Γ.Δ.
1449.4 -0,63%
ACAG
-1,19%
5.8
CENER
-0,10%
9.89
CNLCAP
-0,68%
7.25
DIMAND
+0,93%
8.65
NOVAL
-0,36%
2.74
OPTIMA
-1,01%
11.78
TITC
-0,95%
31.3
ΑΑΑΚ
-9,30%
5.85
ΑΒΑΞ
-2,46%
1.428
ΑΒΕ
+0,43%
0.462
ΑΔΜΗΕ
-1,10%
2.24
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.95
ΑΛΜΥ
+0,71%
2.835
ΑΛΦΑ
-0,88%
1.685
ΑΝΔΡΟ
+0,62%
6.48
ΑΡΑΙΓ
+0,50%
12.08
ΑΣΚΟ
+1,76%
2.89
ΑΣΤΑΚ
+2,56%
7.2
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.56
ΑΤΤ
-3,24%
13.45
ΑΤΤΙΚΑ
-0,39%
2.53
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-2,45%
5.97
ΒΙΟΚΑ
-1,96%
2.5
ΒΙΟΣΚ
+0,78%
1.3
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
+1,92%
1.59
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,37%
17.82
ΔΑΑ
+0,13%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.4
ΔΕΗ
-2,58%
11.32
ΔΟΜΙΚ
-0,95%
3.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,43%
0.321
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.495
ΕΕΕ
-0,06%
32
ΕΚΤΕΡ
+0,24%
4.12
ΕΛΒΕ
+1,92%
5.3
ΕΛΙΝ
-1,33%
2.23
ΕΛΛ
+0,37%
13.75
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,52%
2.59
ΕΛΠΕ
-1,70%
7.51
ΕΛΣΤΡ
+1,74%
2.34
ΕΛΤΟΝ
-0,68%
1.756
ΕΛΧΑ
-2,55%
1.832
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8.01
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.295
ΕΤΕ
+0,35%
8
ΕΥΑΠΣ
+0,89%
3.4
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.8
ΕΥΡΩΒ
-0,93%
2.12
ΕΧΑΕ
-1,45%
4.77
ΙΑΤΡ
+10,00%
1.815
ΙΚΤΙΝ
+0,38%
0.3915
ΙΛΥΔΑ
+2,02%
1.765
ΙΝΚΑΤ
0,00%
5
ΙΝΛΙΦ
+0,61%
4.98
ΙΝΛΟΤ
+1,11%
1.27
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.98
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,81%
2.44
ΙΝΤΕΤ
+1,20%
1.265
ΙΝΤΚΑ
+0,87%
3.49
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
+4,98%
1.58
ΚΕΠΕΝ
-3,85%
1.75
ΚΛΜ
-1,61%
1.525
ΚΟΡΔΕ
-2,36%
0.496
ΚΟΥΑΛ
-1,55%
1.268
ΚΟΥΕΣ
-1,13%
5.27
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,88%
11.5
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.72
ΚΥΡΙΟ
+2,25%
1.135
ΛΑΒΙ
+0,33%
0.923
ΛΑΜΔΑ
-2,81%
7.26
ΛΑΜΨΑ
0,00%
35.6
ΛΑΝΑΚ
-0,52%
0.965
ΛΕΒΚ
0,00%
0.314
ΛΕΒΠ
-8,39%
0.262
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.43
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.71
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.852
ΜΕΒΑ
0,00%
3.96
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.69
ΜΕΡΚΟ
+7,62%
45.2
ΜΙΓ
-0,26%
3.765
ΜΙΝ
-3,28%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,64%
22.8
ΜΟΝΤΑ
+3,03%
3.4
ΜΟΤΟ
+0,55%
2.745
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,78%
25.46
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.47
ΜΠΡΙΚ
+0,26%
1.935
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
-2,51%
35.78
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
-6,57%
0.91
ΞΥΛΚ
+2,11%
0.291
ΞΥΛΠ
-13,41%
0.426
ΟΛΘ
-1,88%
20.9
ΟΛΠ
+0,37%
27.15
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.5
ΟΠΑΠ
0,00%
15.6
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,11%
0.898
ΟΤΕ
-1,13%
14.04
ΟΤΟΕΛ
+0,17%
11.8
ΠΑΙΡ
-1,83%
1.07
ΠΑΠ
+1,26%
2.42
ΠΕΙΡ
+0,37%
3.79
ΠΕΤΡΟ
+0,70%
8.6
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.885
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.7
ΠΡΔ
+5,04%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
-0,17%
1.154
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
+6,53%
5.38
ΡΕΒΟΙΛ
-1,80%
1.91
ΣΑΡ
-0,87%
11.4
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
-8,82%
0.031
ΣΕΝΤΡ
+1,77%
0.345
ΣΙΔΜΑ
+2,11%
1.695
ΣΠΕΙΣ
+1,48%
6.86
ΣΠΙ
+0,90%
0.674
ΣΠΥΡ
0,00%
0.14
ΤΕΝΕΡΓ
+0,05%
19.29
ΤΖΚΑ
+2,74%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
+0,89%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,86%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.22
ΦΡΛΚ
-1,38%
3.925
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Σούπερ μάρκετ: Μείωση 1,25% στις τιμές των προϊόντων τον Μάιο

