Γ.Δ.
1481.23 +0,24%
ACAG
-1,00%
5.96
CENER
-4,31%
8.43
CNLCAP
-1,26%
7.85
DIMAND
-1,15%
8.62
OPTIMA
+0,52%
11.7
TITC
-1,26%
31.4
ΑΑΑΚ
0,00%
6
ΑΒΑΞ
-0,25%
1.582
ΑΒΕ
+9,09%
0.48
ΑΔΜΗΕ
-1,33%
2.23
ΑΚΡΙΤ
-0,63%
0.79
ΑΛΜΥ
0,00%
2.8
ΑΛΦΑ
+1,06%
1.718
ΑΝΔΡΟ
+1,78%
6.88
ΑΡΑΙΓ
-2,10%
12.1
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.81
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.92
ΑΤΕΚ
0,00%
0.382
ΑΤΡΑΣΤ
+1,46%
8.34
ΑΤΤ
+0,89%
11.35
ΑΤΤΙΚΑ
-1,22%
2.42
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-1,98%
6.44
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.66
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.35
ΒΙΟΤ
0,00%
0.278
ΒΙΣ
0,00%
0.153
ΒΟΣΥΣ
-3,25%
2.38
ΓΕΒΚΑ
-2,24%
1.53
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,36%
16.6
ΔΑΑ
+0,68%
8.28
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.68
ΔΕΗ
0,00%
11.6
ΔΟΜΙΚ
+3,12%
4.63
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,78%
0.35
ΕΒΡΟΦ
+0,61%
1.65
ΕΕΕ
-2,22%
31.68
ΕΚΤΕΡ
-0,74%
4.05
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
-2,08%
2.35
ΕΛΛ
+1,78%
14.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,15%
2.59
ΕΛΠΕ
-0,93%
8.5
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.32
ΕΛΤΟΝ
-2,21%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,81%
1.962
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.82
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
-0,33%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,39%
1.29
ΕΤΕ
+2,34%
8.49
ΕΥΑΠΣ
+0,31%
3.2
ΕΥΔΑΠ
+1,34%
6.03
ΕΥΡΩΒ
+1,87%
2.12
ΕΧΑΕ
-0,78%
5.12
ΙΑΤΡ
-3,01%
1.61
ΙΚΤΙΝ
-0,50%
0.402
ΙΛΥΔΑ
+2,34%
1.75
ΙΝΚΑΤ
+0,97%
5.23
ΙΝΛΙΦ
-0,41%
4.89
ΙΝΛΟΤ
-0,17%
1.152
ΙΝΤΕΚ
+0,49%
6.11
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,88%
4.6
ΙΝΤΕΤ
+2,01%
1.27
ΙΝΤΚΑ
+1,82%
3.64
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
340
ΚΕΚΡ
-4,00%
1.44
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+1,23%
1.65
ΚΟΡΔΕ
-2,66%
0.512
ΚΟΥΑΛ
-1,44%
1.232
ΚΟΥΕΣ
-2,91%
5.34
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-3,10%
10.95
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.83
ΚΥΡΙΟ
-5,43%
1.305
ΛΑΒΙ
-2,96%
0.95
ΛΑΜΔΑ
+1,19%
6.83
ΛΑΜΨΑ
+2,78%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1
ΛΕΒΚ
-3,51%
0.33
ΛΕΒΠ
0,00%
0.316
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.4
ΛΟΥΛΗ
-1,10%
2.69
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.988
ΜΕΒΑ
+1,05%
3.84
ΜΕΝΤΙ
+2,04%
3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
48
ΜΙΓ
-1,91%
3.855
ΜΙΝ
+1,89%
0.54
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,57%
28.44
ΜΟΝΤΑ
-1,11%
3.55
ΜΟΤΟ
+0,67%
3.02
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.7
ΜΠΕΛΑ
-0,88%
27.08
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.37
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2
ΜΠΤΚ
+7,21%
0.595
ΜΥΤΙΛ
+1,52%
37.5
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.94
ΝΑΥΠ
-1,86%
0.948
ΞΥΛΚ
-2,93%
0.265
ΞΥΛΠ
0,00%
0.54
ΟΛΘ
-0,93%
21.3
ΟΛΠ
-1,04%
23.9
ΟΛΥΜΠ
+1,09%
2.77
ΟΠΑΠ
-0,40%
15.02
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,75%
0.937
ΟΤΕ
+2,98%
14.16
ΟΤΟΕΛ
-1,63%
12.1
ΠΑΙΡ
+1,85%
1.1
ΠΑΠ
+0,80%
2.51
ΠΕΙΡ
+0,50%
3.809
ΠΕΤΡΟ
-2,04%
8.64
ΠΛΑΘ
0,00%
4.13
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.1
ΠΡΔ
0,00%
0.28
ΠΡΕΜΙΑ
+1,67%
1.216
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-2,12%
5.09
ΡΕΒΟΙΛ
+2,13%
1.675
ΣΑΡ
+0,54%
11.18
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
-1,87%
0.367
ΣΙΔΜΑ
+1,33%
1.9
ΣΠΕΙΣ
+0,26%
7.6
ΣΠΙ
-2,86%
0.68
ΣΠΥΡ
-9,88%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
+0,72%
18.26
ΤΖΚΑ
-5,21%
1.545
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.13
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,46%
1.74
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-4,27%
7.85
ΦΡΙΓΟ
+0,79%
0.256
ΦΡΛΚ
-0,98%
4.04
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.685

