Σιδηρόδρομος: Ελληνοϊταλικό ράλι για καινούργια τρένα έως το 2027

Η αναβάθμιση του σιδηροδρόμου βρέθηκε στο επίκεντρο της συνάντησης Κυρανάκη - Σαλβίνι. Το ραντεβού της Δευτέρας Μητσοτάκη με Μελόνι

Σιδηρόδρομος © ergose.gr

Σιγή ιχθύος τηρούν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τη συνάντηση που πραγματοποίησε την Πέμπτη ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κων/νος Κυρανάκης με τον αντιπρόεδρο της ιταλικής κυβέρνησης και υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Ματέο Σαλβίνι. Στην προχθεσινή συνάντηση στη Ρώμη συμμετείχε και Στέφανο Αντόνιο Ντοναρούμα, ο διευθύνων σύμβουλος του ιταλικού ομίλου FS Group που ελέγχει την Hellenic Train. Όπως φαίνεται, οι όποιες ανακοινώσεις θα γίνουν την Δευτέρα, μετά τη συνάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με την ομόλογό του Τζόρτζια Μελόνι.

Σύμφωνα με πληροφορίες του powergame.gr η συνάντηση Κυρανάκη – Σαλβίνι έγινε σε πολύ θετικό κλίμα αν και οι στόχοι που έχει θέσει η ελληνική πλευρά είναι εξαιρετικά φιλόδοξοι. Για παράδειγμα, στην κυβέρνηση, όπως έχει δηλώσει και ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης πρόσφατα, θα επιθυμούσαν να λειτουργούν καινούργια τρένα στον ελληνικό σιδηρόδρομο πριν από τις εκλογές του 2027. Πρόκειται για εξαιρετικά δύσκολο στόχο, όπως ενημερώθηκαν από τους Ιταλούς, καθώς δεν υπάρχει σχετική διαθεσιμότητα στα ευρωπαϊκά εργοστάσια παραγωγής τροχαίου υλικού.

Το σίγουρο είναι πως και η πλευρά της Hellenic Train και του ιταλικού ομίλου FS Group, αλλά και της ιταλικής κυβέρνησης, επιδιώκει να διατηρηθεί το θετικό κλίμα που υπάρχει στις πρώτες συζητήσεις. Ούτε οι Ιταλοί θέλουν να θεωρείται η Ελλάδα μια «ανοικτή πληγή», μια «μαύρη τρύπα», για τον ισχυρό όμιλο που προσφέρει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες στον σιδηρόδρομο και ευρύτερα στη μεταφορά επιβατών, στην Ιταλία και άλλες χώρες της Ευρώπης.

Αλλά και η ελληνική πλευρά επιδιώκει να σταματήσει επιτέλους το γαϊτανάκι ευθυνών μεταξύ του ΟΣΕ (που μετονομάζεται σε Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι ΑΕ, με απορρόφηση της ΕΡΓΟΣΕ και του τροχαίου υλικού της ΓΑΙΑΟΣΕ), της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και της Hellenic Train για τη σημερινή κατάντια. Και οι δύο πλευρές συμφωνούν πως θα χρειαστεί χρόνος, ειδικά όταν τις επόμενες εβδομάδες θα πάρουν μπροστά τα εργοτάξια αποκατάστασης των ζημιών από τις δύο θεομηνίες που έπληξαν τη Θεσσαλία και τη Στερεά Ελλάδα πριν από σχεδόν δύο χρόνια.

«Το ζήτημα είναι», όπως υποστηρίζει στέλεχος του σιδηροδρομικού τομέα, «να αξιοποιηθεί ο χρόνος μέχρι την ολοκλήρωση των έργων αποκατάσταση του δικτύου ώστε να λυθούν ρυθμιστικές εκκρεμότητες και να κλείσουν οι πληγές στις σχέσεις ΟΣΕ – Hellenic Train». Μία από αυτές τις εκκρεμότητες είναι και η πολυδιαφημισμένη σύμβαση για τις λεγόμενες «άγονες γραμμές» που είχε υπογραφεί επί θητείας Κώστα Καραμανλή στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Η σύμβαση αυτή έχει ούτως ή άλλως ανατραπεί από την πραγματικότητα και συνεπώς θα πρέπει να αναδιαμορφωθεί. Για παράδειγμα προβλέπονταν η αγορά τρένων υδρογόνου από το Ταμείο Ανάκαμψης κάτι που από τότε δεν θεωρούνταν ρεαλιστικός στόχος.

