Σε αναζήτηση μοντέλου χρηματοδότησης για τα 22 μικρά περιφερειακά αεροδρόμια

Δύσκολη η αναβάθμιση των 22 αεροδρομίων χωρίς κρατική χρηματοδότηση. Στις 15/10 οι δεσμευτικές προσφορές για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας

Αεροδρόμιο Καλαμάτας © Υπερταμείο

Σε μια περίοδο που εντείνεται η συζήτηση για τις μεγάλες ελλείψεις υποδομών, κυρίως στα ελληνικά νησιά, αρκετά από τα οποία αδυνατούν να διαχειριστούν το αυξημένο τουριστικό ρεύμα, η ΕΕΣΥΠ (Υπερταμείο) εξακολουθεί να αναζητεί μοντέλο χρηματοδότησης του σχεδίου αναβάθμισης των 22 μικρότερων περιφερειακών αεροδρομίων που έχουν παραμείνει στον έλεγχο του Δημοσίου. Για το 23ο αεροδρόμιο, αυτό της Καλαμάτας, έχει προγραμματιστεί υποβολή δεσμευτικών προσφορών από τέσσερις υποψήφιες κοινοπραξίες στις 15 Οκτωβρίου. Μένει, βέβαια, να απαντηθεί αν θα υποβάλουν προσφορά και οι τέσσερις κοινοπραξίες που είχαν εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον και συγκεκριμένα οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – GMR Airports (συνεργάζονται και στο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου), οι ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Egis Airport Operation – Aéroports de la Cote d’Azur, οι Fraport AG – Delta Airport Investments (όμιλος Κοπελούζου) – Pileas (όμιλος Κωνσταντακόπουλου) και Metlen – Corporation America Airports.

Έπειτα από σχεδόν μια πενταετία αναζητήσεων, οι σύμβουλοι της ΕΕΣΥΠ φαίνεται πως καταλήγουν στο συμπέρασμα πως χωρίς κρατική χρηματοδότηση των έργων αναβάθμισης τα 22 μικρά περιφερειακά αεροδρόμια δεν θα γίνουν ουδέποτε ελκυστικά σε ιδιώτες επενδυτές. Συνεπώς, πρέπει να αναζητηθεί ένα σχήμα στο οποίο το Δημόσιο θα διατηρήσει συμμετοχή, θα βάλει το χέρι στην τσέπη για τα έργα αναβάθμισης, ενώ ο ιδιώτης μπορεί να αναλάβει τη λειτουργία/συντήρηση. Στο παρελθόν, βέβαια, είχαν κυκλοφορήσει αρκετές πληροφορίες για ενδιαφέρον ιδιωτών για τα συγκεκριμένα αεροδρόμια, όπως και φήμες για σπάσιμο σε δύο «πακέτα», όπου στο πρώτο θα είναι τα πιο ελκυστικά κ.ο.κ. Κατά καιρούς έχουν ακουστεί ονόματα ξένων ομίλων, από τη γερμανική Fraport, που ήδη διαχειρίζεται τα 14 μεγαλύτερα περιφερειακά αεροδρόμια σε κοινοπραξία με τον όμιλο Κοπελούζου, μέχρι Ινδούς, όπως ο όμιλος Αντάνι, και Άραβες. Προς το παρόν τα 22 μικρότερα περιφερειακά αεροδρόμια παραμένουν σε δύσκολη κατάσταση, αφού προχωρούν ελάχιστα έργα αναβάθμισης, με κρατική χρηματοδότηση, ενώ η τουριστική κίνηση εκτοξεύεται.

