Γ.Δ.
1448.7 +0,06%
ACAG
+1,54%
6.6
CENER
+1,75%
7.57
CNLCAP
+2,96%
6.95
DIMAND
-0,10%
9.68
OPTIMA
+3,70%
10.66
TITC
-0,53%
28.2
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,40%
1.484
ΑΒΕ
+0,61%
0.494
ΑΔΜΗΕ
-0,89%
2.23
ΑΚΡΙΤ
+1,10%
0.92
ΑΛΜΥ
0,00%
2.8
ΑΛΦΑ
-2,40%
1.627
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.8
ΑΡΑΙΓ
-0,24%
12.3
ΑΣΚΟ
-0,38%
2.65
ΑΣΤΑΚ
-1,08%
7.32
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+6,37%
8.02
ΑΤΤ
-0,44%
11.25
ΑΤΤΙΚΑ
+1,27%
2.39
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-0,69%
5.73
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.65
ΒΙΟΣΚ
+0,41%
1.225
ΒΙΟΤ
0,00%
0.274
ΒΙΣ
0,00%
0.182
ΒΟΣΥΣ
-4,00%
2.4
ΓΕΒΚΑ
-3,89%
1.605
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,96%
16.44
ΔΑΑ
+0,12%
8.458
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,53%
11.36
ΔΟΜΙΚ
+1,45%
4.545
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,29%
0.349
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.69
ΕΕΕ
0,00%
29.5
ΕΚΤΕΡ
+3,31%
4.365
ΕΛΒΕ
0,00%
4.88
ΕΛΙΝ
0,00%
2.41
ΕΛΛ
-1,39%
14.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,97%
2.595
ΕΛΠΕ
-0,36%
8.28
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.48
ΕΛΤΟΝ
+0,43%
1.868
ΕΛΧΑ
-1,02%
1.95
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.86
ΕΠΙΛΚ
+9,79%
0.157
ΕΠΣΙΛ
+5,10%
10.1
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.245
ΕΤΕ
+1,92%
7.656
ΕΥΑΠΣ
-0,61%
3.25
ΕΥΔΑΠ
-0,86%
5.75
ΕΥΡΩΒ
+1,64%
2.017
ΕΧΑΕ
-1,91%
5.13
ΙΑΤΡ
-0,61%
1.64
ΙΚΤΙΝ
-1,76%
0.447
ΙΛΥΔΑ
-3,03%
1.6
ΙΝΚΑΤ
-0,60%
5
ΙΝΛΙΦ
-0,83%
4.78
ΙΝΛΟΤ
-2,56%
1.14
ΙΝΤΕΚ
-2,66%
6.23
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,91%
4.38
ΙΝΤΕΤ
+3,24%
1.275
ΙΝΤΚΑ
-0,70%
3.525
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
-0,63%
1.585
ΚΕΠΕΝ
+9,89%
2
ΚΛΜ
-1,88%
1.565
ΚΟΡΔΕ
-2,59%
0.526
ΚΟΥΑΛ
-3,23%
1.38
ΚΟΥΕΣ
-1,93%
5.59
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,91%
11.1
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
+2,14%
1.43
ΛΑΒΙ
-1,05%
0.846
ΛΑΜΔΑ
-1,56%
6.92
ΛΑΜΨΑ
+1,85%
33
ΛΑΝΑΚ
+3,64%
1.14
ΛΕΒΚ
0,00%
0.352
ΛΕΒΠ
0,00%
0.368
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
+2,55%
2.82
ΜΑΘΙΟ
-0,47%
1.06
ΜΕΒΑ
+2,33%
3.96
ΜΕΝΤΙ
+1,03%
2.95
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
+1,02%
3.95
ΜΙΝ
+2,36%
0.65
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,79%
27.28
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.02
ΜΟΤΟ
-0,99%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.74
ΜΠΕΛΑ
+1,14%
28.38
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
+0,77%
1.96
ΜΠΤΚ
0,00%
0.45
ΜΥΤΙΛ
-1,29%
38.3
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+0,49%
1.035
ΞΥΛΚ
-1,00%
0.297
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
-2,40%
0.326
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
0,00%
22.4
ΟΛΠ
+0,61%
24.9
ΟΛΥΜΠ
-1,03%
2.87
ΟΠΑΠ
-0,42%
16.58
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.878
ΟΤΕ
-0,97%
14.28
ΟΤΟΕΛ
-0,16%
12.86
ΠΑΙΡ
-1,64%
1.2
ΠΑΠ
-0,38%
2.61
ΠΕΙΡ
0,00%
4
ΠΕΤΡΟ
-0,69%
8.6
ΠΛΑΘ
-0,74%
4.04
ΠΛΑΚΡ
+0,65%
15.6
ΠΡΔ
0,00%
0.3
ΠΡΕΜΙΑ
+0,34%
1.164
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-1,69%
4.37
ΡΕΒΟΙΛ
+0,31%
1.63
ΣΑΡ
+1,02%
11.88
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-0,53%
0.378
ΣΙΔΜΑ
-1,94%
2.02
ΣΠΕΙΣ
+0,80%
7.6
ΣΠΙ
-3,90%
0.74
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-1,04%
18.11
ΤΖΚΑ
-4,48%
1.6
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.12
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,92%
1.73
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
+1,39%
0.366
ΦΛΕΞΟ
-3,03%
8
ΦΡΙΓΟ
+1,27%
0.318
ΦΡΛΚ
+0,12%
4.175
ΧΑΙΔΕ
+2,29%
0.67

