συγκεκριμένα, οι συνολικές δαπάνες για βασικές κατηγορίες προϊόντων αυξάνονται κάθε χρόνο, είτε πρόκειται για επώνυμα προϊόντα είτε για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία παράγονται για λογαριασμό των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και κοστίζουν συνήθως λιγότερο από τα επώνυμα. Το λεγόμενο «branded» καλάθι, δηλαδή αυτό που περιλαμβάνει επώνυμα προϊόντα, κόστιζε κατά μέσο όρο 181,97 ευρώ το 2021 και έφτασε τα 210,89 ευρώ το 2025, σημειώνοντας αύξηση περίπου 15,9%.

Η αύξηση ήταν εντονότερη την περίοδο 2021-2023, όταν το μέσο καλάθι ανέβηκε από τα 181,97 στα 210,60 ευρώ. Από το 2024 και μετά η τιμή του παρουσιάζει μικρή σταθεροποίηση ή ελαφρά μείωση, λόγω της εξομάλυνσης του πληθωρισμού, καθώς από τα 212,16 ευρώ το 2024 υποχώρησε στα 210,89 ευρώ το 2025.

Αντίστοιχα, το καλάθι προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκε από τα 121,83 ευρώ το 2021 στα 145,65 ευρώ το 2025, παρουσιάζοντας συνολική άνοδο περίπου 19,6%. Η εξέλιξη αυτή καταδεικνύει ότι ακόμη και τα πιο οικονομικά προϊόντα, όπως αυτά των ιδιωτικών ετικετών, επηρεάστηκαν από τον πληθωρισμό και το αυξανόμενο κόστος διαβίωσης.