Αν εξαιρεθεί η Καλαμάτα, που όπως προαναφέρθηκε προωθείται η αναβάθμιση μέσω σύμβασης παραχώρησης και ξεχωριστού διαγωνισμού, η άσκηση της ΕΕΣΥΠ αφορά τα αεροδρόμια σε Νάξο, Πάρο, Ιωάννινα, Αλεξανδρούπολη, Λήμνο, Αστυπάλαια, Χίο, Κοζάνη, Καστοριά, Κάρπαθο, Κύθηρα, Μήλο, Σκύρο, Νέα Αγχίαλο, Σύρο, Άραξο, Κάλυμνο, Ικαρία, Καστελόριζο, Κάσο, Λέρο και Σητεία. Τα τρία πρώτα αεροδρόμια έχουν και μεγάλο μερίδιο της συνολικής επιβατικής κίνησης των 22 αερολιμένων. Τα περισσότερα έχουν περιορισμένη κίνηση, ώστε να καταστούν ελκυστικά σε ιδιώτες, ενώ απαιτούν σοβαρά κονδύλια για την αναβάθμισή τους (αεροδιάδρομοι, κτίρια αεροσταθμών κ.λπ.), αφού σήμερα λειτουργούν υπό εντελώς παρωχημένες συνθήκες, σε σχέση με την τουριστική κίνηση που υποδέχονται.

Έπειτα από αρκετά χρόνια φαίνεται πως στο Υπερταμείο καταλήγουν σε ένα μεικτό μοντέλο με συμμετοχή του Δημοσίου στη χρηματοδότηση των έργων υποδομής. Το ερώτημα είναι αν θα είναι αρκετά ελκυστικό το πακέτο, ώστε να προσελκύσει ιδιώτες επενδυτές, και ταυτόχρονα θα καλύπτει τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις λεγόμενες «κρατικές ενισχύσεις». Για όλα αυτά μάλλον θα χρειαστεί να περιμένουμε μερικούς μήνες ακόμα, ώστε να ολοκληρωθούν οι σχετικές μελέτες.

Διαβάστε επίσης

Honey Fitz: Η θαλαμηγός “των προέδρων” έτοιμη για ναύλωση

Είναι καλή ιδέα να πίνετε αλκοόλ στο αεροπλάνο;

