Γ.Δ.
891.09 -2,38%
CENER
-1,14%
2.6
CNLCAP
0,00%
8.35
TITC
-0,63%
15.8
ΑΑΑΚ
0,00%
6.7
ΑΑΑΠ
0,00%
3.3
ΑΒΑΞ
-3,89%
1.088
ΑΒΕ
-1,72%
0.456
ΑΔΜΗΕ
-2,53%
2.5
ΑΕΓΕΚ
0,00%
0.035
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.645
ΑΛΜΥ
+0,47%
2.12
ΑΛΦΑ
-2,78%
1.1375
ΑΝΔΡΟ
+1,42%
28.6
ΑΝΕΚ
0,00%
0.0815
ΑΝΕΠ
0,00%
0.072
ΑΝΕΠΟ
0,00%
0.09
ΑΡΑΙΓ
-3,23%
5.1
ΑΣΚΟ
-2,31%
2.11
ΑΣΤΑΚ
-2,26%
8.65
ΑΤΕΚ
0,00%
0.424
ΑΤΤ
-6,67%
0.0825
ΑΤΤΙΚΑ
-1,69%
1.16
ΒΑΡΓ
0,00%
0.11
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.58
ΒΙΟ
-2,02%
4.6
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.56
ΒΙΟΣΚ
-3,23%
0.6
ΒΙΟΤ
0,00%
0.436
ΒΙΣ
0,00%
1.07
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.02
ΒΥΤΕ
-2,53%
2.7
ΓΕΒΚΑ
-4,83%
1.28
ΓΕΔ
0,00%
0.0125
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-2,34%
9.18
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.26
ΔΕΗ
-2,38%
9.86
ΔΙΟΝ
0,00%
0.11
ΔΟΜΙΚ
-3,19%
0.79
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.48
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.436
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.06
ΕΕΕ
-2,33%
28.45
ΕΚΤΕΡ
-2,36%
1.24
ΕΛΒΕ
0,00%
7.9
ΕΛΒΙΟ
0,00%
2.6
ΕΛΓΕΚ
0,00%
0.508
ΕΛΙΝ
+1,05%
1.92
ΕΛΛ
-1,27%
17.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,77%
1.369
ΕΛΠΕ
-0,35%
5.68
ΕΛΣΤΡ
-4,44%
2.15
ΕΛΤΟΝ
-2,11%
1.86
ΕΛΧΑ
-2,70%
1.946
ΕΝΤΕΡ
-1,24%
4.79
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.316
ΕΠΣΙΛ
-5,04%
13.2
ΕΣΥΜΒ
0,00%
0.56
ΕΤΕ
-5,11%
2.505
ΕΥΑΠΣ
-3,23%
4.49
ΕΥΔΑΠ
-2,13%
7.8
ΕΥΠΙΚ
-0,79%
5
ΕΥΡΩΒ
-2,57%
0.8408
ΕΧΑΕ
-0,82%
3.62
ΙΑΣΩ
0,00%
1.5
ΙΑΤΡ
-1,41%
1.75
ΙΚΤΙΝ
-2,77%
0.807
ΙΛΥΔΑ
-2,92%
1.495
ΙΝΚΑΤ
-4,60%
2.49
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.24
ΙΝΛΟΤ
0,00%
0.555
ΙΝΤΕΚ
-1,96%
3.51
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
7.1
ΙΝΤΕΤ
+6,52%
0.98
ΙΝΤΚΑ
-3,53%
2.325
ΚΑΜΠ
-0,42%
2.38
ΚΑΡΕΛ
0,00%
280
ΚΕΚΡ
-2,62%
2.045
ΚΕΠΕΝ
-3,10%
2.5
ΚΛΜ
+5,23%
0.724
ΚΜΟΛ
-4,61%
2.9
ΚΟΡΔΕ
+1,59%
0.51
ΚΟΥΑΛ
-4,30%
0.289
ΚΟΥΕΣ
-1,09%
14.46
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.196
ΚΡΕΤΑ
0,00%
1.09
ΚΡΙ
-2,15%
8.2
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.89
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.335
ΛΑΒΙ
0,00%
0.44
ΛΑΜΔΑ
-2,54%
7.475
ΛΑΜΨΑ
0,00%
18.6
ΛΑΝΑΚ
+8,20%
1.32
ΛΕΒΚ
0,00%
0.44
ΛΕΒΠ
0,00%
0.378
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.18
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.14
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.74
ΛΥΚ
-1,29%
1.525
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.57
ΜΕΒΑ
-4,31%
2
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
52.5
ΜΙΓ
-0,61%
0.0328
ΜΙΝ
+0,85%
0.595
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-2,94%
13.2
ΜΟΝΤΑ
-8,47%
0.54
ΜΟΤΟ
-1,77%
1.39
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.696
ΜΠΕΛΑ
-2,52%
13.52
ΜΠΟΚΑ
0,00%
0.026
ΜΠΟΠΑ
0,00%
0.057
ΜΠΡΙΚ
-1,83%
2.14
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-2,56%
15.25
ΝΑΚΑΣ
+5,53%
2.1
ΝΑΥΠ
-2,42%
1.21
ΝΙΚΑΣ
0,00%
1.22
ΝΙΟΥΣ
0,00%
0.5
ΞΥΛΚ
-0,68%
0.29
ΞΥΛΠ
0,00%
0.274
ΟΛΘ
0,00%
26.5
ΟΛΠ
-0,73%
19.1
ΟΛΥΜΠ
-2,02%
1.94
ΟΠΑΠ
-1,38%
13.6
ΟΤΕ
-1,96%
15.98
ΟΤΟΕΛ
-2,56%
7.6
ΠΑΙΡ
+1,80%
1.13
ΠΑΠ
-1,79%
2.2
ΠΕΙΡ
-3,18%
1.371
ΠΕΤΡΟ
-1,10%
7.22
ΠΛΑΘ
-4,87%
7.23
ΠΛΑΙΣ
-1,87%
4.2
ΠΛΑΚΡ
0,00%
18
ΠΡΔ
0,00%
0.37
ΠΡΕΖΤ
0,00%
5.75
ΠΡΕΜΙΑ
-0,62%
1.6
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.95
ΠΡΟΦ
0,00%
5.66
ΡΕΒΟΙΛ
-0,72%
1.38
ΣΑΡ
-0,11%
8.89
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.5
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.035
ΣΕΝΤΡ
-2,59%
0.301
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.99
ΣΠΕΙΣ
-2,36%
9.12
ΣΠΙ
-2,44%
0.8
ΣΠΥΡ
0,00%
0.252
ΤΕΝΕΡΓ
-1,68%
11.7
ΤΖΚΑ
-0,35%
2.88
ΤΡΑΣΤΟΡ
-0,58%
0.85
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.23
ΦΙΕΡ
0,00%
0.52
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.197
ΦΡΛΚ
-1,19%
4.15
ΦΦΓΚΡΠ
0,00%
4.8
ΧΑΙΔΕ
-5,84%
0.645
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!

