Ο Όλιβερ Μπλουμ, διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Volkswagen, θα παραμείνει στο τιμόνι της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας έως το 2030, καθώς το Εποπτικό Συμβούλιο της εταιρείας άναψε το πράσινο φως για την ανανέωση της θητείας του. Ο 57χρονος, που ηγείται του ομίλου από το 2022 και της Porsche για μία δεκαετία, καλείται να οδηγήσει τη VW μέσα από την πιο αβέβαιη περίοδο της ιστορίας της.
Όπως σχολιάζει η Die Welt, πρόκειται για «παράδοξο ηγεσίας» στη γερμανική βιομηχανία: η απόφαση λαμβάνεται ενώ τα κέρδη της VW έχουν μειωθεί στο μισό, οι δασμοί των ΗΠΑ και η κρίση στα τσιπ πιέζουν την παραγωγή και η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων καταγράφει κάμψη. Η θυγατρική Porsche παρουσίασε πτώση κερδών από 4 δισ. ευρώ σε μόλις 40 εκατ., ενώ η Mercedes-Benz ανέφερε μείωση σχεδόν κατά το ένα τρίτο. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, η σταθερότητα του Μπλουμ μοιάζει, για πολλούς, με πράξη αναγκαιότητας.
Μπλουμ: Ο ηγέτης της διαμεσολάβησης
Στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου του Μονάχου (IAA), ο Μπλουμ απέδειξε ξανά γιατί τον αποκαλούν «ο Όλι». Αντί για τυπικό CEO, συμπεριφέρεται ως άνθρωπος των σχέσεων, τον ονομάζουν «δικτυωτή»: συνομιλεί με υπαλλήλους, ανταλλάσσει ιδέες με στελέχη και επισκέπτες, δημιουργεί κλίμα οικειότητας ακόμη και όταν η Volkswagen δέχεται σφοδρή κριτική.
«Ο Μπλουμ είναι ένας γεννημένος διαμεσολαβητής», γράφει η Die Welt. Με την ευχέρειά του στις ανθρώπινες σχέσεις, καταφέρνει να κρατά ενωμένες δυνάμεις που διαφορετικά θα είχαν συγκρουστεί – από τα συνδικάτα έως τους μετόχους.
Η ανανέωση της θητείας του έφερε δημόσιες δηλώσεις στήριξης, αλλά και επιφυλακτικότητα. Η Ντανιέλα Καβάλλο, επικεφαλής του εργατικού συμβουλίου και μέλος του Εποπτικού Συμβουλίου, ανέφερε: «Είχαμε επιφυλάξεις για τον διπλό ρόλο του Μπλουμ, αλλά ποτέ για τον ίδιο. Προσβλέπουμε στη συνέχιση της συνεργασίας».
Καθησυχαστικός εμφανίστηκε και ο πρωθυπουργός της Κάτω Σαξονίας, Όλαφ Λίες (SPD), εκπρόσωπος του κρατιδίου που αποτελεί βασικό μέτοχο: «Είναι σωστό να επικεντρώνει όλη του την προσοχή στη Volkswagen ως σύνολο – αυτό δίνει ρυθμό και σαφήνεια».
Η πιο ρεαλιστική εκτίμηση, πάντως, προήλθε από τον Ingo Speich, ειδικό εταιρικής διακυβέρνησης της Deka: «Η VW βρίσκεται στη μέση μιας αναδιάρθρωσης. Μια αλλαγή στην κορυφή θα βύθιζε τον όμιλο σε ακόμη μεγαλύτερη κρίση». Προς το παρόν, ο Μπλουμ φαίνεται να είναι ο μόνος που μπορεί να βγάλει τον όμιλο από το χάος.

Το ID.Polo GTI του Ομίλου Volkswagen στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου Γερμανίας IAA Mobility 2025 © EPA/ANNA SZILAGYI
Το τέλος του διπλού ρόλου και η «κληρονομιά της Porsche»
Από την 1η Ιανουαρίου 2026, ο Μπλουμ εγκαταλείπει τον ρόλο του CEO της Porsche. Η αποχώρηση τερματίζει τις εσωτερικές εντάσεις γύρω από το «διπλό ρόλο» του, αλλά όχι την επιρροή του.
Ο Μπλουμ αφήνει στην Porsche μια βαριά στρατηγική παρακαταθήκη: περισσότερες επενδύσεις σε κινητήρες εσωτερικής καύσης, μετά την αποτυχία της ηλεκτρικής στρατηγικής στην Κίνα, και μια σαρωτική αναδιάρθρωση στο δίκτυο αντιπροσώπων – από 144 σε μόλις 80, τους πλέον αποδοτικούς.
Ο διάδοχός του, Όλιβερ Μπλουμ, Μίχαελ Λάιτερς, θα «μπορεί να απευθύνεται σε αυτόν για συμβουλές ανά πάσα στιγμή», όπως σχολίασε ο ίδιος με ένα χαμόγελο.
