Πλησιάζουν οι θερινές εκπτώσεις 2025, οι οποίες θα ξεκινήσουν μέσα στον Ιούλιο και ειδικότερα στις 14 του μηνός και θα διαρκέσουν μέχρι τις 31 Αυγούστου. Τα καταστήματα μάλιστα θα ανοίξουν και την Κυριακή 20 Ιουλίου – με προτεινόμενο ωράριο λειτουργίας από τις 11:00 έως τις 18:00.
Η ΕΣΕΕ επισημαίνει την ανάγκη σωστής ενημέρωσης και επικοινωνίας των εκπτώσεων σύμφωνα με τη νομοθεσία, η οποία προβλέπει μεταξύ άλλων την υποχρεωτική αναγραφή της προγενέστερης τιμής (χαμηλότερη τιμή 30 ημερών πριν την έκπτωση) και τις επιτρεπτές μορφές μείωσης τιμών, όπως ποσοστιαία έκπτωση, σταθερό ποσό ή σύγκριση παλιάς και νέας τιμής.
Επιπλέον, διευκρινίζεται η χρήση διαφορετικών προγενέστερων τιμών ανά κατάστημα, ενώ τονίζεται πως απαγορεύεται η αναφορά της προτεινόμενης λιανικής τιμής ως βάση για την έκπτωση.
Η ανακοίνωση υπενθυμίζει επίσης την εφαρμογή της ευρωπαϊκής Οδηγίας για τις Αθέμιτες Εμπορικές Πρακτικές, απαιτώντας διαφάνεια και πλήρη ενημέρωση του καταναλωτή σχετικά με τις τιμές, τους φόρους, τυχόν επιβαρύνσεις και τρόπους υπολογισμού, καθώς και την απαγόρευση χρέωσης επιβάρυνσης για χρήση καρτών πληρωμής.
Τέλος, δίνεται έμφαση στην προστασία ευάλωτων καταναλωτικών ομάδων, όπως άτομα με αναπηρία ή μεγαλύτερης ηλικίας.
Οι βασικοί κανόνες των εκπτώσεων
Οι προσφορές πρέπει να αναγράφουν ευκρινώς τις αρχική και τη μειωμένη τιμή, με αναφορά στην κατάλληλη μονάδα μέτρησης. Η προγενέστερη τιμή είναι η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος σε διάστημα τουλάχιστον 30 ημερών, ή 10 ημερών αν το προϊόν κυκλοφορεί λιγότερο από 30 ημέρες.
Αν το ποσοστό έκπτωσης αφορά άνω του 60% των προϊόντων ενός καταστήματος, τότε πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του και σε άλλες εμπορικές επικοινωνίες. Αν υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά σε κατηγορίες προϊόντων, πρέπει να αναγράφεται το εύρος («από …% έως …%»).
Καταστήματα STOCK ή OUTLET υποχρεούνται να εμφανίζουν σαφώς την παλαιά τιμή διαγραμμένη και τη νέα χαμηλότερη τιμή στις πινακίδες τους.
Παραπλανητικές ανακοινώσεις ή ανακρίβειες σχετικά με τα ποσοστά ή τις τιμές επισύρουν πρόστιμο έως 2% του ετήσιου κύκλου εργασιών ή με ελάχιστο πρόστιμο τα 20.000 ευρώ. Για δεύτερη παράβαση εντός πέντε ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 4% του ετήσιου κύκλου εργασιών.
Θερινές εκπτώσεις: Τα σημεία που πρέπει να δείξουν ιδιαίτερη προσοχή οι καταναλωτές
Οι καταναλωτές κατά την περίοδο των εκπτώσεων θα πρέπει να δείξουν ιδιαίτερη προσοχή στα εξής σημεία:
1) Κατά την περίοδο των εκπτώσεων στα καταστήματα θα πρέπει να υπάρχουν αναρτημένες αναγγελίες ότι πραγματοποιούνται εκπτώσεις.
2) Η αναγραφή διπλής τιμής, δηλαδή της αρχικής (που συνήθως είναι διαγραμμένη) και της νέας τιμής των προϊόντων που πωλούνται με έκπτωση είναι υποχρεωτική, στα εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία όπου εκτίθενται τα προϊόντα.
3) Η αναγραφή ποσοστού έκπτωσης δεν είναι υποχρεωτική και ανήκει στην διακριτική ευχέρεια της επιχείρησης εάν θα αναγράψει ποσοστό ή όχι. Σε περίπτωση που η επιχείρηση αναγράψει ποσοστό πρέπει να προσδιορίζεται ότι πρόκειται για έκπτωση (π.χ. «30% έκπτωση»).
4) Δεν πρέπει να γίνεται σύγχυση, μεταξύ εκπτώσεων και προσφορών. Οι εκπτώσεις αφορούν προϊόντα της σεζόν ενώ οι προσφορές, όπου η έκπτωση είναι ιδιαίτερα υψηλή, αφορούν συνήθως είδη παρωχημένης εποχής.
5) Στην περίπτωση προσφορών, θα πρέπει να υπάρχει αναρτημένη πινακίδα που να αναφέρει ότι γίνονται προσφορές. Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.
6) Δείξτε ιδιαίτερη προσοχή σε καταστήματα που διαφημίζουν μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων σε ένα ή ελάχιστα είδη τους. Αυτό δεν σημαίνει ότι και τα υπόλοιπα είδη των καταστημάτων αυτών είναι φθηνότερα σε σχέση με αντίστοιχα είδη άλλων καταστημάτων.
7) Ενημερωθείτε για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής σας όταν αγοράζετε προϊόντα με δόσεις.
8) Μην διστάζετε να ενημερώνεστε επακριβώς για την προέλευση και την ποιότητα των προϊόντων. Ο πωλητής οφείλει να παρέχει στον καταναλωτή κάθε πληροφορία σχετική με το προϊόν σύμφωνα με το άρθρο 1 του ν. 2251/94 πριν ο τελευταίος προβεί σε αγορά.
9) Ενημερωθείτε από τους εμπόρους για το αν πραγματοποιούνται αλλαγές στα είδη που πωλούν κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων. Οι έμποροι είναι υποχρεωμένοι να αλλάζουν τα προϊόντα που φέρουν ελάττωμα και αγοράστηκαν κατά την περίοδο των εκπτώσεων, εκτός εάν το προϊόν είναι σε προσφορά λόγω συγκεκριμένου ελαττώματος και εφόσον έχει ενημερωθεί για αυτό ο καταναλωτής σχετικά, πριν την αγορά με ανάλογη πινακίδα.
10) Ζητάτε απόδειξη, γιατί μόνο έτσι αποδεικνύεται η αγορά σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος.
11) Ζητάτε τις οδηγίες χρήσης του προϊόντος και τους όρους της εγγύησής του στην ελληνική γλώσσα.