«Δεν πρέπει να έχουμε αυταπάτες: Όσο θα βγαίνει από την επικαιρότητα η υπόθεση των Τεμπών, τόσο θα δυσκολεύει η εφαρμογή του σχεδίου ανάστασης του ελληνικού Σιδηροδρόμου» υποστήριζε στις αρχές της εβδομάδας παλαίμαχο στέλεχος του κλάδου. Ο ίδιος υπενθύμιζε πως προκειμένου να αποφύγει την παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, μετά την περίφημη έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA) που εντόπιζε κενά στο θεσμικό πλαίσιο για την ασφάλεια, η κυβέρνηση παρουσίασε ένα Σχέδιο Δράσης που αναγκαστικά πρέπει να εφαρμόσει.
Συνεπώς, φαίνεται πως έκλεισε εκείνο το μέτωπο αν και ο ERA είχε διαπιστώσει πως κανένας δεν ήταν τελικά υπεύθυνος για την ασφάλεια του δικτύου με βάση το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο – αχταρμά! Όμως, σύμφωνα με πληροφορίες, έρχεται και άλλη παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και νέα απειλή παραπομπής, με αφορμή θεσμικές αλλαγές που είχαν γίνει μετά το δυστύχημα στα Τέμπη. Οι υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών που εποπτεύει ο Έλληνας επίτροπος Απ. Τζιτζικώστας θεωρούν πως αυτές οι θεσμικές παρεμβάσεις δεν λύνουν τα θέματα που έχουν εντοπιστεί. Έτσι, στο υπουργείο και στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) περιμένουν νέο πεσκέσι από τις Βρυξέλλες. Και ήδη ενσωματώνονται αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο, όπως έχει ανακοινωθεί.
Στο Μέγαρο Μαξίμου και στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών παρακαλούν επί μήνες διαφόρους ανθρώπους να στελεχώσουν την Ολομέλεια της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), αλλά δεν βρίσκουν πρόθυμους! Έτσι, η ΡΑΣ είναι επί μήνες χωρίς Ολομέλεια, σε μια περίοδο που ανακοινώνονται πρωτοβουλίες και αλλαγές στο σιδηρόδρομο! Εν τω μεταξύ, επέστρεψε στη θέση του νομικού συμβούλου που κατείχε στην αρχή ο προσφάτως παραιτηθείς αναπληρωτής πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ (του φορέα διερεύνησης αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων) Χρήστος Παπαδημητρίου. Ολομέλεια, πάντως, δεν υπάρχει οπότε δεν μπορούν να ληφθούν και αποφάσεις…
Ακόμα και κυβερνητικά στελέχη παραδέχονται πως πρέπει να πάρει πάλι μπροστά η ΡΑΣ, αφού εξακολουθούν να υπάρχουν τρύπες στη λειτουργία του Σιδηροδρόμου. Ένα παράδειγμα που αναφέρεται είναι η απουσία συμβάσεων πρόσβασης μεταξύ του ΟΣΕ και των εταιρειών λειτουργίας, όπως η Hellenic Train, και τρεις άλλοι «παίκτες» που ασχολούνται κατά βάση με εμπορευματικές μεταφορές, δηλαδή η PEARL της κινεζικής Cosco, η ρουμανική GFR και η Rail Cargo Logistics Goldair (κοινοπραξία Αυστριακών Σιδηροδρόμων με όμιλο Goldair). Κάποια στιγμή δεν πρέπει να λυθεί και αυτή η εκκρεμότητα με τις συμβάσεις πρόσβασης που περιγράφουν τους όρους χρήσης του δικτύου του ΟΣΕ και τις σχέσεις του τελευταίου με τις εταιρείες λειτουργίας;
Στην αγορά Σιδηροδρόμου αναρωτιούνται, επίσης, αν ο ΟΣΕ που παραχωρεί και επισκευάζει ιδιόκτητους συρμούς στην Hellenic Train για διαδρομές όπως ο Οδοντωτός (Διακοπτό – Καλάβρυτα) και το τρενάκι του Πηλίου, λαμβάνει κάποιο ποσοστό εσόδων, αφού επιβαρύνεται και με το κόστος συντήρησης αυτών των συρμών. Υπάρχει σύμβαση μεταξύ ΟΣΕ και Hellenic Train για αυτές τις διαδρομές που η τελευταία χρησιμοποιεί τροχαίο υλικό του οργανισμού; Αποζημιώνεται ο ΟΣΕ έστω για τις εργασίες συντήρησης;
Τα ίδια στελέχη του Σιδηροδρόμου, με αφορμή τις ανακοινώσεις για νέες παραγγελίες μηχανών και συρμών από την Hellenic Train, υπενθυμίζουν την υπόθεση των 36 ντιζελομηχανών της ADtranz (σήμερα Alstom) που άρχισαν να λειτουργούν από το 1998. Τότε είχε συμφωνηθεί η μείωση του βάρους τους στους 20 τόνους ανά άξονα (από 22 τόνους ή περισσότερο που είναι οι περισσότερες μηχανές) γιατί υπάρχουν εφέδρανα στις γέφυρες του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου που έχουν περιορισμούς. Αντέχουν μηχανές με βάρος μέχρι 20 τόνους ανά άξονα. Συνεπώς, και τώρα η Hellenic Train πρέπει να κάνει μια τέτοια, ειδική παραγγελία.
Ενδεικτική της προσπάθειας που πρέπει να καταβάλλουν και οι δύο πλευρές (κυβέρνηση και Hellenic Train) για να επανέλθει μια κάποια ισορροπία στον ελληνικό Σιδηρόδρομο και να μπει μπροστά το σχέδιο εξυγίανσης είναι η απουσία Ιταλών από την εταιρεία λειτουργίας του δικτύου! Στην αγορά λένε πως ο αριθμός τους έχει περιοριστεί ανησυχητικά. Από την άλλη πλευρά, μήπως είναι καλύτερα να στελεχωθεί, σε κάποιο βαθμό, η εταιρεία από Έλληνες που γνωρίζουν και τι πραγματικά συμβαίνει στη χώρα μας; Αυτήν τη στρατηγική φαίνεται πως εξυπηρετεί και η τοποθέτηση του Θαν. Ζηλιασκόπουλου στη θέση του προέδρου της Hellenic Train.