Γ.Δ.
1454.98 +1,38%
ACAG
+0,61%
6.6
CENER
+0,66%
7.57
CNLCAP
+4,43%
8.25
DIMAND
-0,73%
9.54
OPTIMA
+3,89%
10.68
TITC
+2,49%
28.8
ΑΑΑΚ
+0,72%
7
ΑΒΑΞ
+2,60%
1.498
ΑΒΕ
+0,86%
0.471
ΑΔΜΗΕ
+0,91%
2.22
ΑΚΡΙΤ
-1,60%
0.925
ΑΛΜΥ
0,00%
2.8
ΑΛΦΑ
+1,04%
1.648
ΑΝΔΡΟ
+0,88%
6.86
ΑΡΑΙΓ
-0,98%
12.14
ΑΣΚΟ
-1,52%
2.6
ΑΣΤΑΚ
+1,63%
7.46
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+0,50%
8.1
ΑΤΤ
+0,45%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
+1,69%
2.4
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+2,16%
5.67
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.67
ΒΙΟΣΚ
+1,59%
1.28
ΒΙΟΤ
+2,19%
0.28
ΒΙΣ
-5,00%
0.19
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.46
ΓΕΒΚΑ
+1,21%
1.675
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,48%
16.5
ΔΑΑ
-0,81%
8.35
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
+1,59%
11.48
ΔΟΜΙΚ
+1,41%
4.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,72%
0.355
ΕΒΡΟΦ
-0,30%
1.675
ΕΕΕ
+1,63%
29.94
ΕΚΤΕΡ
-0,22%
4.55
ΕΛΒΕ
0,00%
4.94
ΕΛΙΝ
+1,25%
2.43
ΕΛΛ
0,00%
14.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+3,15%
2.62
ΕΛΠΕ
+1,33%
8.375
ΕΛΣΤΡ
-0,81%
2.44
ΕΛΤΟΝ
-3,47%
1.78
ΕΛΧΑ
+1,26%
1.928
ΕΝΤΕΡ
+0,13%
7.85
ΕΠΙΛΚ
-1,90%
0.155
ΕΠΣΙΛ
+18,81%
12
ΕΣΥΜΒ
+3,25%
1.27
ΕΤΕ
+1,85%
7.7
ΕΥΑΠΣ
+0,93%
3.25
ΕΥΔΑΠ
+0,35%
5.75
ΕΥΡΩΒ
+1,51%
2.02
ΕΧΑΕ
+1,77%
5.18
ΙΑΤΡ
0,00%
1.615
ΙΚΤΙΝ
+0,46%
0.44
ΙΛΥΔΑ
+10,61%
1.72
ΙΝΚΑΤ
+1,71%
5.05
ΙΝΛΙΦ
+3,75%
4.98
ΙΝΛΟΤ
+0,71%
1.134
ΙΝΤΕΚ
+1,45%
6.29
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,91%
4.44
ΙΝΤΕΤ
+4,35%
1.32
ΙΝΤΚΑ
+2,02%
3.54
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
-1,56%
1.58
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+0,32%
1.59
ΚΟΡΔΕ
+8,24%
0.552
ΚΟΥΑΛ
+3,36%
1.416
ΚΟΥΕΣ
+8,70%
6
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,45%
10.95
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
-1,07%
1.385
ΛΑΒΙ
+3,61%
0.86
ΛΑΜΔΑ
+2,20%
6.97
ΛΑΜΨΑ
+1,21%
33.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.13
ΛΕΒΚ
-2,86%
0.34
ΛΕΒΠ
+16,07%
0.39
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+2,16%
1.42
ΛΟΥΛΗ
+3,77%
2.75
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.055
ΜΕΒΑ
+2,53%
4.06
ΜΕΝΤΙ
+4,53%
3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
+2,13%
4.07
ΜΙΝ
-1,55%
0.635
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,08%
26.62
ΜΟΝΤΑ
+0,33%
3.07
ΜΟΤΟ
+1,17%
3.015
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+0,56%
28.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
+0,78%
1.95
ΜΠΤΚ
+6,67%
0.48
ΜΥΤΙΛ
+0,74%
38
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
+0,98%
1.035
ΞΥΛΚ
-4,71%
0.283
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+3,03%
0.34
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-0,89%
22.3
ΟΛΠ
+2,06%
24.75
ΟΛΥΜΠ
+1,05%
2.9
ΟΠΑΠ
+0,86%
16.42
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,02%
0.892
ΟΤΕ
+0,84%
14.34
ΟΤΟΕΛ
+0,79%
12.8
ΠΑΙΡ
+1,67%
1.22
ΠΑΠ
0,00%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,50%
3.98
ΠΕΤΡΟ
+0,94%
8.62
ΠΛΑΘ
+2,38%
4.09
ΠΛΑΚΡ
-0,65%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+0,52%
1.158
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+3,14%
4.6
ΡΕΒΟΙΛ
+0,32%
1.59
ΣΑΡ
+1,73%
11.78
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.379
ΣΙΔΜΑ
+1,01%
2
ΣΠΕΙΣ
-1,26%
7.84
ΣΠΙ
-1,39%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,72%
18.23
ΤΖΚΑ
-0,60%
1.65
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,59%
1.718
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
+1,37%
0.371
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.4
ΦΡΙΓΟ
+2,55%
0.322
ΦΡΛΚ
-1,57%
4.07
ΧΑΙΔΕ
-0,71%
0.695

