Γ.Δ.
1496.35 0,00%
ACAG
0,00%
6.16
CENER
0,00%
8.82
CNLCAP
0,00%
7.9
DIMAND
0,00%
9.27
OPTIMA
0,00%
11.68
TITC
0,00%
31.4
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
0,00%
1.638
ΑΒΕ
0,00%
0.48
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.295
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.845
ΑΛΜΥ
0,00%
2.76
ΑΛΦΑ
0,00%
1.768
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.82
ΑΡΑΙΓ
0,00%
12.68
ΑΣΚΟ
0,00%
2.72
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.2
ΑΤΕΚ
0,00%
0.422
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.38
ΑΤΤ
0,00%
10.95
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.44
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
6.5
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.66
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.4
ΒΙΟΤ
0,00%
0.278
ΒΙΣ
0,00%
0.162
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.66
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.5
ΔΑΑ
0,00%
8.154
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.68
ΔΕΗ
0,00%
11.9
ΔΟΜΙΚ
0,00%
4.51
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.37
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.63
ΕΕΕ
0,00%
32.64
ΕΚΤΕΡ
0,00%
4.185
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
0,00%
2.46
ΕΛΛ
0,00%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.695
ΕΛΠΕ
0,00%
8.66
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.37
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.88
ΕΛΧΑ
0,00%
2.085
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.152
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.36
ΕΤΕ
0,00%
8.45
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.23
ΕΥΔΑΠ
0,00%
6.03
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.132
ΕΧΑΕ
0,00%
5.3
ΙΑΤΡ
0,00%
1.695
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.408
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.67
ΙΝΚΑΤ
0,00%
5.22
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.94
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.17
ΙΝΤΕΚ
0,00%
6.16
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
4.42
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.255
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.72
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
0,00%
1.51
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
0,00%
1.675
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.536
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.288
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.75
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11.05
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.345
ΛΑΒΙ
0,00%
0.98
ΛΑΜΔΑ
0,00%
6.84
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.05
ΛΕΒΚ
0,00%
0.332
ΛΕΒΠ
0,00%
0.316
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.4
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.71
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.95
ΜΕΒΑ
0,00%
3.96
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.94
ΜΕΡΚΟ
0,00%
48
ΜΙΓ
0,00%
3.91
ΜΙΝ
0,00%
0.57
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
26.92
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.4
ΜΟΤΟ
0,00%
3.05
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.71
ΜΠΕΛΑ
0,00%
27.24
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.37
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2
ΜΠΤΚ
0,00%
0.45
ΜΥΤΙΛ
0,00%
38.94
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.974
ΞΥΛΚ
0,00%
0.274
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
0,00%
0.53
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
0,00%
21.7
ΟΛΠ
0,00%
24.5
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.76
ΟΠΑΠ
0,00%
15.18
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.93
ΟΤΕ
0,00%
14.21
ΟΤΟΕΛ
0,00%
12.4
ΠΑΙΡ
0,00%
1.13
ΠΑΠ
0,00%
2.49
ΠΕΙΡ
0,00%
3.844
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.98
ΠΛΑΘ
0,00%
4.04
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.294
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
0,00%
5.06
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.67
ΣΑΡ
0,00%
11.36
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.379
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.9
ΣΠΕΙΣ
0,00%
7.74
ΣΠΙ
0,00%
0.72
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
18.18
ΤΖΚΑ
0,00%
1.61
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.12
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.764
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.25
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.268
ΦΡΛΚ
0,00%
4.2
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.635

Ford, Stellantis, GM: Τα EVs και το μισθολογικό χάσμα διοίκησης και εργαζομένων

Οι επιπτώσεις από την πολυήμερη απεργιακή κινητοποίηση πάνω από 18.000 εργαζομένων στον κλάδο αυτοκινητοβιομηχανιών των ΗΠΑ γίνονται αισθητές ακόμη και στον Λευκό Οίκο. Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, υποσχέθηκε μέσω ανάρτησής του στην πλατφόρμα Χ πως την Τρίτη θα σταθεί στο πλευρό των απεργών στο Μίσιγκαν, εκφράζοντας την αλληλεγγύη του «στον αγώνα που δίνουν για ένα δίκαιο μερίδιο στις αξίες που δημιουργούνται, χάρη και στη συνεισφορά τους».

Η απεργία, που κήρυξε η συνδικαλιστική ένωση των εργαζομένων στον κλάδο (United Auto Workers, UAW), επεκτάθηκε τη Δευτέρα για όγδοη διαδοχική ημέρα σε 38 κέντρα διανομής, κυρίως των GM και Stellantis. Οι εργαζόμενοι της Ford απεργούν μόνον σε ένα εργοστάσιο, εφόσον υπήρξε πρόοδος στις διαπραγματεύσεις με τη διοίκηση.

