Γ.Δ.
1406.91 -2,19%
ACAG
-2,20%
5.77
CENER
-1,55%
8.91
CNLCAP
-1,33%
7.4
DIMAND
+0,49%
8.25
NOVAL
-1,97%
2.733
OPTIMA
-2,32%
11.78
TITC
-3,10%
29.7
ΑΑΑΚ
0,00%
5.9
ΑΒΑΞ
-2,85%
1.434
ΑΒΕ
-2,44%
0.44
ΑΔΜΗΕ
-2,32%
2.105
ΑΚΡΙΤ
-16,67%
0.75
ΑΛΜΥ
-4,42%
2.7
ΑΛΦΑ
-4,79%
1.54
ΑΝΔΡΟ
-1,81%
6.5
ΑΡΑΙΓ
-2,08%
11.3
ΑΣΚΟ
+1,14%
2.67
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.8
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.44
ΑΤΤ
-3,10%
10.95
ΑΤΤΙΚΑ
-2,13%
2.3
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-3,23%
6
ΒΙΟΚΑ
-4,40%
2.39
ΒΙΟΣΚ
-1,86%
1.32
ΒΙΟΤ
0,00%
0.256
ΒΙΣ
-7,19%
0.142
ΒΟΣΥΣ
-3,28%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-3,06%
1.425
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,36%
16.42
ΔΑΑ
-2,61%
7.9
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.62
ΔΕΗ
-3,37%
10.6
ΔΟΜΙΚ
-4,88%
3.9
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,44%
0.32
ΕΒΡΟΦ
-5,50%
1.46
ΕΕΕ
-0,75%
31.56
ΕΚΤΕΡ
-3,70%
4.17
ΕΛΒΕ
+4,00%
5.2
ΕΛΙΝ
-0,88%
2.25
ΕΛΛ
-1,80%
13.65
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,51%
2.33
ΕΛΠΕ
-2,78%
8.03
ΕΛΣΤΡ
-2,26%
2.16
ΕΛΤΟΝ
-4,15%
1.664
ΕΛΧΑ
-2,87%
1.83
ΕΝΤΕΡ
+0,13%
7.87
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-1,49%
1.32
ΕΤΕ
-1,10%
7.89
ΕΥΑΠΣ
-0,64%
3.11
ΕΥΔΑΠ
-2,44%
5.6
ΕΥΡΩΒ
-4,70%
2.047
ΕΧΑΕ
-1,39%
4.98
ΙΑΤΡ
-6,42%
1.53
ΙΚΤΙΝ
-2,72%
0.3575
ΙΛΥΔΑ
-2,96%
1.64
ΙΝΚΑΤ
-1,79%
4.94
ΙΝΛΙΦ
-1,88%
4.7
ΙΝΛΟΤ
+0,54%
1.114
ΙΝΤΕΚ
-4,78%
5.58
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
4.66
ΙΝΤΕΤ
-1,68%
1.17
ΙΝΤΚΑ
-0,90%
3.29
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
-0,60%
332
ΚΕΚΡ
-3,42%
1.27
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,27%
1.56
ΚΟΡΔΕ
-3,78%
0.483
ΚΟΥΑΛ
-5,17%
1.138
ΚΟΥΕΣ
-2,24%
5.24
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-2,78%
10.5
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.79
ΚΥΡΙΟ
+1,72%
1.185
ΛΑΒΙ
-1,00%
0.89
ΛΑΜΔΑ
-1,52%
6.5
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36.8
ΛΑΝΑΚ
-0,52%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.276
ΛΕΒΠ
0,00%
0.292
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
-1,46%
1.35
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.67
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.928
ΜΕΒΑ
-0,51%
3.88
ΜΕΝΤΙ
-1,08%
2.75
ΜΕΡΚΟ
0,00%
47
ΜΙΓ
+0,26%
3.785
ΜΙΝ
-3,61%
0.48
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-2,87%
24.4
ΜΟΝΤΑ
+2,65%
3.48
ΜΟΤΟ
-3,11%
2.8
ΜΟΥΖΚ
-2,17%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-2,59%
25.62
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.4
ΜΠΡΙΚ
-2,13%
1.835
ΜΠΤΚ
0,00%
0.64
ΜΥΤΙΛ
-2,01%
35.12
ΝΑΚΑΣ
-2,94%
2.64
ΝΑΥΠ
-2,49%
0.94
ΞΥΛΚ
-0,77%
0.258
ΞΥΛΠ
0,00%
0.494
ΟΛΘ
+1,43%
21.3
ΟΛΠ
-1,38%
25
ΟΛΥΜΠ
-2,76%
2.47
ΟΠΑΠ
-0,60%
14.83
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,08%
0.92
ΟΤΕ
-0,95%
13.55
ΟΤΟΕΛ
-1,21%
11.44
ΠΑΙΡ
+1,38%
1.1
ΠΑΠ
-1,61%
2.45
ΠΕΙΡ
-4,26%
3.6
ΠΕΤΡΟ
-3,34%
8.1
ΠΛΑΘ
-1,40%
3.86
ΠΛΑΚΡ
+2,00%
15.3
ΠΡΔ
0,00%
0.276
ΠΡΕΜΙΑ
-2,77%
1.124
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-3,26%
4.595
ΡΕΒΟΙΛ
-5,14%
1.57
ΣΑΡ
-1,61%
11
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
-3,43%
0.338
ΣΙΔΜΑ
-0,55%
1.82
ΣΠΕΙΣ
-2,68%
6.54
ΣΠΙ
-5,59%
0.642
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
-0,85%
18.6
ΤΖΚΑ
-1,05%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,78%
1.66
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-2,50%
7.8
ΦΡΙΓΟ
-3,70%
0.208
ΦΡΛΚ
-3,23%
3.9
ΧΑΙΔΕ
-9,85%
0.595

