Γέμισαν και τον Σεπτέμβριο τα νησιά με ξένους τουρίστες, τι δείχνουν τα στοιχεία των αφίξεων

Άνοδο σημείωσε η επιβατική κίνηση στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, με τον Σεπτέμβριο να κλείνει στο +2,8% - Ποιοι τουρίστες έφεραν την κίνηση

Τουρίστες στη Σαντορίνη © ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI

Περαιτέρω άνοδο σημείωσε η επιβατική κίνηση στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια υπό τη διαχείριση της Fraport Greece, με τον Σεπτέμβριο του 2025 να κλείνει στο +2,8% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2024. Συνολικά, διακινήθηκαν 5,47 εκατομμύρια επιβάτες (αφίξεις και αναχωρήσεις μαζί), έναντι 5,32 εκατ. πέρυσι, ενώ στο εννεάμηνο Ιανουαρίου–Σεπτεμβρίου οι επιβάτες ξεπέρασαν τα 31,78 εκατομμύρια, παρουσιάζοντας άνοδο +2,6% σε ετήσια βάση.

Η διεθνής κίνηση διαμορφώθηκε στα 4,63 εκατ. επιβάτες, αυξημένη κατά 3,1%, ενώ η εγχώρια στα 839.000 (+1%), με τα δρομολόγια εξωτερικού να αντιστοιχούν στο 85% του συνολικού όγκου. Τα δεδομένα υποδεικνύουν ότι η τουριστική περίοδος επεκτείνεται βαθύτερα στο φθινόπωρο, με αρκετούς προορισμούς να διατηρούν υψηλή πληρότητα και τον Σεπτέμβριο.

Ποιοι έφεραν την κίνηση – Ενίσχυση από Γερμανία και Ισραήλ

Οι Βρετανοί παραμένουν στην κορυφή των αφίξεων, με 586.167 επισκέπτες, ελαφρώς περισσότερους από πέρυσι (+0,5%), επιβεβαιώνοντας τη διαχρονική ισχύ της βρετανικής αγοράς. Τη δεύτερη θέση καταλαμβάνει η Γερμανία, που σημείωσε αισθητή αύξηση (+6,7%), με 406.360 αφίξεις, ενώ η Πολωνία, η Ολλανδία και η Αυστρία ενίσχυσαν επίσης τις ροές τους.

Ιδιαίτερα αξιοσημείωτη είναι η εκρηκτική άνοδος του Ισραήλ τον Σεπτέμβριο, το οποίο κατέγραψε 66.947 αφίξεις έναντι 45.702 τον Σεπτέμβριο του 2024 — αύξηση άνω του 46%. Παρά την αστάθεια στις αρχές του καλοκαιριού, οι πτήσεις από το Τελ Αβίβ όχι μόνο διατηρήθηκαν αλλά αυξήθηκαν, κυρίως χάρη στις εταιρείες Arkia, EL AL, Israir και Blue Bird, ενώ επανεκκίνησαν και οι συνδέσεις της Aegean και της Wizz Air.

Θετική πορεία παρουσίασε και η αγορά της Τουρκίας (+47,8%), αν και με μικρότερο απόλυτο όγκο επιβατών, ενώ αυξήσεις σημείωσαν και η Σερβία, η Σλοβακία και η Κροατία. Αντίθετα, πτώση εμφάνισαν τον Σεπτέμβριο η Γαλλία (-4,6%), η Φινλανδία (-8,4%) και η Ισπανία (-11,9%).

Οι μεγάλες διαφοροποιήσεις ανά προορισμό

Ο κύριος παράγοντας που επηρέασε τη συνολική εικόνα του Σεπτεμβρίου ήταν η σημαντική πτώση του αεροδρομίου της Σαντορίνης, το οποίο έχασε περίπου 65.000 επιβάτες (-15,2%) σε σχέση με τον περσινό Σεπτέμβριο. Παρά τη σταδιακή βελτίωση που είχε σημειωθεί τους προηγούμενους μήνες, το χάσμα διευρύνθηκε ξανά, καθώς πολλές αεροπορικές εταιρείες —μεταξύ αυτών και η Volotea, που μείωσε τις πτήσεις της σε όλη την Ελλάδα— περιόρισαν τη δραστηριότητά τους. Μόνο η Volotea έχασε περίπου 46.000 επιβάτες (-76,8%) σε μηνιαία βάση.

Η κάμψη επηρέασε τόσο την εγχώρια αγορά (-15,9% / -27.000 επιβάτες) όσο και τις αφίξεις από το Ηνωμένο Βασίλειο (-23,7% / -18.000 επιβάτες). Παρά ταύτα, η άνοδος από Ισραήλ και Τουρκία λειτούργησε εν μέρει αντισταθμιστικά.

Αρνητικό πρόσημο εμφάνισε και η Μύκονος (-10,3%), ενώ αντίθετα Ρόδος, Χανιά, Κως, Ζάκυνθος και Σκιάθος ενίσχυσαν τις επιδόσεις τους, επιβεβαιώνοντας ότι η δυναμική των οικογενειακών και value-for-money προορισμών παραμένει ισχυρή και μετά τον Αύγουστο.

Η επιμήκυνση της σεζόν και ο ρόλος των low-cost εταιρειών

Η επέκταση της θερινής περιόδου μέσα στον Σεπτέμβριο ήταν εμφανής σχεδόν σε όλα τα αεροδρόμια, πλην Σαντορίνης και Μυκόνου. Σημαντικό ρόλο σε αυτή τη διατήρηση της ζήτησης είχαν οι αεροπορικές χαμηλού κόστους: ο όμιλος Ryanair αύξησε την κίνησή του κατά 9,8%, προσθέτοντας περίπου 85.000 επιβάτες σε σχέση με τον περσινό Σεπτέμβριο.

Η τάση αυτή ενισχύει την εικόνα ενός ελληνικού τουρισμού που «απλώνεται» περισσότερο μέσα στο φθινόπωρο, προσελκύοντας ταξιδιώτες με διαφορετικά κίνητρα και επίπεδα δαπάνης. Η πρόκληση πλέον για τους προορισμούς είναι να μετατρέψουν αυτή την επιμήκυνση της περιόδου σε σταθερή στρατηγική, επενδύοντας σε προϊόντα και υποδομές που μπορούν να στηρίξουν τον τουρισμό πέρα από τους μήνες αιχμής.