Γ.Δ.
1024.75 +0,91%
ACAG
0,00%
13.42
CENER
+2,31%
3.765
CNLCAP
-0,65%
7.65
DIMAND
-0,36%
13.95
TITC
0,00%
14.44
ΑΑΑΚ
+5,26%
10
ΑΑΑΠ
+18,97%
6.9
ΑΒΑΞ
+4,84%
0.953
ΑΒΕ
-4,10%
0.514
ΑΔΜΗΕ
+2,15%
1.992
ΑΕΓΕΚ
0,00%
0.035
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.5
ΑΛΜΥ
+3,14%
2.135
ΑΛΦΑ
+1,21%
1.2145
ΑΝΔΡΟ
+1,56%
6.5
ΑΝΕΚ
+2,63%
0.195
ΑΝΕΠ
0,00%
0.072
ΑΝΕΠΟ
0,00%
0.264
ΑΡΑΙΓ
-0,62%
6.39
ΑΣΚΟ
-0,46%
2.15
ΑΣΤΑΚ
+0,26%
7.64
ΑΤΕΚ
0,00%
0.33
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
4.7
ΑΤΤ
-2,92%
0.1464
ΑΤΤΙΚΑ
+0,42%
2.39
ΒΑΡΓ
0,00%
0.11
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.18
ΒΙΟ
+0,87%
4.64
ΒΙΟΚΑ
-1,84%
1.6
ΒΙΟΣΚ
-0,29%
0.692
ΒΙΟΤ
+4,00%
0.26
ΒΙΣ
-9,68%
0.28
ΒΙΣΔ
0,00%
0.7
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.2
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.25
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+2,12%
12.52
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.2
ΔΕΗ
+1,79%
7.4
ΔΙΟΝ
0,00%
0.11
ΔΟΜΙΚ
-0,97%
0.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,30%
0.34
ΕΒΡΟΦ
+1,75%
0.816
ΕΕΕ
-0,63%
22.1
ΕΚΤΕΡ
+2,19%
1.635
ΕΛΒΕ
0,00%
4.82
ΕΛΒΙΟ
0,00%
2.6
ΕΛΓΕΚ
0,00%
0.41
ΕΛΙΝ
-4,17%
1.84
ΕΛΛ
+0,88%
17.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-4,81%
2.08
ΕΛΠΕ
+2,10%
7.78
ΕΛΣΤΡ
+4,13%
2.52
ΕΛΤΟΝ
+1,34%
2.27
ΕΛΧΑ
-0,45%
1.762
ΕΝΤΕΡ
+1,81%
3.93
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.135
ΕΠΣΙΛ
-0,89%
6.68
ΕΣΥΜΒ
+1,59%
0.64
ΕΤΕ
+0,81%
4.35
ΕΥΑΠΣ
-0,84%
3.55
ΕΥΔΑΠ
+0,14%
7
ΕΥΡΩΒ
+0,88%
1.2015
ΕΧΑΕ
+2,09%
3.9
ΙΑΤΡ
0,00%
1.68
ΙΚΤΙΝ
+1,06%
0.574
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.17
ΙΝΚΑΤ
-4,05%
1.516
ΙΝΚΑΤΔ
0,00%
0.368
ΙΝΛΙΦ
-1,55%
3.8
ΙΝΛΟΤ
0,00%
0.64
ΙΝΤΕΚ
-0,53%
3.73
ΙΝΤΕΡΚΟ
-3,03%
6.4
ΙΝΤΕΤ
+1,42%
1.075
ΙΝΤΚΑ
-0,87%
1.822
ΚΑΜΠ
0,00%
2.48
ΚΑΡΕΛ
0,00%
312
ΚΕΚΡ
-0,80%
1.242
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.2
ΚΛΜ
+2,61%
0.708
ΚΟΡΔΕ
+1,84%
0.499
ΚΟΥΑΛ
0,00%
0.489
ΚΟΥΕΣ