Η άνοδος και η πτώση της Black Friday στην Ελλάδα

Μπορεί τυπικά σήμερα με τη Cyber Monday να κλείνει στον υπόλοιπο κόσμο ο μικρός κύκλος της Black Friday, όμως στην Ελλάδα η εκπτωτική περίοδος που ξεκίνησε εμπορικά από τις μεγάλες αλυσίδες στις 13 Νοεμβρίου -και διαφημιστικά αρκετές ημέρες νωρίτερα- μπαίνει ήδη στην τρίτη της εβδομάδα, με προσφορές «για όσους δεν πρόλαβαν». Πρόκειται για μια περίοδο στην οποία από το 2016 και μετά, κυρίως οι τρεις, τέσσερις μεγάλοι παίκτες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών είχαν βρει φλέβα χρυσού. Το διάστημα που διαρκούσε η Black Friday είχε ξεπεράσει οποιαδήποτε εκπτωτική ή εορταστική περίοδο είχαν στο παρελθόν. Φέτος, όμως, παρά τις προσδοκίες, το… καλάθι αποδείχθηκε μικρότερο απ’ ό,τι περίμεναν.

Επίσημα στοιχεία δεν υπάρχουν, όπως δεν υπήρχαν στο παρελθόν. Οι μεγάλοι παίκτες κρατούν κλειστά τα χαρτιά τους και συνήθως -τουλάχιστον μέχρι και πέρυσι- μιλούσαν για μία πολύ έντονη και πιεστική περίοδο, που όμως γέμιζε τα ταμεία. Αντίθετα, οι μικρότεροι παίκτες και οι φορείς έκαναν λόγο για «πολύ κακό για το τίποτα». Όπως και να έχει, στη φετινή, την πρώτη μετά covid, Black Friday, δεν είδαμε ούτε τις ουρές του κόσμου έξω από τα φυσικά καταστήματα ούτε τα γρήγορα «εξαντλήθηκαν», που βλέπαμε τις προηγούμενες χρονιές στα ηλεκτρονικά καταστήματα.

Τι έδειξε το Google Trends

Η εκτίμηση ότι η φετινή Black Friday ήταν πιο υποτονική σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές προκύπτει και από τις ηλεκτρονικές έρευνες που πραγματοποίησαν οι καταναλωτές στην Ελλάδα. Σύμφωνα με το Google Trends, την εφαρμογή της κορυφαίας μηχανής εύρεσης που καταγράφει τις τάσεις πάνω σε μία αναζήτηση, το ενδιαφέρον των καταναλωτών είναι το χαμηλότερο από το 2016, που ήταν η πρώτη χρονιά που ο «θεσμός» της Black Friday ξεκίνησε και στην Ελλάδα.

Όπως φαίνεται και από τον σχετικό πίνακα, από το 2016 έως το 2019 είχαμε μία ανοδική τετραετία, ενώ στην τριετία που ακολούθησε έως σήμερα η πορεία είναι πτωτική. Συγκεκριμένα, με «άριστα» το 100, το ενδιαφέρον των Ελλήνων καταναλωτών διαμορφώθηκε στο 60 τον Νοέμβριο του 2016, ανέβηκε ελαφρά ένα χρόνο αργότερα στο 66, σκαρφάλωσε στο 88 τον Νοέμβριο του 2018 και το 2019 έπιασε την κορυφή. Στον πρώτο χρόνο της πανδημίας, σύμφωνα με το Google Trends, η τιμή του «δείκτη ενδιαφέροντος» φαίνεται να μειώθηκε στο 70, πέρυσι ακόμη περισσότερο στο 52 και φέτος, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία, στο 51.

Πολλά μπορεί να εικάσει κάποιος για το ξεφούσκωμα του ενδιαφέροντος των καταναλωτών γύρω από την Black Friday. Το φετινό φθινόπωρο, αν και είναι το πρώτο κανονικότητας από υγειονομικής άποψης, δεν είναι καθόλου κανονικό από οικονομικής. Οι καταναλωτές έχουν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα που προέκυψαν από τις πληθωριστικές πιέσεις και κυρίως την αβεβαιότητα σε ό,τι αφορά τα ενεργειακά κόστη του χειμώνα.

Σε επίπεδο προσφορών και εκπτώσεων Black Friday, σε αρκετές περιπτώσεις η εικόνα επίσης ήταν απογοητευτική. Μια απλή έρευνα στην εξέλιξη τιμής του Skroutz έδειχνε κυρίως τρία πράγματα: πρώτον, η αρχική τιμή ήταν συνήθως εξωπραγματική, δηλαδή το προϊόν προσφοράς δεν είχε φτάσει ποτέ στη συγκεκριμένη ανώτερη τιμή. Δεύτερον, η τιμή προσφοράς δεν ήταν η χαμηλότερη που μπορούσες να βρεις στην αγορά. Τρίτον, σε προγενέστερες μη εκπτωτικές περιόδους αρκετά προϊόντα είχαν βρεθεί σε χαμηλότερες τιμές απ’ ό,τι αυτές της περιόδου της Black Friday.

Το αν οι λόγοι είναι καθαρά οικονομικής φύσης ή λάθους εμπορικής πολιτικής, θα το δείξει ο χρόνος. Μέχρι τον επόμενο Νοέμβριο οι μεγάλοι παίκτες, που είναι κι αυτοί που έχουν τις υψηλότερες προσδοκίες από την Black Friday, θα πρέπει να μελετήσουν τι δεν πήγε καλά ή τι δεν έκαναν οι ίδιοι σωστά, ώστε να ανακάμψει το ενδιαφέρον των καταναλωτών.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!