SMART LOGISTICS: Η ΔΙΑΝΟΜΗ ΑΓΑΘΩΝ ΣΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΜΙΛΙ

Βασίλης Ζεϊμπέκης

Ο Δρ. Β. Ζεϊμπέκης είναι Πρόεδρος στην Ελληνική Εταιρία Logistics (EEL). Άρθρο ενόψει του συνεδρίου του Economist με τίτλο “LOGISTICS: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES IN A POST COVID-19 WORLD που θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά στις 23 Ιουνίου 2021.

  1. Η ανάγκη ενορχήστρωσης του last mile στην εποχή του COVID-19

Είναι γεγονός ότι η εμφάνιση της πανδημίας δημιούργησε αρκετά προβλήματα και έφερε στην επιφάνεια σημαντικές αδυναμίες στο κύκλωμα logistics των περισσότερων εταιριών, οι οποίες επηρέασαν και συνεχίζουν να επηρεάζουν άμεσα την αποτελεσματικότητα και την αποδοτικότητα της διανομής αγαθών στο τελευταίο μίλι (last mile). Εστιάζοντας στην εκτέλεση του τελευταίου μιλίου, ένα μεγάλο ποσοστό των εταιριών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα κλήθηκε να αντιμετωπίσει μια σειρά από προκλήσεις, προκειμένου να καταφέρει να ανταπεξέλθει στις πρωτοφανείς συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία.

Κατά τη διάρκεια του lockdown σημαντικό πλήθος εταιριών αντιμετώπισε προβλήματα με τη χωρητικότητα του στόλου οχημάτων τους και μπήκε στη διαδικασία εύρεσης επιπρόσθετων οχημάτων διανομής (π.χ. Δ.Χ. οχήματα leasing, ταξί, κτλ.), ενώ σημαντικά ήταν τα προβλήματα τα οποία παρατηρήθηκαν κατά τη διάρκεια συνεργειών με τρίτες εταιρίες. Επιπρόσθετα, προβλήματα προέκυψαν με τα πληροφοριακά συστήματα διαχείρισης παραγγελιών καθώς επίσης και με συστήματα δρομολόγησης τα οποία στις περισσότερες περιπτώσεις δεν είχαν τη δυνατότητα να αντιμετωπίσουν τις εξειδικευμένες και πολλές φορές δυναμικές απαιτήσεις (π.χ. αλλαγή σημείου παράδοσης) και τους περιορισμούς (π.χ. time slotting) που έθεταν οι πελάτες. Επιπροσθέτως, οι καινοτόμες ιδέες για την υιοθέτηση εναλλακτικών τρόπων παράδοσης (π.χ. pick up points), προκειμένου να αποσυμφορηθεί το έργο της διανομής και να μειωθεί το πλήθος των σημείων παράδοσης, σε πολλές περιπτώσεις κατέρρευσαν και δεν εφαρμόστηκαν ποτέ λόγω μη δυνατότητας υποστήριξης από τα υφιστάμενα συστήματα των εταιριών. Ακόμη, αξιοσημείωτα προβλήματα αντιμετωπίστηκαν και κατά τη διάρκεια της επικοινωνίας και πληροφόρησης των πελατών (μέσω call centers) σχετικά με την πορεία εξέλιξης / κατάσταση των παραγγελιών τους, καθώς εξαιτίας του υψηλού όγκου αποστολών σε καθημερινό επίπεδο ήταν πρακτικά αδύνατο, για ένα σημαντικό ποσοστό εταιριών να παρακολουθούν την πορεία εξέλιξης και κατάστασης των παραγγελιών – ειδικά στις περιπτώσεις όπου εμπλέκονταν τρίτες εταιρίες (π.χ. εταιρίες courier).

Λαμβάνοντας υπόψη τις παραπάνω προκλήσεις σε συνδυασμό με την απαίτηση των καταναλωτών για παραδόσεις στο σωστό χρόνο, στη σωστή ποιότητα, στη σωστή ποσότητα, στο σωστό σημείο, με τη σωστή πληροφόρηση και με ένα ικανοποιητικό κόστος, προκύπτει η ανάγκη για ενορχήστρωση του τελευταίου μιλίου μέσω της χρήσης εξειδικευμένων πλατφορμών, συστημάτων και τεχνολογιών οργάνωσης και διαχείρισης του last mile, επιτρέποντας στις εταιρίες να συνεχίσουν να σχεδιάζουν και να εκτελούν το έργο της διανομής τους με έναν αποτελεσματικό και αποδοτικό τρόπο τόσο κατά τη διάρκεια συνηθισμένων ημερών όσο και κατά τη διάρκεια ημερών με πολύ υψηλό φόρτο εργασίας (lockdowns, black Friday, κλπ.).