Η Ευρώπη αναζητεί νέες αποθήκες ενέργειας μετά τις επιθέσεις στην Ουκρανία

ΟΛΘ
1.52%
33.30
ΑΣΤΑΚ
5.34%
7.50
ΞΥΛΠ
2.23%
0.37
ΜΠΕΛΑ
-0.90%
28.50
ΟΛΥΜΠ
-0.87%
2.29
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
0.00
ΧΑΙΔΕ
0.00%
0.00
ΚΟΥΕΣ
0.55%
7.28
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0.89%
1.70
ΜΥΤΙΛ
-0.09%
43.90
ΑΤΡΑΣΤ
1.92%
8.50
ΚΡΙ
1.71%
17.86
ΡΕΒΟΙΛ
2.53%
1.62
ΠΛΑΘ
1.18%
3.87
ΑΤΤ
1.17%
0.78
ΦΛΕΞΟ
0.65%
7.80
CNLCAP
-1.52%
6.50
ΒΙΟΚΑ
2.75%
1.87
ΔΟΜΙΚ
-2.11%
1.86
ΑΚΡΙΤ
0.00%
0.95
AEM
-0.19%
4.21
ΟΡΙΛΙΝΑ
4.87%
0.82
ΣΠΙ
-0.75%
0.53
CENER
1.41%
9.32
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΑΒΑΞ
-0.73%
2.05
ΜΠΤΚ
0.00%
0.51
ΕΛΤΟΝ
-1.69%
1.75
ΕΚΤΕΡ
1.21%
2.09
OPTIMA
5.65%
17.96
ΜΑΘΙΟ
-8.73%
0.58
EVRR
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΑΛΦΑ
3.96%
2.68
ΙΛΥΔΑ
10.20%
2.70
ΕΤΕ
1.47%
10.35
ΠΑΙΡ
0.25%
0.81
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
ΤΡΑΣΤΟΡ
0.00%
1.16
ΙΝΛΟΤ
-0.56%
1.06
ΓΕΒΚΑ
-0.35%
1.44
ΕΛΧΑ
1.87%
2.18
ΕΛΠΕ
-0.84%
7.69
ΕΛΣΤΡ
-1.30%
2.27
ΠΕΤΡΟ
0.43%
9.42
ΛΑΝΑΚ
5.20%
0.91
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΕΥΔΑΠ
-1.70%
5.78
ΜΕΒΑ
5.85%
5.25
ΦΑΙΣ
-1.50%
3.61
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΚΕΚΡ
2.13%
1.20
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0.31%
19.36
ΑΤΕΚ
10.20%
1.08
ΕΛΙΝ
-0.90%
2.20
ΝΑΥΠ
-2.27%
0.69
ΣΑΡ
-2.00%
13.70
ΕΒΡΟΦ
0.25%
2.00
ΕΛΛ
0.36%
13.80
ΔΡΟΜΕ
0.32%
0.32
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.90
ΦΡΙΓΟ
-1.36%
0.29
BOCHGR
1.85%
6.60
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2.73%
1.28
ΟΠΑΠ
1.69%
20.40
ΒΙΟΤ
0.00%
0.21
ΠΡΕΜΙΑ
0.77%
1.31
ΒΙΟΣΚ
5.33%
1.68
ΙΚΤΙΝ
-0.58%
0.35
ΜΠΡΙΚ
-0.38%
2.63
ΑΛΜΥ
-1.78%
4.97
ΑΝΔΡΟ
0.30%
6.70
ΑΒΕ
-1.08%
0.46
ΣΕΝΤΡ
-1.23%
0.32
ΛΟΓΟΣ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
-0.33%
5.96
ΙΝΛΙΦ
-0.78%
5.12
ΕΛΒΕ
-0.99%
5.00
ΙΑΤΡ
-2.22%
1.77
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΙΝΤΕΚ
-0.16%
6.27
ΙΝΤΕΤ
0.40%
1.26
ΑΤΤΙΚΑ
0.47%
2.12
ΞΥΛΚ
-0.44%
0.23
ΛΑΒΙ
0.38%
0.80
ΣΠΥΡ
3.62%
0.14
ΜΟΝΤΑ
0.00%
3.97
ΟΤΟΕΛ
-1.68%
11.72
ΣΙΔΜΑ
0.73%
1.38
ΑΣΚΟ
-0.84%
3.55
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
NOVAL
-0.38%
2.59
ΦΡΛΚ
-0.50%
4.02
ΕΥΑΠΣ
-1.85%
3.19
ΝΑΚΑΣ
-1.32%
2.98
ΕΧΑΕ
0.85%
5.90
DIMAND
2.43%
8.42
ΠΛΑΚΡ
0.00%
14.90
ΤΖΚΑ
1.97%
1.30
ΔΑΑ
-0.92%
9.66
QLCO
0.67%
6.00
ΜΙΓ
0.59%
3.43
ΚΤΗΛΑ
4.85%
2.16
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
ΠΡΔ
-9.49%
0.25
ΔΕΗ
0.07%
13.77
ΙΝΤΚΑ
-0.63%
3.14
ΜΕΡΚΟ
-0.56%
35.60
ΠΡΟΦ
0.52%
5.82
ΚΥΡΙΟ
-1.76%
1.12
ΛΟΥΛΗ
-1.00%
3.95
TITC
0.96%
41.95
ΕΣΥΜΒ
0.34%
1.18
ACAG
-6.95%
5.62
ΣΠΕΙΣ
3.85%
6.48
ΑΡΑΙΓ
-4.92%
12.36
ΚΑΡΕΛ
0.00%
318.00
ΑΔΜΗΕ
1.34%
3.02
ΜΕΝΤΙ
0.41%
2.42
ΟΤΕ
-0.59%
16.88
ΛΕΒΚ
-2.44%
0.24
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΒΙΟ
-0.17%
5.79
ΕΥΡΩΒ
2.42%
2.66
ΑΑΑΚ
5.17%
6.10
ΜΟΥΖΚ
-4.56%
0.46
AKTR
0.75%
5.39
ΜΟΤΟ
-1.43%
2.75
ΕΕΕ
0.26%
46.98
EVR
-3.35%
1.73
ΔΑΙΟΣ
0.00%
4.00
ΜΟΗ
0.18%
22.84
ΜΙΝ
-7.82%
0.46
ΠΑΠ
1.84%
2.77
ΛΑΜΔΑ
-1.36%
6.54
ΟΛΠ
1.00%
45.50
ΚΟΡΔΕ
1.45%
0.42
ΚΟΥΑΛ
0.53%
1.15
ΠΕΙΡ
2.96%
5.70