Τι θα κρίνει το στοίχημα της επέκτασης της τουριστικής σεζόν

Η Ελλάδα τα πηγαίνει πολύ καλά το φθινόπωρο, πετυχαίνοντας σημαντικές αυξήσεις στις «άκρες» της καλοκαιρινής τουριστικής σεζόν

Τουρίστες στη Σαντορίνη © INTIME/ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ

Καθώς ο ελληνικός τουρισμός ξεπερνά τα όρια του παραδοσιακού «καλοκαιριού» και κινείται προς έναν σχεδόν 12μηνο κύκλο, τα στοιχεία του 2025 δείχνουν ότι το στοίχημα για την επέκταση της σεζόν κρίνεται από ορισμένα μετρήσιμα μεγέθη, στρατηγικές επιλογές και επενδυτικές αποφάσεις, όχι απλώς από υψηλές αφίξεις.

Πιο συγκεκριμένα, η επιμήκυνση της σεζόν αρχίζει από το πώς φτάνουν οι ταξιδιώτες στη χώρα. Η διαθέσιμη αεροπορική χωρητικότητα προς την Ελλάδα αυξήθηκε σταθερά τους μήνες του φθινοπώρου, με αύξηση κατά περίπου 4,5–4,7% στις αεροπορικές θέσεις για Σεπτέμβριο και Οκτώβριο 2025 σε σχέση με το 2024.

Τα δεδομένα του πρώτου εννεαμήνου δείχνουν 31,6 εκατ. αφίξεις, περίπου +4% σε σχέση με πέρυσι -με αύξηση στις αφίξεις αεροπορικώς κατά 5,1%. Επίσης, τα προγραμματισμένα στοιχεία για τον Δεκέμβριο δείχνουν διψήφια αύξηση στις θέσεις αεροπορικών θέσεων (+10,7%), υποδεικνύοντας ότι οι μετακινήσεις για χειμερινές περιόδους αυξάνονται.

Αυτά τα νούμερα επιβεβαιώνουν ότι η Ελλάδα δεν είναι πια μόνο καλοκαιρινός προορισμός και ότι οι προγραμματισμένες πτήσεις όλο τον χρόνο αποτελούν κρίσιμη παράμετρο για την παράταση της τουριστικής περιόδου.

Κίνηση και έσοδα το φθινόπωρο, η τάση «coolcation» στον τουρισμό

Τα στοιχεία της σεζόν δείχνουν ακόμη ότι το φθινόπωρο του 2025 ήταν ισχυρό όχι μόνο σε αφίξεις αλλά και σε οικονομικά μεγέθη. Ο Οκτώβριος κατέγραψε αύξηση των αεροπορικών θέσεων πάνω από 5% σε επίπεδο χρόνου, με προγραμματισμένες θέσεις να ξεπερνούν τα 3 εκατ. και ισχυρή δραστηριότητα ειδικά σε Ρόδο, Κρήτη και Αθήνα.

Η τάση «coolcation» -προορισμοί με πιο ήπιες θερμοκρασίες και εμπειρίες που συνδυάζουν πολιτισμό, γαστρονομία και city breaks- κερδίζει έδαφος, ενισχύοντας αφίξεις και κρατήσεις πέρα από την υψηλή περίοδο.

Αυτά τα δεδομένα δείχνουν ότι ο τουρισμός το φθινόπωρο δεν είναι πια απλώς συμπληρωματική αγορά, αλλά στοιχείο στρατηγικής σημασίας για τη συνολική σεζόν.

Υποδομές, εργασία και βιώσιμη ανάπτυξη

Η επιμήκυνση της περιόδου απαιτεί σταθερές επενδύσεις σε υποδομές, ανθρώπινο δυναμικό και βιώσιμες πρακτικές. Οι επενδύσεις σε αεροδρόμια, ξενοδοχειακές μονάδες και περιφερειακές υποδομές αποδίδουν: η αύξηση της κίνησης σε «εκτός αιχμής» μήνες έχει φέρει σχεδόν 1 εκατ. επιπλέον επιβάτες στους περιφερειακούς μήνες.