Πριν από λίγες ημέρες συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο το σχέδιο νόμου για τις πρώτες αλλαγές με επίκεντρο το μοντέλο λειτουργίας του νέου ΟΣΕ, τη στελέχωσή του, κ.ά. Τότε ο κ. Κυρανάκης είχε δηλώσει πως βρίσκεται σε εξέλιξη συνολική διαπραγμάτευση με τη Hellenic Train σχετικά με τις οικονομικές υποχρεώσεις και τις επενδύσεις της εταιρείας. Αντικείμενο της διαπραγμάτευσης αποτελούν τόσο τα ποσά που οφείλει η εταιρεία στο Ελληνικό Δημόσιο όσο και εκείνα που οφείλει το Δημόσιο στην εταιρεία, καθώς και οι νέες δεσμεύσεις που θα αναλάβει η Hellenic Train για επενδύσεις σε νέο τροχαίο υλικό.

Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών είχε δηλώσει τότε πως η Hellenic Train δεν έχει αποκλειστικότητα στη χρήση του δικτύου και το συμφέρον της ελληνικής Πολιτείας είναι να υπάρξουν και άλλοι «παίκτες» στον σιδηροδρομικό τομέα. Χωρίς ολοκλήρωση των έργων και ενός σοβαρού, πολυετούς, μοντέλου συντήρησης ώστε να μην απαξιώνονται τάχιστα (ή να λεηλατούνται!) πανάκριβα τεχνολογικά συστήματα, δεν πρόκειται να αναβαθμιστούν ουσιαστικά οι υπηρεσίες προς τους επιβάτες λένε οι γνωρίζοντες.