Ναυτιλία: Η ζήτηση προσεγγίζει το ιστορικό ρεκόρ του 2008

Εποχές που προσομοιάζουν με το «χρυσό» 2008, διάγει η παγκόσμια ναυτιλία από τις αρχές του έτους. Η σταδιακή επαναλειτουργία της παγκόσμιας οικονομίας, οι σημαντικές καθυστερήσεις σε λιμάνια «κλειδιά» για την εφοδιαστική αλυσίδα, έχουν αυξήσει σημαντικά την ζήτηση για θαλάσσιο μεταφορικό έργο, ενώ ταυτόχρονα έχουν περιορίσει την προσφορά τονάζ (ελέω των καθυστερήσεων).

Ως εκ τούτου, τόσο τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όσο και τα φορτηγά πλοία, που μεταφέρουν πρώτες ύλες για την αναπλήρωση των μειωμένων αποθεμάτων των βιομηχανιών, απολαμβάνουν των υψηλότερων ναύλων της τελευταίας δεκαετίας.

Χαρακτηριστική είναι η πορεία του δείκτη ναύλων ClarkSea Index, τον οποίο επιμελείται η Clarkson Platou, ο μεγαλύτερος ναυλομεσιτικός οίκος παγκοσμίως. Ο εν λόγω δείκτης, ο οποίος παρακολουθεί την πορεία της παγκόσμιας ναυλαγοράς (σε όλες τις κατηγορίες πλοίων), ανήλθε σε 20.717 δολάρια/ημερησίως κατά μέσο όρο κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021.

Πρόκειται για μια αύξηση της τάξεως του 27% σε σχέση με το αντίστοιχο πρώτο εξάμηνο του 2020, αλλά και 64% σε σχέση με τον διαχρονικό μέσο όρο από το 2009 μέχρι σήμερα.

Πρόκειται για το πιο δυναμικό πρώτο εξάμηνο από το 2008, αναφέρει πρόσφατη ανάλυση της Clarksons Research, του αρμόδιου τμήματος μελετών ναυτιλίας της Clarkson Platou.

Το 2008 αποτέλεσε έτος ρεκόρ για την παγκόσμια ναυτιλία, καθώς τότε κορυφώθηκε η ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου και της ζήτησης για θαλάσσιες μεταφορές, καθώς η οικονομία της Κίνας και οι εξαγωγές της αυξάνονταν με διψήφιο ρυθμό ετησίως, πυροδοτώντας ένα άνευ προηγουμένου «ράλι» στην ναυλαγορά.

