Σε φάση ραγδαίας αναμόρφωσης εισέρχεται το οδικό δίκτυο της χώρας, με δεκάδες μεγάλα έργα υποδομής να βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη ή να δρομολογούνται εντός των επόμενων μηνών. Από τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα–Πύργος, μέχρι τον βόρειο οδικό άξονα Ε65, τον ΒΟΑΚ στην Κρήτη και το Flyover στη Θεσσαλονίκη, πρόκειται για παρεμβάσεις που θα αλλάξουν τον χάρτη των μεταφορών, ενισχύοντας την οδική ασφάλεια και μειώνοντας σημαντικά τους χρόνους μετακίνησης.
Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος
Το έργο-σταθμός που συνδέει την Πάτρα με τον Πύργο μπαίνει στην τελική του ευθεία. Ξεκίνησε να υλοποιείται το 2022 από τις εταιρείες AVAX, AKTOR και ΤΕΡΝΑ, και αναμένεται να ολοκληρωθεί το τελευταίο τρίμηνο του 2025. Συγκεκριμένα, το πρώτο τμήμα που αφορά περίπου 65 χιλιόμετρα από την ΒΙΠΕ μέχρι τον Πύργο παραδίδεται τον Ιούλιο, ενώ τέλη του έτους θα ολοκληρωθούν τα υπόλοιπα 10 χιλιόμετρα από το Μιντιλόγλι μέχρι τη ΒΙΠΕ Πάτρας που είναι και τα πιο δύσκολα, καθώς γίνεται ταυτόχρονη κατασκευή και λειτουργία του δρόμου.
Συγκεκριμένα η ΤΕΡΝΑ έχει αναλάβει το τμήμα Γαστούνη-Πύργος, η AKTOR το τμήμα της Καραίικα-Γαστούνη και η AVAX το τμήμα Μιντιλόγλι-Καραίικα.
Με την ολοκλήρωση του έργου, η απόσταση Αθήνα-Πύργος θα μπορεί να επιτυγχάνεται σε λιγότερο από 3 ώρες αλλάζοντας τα δεδομένα στις επιβατικές και εμπορευματικές οδικές μεταφορές της περιοχής.
Το βόρειο τμήμα του Ε65
Τον Μάιο του 2026 εκτιμάται ότι θα παραδοθεί στην κυκλοφορία και το βόρειο τμήμα του κεντρικού οδικού άξονα Ε65, το οποίο θα θέσει σε πλήρη λειτουργία τον αυτοκινητόδρομο από την Λαμία μέχρι και τα Γρεβενά συνολικού μήκους 182χλμ.
Το έργο φορά στην κατασκευή του τελευταίου, βόρειου τμήματος του Ε65, την οποία έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ και συγκεκριμένα το τμήμα Τρίκαλα-Εγνατία μήκους 70,5 χλμ. συνολικού κόστους 442,1 εκατ. ευρώ, με τη χρηματοδότηση να καλύπτεται από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ για τη συντήρηση και λειτουργία του θα είναι υπεύθυνη η Κεντρική Οδός Α.Ε.
Mε την ολοκλήρωση του έργου θα συντομεύσει κατά πολύ η διαδρομή από τη Δ. Μακεδονία προς την Αθήνα τόσο σε ώρες όσο και σε χιλιόμετρα. Έτσι π.χ. η διαδρομή από τα Γρεβενά έως την Αθήνα θα ολοκληρώνεται σε περίπου τρεισήμισι με τέσσερις ώρες.
Οδικός άξονας Μπράλος-Άμφισσα
Ένα σημαντικό έργο που βρίσκεται σε εξέλιξη είναι ο άξονας Μπράλος-Άμφισσα, τμήμα του διαγώνιου δρόμου Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο. Η παράδοσή του τοποθετείται το καλοκαίρι του 2027. Το έργο εκτελεί η κατασκευαστική εταιρεία ΑΒΑΞ. Αυτήν τη στιγμή οι εργασίες προχωρούν και στις δύο σήραγγες, οι οποίες έχουν συνολικό μήκος 2,2 χιλιομέτρων. Παράλληλα, από τις επτά γέφυρες που προβλέπεται να κατασκευαστούν έχει ξεκινήσει η κατασκευή της μεγαλύτερης, η οποία βρίσκεται ήδη στο στάδιο των βάθρων, καθώς έχει ολοκληρωθεί η θεμελίωση. Επίσης, γίνονται χωματουργικές εργασίες σε όλο το μήκος του έργου.
Fly Over
Το εμβληματικό Flyover κατασκευάζεται με εντατικούς ρυθμούς για να παραδοθεί τέλη του 2027 δίνοντας οριστική λύση στο μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα του Περιφερειακού της Θεσσαλονίκης. Το έργο αυτή τη στιγμή έχει φτάσει στο 22% της κατασκευής του και ήδη κατεδαφίζεται η γέφυρα Περαιβού. Το ανάδοχο σχήμα ΜΕΤΚΑ – AVAX που έχει αναλάβει το έργο με τη μέθοδο της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα έχει στη διάθεση του ακόμα 24 μήνες μέχρι να δοθεί στην κυκλοφορία ο δρόμος.
