Βιομηχανία και σούπερ μάρκετ βλέπουν αυξήσεις τιμών στο επόμενο εξάμηνο

Επτά στα δέκα στελέχη των σούπερ μάρκετ και της βιομηχανίας βλέπουν περαιτέρω αύξηση των τιμών μέσα στο επόμενο εξάμηνο

Σούπερ Μάρκετ © INTIME

Περαιτέρω κλιμάκωση των τιμών βλέπουν 7 στα 10 στελέχη (72%) των σούπερ μάρκετ και της βιομηχανίας ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών εντός του επόμενου εξαμήνου. Το στοιχείο αυτό προκύπτει από έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) που έχει στη διάθεσή του το powergame.gr και παρουσιάστηκε στη διάρκεια της συνεδρίασης του διοικητικού συμβουλίου του εν λόγω φορέα. Από την ίδια έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο διάστημα από 1η έως και 10 Ιουνίου του 2025 προκύπτει πως ένα 24% των ερωτηθέντων στελεχών σούπερ μάρκετ και βιομηχανίας εκτιμά ότι οι τιμές θα μείνουν αμετάβλητες και μόλις το 4% ότι θα μειωθούν. Θα πρέπει μάλιστα να πούμε ότι τον Νοέμβριο του 2024 όταν είχε πραγματοποιηθεί εκ νέου η ίδια έρευνα, 5 στους 10 (49%) εκτιμούσαν ότι θα αυξηθούν οι τιμές, 3 στους 10% (30%) ότι θα παραμείνουν αμετάβλητες και 22% ότι θα μειωθούν.

Οι παράγοντες που επηρεάζουν τη διαμόρφωση των τιμών

Οι κυριότεροι παράγοντες που επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τη διαμόρφωση των τιμών σύμφωνα με τους ερωτηθέντες είναι το κόστος ενέργειας για το 81%, οι διεθνείς τιμές πρώτων υλών για το 76%, το μεταφορικό κόστος για το 79%, οι νομοθετικές ρυθμίσεις της κυβέρνησης για το 68%, το εργασιακό κόστος για το 62%, η κερδοσκοπία για το 39%, οι έμμεσοι φόροι (π.χ. ο ΦΠΑ) για το 48%.

Σε ό,τι αφορά τα μέτρα της πολιτείας και του υπουργείου Ανάπτυξης για τον περιορισμό της ακρίβειας, το 73% θεωρεί ότι τα μέσα μαζικής ενημέρωσης δεν παρουσιάζουν την αλήθεια για την αύξηση ή μείωση των τιμών στα βασικά καταναλωτικά αγαθά, εκτιμώντας ότι δεν αποδίδεται η πραγματική διάσταση των πραγμάτων. Ως προς την επικοινωνία και την επαφή της πολιτείας με τις εταιρείες και τους κλαδικούς φορείς, το 34% πιστεύει ότι δεν είναι ικανοποιητική, ενώ το 55% αποφεύγει να τοποθετηθεί δηλώντας πως ούτε συμφωνεί, ούτε διαφωνεί. Μάλιστα, το 51% αναφέρει ότι τα μέτρα της κυβέρνησης για τη συγκράτηση των ανατιμήσεων είναι λάθος, το 80% ότι πρέπει να μειωθεί ο ΦΠΑ στα βασικά καταναλωτικά αγαθά και το 71% ότι τα μέτρα της πολιτείας όπως το πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους των προϊόντων θα πρέπει πλέον να αρθούν.

Βελτιωμένες οι εκτιμήσεις των στελεχών για την πορεία των οικονομικών το 2025

Η εικόνα της συγκεκριμένης έρευνας που έγινε στη διάρκεια από 1η έως και 10 Ιουνίου, διαφοροποιείται από την αντίστοιχη αποτύπωση του Νοεμβρίου 2024, σε ό,τι αφορά τα οικονομικά αποτελέσματα των επιχειρήσεων της φετινής χρονιάς σε σχέση με το 2024, όταν τα στελέχη σούπερ μάρκετ και βιομηχανίας ερωτήθηκαν για το εάν το 2024 θα ήταν καλύτερο από το 2023. Ως προς τη διαμόρφωση των οικονομικών αποτελεσμάτων στις επιχειρήσεις τους με βάση τα σημερινά δεδομένα, το 37% αναφέρει ότι θα είναι αμετάβλητα (28% το Νοέμβριο του 2024), το 32% ότι θα είναι καλύτερα από το 2024 (από 29% το Νοέμβριο) και το 27% ότι θα είναι χειρότερα από το 2024 (από 28% το Νοέμβριο). Επιπλέον, το 31% των ερωτηθέντων αναμένει κέρδη έως 2% (29% το Νοέμβριο), το 29% αναμένει κέρδη άνω του 2% (32% το Νοέμβριο), το 12% δεν περιμένει ούτε κέρδη ούτε ζημίες (12% το Νοέμβριο). Ποσοστό 7% προβλέπει ότι θα παρουσιάζει ζημίες έως 2% (6% το Νοέμβριο) και το 6% ότι θα έχει ζημίες άνω του 2% (2% το Νοέμβριο).

Οι καίριες προκλήσεις

Στις κυριότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα σούπερ μάρκετ και η βιομηχανία ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών, το 71% βλέπει ως μεγάλο πρόβλημα τα αυξημένα κόστη λειτουργίας, το 65% την εύρεση και ανάπτυξη προσωπικού και στελεχών, το 55% το κόστος προμήθειας πρώτων υλών. Ως σημαντικό πρόβλημα χαρακτηρίζει το 49% την αβεβαιότητα του περιβάλλοντος, το 48% τη χαμηλή κερδοφορία, το 39% την κλιματική αλλαγή, το 30% τη μείωση των πωλήσεων, το 22% τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες και το 17% την αδυναμία πρόβλεψης της ζήτησης.

Οι βασικές προτεραιότητες των καταναλωτών

Αναφορικά με τις κυριότερες προτεραιότητες που έχουν οι καταναλωτές όταν αγοράζουν από τα σούπερ μάρκετ, το 70% των στελεχών που ερωτήθηκαν αναφέρει ότι πρώτη προτεραιότητα αποτελούν οι χαμηλές τιμές, το 39% η καλύτερη εξυπηρέτηση στο σημείο πώλησης, το 38% οι περισσότερες προσφορές αλλά και τη διασφάλιση της ποιότητας, το 35% η ευκολία και η ταχύτητα των αγορών, το 34% τα ποιοτικά προϊόντα και το 29% οι πιο οικονομικές συσκευασίες.