Το σχέδιο για τη νέα τουριστική ταυτότητα της Θεσσαλονίκης

City break προορισμός με luxury προδιαγραφές, το στοίχημα για τη Θεσσαλονίκη. Οι ξενοδοχειακές επενδύσεις που «τρέχουν»

Θεσσαλονίκη © Unsplash

Σε μια περίοδο που ο ελληνικός τουρισμός καταγράφει συνεχείς επιδόσεις ρεκόρ, η Θεσσαλονίκη φαίνεται αποφασισμένη να ανακτήσει τη θέση που της αρμόζει στον τουριστικό χάρτη της χώρας. Το στοίχημα είναι σαφές: Να καθιερωθεί ως αυτόνομος city break προορισμός, ενισχύοντας ταυτόχρονα την τουριστική της ταυτότητα, τη συνδεσιμότητά της με το εξωτερικό και τη δυναμική της στον ξενοδοχειακό και πολιτιστικό χάρτη της Μεσογείου.

Η αρχή γίνεται από το ίδιο το στρατηγικό σχέδιο που παρουσιάστηκε προσφάτως, καρπός της συνεργασίας του Οργανισμού Τουρισμού Θεσσαλονίκης (ΟΤΘ), του Δήμου Θεσσαλονίκης και του ΣΕΤΕ, σε σύμπραξη με την Deloitte και τη Marketing Greece. Οι προτεινόμενες δράσεις αφορούν τη βελτίωση των υποδομών, την ψηφιακή αναβάθμιση, την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, την προστασία του περιβάλλοντος και την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας. Στόχος είναι η ανάταξη του τουρισμού και η εδραίωση μιας ισχυρής, σύγχρονης τουριστικής ταυτότητας.

Ήδη, το αεροδρόμιο «Μακεδονία» κατέγραψε αύξηση 8,3% το πρώτο τετράμηνο του 2025, ξεπερνώντας τα 2 εκατ. επιβάτες. Αν και η αύξηση υπολείπεται σημαντικά της Αθήνας (η οποία «τρέχει» με 10,6%), η δυναμική υπάρχει και συνοδεύεται από σημαντικές αναβαθμίσεις. Επίσης, η λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης, με τους συρμούς να φθάνουν προσεχώς στην Καλαμαριά, και το υπό κατασκευή Flyover αναμένεται να μειώσουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση και να βελτιώσουν σημαντικά την εμπειρία του επισκέπτη.

Πόσο ικανοποιημένοι είναι οι επισκέπτες στη Θεσσαλονίκη

Παρά τις υποδομές που εξελίσσονται, η συνολική αξιολόγηση των επισκεπτών σταθεροποιήθηκε στο 7,8/10 -τη χαμηλότερη των τελευταίων ετών. Αδύναμα σημεία εντοπίζονται στην κατάσταση των δρόμων, των πεζοδρομίων, στα πάρκα και στη δημόσια καθαριότητα. Ωστόσο, τα ποιοτικά δεδομένα της εμπειρίας είναι ενθαρρυντικά: το 94% των επισκεπτών θα πρότεινε τη Θεσσαλονίκη, το 92% θα την επισκεπτόταν ξανά και το 85% αισθάνεται ότι η πόλη έχει ακόμα περισσότερα να προσφέρει.

Γεμίζει 5άστερα ξενοδοχεία η Θεσσαλονίκη

Σημειώνεται ότι η ξενοδοχειακή αγορά της Θεσσαλονίκης βρίσκεται σε περίοδο έντονης κινητικότητας και αναβαθμίσεων. Από το 2019 έως το 2024, ο αριθμός των πεντάστερων ξενοδοχείων αυξήθηκε κατά 40% και των δωματίων κατά 22%, ενώ στα 4 αστέρια σημειώθηκε αύξηση 19% και 7% αντίστοιχα. Οι πληρότητες αυξήθηκαν κατά 3%, το ADR κατά 6% ξεπερνώντας για πρώτη φορά τα 100 ευρώ.

