Το πρωτοχρονιάτικο τραπέζι φαίνεται ότι θα είναι ακριβότερη για την πλειονότητα των Ελλήνων καταναλωτών, καθώς οι αυξήσεις σε βασικά αγαθά και κυρίως στο κρέας πιέζουν σοβαρά τα νοικοκυριά. Ο Παναγιώτης Γεωργιάδης, εκπρόσωπος του «Νέου ΙΝΚΑ», περιγράφει μια δύσκολη οικονομική πραγματικότητα, όπου το παραδοσιακό γιορτινό τραπέζι για πολλούς γίνεται σχεδόν άπιαστο όνειρο. Οι αυξήσεις στα είδη πρώτης ανάγκης, η αβεβαιότητα για το 2026 και η πίεση που δέχονται τα χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα αναδεικνύουν τις κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις της περιόδου των γιορτών.
Ειδικότερα, όπως δήλωσε μιλώντας στην ΕΡΤ, ο δικηγόρος Παναγιώτης Γεωργιάδης, εκπρόσωπος καταναλωτών του «Νέου ΙΝΚΑ» το κόστος του εορταστικού τραπεζιού, έχει ξεφύγει από τις δυνατότητες των περισσότερων νοικοκυριών, σημειώνοντας ότι «το να διαθέσουν εκατοντάδες ή και χιλιάδες ευρώ για μία μόνο βραδιά αποτελεί άπιαστο όνειρο».
Σχολιάζοντας τον τιμοκατάλογο για ρεβεγιόν σε δημοφιλή εστιατόρια, που σε ορισμένες περιπτώσεις αγγίζουν ακόμη και τα 650 ευρώ το άτομο, δήλωσε: «Υπάρχει και ένα μικρό κομμάτι της κοινωνίας που μπορεί να τα διαθέσει. Όμως για τους περισσότερους καταναλωτές αυτά τα ποσά είναι απαγορευτικά».
Σύμφωνα με τον ίδιο, το φετινό πρωτοχρονιάτικο τραπέζι στο σπίτι είναι επίσης πιο ακριβό, κυρίως λόγω των αυξήσεων στο κρέας. «Το μοσχάρι έχει ανέβει σημαντικά, καθώς περίπου το 80% του μοσχαρίσιου κρέατος είναι εισαγόμενο. Όταν αυξάνονται οι τιμές στο εξωτερικό, αυτό μεταφέρεται αναγκαστικά και στην ελληνική αγορά», εξηγεί.
Ανοδική, όπως επισήμανε θα είναι η τιμή σε αρνί και κατσίκι, όπου οι αυξήσεις συνδέονται με τη μείωση του ζωικού κεφαλαίου και τα προβλήματα που προκάλεσε η ευλογιά, αλλά και με τη μεγαλύτερη ζήτηση των ημερών. «Υπάρχουν περιπτώσεις όπου κάποιοι εκμεταλλεύονται τη συγκυρία και “τσιμπάνε” τις τιμές», ανέφερε, τονίζοντας ότι οι τιμές κινούνται σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρσι.
Όσον αφορά το αν υπάρχει προοπτική αποκλιμάκωσης, ο κ. Γεωργιάδης εμφανίζεται επιφυλακτικός. «Η τάση αυτή είναι παγκόσμια. Δεν βλέπω άμεσα ουσιαστική μείωση των τιμών», τόνισε, παραπέμποντας σε διεθνή στοιχεία. Σχολιάζοντας στοιχεία της εταιρείας Deloitte, στις ΗΠΑ δείχνει οι Αμερικανοί καταναλωτές δαπάνησαν φέτος 10% λιγότερα χρήματα σε σχέση με πέρσι, ενώ το 57% δηλώνει απαισιόδοξο για τις οικονομικές προβλέψεις του 2026.
Αντίστοιχα, όπως είπε περίπου το 60% των Ελλήνων καταναλωτών δηλώνει απαισιόδοξο τόσο για την προσωπική του οικονομική κατάσταση όσο και για την πορεία της ελληνικής οικονομίας. «Πολλοί αισθάνονται φτωχοί, έχουν δηλαδή την υποκειμενική εικόνα της φτώχειας, κάτι που επηρεάζει άμεσα την κατανάλωση και την καθημερινότητά τους».
Τέλος, όσον αφορά τις τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ, δήλωσε: «Έχουμε μια σταθεροποίηση στις τιμές στα σούπερ μάρκετ, σε βασικά καταναλωτικά είδη. Βοήθησε σε αυτό και η συμφωνία για τη μείωση των κωδικών, αλλά δεν έλυσε το πρόβλημα».