Έρευνα που πραγματοποίησε στις αρχές της χρονιάς η NielsenIQ σε στελέχη της αγοράς των σούπερ μάρκετ, έδειχνε ότι 6 στους 10 καταναλωτές ανέμεναν ανάπτυξη της αγοράς σε τζίρο 2% έως 5%, ενώ μικρότερο ήταν το ποσοστό εκείνων που περίμεναν ανάπτυξη της κατανάλωσης σε όγκο -μόλις 3 στους 10. Το γενικό συμπέρασμα στις αρχές της χρονιάς ήταν ότι τα περισσότερα στελέχη περίμεναν ήπια ανάπτυξη της αγοράς, κυρίως προερχόμενη από τις ανατιμήσεις.
Στην πορεία, ωστόσο, τα δεδομένα έδειξαν εντελώς διαφορετική εικόνα από τις αρχικές συγκρατημένες προβλέψεις. Χαρακτηριστικό είναι ότι από την αρχή του έτους έως και τις 23 Νοεμβρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, o τζίρος των σούπερ μάρκετ κατέγραψε ανάπτυξη 7,3%, από τα 13,58 δισεκατομμύρια ευρώ πέρυσι στα 14,56 δισεκατομμύρια ευρώ φέτος. Παράλληλα, τα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά, δηλαδή τα τρόφιμα και τα ποτά, τα προϊόντα καθαριότητας σπιτιού και τα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς, κινήθηκαν φέτος ανοδικά σε πωλήσεις στο ίδιο διάστημα κατά 6% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024.
Είναι χαρακτηριστικό, μάλιστα, το γεγονός ότι περίπου το 4,5% από τη συνολική ανάπτυξη του τζίρου 6% στα ταχυκίνητα αγαθά, προήλθε από την ανάπτυξη του όγκου πωλήσεων, ενώ το υπόλοιπο 1,5% αντιστοιχεί στον κλασικό πληθωρισμό. Ταυτόχρονα, εάν προστεθεί και η ανάπτυξη του 2024, όπου η καθαρή ανάπτυξη του τζίρου ήταν 3,6% προερχόμενη αμιγώς από αύξηση του όγκου πωλήσεων και όχι από πληθωριστικές ανατιμήσεις, με αποτέλεσμα το συνολικό ποσοστό ανάπτυξης να υπερβαίνει το 8% (9,6%) και αγγίζει σε ανάπτυξη το 2020, τη χρονιά της πανδημίας, όπου το σύνολο των Ελλήνων στράφηκε σε κατανάλωση στα σούπερ μάρκετ, δεδομένου ότι το σύνολο του λιανεμπορίου δεν λειτουργούσε λόγω του lockdown.
- Διαβάστε ακόμη: Πώς μία περιφερειακή αλυσίδα σούπερ μάρκετ σπάει τον κανόνα του κλάδου με 10πλάσιο συντελεστή κέρδους
Ασφαλές καταναλωτικό «καταφύγιο» τα σούπερ μάρκετ
Ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι τα σούπερ μάρκετ δεν εμφάνισαν κάμψη στον όγκο πωλήσεων τα έτη 2022 και 2023, δύο χρονιές με έντονο πληθωρισμό και παρά το γεγονός ότι αναλυτές της αγοράς προέβλεπαν συρρίκνωση του όγκου πωλήσεων στα βασικά αγαθά. τσι, παρά τις πιέσεις που δέχονται οι καταναλωτές και τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, συνεχίζουν να αγοράζουν με την ίδια ένταση (2022, 2023) και με μεγαλύτερη ένταση (2024,2025) από τα σούπερ μάρκετ, κάτι που αποτυπώνεται είτε στη σταθερότητα του όγκου πωλήσεων στην πρώτη περίπτωση, είτε στην αύξησή του στη δεύτερη περίπτωση.
Λόγοι που εξηγούν το ράλι πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ, είναι η μετακίνηση μέρους της κατανάλωσης από την εκτός σπιτιού, στην εντός σπιτιού με δεδομένη την ταυτόχρονη συρρίκνωση της εστίασης. Είναι χαρακτηριστικό, επίσης, ότι τα καταστήματα σούπερ μάρκετ χονδρικών πωλήσεων Cash & Carry, που διαθέτουν προϊόντα σε εστίαση, ξενοδοχεία και μικρά σημεία λιανικής, έχασαν τζίρο 2,3% το 2024 και φέτος περίπου 1%.
Οι λόγοι που φέρνουν την ανάπτυξη των σούπερ μάρκετ
Ένας ακόμα παράγοντας που ενισχύει την πορεία των σούπερ μάρκετ, είναι τα μικρά σημεία λιανικής κάτω των 100 τετραγωνικών μέτρων. Ενδεικτικό είναι ότι στα σούπερ μάρκετ σε συγκεκριμένες κατηγορίες βασικών αγαθών καταγράφεται φέτος ανάπτυξη των πωλήσεων σε τζίρο κατά 7% και αντίστοιχη μείωση -3% στα πολύ μικρά σημεία λιανικής, κυρίως σε περίπτερα και μικρά παντοπωλεία.
Είναι, επίσης, γεγονός ότι οι εξαγορές μικρότερων αλυσίδων από μεγαλύτερες έχει ως αποτέλεσμα την απόκτηση μικρών σούπερ μάρκετ, τα οποία είναι ανταγωνιστικά στα περίπτερα και τα παντοπωλεία, επενδύουν σε αυτά τα καταστήματα και κερδίζουν διαρκώς έδαφος. Τέλος, είναι χαρακτηριστικό ότι η παραδοσιακή λιανική (περίπτερα, παντοπωλεία) μειώθηκαν κατά περίπου 30% φέτος σε σύγκριση με πριν από 15 χρόνια πριν.