Επ. Ανταγωνισμού: Επιζητεί τον έλεγχο κολοσσών, όπως οι Google – Apple

Άλλη μια προσπάθεια επαύξησης των αρμοδιοτήτων της επιχειρεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Αυτή τη φορά επιχειρεί να ελέγξει την αγορά των τηλεπικοινωνιών (και όχι μόνον), μέσω μιας πρότασης ρύθμισης η οποία θα αφορά στις ηλεκτρονικές αγορές και πλατφόρμες.

Ειδικότερα η Επιτροπή Ανταγωνισμού προτείνει την τροποποίηση του ν. 3959/2011 με την προσθήκη ενός νέου άρθρου -το ονομάζει 2Α- και το οποίο έρχεται να προστεθεί στο άρθρο 2 που ρυθμίζει ζητήματα κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης στην αγορά. Σύμφωνα με τη σχετική πρόταση ρύθμισης θα «απαγορεύεται η καταχρηστική εκμετάλλευση της δεσπόζουσας θέσης που διαθέτει επιχείρηση σε οικοσύστημα δομικής σημασίας για τον ανταγωνισμό στην ελληνική επικράτεια». Κατά συνέπεια οι επιχειρήσεις που λειτουργούν «οικοσυστήματα δομικής σημασίας» -όπως χαρακτηρίζονται οι ηλεκτρονικές αγορές- θα εντάσσονται στους όρους και κανόνες ανταγωνισμού της Επιτροπής Ανταγωνισμού

Η πρόταση νόμου δεν εστιάζεται μόνον στους εγχώριους παρόχους αλλά περιλαμβάνει κάθε επιχείρηση που παρουσιάζει κύκλο εργασιών άνω των 300 εκατ. ευρώ σε παγκόσμιο επίπεδο. Υπό την έννοια αυτή, στην προτεινόμενη ρύθμιση υπάγονται όλα τα μεγάλα ονόματα της ψηφιακής οικονομίας, όπως Google, Apple, Uber κ.λπ.

Η πρωτοβουλία ωστόσο αυτή της Επιτροπής Ανταγωνισμού έχει προβληματίσει την κυβέρνηση καθώς έρχεται σε μια περίοδο που η Ευρωπαϊκή Ένωση ακόμη δεν έχει αποφασίσει για το πως θα χειριστεί τα τις ψηφιακές πλατφόρμες του πλανήτη. Μάλιστα τώρα συζητείται η πρόταση ενός νέου Κανονισμού που θα ισχύσει σε Ευρωπαϊκό Επίπεδο. Ο νέος κανονισμός εφόσον τελικά προχωρήσει αφορά «στις διεκδικήσιμες και δίκαιες αγορές στον ψηφιακό τομέα, (Regulation on contestable and fair markets in the digital sector)», που είναι γνωστότερος ως Digital Markets Act.

