*** To ότι η χώρα μας έχει βγει στην παγκόσμια αγορά για να εντοπίσει και να αποκτήσει νέα μεταγωγικά αεροπλάνα για να καλύψει τις ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας λίγο – πολύ είναι γνωστό. Αυτό που ίσως δεν ξέρετε, είναι ότι η προσπάθεια αυτή ξεκίνησε πριν από χρόνια, χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα.
*** Ο λόγος; Δεν υπάρχουν άμεσα διαθέσιμα αεροσκάφη αυτού του τύπου. Τα C-130 είναι τα πιο περιζήτητα διεθνώς. Για να καταλάβετε, μου λένε ότι η αμερικανική εταιρεία που τα κατασκευάζει, δεν προλαβαίνει να δέχεται παραγγελίες.
*** Όλες οι γραμμές παραγωγής της δουλεύουν στο φουλ, αλλά και πάλι…
*** Η Ελλάδα, λοιπόν, που ψάχνει εδώ και πολύ καιρό αυτά τα αεροσκάφη, το τελευταίο διάστημα έχει αποτανθεί στη δευτερογενή αγορά. Δηλαδή, να ψάξει, να βρει και να αγοράσει μεταχειρισμένα, αλλά σε καλή κατάσταση. Και; Δύσκολο project κι αυτό. Λόγω της μεγάλης ζήτησης, επαναλαμβάνω.
*** Οπότε αναζητούνται άλλες λύσεις. Πιο περίπλοκες. Μια από αυτές, για παράδειγμα, προβλέπει τη μετατροπή εμπορικών αεροσκαφών σε στρατιωτικά – μεταγωγικά. Έξυπνη ιδέα, αλλά πολύ σύνθετη στην υλοποίηση. Εξετάζεται όμως.
*** Άλλη εναλλακτική: Να αποτανθούμε και σε άλλες κατασκευάστριες εταιρείες, σε τρίτες χώρες. Μια από αυτές είναι (και) η Βραζιλία. Αλλά δεν είναι η μοναδική. Μέχρι και στην Airbus λέγεται ότι έχουμε απευθυνθεί. Η αναζήτηση, ωστόσο, συνεχίζεται και είναι λογικό.
*** Και κάτι ακόμα: Η ελληνική Πολεμική Αεροπορία έχει βγει στην αγορά για να αναζητήσει και ιπτάμενα τάνκερ. Το αρμόδιο επιτελείο εκτιμά ότι είναι απαραίτητα να αποκτηθούν, προφανώς για υπηρεσιακούς λόγους. Αλλά και στη συγκριμένη περίπτωση αντιμετωπίζεται το ίδιο πρόβλημα με τα μεταγωγικά.
*** Δηλαδή και τα ιπτάμενα τάνκερ είναι δυσεύρετα. Γι’ αυτό και προς το παρόν, τα ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη, όταν χρειάζεται, στις ασκήσεις που γίνονται, παίρνουν καύσιμα από ισραηλινά τάνκερ. Υπάρχει, ωστόσο, ένα εύλογο ερώτημα:
*** Γιατί η Πολεμική Αεροπορία μας χρειάζεται τάνκερ; Μήπως τελικά το επιχειρησιακό ενδιαφέρον μας επεκτείνεται (όντως) πολύ πέραν των στενών ορίων του Αιγαίου; Δηλαδή, εν προκειμένω, σε ολόκληρη την ανατολική λεκάνη της Μεσογείου;
*** Στην πράξη, έτσι φαίνεται.
*** Οι πληροφορίες επιμένουν ότι οι υποδομές που σχεδιάζεται να υλοποιηθούν στο πλαίσιο της ενεργειακής αναβάθμισης της Ελλάδας και στο πλαίσιο των συμφωνιών με τις ΗΠΑ, θα είναι πολύ πιο πολλές απ’ όσες έχουν διαρρεύσει. Για παράδειγμα:
*** Πηγές, που είναι σε θέση να γνωρίζουν, επιμένουν ότι στον Κάθετο Άξονα ο οποίος προβλέπεται να χαραχθεί από την Αλεξανδρούπολη έως την Ουκρανία, δεν θα κατασκευαστεί μόνο το Route 2, που έχει ανακοινωθεί, αλλά και το Route 3.
*** Όπερ σημαίνει ότι ο Κάθετος Άξονας, όπου ήδη λειτουργεί το Route 1, θα εξυπηρετήσει (και θα καλύψει) πολύ μεγάλες ενεργειακές ανάγκες, μεταφέροντας μεγάλες ποσότητες φυσικού αερίου.
*** Θα αγοράσετε το βιβλίο του Αλέξη Τσίπρα; Η «Ιθάκη» θα πωλείται στην τιμή των 28 ευρώ. Ακριβό; Επειδή μου λένε ότι θα είναι πάνω από 750 σελίδες, το ποσό δεν μου κάνει εντύπωση. Σε αυτήν την περίπτωση ρόλο παίζει επίσης το χαρτί που έχει χρησιμοποιηθεί για την έκδοση, όπως και μια σειρά από άλλες λεπτομέρειες.
*** Για παράδειγμα, το εξώφυλλο. Αν θα είναι «σκληρό», τότε το κόστος ανεβαίνει. Κι αν θα έχει και «ράχη» τότε…