Την ίδια στιγμή, η βελτίωση των υποδομών και η αύξηση του προσωπικού στον τουριστικό τομέα ενισχύουν την εμπειρία των επισκεπτών, καθιστώντας τη νέα διευρυμένη περίοδο πιο βιώσιμη και ανταγωνιστική.

Ωστόσο, η βιώσιμη επέκταση δεν μπορεί να αγνοεί την πίεση στις υποδομές ή την ανάγκη για κατανομή των επισκεπτών σε ολόκληρη τη χώρα, μια πρόκληση που έχει επισημανθεί και στην ανάλυση στρατηγικών διάρθρωσης του τουριστικού μοντέλου.

Διαφοροποίηση αγορών και ταξιδιωτικών ροών

Η επέκταση της σεζόν δεν είναι μόνο θέμα περισσότερων ημερών, είναι θέμα ποικιλίας πηγών ζήτησης. Καθοριστικό ρόλο παίζουν αγορές εκτός Ευρώπης, με τις ΗΠΑ να εμφανίζουν σημαντική αύξηση στη ζήτηση για ταξίδια προς την Ελλάδα, ειδικά τους φθινοπωρινούς μήνες. Άλλες παραδοσιακές αγορές, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γερμανία, συνεχίζουν να δείχνουν ισχυρή κινητικότητα και αυξημένα προγράμματα πτήσεων και διαθέσιμων θέσεων.

Η ελληνική τουριστική στρατηγική αποκτά έτσι έναν πιο πλουραλιστικό χαρακτήρα, μειώνοντας την εξάρτηση από ορισμένες αγορές και διευρύνοντας το κοινό.

Μια βασική παράμετρος, επίσης, που επηρεάζει άμεσα την επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν, είναι η επένδυση σε προϊόντα και προορισμούς πέρα από το παραδοσιακό «ήλιος και θάλασσα». Μεγάλοι tour operators, όπως η TUI, υπογραμμίζουν ότι η Ελλάδα πρέπει να εντάξει στο πρόγραμμα της χώρας δραστηριότητες και προϊόντα, που λειτουργούν καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου: από πολιτιστικά και αθλητικά γεγονότα έως εμπειρίες ευεξίας και outdoor δραστηριότητες.

Πέρα από τις παραλίες, ορεινοί και ηπειρωτικοί προορισμοί επενδύουν σε υποδομές, όπως χιονοδρομικά κέντρα και καταφύγια, με στόχο να πολλαπλασιάσουν τις επιλογές για επισκέπτες και να αυξήσουν τη δημοτικότητα των προορισμών καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Αυτή η στρατηγική διαφοροποίησης προϊόντος είναι κρίσιμη για να μετατραπεί η Ελλάδα από εποχικό σε ετήσιο τουριστικό προορισμό, με μεγαλύτερη ανθεκτικότητα σε διακυμάνσεις της ζήτησης.

Το στοίχημα… και οι προϋποθέσεις του

Το στοίχημα της επέκτασης της τουριστικής σεζόν στην Ελλάδα δεν θα κριθεί από έναν μόνο δείκτη, αλλά από ένα σύνολο παραγόντων που πρέπει να λειτουργήσουν συνδυαστικά:

  1. Περισσότερες και σταθερές πτήσεις καθ’ όλο τον χρόνο για να διευκολυνθούν οι αφίξεις.
  2. Καλύτερη αξιοποίηση των «shoulder» και off-peak περιόδων με υψηλές πληρότητες και εμπλουτισμένο προϊόν.
  3. Επενδύσεις σε υποδομές και ανθρώπινο δυναμικό που ενισχύουν την ποιότητα της εμπειρίας.
  4. Στρατηγική διεύρυνσης αγορών πέρα από τις παραδοσιακές ευρωπαϊκές πηγές.
  5. Διαφοροποίηση του προϊόντος και των προορισμών, ώστε οι επισκέπτες να έχουν επιλογές όλο τον χρόνο.

Αν αυτά τα στοιχεία συνδυαστούν με συνεπή σχεδιασμό πολιτικής και ουσιαστική συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, η Ελλάδα μπορεί πράγματι να μετατρέψει το στοίχημα της επιμήκυνσης σε σταθερή πραγματικότητα και όχι απλώς σε εποχιακή επιτυχία.