Παράλληλα, ο επικεφαλής του Εποπτικού Συμβουλίου της Porsche, ο 82χρονος μεγαλομέτοχος Βόλφγκανγκ Πόρσε, διέψευσε μέσω δικηγόρου τα δημοσιεύματα περί δισταγμού στην επιλογή διαδόχου, επιβεβαιώνοντας ότι η οικογένεια Porsche «στηρίζει σταθερά τον Μπλουμ στη VW».
Μπαταρίες, λογισμικό και αναδιάρθρωση: Η νέα στρατηγική του Μπλουμ στη Volkswagen
Στην IAA, η Volkswagen παρουσίασε το νέο ID. Polo, το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο μαζικής παραγωγής του ομίλου με τιμή εκκίνησης 25.000 ευρώ από το 2026. Ο Μπλουμ έδειξε τη στρατηγική «τριπλέτα» που θέλει να καθορίσει τη νέα εποχή της VW:
- Μπαταρίες: Τρία νέα εργοστάσια κυψελών (ένα στην Κάτω Σαξονία) θα δώσουν στην VW ανεξαρτησία από εξωτερικούς προμηθευτές, αν και η επιλογή αυτή ενέχει ρίσκο τεχνολογικής αστοχίας.
- Λογισμικό: Η θυγατρική Cariad, που είχε εξελιχθεί σε «πληγή» για τον όμιλο, εξυγιαίνεται και συνεργάζεται πλέον με την αμερικανική Rivian. Το νέο σύστημα θα κάνει πρεμιέρα στο ID.3 το 2027· η τήρηση του χρονοδιαγράμματος θα είναι κρίσιμο τεστ.
- Διακυβέρνηση: Ο Μπλουμ σχεδιάζει απλούστερες, ταχύτερες δομές στη διοίκηση του Βόλφσμπουργκ και μεγαλύτερη πειθαρχία κόστους.

Το ID.Polo GTI του Ομίλου Volkswagen στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου Γερμανίας IAA Mobility 2025 © EPA/ANNA SZILAGYI
Η συμφωνία των 35.000, η «εργασιακή ειρήνη» και τα ανοιχτά μέτωπα στη VW
Η Καβάλλο, επικεφαλής του εργατικού συμβουλίου, έχει προειδοποιήσει ότι η μετατροπή της VW σε καθαρή εταιρεία holding δεν είναι αποδεκτή. Ζητεί η παραγωγή, το λογισμικό και οι μπαταρίες να παραμείνουν υπό τον έλεγχο της κεντρικής διοίκησης. Ωστόσο, η σχέση Μπλουμ–Καβάλλο είναι σήμερα σταθερή. Τον Δεκέμβριο του 2024, συμφώνησαν σε περικοπή 35.000 θέσεων εργασίας στη Γερμανία έως το 2030, χωρίς να κλείσουν εργοστάσια. Η συμφωνία αυτή εξασφαλίζει στην εταιρεία σημαντική εξοικονόμηση κόστους και στον Μπλουμ πολύτιμο πολιτικό κεφάλαιο. Όπως σημειώνουν μέλη του Εποπτικού Συμβουλίου, ο CEO «μπορεί τώρα να εφαρμόσει όσα δεν ολοκληρώθηκαν σε προηγούμενα πακέτα περικοπών».
Η κατάσταση στα οικονομικά της VW παραμένει σφιχτή. Οι μειωμένες πωλήσεις έχουν μηδενίσει τη ρευστότητα, οι επενδύσεις περιορίζονται, ενώ εκκρεμούν κρίσιμες αποφάσεις:
- Στο Osnabrück, εξετάζεται κοινοπραξία της MAN (θυγατρικής της VW) με τη Rheinmetall για την παραγωγή στρατιωτικών φορτηγών.
- Η Audi μελετά ίδρυση εργοστασίου στις ΗΠΑ για να αποφύγει τους αμερικανικούς δασμούς.
- Η κρίση στον προμηθευτή τσιπ Nexperia, λόγω της εμπορικής διαμάχης Κίνας–ΕΕ, απειλεί με προσωρινές διακοπές παραγωγής.
Μπλουμ: Ο άνθρωπος που «κρατά την ισορροπία»
Παρά τις δυσκολίες, η εικόνα του Μπλουμ ωφελείται από το γεγονός ότι ούτε BMW, ούτε Mercedes έχουν καλύτερη πορεία στην ηλεκτροκίνηση ή στην κινεζική αγορά. Όπως σχολιάζει αναλυτής του κλάδου, «δεν μπορεί κανείς να του προσάψει συγκεκριμένα διαχειριστικά λάθη».
Η σταθερότητα, σε περιόδους αβεβαιότητας, είναι συχνά η πιο σπάνια μορφή δύναμης. Και ο Όλιβερ Μπλουμ, ο «δικτυωτής» του Βόλφσμπουργκ, φαίνεται να είναι αυτήν τη στιγμή ο μοναδικός που μπορεί να κρατήσει τη VW όρθια μέχρι να περάσει η καταιγίδα.