Πάτρα – Πύργος: Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του αυτοκινητοδρόμου

Ο αυτοκινητόδρομος ΠάτραΠύργος, για τον οποίο σήμερα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κήρυξε την έναρξη των εργασιών, μήκους 74,5 χλμ, περιλαμβανόταν στο κατασκευαστικό αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης Μελέτης, Κατασκευής, Χρηματοδότησης, Λειτουργίας Συντήρησης και Εκμετάλλευσης του Αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα – Κόρινθος − Πάτρα – Πύργος − Τσακώνα η οποία κυρώθηκε με το ν. 3621/2007 (ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ) και είναι ενταγμένος στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο ανάπτυξης αυτοκινητοδρόμων. Το 2013 εξ αιτίας της οικονομικής κρίσης εξαιρέθηκε από το αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης προκειμένου κα κατασκευαστεί ως ενιαία σύμβαση με κατ’ αποκοπή τίμημα, όπως επισημαίνει σε ενημερωτικό σημείωμα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Η δημοπράτησή του έγινε τον Οκτώβριο του 2014.

Η κυβέρνηση που προέκυψε από τις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015 ακύρωσε το Μάρτιο του 2015 την προγραμματισμένη δημοπράτηση και προέβη στην κατάτμηση του έργου των 74,5 χλμ. σε οκτώ (8) τμήματα, τα οποία δημοπρατήθηκαν την περίοδο 2016-2017. Τον Απρίλιο και το Μάιο του 2019 υπεγράφησαν οι πέντε από τις οκτώ συμβάσεις, Ωστόσο καμία δεν σημείωσε ουσιαστική πρόοδο.

Aυτοκινητρόδρομος Πάτρα - Πύργος @AΠΕ- ΜΠΕ
Aυτοκινητρόδρομος Πάτρα – Πύργος
@AΠΕ- ΜΠΕ

Ενόψει της κατάστασης που είχε διαμορφωθεί έως και τον Ιούλιο του 2019, η οποία έθετε σε κίνδυνο την ολοκλήρωση του έργου με αρνητικές συνέπειες για το Ελληνικό Δημόσιο και την εξυπηρέτηση κατά τον πλέον ωφέλιμο τρόπο του Δημοσίου Συμφέροντος, λόγω των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η νέα Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών μόλις ανέλαβε καθήκοντα θέλησε να εξετάσει εναλλακτικές λύσεις για την εμπρόθεσμη ολοκλήρωση του έργου, χωρίς να δεσμεύεται από τετελεσμένες καταστάσεις. Στο πλαίσιο αυτό η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου αποδέχθηκε την πρόταση που υπέβαλε τον Οκτώβριο του 2019, ο Παραχωρησιούχος ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ κρίνοντας ως βέλτιστη την επιλογή επανένταξης του έργου στη Σύμβαση Παραχώρησης. Προς τούτο μάλιστα υπεγράφη στις 20/01/2020 Πλαίσιο Συναντίληψης μεταξύ Υπουργείου και Παραχωρησιούχου.

