Κινεζικό μπλόκο στο deal για τα λιμάνια του Παναμά

Η Κίνα απειλεί να μπλοκάρει τη συμφωνία ύψους 23 δισ. για τα λιμάνια του Παναμά, εάν η Cosco δεν αποκτήσει μερίδιο

Η Διώρυγα του Παναμά © EPA/Bienvenido Velasco

Η Κίνα πιέζει ώστε η κρατική Cosco να είναι ισότιμος εταίρος και μέτοχος των λιμένων με την BlackRock και τη Mediterranean Shipping, μια εταιρεία εκμετάλλευσης containerships, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται η Wall Street Journal. Η BlackRock και η MSC τον Μάρτιο κατέληξαν σε προκαταρκτική συμφωνία για την αγορά των λιμανιών σε μια συμφωνία αξίας σχεδόν 23 δισ. δολαρίων.

Οποιαδήποτε συμφωνία που θα έδινε μερίδιο στα λιμάνια του Παναμά σε μια κινεζικών συμφερόντων εταιρεία πιθανότατα θα ενοχλούσε τον πρόεδρο Τραμπ, ο οποίος έχει απειλήσει να αναλάβει τον έλεγχο της διώρυγας και έχει αντιταχθεί στην ιδιοκτησία της Hutchison σε δύο λιμάνια εκεί.

Το δίκτυο λιμένων της Hutchison και της COSCO

Το αρχικό σχέδιο της Hutchison να πουλήσει τα λιμάνια εξόργισε το Πεκίνο, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν τις συνομιλίες. Οι κινεζικές αρχές είπαν στις κρατικές εταιρείες της χώρας να παγώσουν κάθε επερχόμενη συμφωνία με τη Hutchison ή άλλες επιχειρήσεις που συνδέονται με τον κύριο μέτοχό της, την οικογένεια του δισεκατομμυριούχου Li Ka-shing από το Χονγκ Κονγκ, δήλωσαν οι ίδιες πηγές.

Η προτεινόμενη πώληση των λιμανιών έχει προστεθεί στις αυξανόμενες εντάσεις μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ. Κατά τη διάρκεια των εμπορικών συνομιλιών ΗΠΑ-Κίνας στην Ελβετία τον Μάιο, Κινέζοι εκπρόσωποι έθεσαν την προοπτική εμπλοκής της Κίνας στη συμφωνία, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν τις εμπορικές διαπραγματεύσεις.

Κινέζοι αξιωματούχοι δήλωσαν στην BlackRock, την MSC και τη Hutchison ότι εάν η Cosco μείνει εκτός της συμφωνίας, το Πεκίνο θα λάβει μέτρα για να εμποδίσει την προτεινόμενη πώληση της Hutchison, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν τις συνομιλίες για τη συμφωνία.

Σε προηγούμενες παγκόσμιες συγχωνεύσεις, το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας έχει διεκδικήσει δικαιώματα επανεξέτασης μιας συμφωνίας, επιμένοντας μερικές φορές σε αλλαγές που μπορεί να φαίνονται πολιτικά υποκινούμενες. Η Κίνα έχει επίσης σημαντική επιρροή στα μέρη που εμπλέκονται στη συμφωνία για τα λιμάνια της Διώρυγας του Παναμά. Η BlackRock και η Hutchison έχουν επιχειρηματικά συμφέροντα στην Κίνα και η MSC είναι ένας από τους μεγαλύτερους διακινητές κινεζικών εξαγωγών σε όλο τον κόσμο.

Το 2014, το Πεκίνο μπλόκαρε τρεις δυτικές εταιρείες να σχηματίσουν ναυτιλιακή συμμαχία που θα μπορούσε να βλάψει τα εμπορικά του συμφέροντα. Σε εκείνη την περίπτωση, η Κίνα ματαίωσε μια συμφωνία μεταξύ της MSC, της δανικής A.P. Moeller-Maersk και της γαλλικής CMA CGM, στην οποία οι εταιρείες θα μοιράζονταν πλοία και επισκέψεις σε λιμάνια παγκοσμίως.