Στις σχετικές συζητήσεις που γίνονται συμμετέχουν τόσο στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης, όσο και της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Είναι δε απορίας άξιο πως η ελληνική πλευρά έρχεται να προλάβει την κοινοτική με μια τέτοια ρύθμιση. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού επιχειρεί να βγει «μπροστά» και να δημιουργήσει κάποιο διεθνές προηγούμενο.

Ωστόσο πολλοί διαβλέπουν πίσω από την πρωτοβουλία αυτή, μια «κερκόπορτα» που θέλει να δημιουργήσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού προκειμένου να αποκτήσει πρόσβαση στη ρύθμιση του ανταγωνισμού στις κλαδικές αγορές, όπου σήμερα δεν έχει τον έλεγχο (π.χ. τηλεπικοινωνίες, ενέργεια, λιμένες, τρένα κ.ο.κ.). Ο βασικός στόχος είναι δε οι τηλεπικοινωνίες, μια αγορά που υπό μια έννοια συνιστά «ηλεκτρονική αγορά» αφού πάνω της βασίζονται η διανομή περιεχομένου, αγαθών, υπηρεσιών, ακόμη και έτοιμου φαγητού όπως δείχνουν τα παραδείγματα της Wolt, της e-food κ.ο.κ.

Υπενθυμίζεται ότι και στο παρελθόν η Επιτροπή Ανταγωνισμού διεκδίκησε την αρμοδιότητα ελέγχου του ανταγωνισμού στις τηλεπικοινωνίες, αλλά ανεπιτυχώς. Η κυβέρνηση, με το νόμο 4727/2020 περί Ψηφιακής Διακυβέρνησης της χώρας, έδωσε απάντηση στο θέμα, αφήνοντας στα «κρύα του λουτρού» την ηγεσία της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Η κυβέρνηση διατήρησε το υφιστάμενο καθεστώς ως είχε στο παρελθόν.

Η προτεινόμενη ρύθμιση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, σχετικά με τη ρύθμιση του ανταγωνισμού που έχει σταλεί στα διάφορα συναρμόδια υπουργεία για σχολιασμό είναι η εξής:

«Άρθρο 2Α

Κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης σε οικοσύστημα δομικής σημασίας για τον ανταγωνισμό – Προσθήκη άρθρου 2Α στον ν. 3959/2011

1. Απαγορεύεται η καταχρηστική εκμετάλλευση της δεσπόζουσας θέσης που
διαθέτει επιχείρηση σε οικοσύστημα δομικής σημασίας για τον
ανταγωνισμό στην ελληνική επικράτεια.

2.Για τον έλεγχο της εφαρμογής της παρ.1 η Επιτροπή Ανταγωνισμού λαμβάνει υπόψη ιδίως το επιχειρηματικό μοντέλο του οικοσυστήματος, τους κανόνες που διέπουν τις σχέσεις των εμπλεκόμενων μερών σ’ αυτό, και την αντικειμενική δικαιολόγηση των τηρούμενων εμπορικών πρακτικών.

3.Ως οικοσύστημα ορίζεται (α) ένα σύμπλεγμα αλληλένδετων και σε σημαντικό βαθμό αλληλοεξαρτώμενων οικονομικών δραστηριοτήτων από διαφορετικές επιχειρήσεις με σκοπό την παροχή ενός ή περισσότερων προϊόντων ή υπηρεσιών που επιδρούν στους ίδιους χρήστες, ή (β) μία πλατφόρμα οικονομικών δραστηριοτήτων που παρέχονται από διαφορετικές επιχειρήσεις με σκοπό την παροχή ενός ή περισσότερων προϊόντων ή υπηρεσιών που επιδρά στους ίδιους χρήστες ή σε διαφορετικές κατηγορίες χρηστών.

4.Οικοσύστημα στερείται δομικής σημασίας για τον ανταγωνισμό όταν, παράλληλα με αυτό, λειτουργούν άλλα τρία τουλάχιστον ανεξάρτητα οικοσυστήματα τα οποία συνιστούν πρόσφορη εναλλακτική επιλογή για τους χρήστες.

5.Το παρόν εφαρμόζεται όταν ο συνολικός ετήσιος κύκλος εργασιών της δεσπόζουσας επιχείρησης, κατά την έννοια της παρ. 1, ανέρχεται παγκοσμίως σε τριακόσια εκατομμύρια τουλάχιστον (300.000.000) ευρώ».

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!