Σημαντικά projects περιλαμβάνουν:

  • Το ανακαινισμένο 5άστερο «September», πρώην Nikopolis, υπό διαχείριση HotelBrain, που αποτελεί άλλη μια δυναμική προσθήκη στο luxury segment.
  • Το «The Oscar Olympic Hotel», υπό ισραηλινή ιδιοκτησία, άνοιξε μετά από ανακαίνιση 4 εκατ. ευρώ με 47 δωμάτια στο κέντρο της πόλης.
  • Το «NYX Thessaloniki» του ομίλου Fattal, με 130 δωμάτια, έρχεται να ενισχύσει το πολυτελές προφίλ της πόλης με επένδυση άνω των 22 εκατ. ευρώ.

Οι νέες ξενοδοχειακές επενδύσεις που έρχονται

Σημαντικές επενδύσεις βρίσκονται σε εξέλιξη ή σχεδιάζονται:

  • Το νέο «Electra Hotels & Resorts» στο κέντρο, με 165 δωμάτια και επένδυση άνω των 30 εκατ. ευρώ, σε ακίνητο της Εκκλησίας της Ελλάδος. Η ολοκλήρωση αναμένεται το 2026.
  • Το «Green Bottle» του Σωκράτη Κίρτσιου, σε διατηρητέο πρώην ξενοδοχείο, θα είναι eco & tech friendly μονάδα 29 δωματίων, 4 αστέρων, με άνοιγμα το 2026.
  • Η αλυσίδα Isrotel σχεδιάζει την είσοδό της στη Θεσσαλονίκη, μετά τις επενδύσεις της στην Αθήνα.
  • Η αποκατάσταση του πρώην «Tourist» στην οδό Μητροπόλεως σε 5άστερο ξενοδοχείο από την εταιρεία Όμικρον Άλφα ΙΚΕ, με επένδυση άνω των 5 εκατ. ευρώ.
  • Η πολυαναμενόμενη ανάπλαση των Κεραμείων Αλλατίνη από τη Stanta, του Σταύρου Ανδρεάδη, όπου προβλέπεται ανέγερση ουρανοξύστη 100 μέτρων, δημιουργία κατοικιών, πολιτιστικών χρήσεων και δημόσιου πάρκου. Το έργο βρίσκεται σε προπαρασκευαστικό στάδιο, με την αναζήτηση διεθνών developers να είναι σε εξέλιξη.
  • Η αναβίωση της ιστορικής ζυθοποιίας ΦΙΞ από την Dimand, με εκτιμώμενη επένδυση 180 εκατ. ευρώ. Το έργο θα περιλαμβάνει ξενοδοχεία, κατοικίες, χώρους πολιτισμού και εμπορικές χρήσεις.
  • Η αναμόρφωση της ΔΕΘ, μέσω ΣΔΙΤ, με προϋπολογισμό 370 εκατ. ευρώ, προσελκύει επενδυτικό ενδιαφέρον. Η δημιουργία νέου Διεθνούς Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου θα συνοδευτεί και από την ανέγερση  ξενοδοχείου 140-150 δωματίων.

Η Dimand έχει ήδη ισχυρή παρουσία στην πόλη, με το «Hub 26», το πρώτο βιοκλιματικό επιχειρηματικό πάρκο, να ολοκληρώνεται έως το 2025 στις πρώην εγκαταστάσεις της ΒΑΛΚΑΝ. Η επένδυση φτάνει τα 80 εκατ. ευρώ, ενώ στο project συμμετέχει και η Prodea Investments.

Airbnb στη Θεσσαλονίκη

Εν τω μεταξύ, η αγορά των βραχυχρόνιων μισθώσεων γνωρίζει εκρηκτική ανάπτυξη: Το 2024 καταγράφηκαν περίπου 4.600 ενεργά καταλύματα τύπου Airbnb, με αύξηση 20%-30% σε σχέση με το 2023. Η Θεσσαλονίκη, διατηρώντας διαχρονικά υψηλή ζήτηση από τις βαλκανικές χώρες και το Ισραήλ, επενδύει δυναμικά και σε αυτό το πεδίο του τουρισμού.

Η Θεσσαλονίκη έχει μπροστά της μια χρυσή ευκαιρία: Να κεφαλαιοποιήσει τη δυναμική των επενδύσεων, να ενισχύσει την εμπειρία του επισκέπτη, να διαμορφώσει μια ελκυστική ταυτότητα για διεθνείς αγορές και να συνδέσει τον τουρισμό με την αστική αναγέννηση. Η συγκυρία είναι ευνοϊκή -το μεγάλο στοίχημα είναι η ταχεία και ποιοτική υλοποίηση.