Ασφαλώς, πρωταγωνιστικό ρόλο στην φετινή ανάκαμψη της ναυτιλίας, διαδραμάτισε ο τομέας των εμπορευματοκιβωτίων, όπου καταγράφηκαν ιστορικά υψηλοί ναύλοι, ενώ πολύ δυνατή ήταν και η επίδοση του τομέα των φορτηγών πλοίων, καθώς κατέγραψαν το καλύτερο πρώτο μισό έτους από το 2010.

Μικτή ήταν η πορεία των ναύλων των πλοίων μεταφοράς υγραερίου (LPG) και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), αν και παραμένουν σε υψηλότερο επίπεδο από το διαχρονικό μέσο όρο.

Σημαντική είναι και η ανάκαμψη που σημειώνει ο τομέας των πλοίων μεταφοράς οχημάτων, με τους ναύλους να βρίσκονται σε επίπεδο 5% υψηλότερο του διαχρονικού μέσου όρου, όταν την ίδια περίοδο πέρσι βρέθηκαν στο ιστορικό χαμηλό τους.

Σε χαμηλό 30 ετών τα ναύλα των δεξαμενόπλοιων

Μελανό σημείο παραμένει η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων, καθώς τα μέσα ημερήσια έσοδα κατά το φετινό πρώτο εξάμηνο ήταν τα χαμηλότερα των τελευταίων τριών δεκαετιών.

Ασφαλώς, υπάρχουν εξηγήσεις για την εξέλιξη αυτή. Το εμπόριο πετρελαίου παραμένει σε επίπεδο 10% χαμηλότερο από εκείνο που βρισκόταν την περίοδο πριν την πανδημία.

Επίσης, η ναύλωση δεξαμενόπλοιων για την αποθήκευση πετρελαίου έχει πάψει να υφίσταται και είναι ελάχιστα τα πλοία που πλέον χρησιμοποιούνται ως πλωτές αποθήκες του «μαύρου χρυσού».

Πάντως, οι αναλυτές είναι περισσότερο αισιόδοξοι για την πορεία της εν λόγω αγοράς κατά την διάρκεια του δεύτερου εξαμήνου, εκτιμώντας ότι η επαναλειτουργία των οικονομιών θα ενισχύσει και την ζήτηση πετρελαίου κι επομένως θα απορροφηθεί ευκολότερα η πλεονάζουσα προσφορά πλοίων.

Ωστόσο, εφόσον δεν επιταχυνθεί το πρόγραμμα εμβολιασμών κι επικρατήσει ένα ακόμα πανδημικό κύμα, δεν αποκλείεται τα παραπάνω να ανατραπούν και να ασκηθούν νέες πιέσεις στην ναυλαγορά.

Θετικό για ναυτιλία το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης

Σύμφωνα με την Clarksons, οι εξελίξεις από το μέτωπο της ζήτησης είναι λίαν θετικές για την ποντοπόρο ναυτιλία, καθώς οι ροές του διεθνούς εμπορίου έχουν επιστρέψει στο προ πανδημίας επίπεδο, μετά τις απώλειες ύψους 500 εκατ. τόνων κατά την διάρκεια του 2020.

Ο κλάδος των κοντέινερ αναμένεται να διαμορφωθεί σε μεταφορικό έργο 207 εκατ. TEU (εμπορευματοκιβωτίων) φέτος, σημειώνοντας άνοδο κατά 6% σε σχέση με το 2020.

Οι αναλυτές αναμένουν ότι το φετινό θαλάσσιο εμπόριο θα ξεπεράσει τα 12 δις τόνους.
Όσον αφορά την προσφορά, έχει αρχίσει να καταγράφεται μια ανοδική τάση σε ό,τι αφορά τις παραγγελίες νέων πλοίων στα ναυπηγεία.

Κατά το πρώτο εξάμηνο, ο όγκος των νέων παραγγελιών ανήλθε σε 24 εκατ. τόνους νέων πλοίων, αξίας 55 δις δολαρίων, μέγεθος που είναι το υψηλότερο από το αντίστοιχο διάστημα του 2014 και ήδη μεγαλύτερο από το σύνολο των παραγγελιών που υποβλήθηκαν στο σύνολο του 2020.

Αντίστοιχα, μεγάλη είναι η κινητικότητα και στις αγοραπωλησίες πλοίων, καθώς κατά το φετινό πρώτο εξάμηνο έχουν αλλάξει χέρια πλοία μεταφορικής ικανότητας άνω των 85 εκατ. τόνων dwt μια αύξηση της τάξεως του 121% σε ετήσια βάση και κατά 31% σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο εξάμηνο (Β’ Εξ. 2020).

Πρόκειται δε για υπερδιπλάσιο μέγεθος του μακροχρόνιου μέσου όρου. Αν μάλιστα διατηρηθεί ο σημερινός ρυθμός αγοραπωλησιών, υπολογίζεται ότι συνολικά στο 2021, θα αλλάξει ιδιοκτήτη περίπου το 8% του παγκόσμιου στόλου.

 

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!