-1,33%
5.18
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.216
ΚΡΙ
+1,31%
6.2
ΚΤΗΛΑ
+5,42%
1.75
ΚΥΡΙΟ
-3,93%
1.1
ΛΑΒΙ
-1,75%
0.448
ΛΑΜΔΑ
+0,49%
6.13
ΛΑΜΨΑ
0,00%
20.6
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.94
ΛΕΒΚ
0,00%
0.226
ΛΕΒΠ
0,00%
0.266
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.15
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.065
ΛΟΥΛΗ
-0,40%
2.49
ΛΥΚ
-0,40%
2.52
ΜΑΘΙΟ
-2,05%
0.715
ΜΕΒΑ
-2,92%
2.66
ΜΕΝΤΙ
-2,79%
3.49
ΜΕΡΚΟ
-1,26%
47.2
ΜΙΓ
-7,98%
0.045
ΜΙΝ
0,00%
0.488
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,62%
22.68
ΜΟΝΤΑ
+2,79%
0.736
ΜΟΤΟ
-0,43%
2.32
ΜΟΥΖΚ
+1,45%
0.702
ΜΠΕΛΑ
+1,19%
16.97
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
2.25
ΜΠΟΚΑ
0,00%
0.026
ΜΠΟΠΑ
0,00%
0.057
ΜΠΡΙΚ
-0,26%
1.955
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+2,94%
24.5
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.3
ΝΑΥΠ
0,00%
1.12
ΞΥΛΚ
+0,89%
0.227
ΞΥΛΠ
0,00%
0.24
ΟΛΘ
+1,25%
24.3
ΟΛΠ
-0,34%
17.38
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.1
ΟΠΑΠ
+2,65%
13.96
ΟΤΕ
-0,40%
14.94
ΟΤΟΕΛ
+0,19%
10.3
ΠΑΙΡ
+2,65%
0.93
ΠΑΠ
-0,40%
2.48
ΠΕΙΡ
+2,80%
1.871
ΠΕΤΡΟ
0,00%
6.1
ΠΛΑΘ
+0,11%
4.4
ΠΛΑΙΣ
0,00%
4.58
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.5
ΠΡΔ
0,00%
0.59
ΠΡΕΜΙΑ
+1,83%
1.115
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.95
ΠΡΟΦ
+7,47%
3.095
ΡΕΒΟΙΛ
+1,16%
1.31
ΣΑΡ
-2,01%
7.3
ΣΑΡΑΝ
-9,32%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.0245
ΣΕΝΤΡ
-1,32%
0.3
ΣΙΔΜΑ
+2,40%
2.56
ΣΠΕΙΣ
-0,32%
6.24
ΣΠΙ
-0,32%
0.63
ΣΠΥΡ
-5,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,79%
20.44
ΤΖΚΑ
+2,13%
1.92
ΤΡΑΣΤΟΡ
-1,94%
1.01
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.236
ΦΙΕΡ
-0,45%
0.446
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.4
ΦΡΙΓΟ
+3,77%
0.11
ΦΡΛΚ
+0,27%
3.71
ΦΦΓΚΡΠ
0,00%
4.8
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.53
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!