Αν και ο διευθύνων σύμβουλος της Ford, Τζιμ Φάρλεϊ, είχε δηλώσει προηγουμένως πως θα είχε χρεοκοπήσει η αυτοκινητοβιομηχανία εάν κατέβαλε τους μισθούς που απαιτεί η UAW, τελικά η Ford ήταν η πρώτη που ανταποκρίθηκε στις κινητοποιήσεις των εργαζομένων. «Θέλουμε να αναγνωρίσουμε πως η Ford προτίθεται να καταλήξει σε συμφωνία», είχε δηλώσει από την Παρασκευή ο Σον Φέιν, πρόεδρος της UAW. «Θα χρειαστεί να ασκηθούν μεγαλύτερες πιέσεις στη Stellantis και την GM».

Βασικό αίτημα των εργαζομένων είναι μια αναπροσαρμογή των μισθών τους, διεκδικώντας αρχικά αύξηση της τάξεως του 40%, που φαίνεται να έχει μετριαστεί στο 36%. Η UAW υπολογίζει πως οι πραγματικοί μισθοί, δηλαδή εξαιρουμένης της επίδρασης του πληθωρισμού, έχουν μειωθεί 20% μέσα στην πενταετία που έληξε το 2022, μια πτώση που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη μισθολογική πολιτική της Ford, αλλά όχι αποκλειστικά, όπως αναφέρει η Wall Street Journal.

Μισθολογικό χάσμα μεταξύ διοίκησης και εργατών σε Ford, Stellantis και GM

Μέσα στο ίδιο χρονικό διάστημα, η ανταμοιβή που έχουν εισπράξει μέτοχοι και αφεντικά των τριών αυτοκινητοβιομηχανιών -Ford, Stellantis και GM- σημείωσε αλματώδη άνοδο, μετά τη δυναμική ανάκαμψη που ακολούθησε τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008. Σύμφωνα με το CNN, οι αμοιβές ανώτατων στελεχών μπορεί να είναι έως και 360 φορές πολλαπλάσιες του μισθού ενός μέσου εργάτη, αντανακλώντας το γιγάντιο χάσμα μεταξύ των μεν και των δε.

Η αντικατάσταση του Τζιμ Χάκετ από τον Τζιμ Φάρλεϊ στο τιμόνι της Ford προ τριετίας οδήγησε σε σημαντική προς τα πάνω αναπροσαρμογή στους μισθούς, επισημαίνουν οι Financial Times. Η αμοιβή της Μαίρη Μπάρα, διευθύνουσας συμβούλου της GM, έχει αναρριχηθεί 11% εδώ και μια πενταετία, έναντι μιας πτώσης 10% για έναν εργαζόμενο σε μονάδα παραγωγής. Μια ανάλογη αύξηση της τάξεως του 29% για τη διοίκηση της Stellantis -μητρικής των Fiat, Jeep, Lancia, Peugeot, Citroen, Maserati και Vauxhall- έγινε με την παράλληλη μείωση μισθών κατά 9% για τον μέσο όρο των εργαζομένων.

Έρευνα της βρετανικής εφημερίδας καταλήγει στο συμπέρασμα πως τα αθροιστικά καθαρά έσοδα των GM, Stellantis και Ford διαμορφώθηκαν στα 4 τρισ. δολάρια κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας. Μόνον τη διετία 2021-22 τα συνδυασμένα κέρδη τους κινήθηκαν στα 70,3 δισ. δολάρια. Από τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008, οι τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν παραχωρήσει 84,9 δισ. δολάρια στους μετόχους, τα 52,7 δισ. δολάρια μέσω καταβολής μερισμάτων και τα 32,6 δισ. δολάρια από την επαναγορά μετοχών.

Τα EVs προκαλούν ανασφάλεια στους εργαζομένους

Αντεπιχείρημα των αυτοκινητοβιομηχανιών είναι πως χρειάζονται κεφάλαια για να επενδύσουν στην ηλεκτροκίνηση, η οποία αποτελεί ένα ακόμη ακανθώδες ζήτημα για τους εργαζομένους, για δύο βασικούς λόγους. Χρειάζονται λιγότερα εργατικά χέρια για τη συναρμολόγηση των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων και δεν εμπίπτει η παραγωγή μπαταριών σε εργοστάσια με εργατικά σωματεία.

Οι πολιτικές διαστάσεις της κρίσιμης κατάστασης επιβεβαιώνονται από την πρόθεση του Μπάιντεν να ταξιδέψει στο Μίσιγκαν. Είναι πολύ σπάνιο για έναν πρόεδρο να συναντηθεί ή ακόμη και να συμπαρασταθεί σε απεργούς. Ο τελευταίος ήταν ο Θεόδωρος Ρούζβελτ. Το 1902 συναντήθηκε με εκπροσώπους των ανθρακωρύχων στον Λευκό Οίκο.

Μια ημέρα μετά την επίσκεψη του Μπάιντεν έχει προγραμματιστεί ταξίδι του Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος θεωρείται επικρατέστερος υποψήφιος των Ρεπουμπλικανών για τις προεδρικές εκλογές του 2024, στην πολιτεία, αλλά δεν είναι βέβαιο εάν θα συναντήσει απεργούς.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!