Το έργο έχει προϋπολογισμό 478 εκατ. ευρώ και είναι το πρώτο οδικό έργο ΣΔΙΤ που ξεκίνησε στη χώρα το 2022 από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών που είναι ο φορέας υλοποίησης του έργου. Ο χρόνος ολοκλήρωσης του έχει οριστεί για τον Μάιο του 2027. Με την απόδοση σε κυκλοφορία της νέας γέφυρας με πλάτος 22 μέτρα η περιφερειακή οδός Θεσσαλονίκης θα αναβαθμιστεί πλήρως, καθώς θα κατασκευαστούνεννέα ανισόπεδοι κόμβοι, οκτώ νέες γέφυρες και τρεις νέες σήραγγες.
ΒΟΑΚ
Οι εργασίες για την παραχώρηση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) από τα Χανιά έως το Ηράκλειο, (συμπεριλαμβανομένης της προαίρεσης τμήμα Κίσσαμος – Χανιά) συνολικού ύψους 2 δισ. ευρώ, η οποία πέρασε επίσημα στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, πρόκειται να ξεκινήσουν εντός του 2025.
Η διάρκεια της παραχώρησης είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως και πέντε έτη προβλέπονται για τη φάση των μελετών και των κατασκευών. Το συνολικό μήκος του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο ανέρχεται σε 187 χιλιόμετρα. Tο υπό προαίρεση τμήμα Κίσσαμος – Χανιά είναι συνολικού μήκους 30 χιλιομέτρων.
Το δεύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ, μήκους 22,5 χιλιομέτρων, αφορά το έργο Χερσόνησος – Νεάπολη, το οποίο υλοποιείται μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Ανάδοχος είναι η κοινοπραξία των εταιρειών ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Ωστόσο, μετά την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις από τον Όμιλο AKTOR, το συνολικό ποσοστό συμμετοχής του Ομίλου φτάνει πλέον το 45%.
Το τρίτο και μικρότερο τμήμα του ΒΟΑΚ αφορά το έργο Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, μήκους 14,5 χιλιομέτρων, το οποίο κατασκευάζεται ως δημόσιο έργο από την AKTOR.
Τα δύο ΣΔΙΤ στη Βόρεια Ελλάδα
Δύο μεγάλοι διαγωνισμοί για οδικούς άξονες στη Βόρεια Ελλάδα αναμένονται, μέσω ΣΔΙΤ, με συνολική αξία 700 εκατ. ευρώ. Οι διαγωνισμοί αφορούν την αναβάθμιση του οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι – Έδεσσα) και την κατασκευή του κάθετου άξονα Δράμα – Αμφίπολη.
Το έργο Μαυροβούνι – Έδεσσα περιλαμβάνει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση και συντήρηση τμημάτων της Εθνικής Οδού και της γέφυρας Αξιού ποταμού. Η αναβάθμιση θα βελτιώσει την ασφάλεια και θα μειώσει τον χρόνο ταξιδιού στις διαδρομές Θεσσαλονίκη – Έδεσσα, Γιαννιτσά και Σκύδρα.
Ακόμα ένα μεγάλο οδικό έργο-ΣΔΙΤ που αφορά στην αναβάθμιση του οδικού άξονα Δράμα-Αμφίπολη συνολικού μήκους 43 χλμ. Ο διαγωνισμός ξεκίνησε στις 5 Δεκεμβρίου 2022 με τη συμμετοχή των: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, METLEN, AVAX, AKTOR GROUP.
Το κόστος του έργου ανέρχεται σε 248,5 εκατ. ευρώ. H διάρκεια της σύμβασης ορίστηκε σε 360 μήνες από την υπογραφή της και τα πρώτα περίπου 4 έτη αφορούν την περίοδο κατασκευής. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών
Έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία
Θέμα χρόνου είναι να ξεκινήσουν και τα τέσσερα οδικά έργα, τα οποία θα αποκαταστήσουν τις ζημιές που προκλήθηκαν από τις θεομηνίες «Daniel» και «Elias» και θα απορροφήσουν συνολικά κονδύλια 900 εκατομμυρίων. Συγκεκριμένα, προβλέπονται έργα αποκατάστασης στους Δήμους Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου, με προϋπολογισμό 278,2 εκατ. ευρώ με ανάδοχο την ΤΕΡΝΑ. Έργα αποκατάστασης στους Δήμους Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης, με προϋπολογισμό 267,5 εκατ. ευρώ και ανάδοχο επίσης την ΤΕΡΝΑ. Έργα αποκατάστασης στους Δήμους Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας, με προϋπολογισμό 184 εκατ. ευρώ, που αναλαμβάνει η AKTOR. Αντίστοιχα έργα αποκατάστασης στους Δήμους Ιστιαίας, Μαντουδίου, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων, με προϋπολογισμό 170 εκατ. ευρώ και φορέα υλοποίησης την AVAX. Τέλος, έργα αποκατάστασης στις Περιφέρειες Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, με προϋπολογισμό 19,5 εκατ. ευρώ και ανάδοχο την ΙΝΤΕΡΚΑΤ.