  1. Συστήματα και τεχνολογίες για την ενορχήστρωση του τελευταίου μιλίου

Η αντιμετώπιση των προαναφερθέντων προκλήσεων από τις σύγχρονες εταιρίες, προϋποθέτει, αρχικά την παροχή υψηλότερων επιπέδων ευελιξίας και εναλλακτικών τρόπων παράδοσης στους τελικούς καταναλωτές, κατά τη διάρκεια καταχώρησης των παραγγελιών. Για ένα σημαντικό πλήθος εργαζόμενων η αυθημερόν παράδοση σε ένα συγκεκριμένο σημείο παράδοσης, δεν είναι πάντα ο βέλτιστος τρόπος παραλαβής μιας παραγγελίας. Η χρήση εναλλακτικών τρόπων παράδοσης, όπως η παραλαβή από το κατάστημά (Click ‘n’ collect), η παραλαβή από συγκεκριμένα σημεία παράδοσης (π.χ. pick up points), η παραλαβή μέσω χρήσης smart lockers, πιθανώς να αποτελούν έναν καλύτερο και πιο επιθυμητό τρόπο παράδοσης για ένα σημαντικό πλήθος εργαζόμενων.

Επίσης, η χρήση τεχνολογιών και πλατφορμών SaaS (π.χ. last mile orchestration platforms) για την αυτοματοποίηση της διαδικασίας ανάθεσης εργασιών παραλαβής ή παράδοσης σε οδηγούς (auto-dispatch technology), αποτελεί έναν ακόμη κρίσιμο παράγοντα για τη καλύτερη διαχείριση των παραγγελιών που εισέρχονται στο σύστημα, την εξοικονόμηση χρόνου και τη αύξηση του επιπέδου ακρίβειας κατά την ανάθεση εργασιών (task allocation) σε οδηγούς. Ακόμη, η δυνατότητα ανταπόκρισης σε δυναμικά γεγονότα και η συνεχής βελτιστοποίηση των δρομολογίων παίζει καθοριστικό ρόλο κατά τη εκτέλεση του last mile. H άμεση λήψη, διαχείριση, δρομολόγηση και ανάθεση σε οδηγούς έκτακτων/δυναμικών αιτημάτων παράδοσης ή παραλαβής (π.χ. αλλαγή ώρας παράδοσης/παραλαβής ή αλλαγή σημείου παράδοσης/παραλαβής), λαμβάνοντας υπόψη όλους τους απαραίτητους περιορισμούς, συμβάλει σημαντικά στην ταχύτερη εκτέλεση των εργασιών και κατ’ επέκταση στη μείωση των περιπτώσεων καθυστέρησης εξυπηρέτηση σημείων παράδοσης ή παραλαβής.

Επιπροσθέτως, η  άμεση και σε πραγματικό χρόνο ενημέρωση της εταιρίας για την εξυπηρέτηση του εκάστοτε σημείου παράδοσης ή παραλαβής μέσω PoD/IoD συμβάλει σημαντικά στη γνώση της εταιρίας σχετικά με το πότε μια παραγγελία παραδόθηκε, ποιος παρέλαβε την παραγγελία, καθώς επίσης και σε ποιο σημείο παραδόθηκε. Επίσης, είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι στις περιπτώσεις μη παράδοσης / επιστροφής, η εταιρία είναι σε θέση να γνωρίζει άμεσα το λόγο μη παράδοσης /επιστροφής μιας παραγγελίας. Η δυνατότητα πληροφόρησης των πελατών σε πραγματικό χρόνο, σχετικά με την πορεία εξέλιξης της παράδοσης τους, αποτελεί μια σημαντική παρεχόμενη υπηρεσία η οποία μπορεί να προσδώσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και να αυξήσει ραγδαία το επίπεδο εξυπηρέτησης των πελατών. Η επιθυμητή πληροφορία για το μεγαλύτερο πλήθος των καταναλωτών αφορά στο πότε ξεκίνησε η διαδικασία παράδοσης, σε ποιο σημείο βρίσκεται αυτή τη στιγμή η παραγγελία καθώς επίσης και το πότε η παραγγελία θα βρίσκεται στο σημείο παράδοσης που έχει δηλωθεί.

Τέλος, η επένδυση σε πιο προηγμένα συστήματα και τεχνολογίες ενορχήστρωσης του last mile, επιτρέπει την υιοθέτηση καινοτόμων μοντέλων crowd-sourcing. Μέσω των εν λόγω μοντέλων, επιτρέπεται η σταδιακή ή/και μόνιμη σύνδεση εμπορικών εταιριών με εταιρίες παροχής υπηρεσιών μεταφορικού έργου, εταιρίες ταχυμεταφορών, κλπ., με απώτερο στόχο την πραγματοποίηση on-demand παραδόσεων ή παραλαβών και κατ’ επέκταση την καλύτερη διαχείριση και οργάνωση του έργου του last mile, κυρίως σε περιόδους με ιδιαίτερα αυξημένο φόρτο παραγγελιών.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!