ΟΛΘ
-5.54%
32.40
ΑΣΤΑΚ
2.18%
7.50
ΞΥΛΠ
2.33%
0.35
ΜΠΕΛΑ
1.91%
28.78
ΟΛΥΜΠ
-2.13%
2.30
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
5.90
ΧΑΙΔΕ
0.63%
0.80
ΚΟΥΕΣ
0.71%
7.11
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0.60%
1.68
ΜΥΤΙΛ
4.13%
43.90
ΑΤΡΑΣΤ
-1.44%
8.20
ΚΡΙ
1.28%
17.46
ΡΕΒΟΙΛ
-1.23%
1.61
ΠΛΑΘ
0.00%
3.87
ΑΤΤ
-2.31%
0.76
ΦΛΕΞΟ
-0.65%
7.65
CNLCAP
-0.75%
6.60
ΒΙΟΚΑ
3.79%
1.78
ΔΟΜΙΚ
0.52%
1.95
ΑΚΡΙΤ
1.46%
0.97
AEM
-0.19%
4.18
ΟΡΙΛΙΝΑ
1.81%
0.79
ΣΠΙ
-0.75%
0.53
CENER
0.76%
9.23
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΑΒΑΞ
0.73%
2.08
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
ΕΛΤΟΝ
4.75%
1.77
ΕΚΤΕΡ
-0.24%
2.12
OPTIMA
3.06%
16.82
ΜΑΘΙΟ
4.13%
0.63
EVRR
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
1.07
ΑΛΦΑ
1.60%
2.60
ΙΛΥΔΑ
0.00%
2.41
ΕΤΕ
0.44%
10.20
ΠΑΙΡ
1.22%
0.83
ΚΕΠΕΝ
3.66%
1.70
ΤΡΑΣΤΟΡ
-2.52%
1.16
ΙΝΛΟΤ
3.24%
1.08
ΓΕΒΚΑ
0.00%
1.47
ΕΛΧΑ
0.23%
2.16
ΕΛΠΕ
-1.96%
7.74
ΕΛΣΤΡ
-1.29%
2.30
ΠΕΤΡΟ
-0.64%
9.30
ΛΑΝΑΚ
-2.17%
0.90
ΛΕΒΠ
8.42%
0.21
ΕΥΔΑΠ
0.00%
5.87
ΜΕΒΑ
1.71%
4.76
ΦΑΙΣ
-0.68%
3.68
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΚΕΚΡ
-3.61%
1.20
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0.16%
19.03
ΑΤΕΚ
-6.86%
0.95
ΕΛΙΝ
0.00%
2.22
ΝΑΥΠ
1.69%
0.72
ΣΑΡ
1.16%
13.94
ΕΒΡΟΦ
2.04%
2.00
ΕΛΛ
0.73%
13.80
ΔΡΟΜΕ
-1.26%
0.31
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.90
ΦΡΙΓΟ
0.00%
0.30
BOCHGR
0.32%
6.22
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0.60%
1.33
ΟΠΑΠ
-0.40%
20.12
ΒΙΟΤ
0.97%
0.21
ΠΡΕΜΙΑ
2.07%
1.28
ΒΙΟΣΚ
-0.61%
1.63
ΙΚΤΙΝ
0.87%
0.35
ΜΠΡΙΚ
1.56%
2.60
ΑΛΜΥ
0.39%
5.12
ΑΝΔΡΟ
0.59%
6.84
ΑΒΕ
0.00%
0.48
ΣΕΝΤΡ
0.94%
0.32
ΛΟΓΟΣ
1.20%
1.69
ΠΕΡΦ
-0.84%
5.93
ΙΝΛΙΦ
0.80%
5.04
ΕΛΒΕ
1.21%
5.00
ΙΑΤΡ
0.83%
1.83
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΙΝΤΕΚ
-0.63%
6.35
ΙΝΤΕΤ
0.00%
1.26
ΑΤΤΙΚΑ
0.00%
2.12
ΞΥΛΚ
-2.14%
0.23
ΛΑΒΙ
-0.98%
0.81
ΣΠΥΡ
-9.72%
0.13
ΜΟΝΤΑ
0.00%
3.98
ΟΤΟΕΛ
0.00%
11.88
ΣΙΔΜΑ
0.00%
1.36
ΑΣΚΟ
1.10%
3.67
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
NOVAL
1.24%
2.44
ΦΡΛΚ
0.24%
4.10
ΕΥΑΠΣ
0.00%
3.26
ΝΑΚΑΣ
0.00%
3.04
ΕΧΑΕ
1.57%
5.83
DIMAND
-0.92%
8.58
ΠΛΑΚΡ
0.68%
14.90
ΤΖΚΑ
2.86%
1.26
ΔΑΑ
0.69%
9.45
QLCO
0.00%
6.12
ΜΙΓ
9.51%
3.11
ΚΤΗΛΑ
1.94%
2.10
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
ΠΡΔ
-1.44%
0.27
ΔΕΗ
1.17%
13.87
ΙΝΤΚΑ
0.80%
3.15
ΜΕΡΚΟ
0.00%
0.00
ΠΡΟΦ
3.39%
5.80
ΚΥΡΙΟ
4.07%
1.15
ΛΟΥΛΗ
1.79%
3.97
TITC
0.60%
41.80
ΕΣΥΜΒ
-0.17%
1.18
ACAG
-0.33%
6.07
ΣΠΕΙΣ
0.32%
6.30
ΑΡΑΙΓ
0.62%
13.02
ΚΑΡΕΛ
0.00%
320.00
ΑΔΜΗΕ
-0.67%
2.98
ΜΕΝΤΙ
2.28%
2.24
ΟΤΕ
-0.65%
16.82
ΛΕΒΚ
0.82%
0.25
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΒΙΟ
0.69%
5.87
ΕΥΡΩΒ
0.39%
2.60
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
AKTR
0.37%
5.39
ΜΟΤΟ
0.00%
2.79
ΕΕΕ
2.30%
46.20
EVR
0.56%
1.80
ΔΑΙΟΣ
4.78%
4.38
ΜΟΗ
0.09%
22.60
ΜΙΝ
0.00%
0.00
ΠΑΠ
-1.46%
2.70
ΛΑΜΔΑ
0.00%
6.57
ΟΛΠ
0.00%
45.50
ΚΟΡΔΕ
-0.48%
0.42
ΚΟΥΑΛ
-0.70%
1.13
ΠΕΙΡ
1.99%
5.52