Η πορεία των τιμών ανάμεσα στον Μάιο 2024 και τον Μάιο 2023 εξετάστηκε στο πλαίσιο στοχευμένης έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, σχετικά με τις πληθωριστικές πιέσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων.

Από την έρευνα προέκυψαν τα ακόλουθα συμπεράσματα:

  1. Η καθαρή μείωση του δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σούπερ μάρκετ τον Μάιο 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ είναι αρνητικός, της τάξης του -1,25% (έναντι +1,10% τον Απρίλιο, +0,28% τον Μάρτιο, +2,70% τον Φεβρουάριο και +3,00% τον Ιανουάριο 2024).

Η μεταβολή του Μαΐου σε σχέση με τον Απρίλιο οφείλεται κυρίως στη συνεχιζόμενη αποκλιμάκωση των τιμών και εν μέρει στην επίδραση της εποχικότητας λόγω Πάσχα, περίοδος κατά την οποία καταγράφονται έντονες προωθητικές ενέργειες την περίοδο της Μεγάλης Εβδομάδας, η οποία το 2023 ήταν στα μέσα Απριλίου, ενώ το 2024 στην πρώτη εβδομάδα του Μάϊου, και ενσωματώνεται στα στοιχεία της παρούσας μέτρησης.

2. Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:

  • Βούτυρα και αυγά: -7,50%
  • Χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής: -5,62%
  • Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: -4,04%
  • Τυροκομικά: -3,97%
  • Αλκοολούχα ποτά: -3,74%

Στα γαλακτοκομικά, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα, ενώ προϊόντα όπως το βούτυρο και τα αυγά επωφελούνται από τις προωθητικές ενέργειες λόγω του Πάσχα. Τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά έχουν ευνοηθεί από τις συγκριτικά καλύτερες καιρικές συνθήκες σε σχέση με το 2023.

3. Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:

  • Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +5,85%
  • Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +4,42%
  • Έτοιμα γεύματα: +3,13%
  • Τροφές και είδη για κατοικίδια: +3,05%
  • Νερά και αναψυκτικά: +2,79%

Τα περισσότερα από αυτά τα είδη επηρεάζονται από τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών και κυρίως τις τιμές της ζάχαρης και του κακάο.

Από τις 23 κατηγορίες που εξετάζονται οι 14 κατέγραψαν μείωση και οι 9 αύξηση.

4. Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ:

  • Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
  • Καλύτερες συγκριτικά με το 2023 καιρικές συνθήκες τον Μάιο 2024. Οι περσινές βροχές είχαν αυξήσει σημαντικά το κόστος στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά.
  • Προσφορές και εκπτώσεις και η εποχικότητα του Πάσχα. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων. Πολλές από τις προσφορές του Πάσχα εφαρμόστηκαν το 2024 τον Μάιο, ενώ το 2023 τον Απρίλιο, κάτι που τεχνηέντως οδήγησε σε υψηλότερες τιμές τον Απρίλιο, αλλά και σημαντικά χαμηλότερες τον Μάιο.
  • Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. Απαγόρευση προωθητικών ενεργειών σε περίπτωση ανατιμήσεων 6969/2024).
  • Η αποκλιμάκωση των τιμών των πρώτων υλών τους προηγούμενους μήνες στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν μείωση τους πρώτους μήνες του 2024.
  • Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης, λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμά τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
  • Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου.

Διαβάστε επίσης:

Οι μεγαλύτεροι εργοδότες του Χρηματιστηρίου Αθηνών

Οι τέσσερις λόγοι που οι ξένοι αγοράζουν κατοικίες στην Ελλάδα

Αccenture: Σε πράσινο powertech παίκτη έχει μετατραπεί η ΔΕΗ

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!