Πέντε “μνηστήρες” για τον τριπλό Κόμβο Σκαραμαγκά

Tο σχήμα ΜΕΤΚΑ - Δομική Κρήτης κατέθεσε την πλέον ανταγωνιστική προσφορά για τον τριπλό Κόμβο Σκαραμαγκά στη Δυτική Αττική

Σήραγγα © Freepik

Έπειτα από σχεδόν είκοσι χρόνια καθυστερήσεων και παλινωδιών, ο τριπλός Κόμβος Σκαραμαγκά επανέρχεται δυναμικά στο προσκήνιο, με τη δημοπράτηση του έργου να σηματοδοτεί ένα κρίσιμο βήμα για την αναβάθμιση των οδικών υποδομών στη Δυτική Αττική. Πέντε κατασκευαστικά σχήματα κατέθεσαν προσφορές για το έργο, προϋπολογισμού 70 εκατ. ευρώ, επιβεβαιώνοντας το έντονο ενδιαφέρον της αγοράς για ένα project με υψηλή κυκλοφοριακή και αναπτυξιακή σημασία.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχήμα ΜΕΤΚΑ – Δομική Κρήτης κατέθεσε την πλέον ανταγωνιστική προσφορά, γεγονός που το φέρνει σε πλεονεκτική θέση στη διαδικασία αξιολόγησης. Στον διαγωνισμό συμμετείχαν επίσης αυτόνομα οι όμιλοι AKTOR και ΑΒΑΞ, τα κοινοπρακτικά σχήματα της ΕΚΤΕΡ με την Τεχνική Έργων, καθώς και η εταιρεία Αφοί Παπαϊωάννου. Αναλυτικά, η ιεράρχηση των μειοδοτών διαμορφώνεται ως ακολούθως:

  • METKA – Δομική Κρήτης: 21%
  • Aktor: 14%
  • Αφοί Παπαϊωάννου (Interkat): 8,2%
  • ΕΚΤΕΡ – Τεχνική Έργων: ~6%
  • Άβαξ: 1,5%.

Η διαδικασία προχώρησε χωρίς καθυστερήσεις, καθώς η προκήρυξη του έργου έγινε στις 10 Νοεμβρίου από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστο Δήμα και ακολούθησε η δημοπράτηση εντός του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος. Πρόκειται για μια εξέλιξη που επαναφέρει στο προσκήνιο ένα έργο-κλειδί για τη Δυτική Αττική, σε μια περίοδο όπου το λεκανοπέδιο δοκιμάζεται καθημερινά από έντονα κυκλοφοριακά φαινόμενα.

Τριπλός Κόμβος Σκαραμαγκά, ένα έργο πνοής για το κυκλοφοριακό στην Αττική

Ο τριπλός Κόμβος Σκαραμαγκά αναμένεται να λειτουργήσει ως βασική «βαλβίδα αποσυμφόρησης» για τη Δυτική πλευρά της Αττικής, απομακρύνοντας κυρίως τα βαρέα οχήματα από το αστικό δίκτυο και βελτιώνοντας τη συνολική ροή της κυκλοφορίας. Το έργο θα εξυπηρετεί τη σύνδεση της Αθήνας με το βιομηχανικό κέντρο του Ασπροπύργου και τα εμπορευματικά κέντρα του Θριασίου, ενώ θα ενισχύει την πρόσβαση προς τη Δυτική Ελλάδα και την Πελοπόννησο μέσω της Ολυμπίας Οδού, αλλά και προς το Σχιστό και το λιμάνι του Πειραιά.

Σε τεχνικό επίπεδο, ο σχεδιασμός περιλαμβάνει:

  1. Την ολοκλήρωση της δυτικής περιφερειακής λεωφόρου Αιγάλεω,
  2. την αναβάθμιση του ανισόπεδου κόμβου Σχιστού και
  3. την κατασκευή δύο νέων ανισόπεδων κόμβων στις περιοχές του Σκαραμαγκά και των Ναυπηγείων.

Το συνολικό μήκος του έργου ανέρχεται στα 7,4 χιλιόμετρα και περιλαμβάνει τρεις ανισόπεδους κόμβους, τρεις γέφυρες, τρεις κάτω διαβάσεις και μία υπόγεια πεζοδιάβαση.

Ο προϋπολογισμός των 70 εκατ. ευρώ χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους και καλύπτει, εκτός από το κατασκευαστικό αντικείμενο, τις απαλλοτριώσεις, τη μεταφορά δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας, τις αρχαιολογικές εργασίες και τις σχετικές προαιρέσεις. Η χρηματοδότηση έχει ενταχθεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ενώ παραμένει ανοιχτό και το ενδεχόμενο ένταξης του έργου στο ΕΣΠΑ.

Εφόσον δεν προκύψουν νέες εμπλοκές, ο τριπλός Κόμβος Σκαραμαγκά αναμένεται να αποτελέσει το πρώτο μεγάλο οδικό έργο που ξεκινά στην Αττική έπειτα από σχεδόν τρεις δεκαετίες, δίνοντας λύσεις σ’ ένα χρόνιο κυκλοφοριακό πρόβλημα και ανοίγοντας τον δρόμο για ευρύτερες παρεμβάσεις στη Δυτική πλευρά του Λεκανοπεδίου.