Η άνοδος και η πτώση της Black Friday στην Ελλάδα

Μπορεί τυπικά σήμερα με τη Cyber Monday να κλείνει στον υπόλοιπο κόσμο ο μικρός κύκλος της Black Friday, όμως στην Ελλάδα η εκπτωτική περίοδος που ξεκίνησε εμπορικά από τις μεγάλες αλυσίδες στις 13 Νοεμβρίου -και διαφημιστικά αρκετές ημέρες νωρίτερα- μπαίνει ήδη στην τρίτη της εβδομάδα, με προσφορές «για όσους δεν πρόλαβαν». Πρόκειται για μια περίοδο στην οποία από το 2016 και μετά, κυρίως οι τρεις, τέσσερις μεγάλοι παίκτες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών είχαν βρει φλέβα χρυσού. Το διάστημα που διαρκούσε η Black Friday είχε ξεπεράσει οποιαδήποτε εκπτωτική ή εορταστική περίοδο είχαν στο παρελθόν. Φέτος, όμως, παρά τις προσδοκίες, το… καλάθι αποδείχθηκε μικρότερο απ’ ό,τι περίμεναν.

Επίσημα στοιχεία δεν υπάρχουν, όπως δεν υπήρχαν στο παρελθόν. Οι μεγάλοι παίκτες κρατούν κλειστά τα χαρτιά τους και συνήθως -τουλάχιστον μέχρι και πέρυσι- μιλούσαν για μία πολύ έντονη και πιεστική περίοδο, που όμως γέμιζε τα ταμεία. Αντίθετα, οι μικρότεροι παίκτες και οι φορείς έκαναν λόγο για «πολύ κακό για το τίποτα». Όπως και να έχει, στη φετινή, την πρώτη μετά covid, Black Friday, δεν είδαμε ούτε τις ουρές του κόσμου έξω από τα φυσικά καταστήματα ούτε τα γρήγορα «εξαντλήθηκαν», που βλέπαμε τις προηγούμενες χρονιές στα ηλεκτρονικά καταστήματα.

Τι έδειξε το Google Trends

Η εκτίμηση ότι η φετινή Black Friday ήταν πιο υποτονική σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές προκύπτει και από τις ηλεκτρονικές έρευνες που πραγματοποίησαν οι καταναλωτές στην Ελλάδα. Σύμφωνα με το Google Trends, την εφαρμογή της κορυφαίας μηχανής εύρεσης που καταγράφει τις τάσεις πάνω σε μία αναζήτηση, το ενδιαφέρον των καταναλωτών είναι το χαμηλότερο από το 2016, που ήταν η πρώτη χρονιά που ο «θεσμός» της Black Friday ξεκίνησε και στην Ελλάδα.

Όπως φαίνεται και από τον σχετικό πίνακα, από το 2016 έως το 2019 είχαμε μία ανοδική τετραετία, ενώ στην τριετία που ακολούθησε έως σήμερα η πορεία είναι πτωτική. Συγκεκριμένα, με «άριστα» το 100, το ενδιαφέρον των Ελλήνων καταναλωτών διαμορφώθηκε στο 60 τον Νοέμβριο του 2016, ανέβηκε ελαφρά ένα χρόνο αργότερα στο 66, σκαρφάλωσε στο 88 τον Νοέμβριο του 2018 και το 2019 έπιασε την κορυφή. Στον πρώτο χρόνο της πανδημίας, σύμφωνα με το Google Trends, η τιμή του «δείκτη ενδιαφέροντος» φαίνεται να μειώθηκε στο 70, πέρυσι ακόμη περισσότερο στο 52 και φέτος, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία, στο 51.

Πολλά μπορεί να εικάσει κάποιος για το ξεφούσκωμα του ενδιαφέροντος των καταναλωτών γύρω από την Black Friday. Το φετινό φθινόπωρο, αν και είναι το πρώτο κανονικότητας από υγειονομικής άποψης, δεν είναι καθόλου κανονικό από οικονομικής. Οι καταναλωτές έχουν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα που προέκυψαν από τις πληθωριστικές πιέσεις και κυρίως την αβεβαιότητα σε ό,τι αφορά τα ενεργειακά κόστη του χειμώνα.

Σε επίπεδο προσφορών και εκπτώσεων Black Friday, σε αρκετές περιπτώσεις η εικόνα επίσης ήταν απογοητευτική. Μια απλή έρευνα στην εξέλιξη τιμής του Skroutz έδειχνε κυρίως τρία πράγματα: πρώτον, η αρχική τιμή ήταν συνήθως εξωπραγματική, δηλαδή το προϊόν προσφοράς δεν είχε φτάσει ποτέ στη συγκεκριμένη ανώτερη τιμή. Δεύτερον, η τιμή προσφοράς δεν ήταν η χαμηλότερη που μπορούσες να βρεις στην αγορά. Τρίτον, σε προγενέστερες μη εκπτωτικές περιόδους αρκετά προϊόντα είχαν βρεθεί σε χαμηλότερες τιμές απ’ ό,τι αυτές της περιόδου της Black Friday.

Το αν οι λόγοι είναι καθαρά οικονομικής φύσης ή λάθους εμπορικής πολιτικής, θα το δείξει ο χρόνος. Μέχρι τον επόμενο Νοέμβριο οι μεγάλοι παίκτες, που είναι κι αυτοί που έχουν τις υψηλότερες προσδοκίες από την Black Friday, θα πρέπει να μελετήσουν τι δεν πήγε καλά ή τι δεν έκαναν οι ίδιοι σωστά, ώστε να ανακάμψει το ενδιαφέρον των καταναλωτών.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!