Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2026 τελειώνει το σίριαλ με την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού

Η Εγνατία Οδός παραχωρείται στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis Projects στις αρχές του 2026. Η κυβέρνηση αναμένει έσοδα άνω του 1,35 δισ.

Εγνατία Οδός © EUROKINISSI/ΝΙΚΟΣ ΚΑΛΛΙΑΡΑΣ

Το α’ τρίμηνο του 2026 αναμένεται να κλείσουν δύο σημαντικές αποκρατικοποιήσεις από το Υπερταμείο. Πρόκειται για την αποκρατικοποίηση της Εγνατίας Οδού και των κρατικών λαχείων. Χθες το Υπερταμείο ανακοίνωσε την ανακήρυξη του ΟΠΑΠ ως προτιμητέου επενδυτή στη νέα 12ετή παραχώρηση των κρατικών λαχείων για την περίοδο 2026-2038. Παράλληλα, ο υφυπουργός υποδομών, Νίκος Ταχιάος, ανακοίνωσε στη Βουλή ότι η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού κατατέθηκε για έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

Με δεδομένο, μάλιστα, ότι και οι δύο συμβάσεις θα πρέπει να κυρωθούν από την Ελληνική Βουλή, η οποία θα κλείσει σε λιγότερο από έναν μήνα, σημαίνει αμφότερες οι συμβάσεις θα ολοκληρωθούν μέσα στους πρώτους μήνες του 2026. Και αυτό παρά το γεγονός ότι ο Κρατικός Προϋπολογισμός του 2026, που κατατέθηκε πριν από λίγες ημέρες στη Βουλή, έφερνε την ολοκλήρωση της σύμβασης της Εγνατίας Οδού μέσα στο 2025.

Εγνατία Οδός

Η κυβέρνηση αναμένει περισσότερα από 1,35 δισ. ευρώ από τη σύμβαση της Εγνατίας Οδού και 80 εκατ. ευρώ από τη σύμβαση των κρατικών λαχείων. Αναφερόμαστε στα τιμήματα που θα καταβληθούν εφάπαξ με το κλείσιμο των δύο συμβάσεων, αμέσως μετά την κύρωσή τους από τη Βουλή. Δεν περιλαμβάνουν τυχόν άλλες ετήσιες καταβολές.

Το τίμημα της Εγνατίας Οδού αναμένεται να μεταβληθεί εκ νέου, καθώς πρέπει να επανυπολογιστεί. Αυτό συμβαίνει αφενός μεν επειδή το κόστος δανεισμού έχει αποκλιμακωθεί, αφετέρου δε επειδή ο νέος παραχωρησιούχος του οδικού άξονα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχει αναλάβει την πιστοποίηση των σηράγγων του άξονα.

Το έργο της πιστοποίησης των σηράγγων της Εγνατίας Οδού έπρεπε να είχε υλοποιήσει η Εγνατία Οδός Α.Ε. και δεν το ολοκλήρωσε ποτέ. Όπως ανέφερε χθες ο κ. Ταχιάος στη Βουλή, απαντώντας σε ερώτηση ανεξάρτητου Βουλευτή, στο Ελεγκτικό Συνέδριο έφτασε προχθές η νέα σύμβαση με την πρόταση τροποποίησης της προς έλεγχο σύμβασης, η οποία αναθέτει στον νέο παραχωρησιούχο να προχωρήσει αυτός στην πιστοποίηση των σηράγγων. Το έργο αυτό συνιστούσε την πιο σημαντική αναβλητική αίρεση για την ολοκλήρωση της σύμβασης.

Υπάρχουν κι άλλα εκκρεμή ζητήματα, όπως π.χ. μια συμφωνία του νέου παραχωρησιούχου με την εταιρεία Aktor Παραχωρήσεις, που διαχειρίζεται τα διόδια της Εγνατίας Οδού, αλλά και η οριστικοποίηση της σύμβασης χρηματοδότησης του νέου παραχωρησιούχου από τις τράπεζες με βάση τα νέα δεδομένα που αφορούν το κόστος δανεισμού. Ωστόσο, τα δύο τελευταία θεωρούνται ήσσονος σημασίας ζητήματα και ήταν προβλεπόμενα εξαρχής.

Ετσι, η νέα σύμβαση δεν θα αργήσει να ολοκληρωθεί. Ο στόχος δε είναι ο έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο να ολοκληρωθεί μέσα στο Γενάρη με στόχο να κυρωθεί στη Βουλή αμέσως μετά και ει δυνατόν μέσα στο α’ τρίμηνο του 2026.

Κρατικά λαχεία

Για τη σύμβαση παραχώρησης των Κρατικών Λαχείων, κι εκεί εκτιμάται ότι οι διαδικασίες θα τρέξουν, καθώς η υφιστάμενη σύμβαση λήγει 31 Μαρτίου 2026. Επομένως, στόχος είναι η νέα 12ετής σύμβαση παραχώρησης να κυρωθεί από τη Βουλή μέσα στο α’ τρίμηνο του 2026.

Το Υπερταμείο χθες γνωστοποίησε τους όρους παραχώρησης της άδειας που προβλέπει την καταβολή εφάπαξ τιμήματος 80 εκατ. ευρώ και ετήσια καταβολή έως το 30% επί των ακαθάριστων εσόδων (Gross Gaming Revenues, GGR) του παρόχου, με κατ’ ελάχιστον ποσό καταβολής ετησίως τα 20 εκατ. ευρώ.

Η συμφωνία αυτή είναι σαφώς μικρότερη από την προηγούμενη του 2013. Η συμφωνία που εκπνέει είχε περιλάβει εφάπαξ τίμημα 190 εκατ. ευρώ και ετήσια καταβολή 30% επί του GGR, με ελάχιστη αμοιβή τα 50 εκατ. ευρώ, με εξαίρεση το πρώτο έτος, όταν η ελάχιστη αμοιβή μπορούσε να ανέλθει σε 30 εκατ. ευρώ. Σε ονομαστικές τιμές, η αρχική 12ετής σύμβαση ανήλθε σε 770 εκατ. ευρώ, ενώ η νέα σε 320 εκατ. ευρώ.

Η μείωση του τιμήματος αποδίδεται κυρίως στην κάμψη των πωλήσεων των λαχείων, καθώς οι παίκτες στρέφονται στα διαδικτυακά τυχερά παίγνια. Επίσης, σημαντική ζημία υπέστη η δραστηριότητα των λαχείων μέσα στην πανδημία, όταν για 18 μήνες είχαν κλείσει τα σημεία πώλησής τους.

Η ζημία αυτή δεν αποζημιώθηκε ποτέ, σε αντίθεση με άλλες δραστηριότητες, π.χ. αερομεταφορές, αεροδρόμια κ.λπ., ενώ επιπλέον δεν αποκαταστάθηκε ποτέ μέχρι σήμερα, καθώς ο κόσμος στράφηκε στα ηλεκτρονικά τυχερά παίγνια.