Ενέργειες προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Για την επανένταξη του τμήματος Πάτρα Πύργος στη Σύμβαση Παραχώρησης της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ απαιτήθηκε καταρχήν η σύμφωνη γνώμη της Γενικής Διεύθυνσης Εσωτερικής Αγοράς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG GROW). Προς τούτο υποβλήθηκε ερώτημα τον Μάιο του 2020 και η απάντηση της DG GROW τον Οκτώβριο του 2020 ήταν θετική. Ανάλογα θετική ήταν και απάντηση της DG COMP ως προς το θέμα της Κρατικής Ενίσχυσης. Η έγκριση της Κρατικής Ενίσχυσης (που έλαβε χώρα σε δύο στάδια Προγνωστοποίηση Κρατικής Ενίσχυσης το Νοέμβριο του 2020 και Γνωστοποίηση Κρατικής Ενίσχυσης τον Οκτώβριο του 2021) έγινε κατόπιν διαβούλευσης όλων των εμπλεκομένων Γενικών Διευθύνσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονταν και η Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής Ανάπτυξης (DG RΕGΙO) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η έγκριση της Κρατικής Ενίσχυσης εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής  δόθηκε το Δεκέμβριο του 2021.

Η Συμφωνία Τροποποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης για την επανένταξη του Πάτρα – Πύργος κυρώθηκε στη Βουλή με το άρθρο 82 του ν. 4876/2021. Η Έναρξη του Έργου κατασκευής του τμήματος Πάτρα – Πύργος τυπικά έλαβε χώρα στις 18/03/2022.

Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών είχε εγκριθεί από τον Ιανουάριο του 2022 η έγκριση Προδρόμων Εργασιών όπως η κατασκευή εργοταξιακών εγκαταστάσεων, η εισκόμιση εξοπλισμού για την κατασκευή, αρχαιολογικές έρευνες  κλπ.

Προθεσμίες

Η συνολική προθεσμία για την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος ανέρχεται σε 40 μήνες από την έναρξη της κατασκευής. Προβλέπεται και μια ενδιάμεση αποκλειστική τμηματική προθεσμία για την απόδοση στην κυκλοφορία του τμήματος Κάτω Αχαΐα – Πύργος μήκους 56 χλμ. εντός 36 μηνών από την έναρξη της κατασκευής. Επίσης, προβλέπονται ποινικές ρήτρες για την υπαίτια εκ μέρους του Παραχωρησιούχου υπέρβαση των ως άνω προθεσμιών συνολικού ύψους 22 εκατομμυρίων €.

Περιγραφή του έργου – Τεχνικά στοιχεία

  • Το μήκος της αρτηρίας είναι 74,5 χλμ. και του παράπλευρου και κάθετου δικτύου περί τα 124 χλμ. Συγκεκριμένα μήκος: παράπλευρου οδικού δικτύου 109 χλμ., κάθετου οδικού δικτύου 16 χλμ. και συνδετήριων οδών 483 μ.
  • Το πλάτος του οδοστρώματος της αρτηρίας είναι 21,3 μ.
  • Προβλέπονται οι εξής 8 Ανισόπεδοι κόμβοι: Ημικόμβος Μιντιλογλίου, Κόμβος ΒΙΠΕ, Κόμβος Κάτω Αχαΐας, Κόμβος Βάρδας, Κόμβος Κυλλήνης, Κόμβος Γαστούνης, Κόμβος Αμαλιάδας, Κόμβος Πύργου.
  • Προβλέπεται να κατασκευασθούν ή έχουν ήδη εν μέρει κατασκευασθεί 35 Κάτω Διαβάσεις, 27 Άνω Διαβάσεις και 13 Γέφυρες.
  • Σταθμοί Διοδίων, Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών και Κέντρα Εκμετάλλευσης Συντήρησης: Προβλέπεται η κατασκευή δύο Μετωπικών Σταθμών Διοδίων στην περιοχή Καμίνια της Αχαΐας μεταξύ των Α/Κ Βιομηχανικής Περιοχής Πατρών (ΒΙΠΕ) και Α/Κ Κάτω Αχαΐας και στην περιοχή μεταξύ Αμαλιάδας και Πύργου. Επίσης, προβλέπεται η κατασκευή πλευρικών σταθμών Διοδίων στους Α/Κ Κάτω Αχαΐας και Αμαλιάδας, καθώς και η κατασκευή δύο αμφίπλευρων ΣΕΑ, στην περιοχή Καρέϊκων Αχαΐας και Πύργου.
  • Το υβριδικό σύστημα αναλογικής χρέωσης διοδίων τελών για τους χρήστες του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα θα εγκατασταθεί και στο νέο αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος.
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!